סקר - שיטת עבודה

NorthernStar

New member
זאת שאלה של תכלית

יש לי הסמסטר קורס של close readings (בעיקר של טקסטים פילוסופיים וקריאה פוסט קולוניאלית שלהם). מכיוון שהניואנסים חשובים לצורך הדיון בכיתה וכתיבת העבודות אחת לחודש (כתיבה אנליטית באמצעות אותה שיטה של close readings) - חשוב מאוד בהחלט לקרוא את כל האייטמים לאותו השבוע, מילה במילה. תוך כדי אני כותבת בשולי העמוד שאלות שצצו לי, רעיונות לתגובה או אפילו הקשר לאייטם אחר. אני נוהגת לרכוש כמות די רצינית מהסילבוס, ולכן אני מרשה לעצמי לכתוב בתוך הספרים שלי בעיפרון עם flags צבעוניים כשצריך. כשיש לי פרקים מספרים שצילמתי, אני אמרקר ואכתוב עליהם בעט מכל כיוון. בדרך כלל חומרי הקריאה שלי מאוד distinctive משום שהדפים יהיו מלאים הערות שלי. מאידך, יש לי קורס שדורש קריאה מאסיבית שבועית של כ200-300 עמודים המורכבים מלפחות 8 מאמרים שונים המהווים נקודת פתיחה לדיון בכיתה. במקרה הזה אני קוראת את מה שאני יכולה, skim את השאר, לפעמים תוך כתיבת תגובות וארגומנטציה-שכנגד בשולי הדפים, בסוף הספר או אפילו על דף נפרד. אחת לכמה שבועות אני אמורה להגיש עבודה קצרה שתהווה תגובה ביקורתית לtheme של השבוע (שזה מה שאני עושה היום). חשוב כמובן לזהות מהם האייטמים החשובים מהרשימה, אולי לברר מיהן הכותבות, באיזה קונטקסט הן כותבות, וכמו שאמרתי, לפחות to skim על פני כל האייטמים, עד כמה שאפשר.
 

משוש30

New member
לי יש שיטה מסורבלת מאד אבל שעובדת עבורי

דוקטורט במדעי הרוח/חברה קודם כל את כל המסמכים הארכיוניים וגם לא מעט מאמרים ואפילו ספרים אני סורקת ומעלה למחשב תוך כדי קריאה אני מסכמת כל מה שנראה לי שיכול להיות חשוב (חלק מזה ברור שילך אחר כך לפח) ועושה לינקים למקור בשביל הדוקטורט שלי קראתי בינתיים כ-300 פריטים ביבליוגרפיים וכ-3000 מסמכים ארכיוניים לפני שהבנתי על מה אני הולכת להיסגר. את המקורות אני מסכמת בתוך מסמכי וורד לפני נושאים. ואם המסמך מתאים לכמה נושאים אז אני מעתיקה אותו למסמכים הרלוונטיים. כך לדוגמא יש לי מסמך נפרד לכל כנסייה, מסמך על גופים פוליטיים, מסמך על פוליטיקה איטלקית, מסמך על אומנות קדושה וכד' וכד' כשאני כותבת פרק אני קודם מסדרת את הסיכומים הרלוונטים לפי תאריך-ככה ישר יוצא לי סיפור ברור. ואחר כך משכתבת את הסיפור כולו במילים שלי ומצטטת מהמסמכים כשצריך. זה המון עבודה בשלב ההכנה אבל בגלל זה אני מצליחה לכתוב עכשיו יחסית מהר את הפרקים עצמם. אחר כך אני כותבת
 

משוש30

New member
אהה ורושמת את הערות השוליים במלואים בלי

"שם" או "ראה לעיל הערה X" כי ברור לי שזה ישתנה ואחר כך זה בלגן אטומי להבין לאיזו הערה התכוונתי כשמחקתי את החלק הזה בעריכה. זה הדבר האחרון בהחלט שאני מתכוונת לערוך.
 
השיטה שלי לא אחידה

כשאני חושבת על זה, אני עדיין בתהליך ויש לי כמה וכמה שיטות. למעשה, אני לא בטוחה מה בדיוק השאלה. אז אענה לכל הכיוונים. יש לי היררכיה במאמרים: מאמרי מפתח תרגמתי לעצמי (עמודי תרגום מוצמדים למקור) וסיכמתי את הנקודות החשובות. מאמרים פחות חשובים: קראתי תוך כדי סיכום בשוליים. בעמוד הראשון עשיתי מפתח הנושאים החשובים ("עמ' 144 סקירה השוואתית"). מאמרים עוד פחות חשובים: קראתי וציינתי, בעמוד הראשון, היכן החלק שאולי יעניין אותי בעתיד. סימנתי בפתקיות דביקות מקורות לשלב מאורח יותר, של המחקר ההשוואתי, כבר בקריאה ראשונית. על הלשונית - הנושא שבגללו סימנתי. המאמרים מאוחסנים לפי קבוצות במשולשי אחסון, ללא סדר פנימי מסויים. כשצפויה לי תקופה ממוקדת, אני אוספת את המאמרים הרלוונטיים לערימה אחת. בשנה הראשונה כתבתי הרבה על נייר. עבר לי. היום אני מקלידה הרבה יותר מהר מיכולתי לכתוב. למרות זאת, אני נוהגת להדפיס את הפרקים בשלב די סופי, ולעבור עליהם עם עט ביד. השרבוטים מסביב לשורות מקדמים אותי יפה. אני כותבת לקבצים קטנים. תתי נושאים. אחר כך מקבצת אותם לפרק שלם. לכל קובץ שבו אני כותבת יש רשימה בבליוגרפית משלו, וכל אזכור מקור נעשה במלואו כולל מספרי עמודים. קל לי יותר למחוק כפולים מהרשימה הבבליוגרפית מאשר לחפש מקור שלא ציינתי. פנקס. הכי חשוב. יש לי פנקס ובו אני מנהלת רשימות: מה אני רוצה לחפש בספריה מחר, מה סיכמתי עם המנחה היום, מה רוצים ממני במזכירות כל הזמן. בין היומן, לפנקס ולפתקים, אני מצליחה לזכור מה תכננתי בראשית החודש להספיק, למה בכלל התחלתי לקרוא את הספר ומה חשבתי שיתאים להרצאה הבאה. לפעמים אני צריכה לאתר מישהו שדיברתי איתו לפני שנתיים בכנס - הפרטים יהיו בפנקס מהשנה המתאימה. אני משתדלת לכתוב כמה שיותר. תזכורות לעצמי, רשימות נושאים/מטרות/רעיונות. הערות לעצמי, שאלות למנחה. מדי פעם, כשנחה עלי הרוח, אני מחטטת בין הפנקסים (יש אחד שמוקדש רק לעבודת המעבדה), הפרקים המודפסים והפתקים ולוכדת מחדש שברי תובנות. זה נשמע מבולגן להפליא, אבל שולחן העבודה שלי מסודר. באמת. בסוף כל יום עבודה, הקבצים עליהם עבדתי באותו היום נשלחים לעצמי בgmail. פרקים סופיים ותוצאות מעבדה אני מדפיסה ומאחסנת. זה בערך. אפסיק כי גם ככה בטח אני מצטיירת מזה מטורללת לגמרי. וכפייתית
 

tulkin

New member
תשמעו - אני נדהם...

כולכם כל כך מסודרים ומאורגנים, כל אחד ושיטתו... מה זה רק אצלי יש בלגן? אני לא ממרקר, כל המסמכים אצלי על המחשב במחיצה אחת, לפעמים שם הקובץ רומז לתוכנו. סיכומים אני כותב רק כשיש סיבה מיידית בשביל מה (למשל, כשהמנחה שלי רוצה לראות סיכום כתוב של מה שקראתי) או בשביל שיעור. בגדול אני לא מאמין בסיכומים - כי מה שאני לוקח ממאמר תלוי מאד בהקשר שבו אני קורא אותו. כבר קרה לי שהייתי צריך לקרוא את אותו מאמר בשלושה הקשרים שונים - ובכל קריאה שמתי לב לדברים אחרים... ההקשר מנחה את הקריאה - אז לסכם (לא כל שכן למרקר) נראה לי משהו שיגביל את ההבנה העתידית של הקריאה. אבל אולי בסופו של דבר סתם רציונליזציה לעצלנות ולבלגניסטיות שלי... בכל מקרה נראה לי שיש לי הרבה במה להשתפר לפני שאני אוכל לסיים את הדוקטורט. בינתיים אני איכשהו מחזיק את הראש מעל המים.
 
../images/Emo6.gif זה רק עניין של הגדרה

יש לך שיטה ברורה: אתה מפיק מכל מאמר את מה שאתה צריך באותו הרגע, ולא מכלה זמן במירקור או סיכום שלו. אתה מסכם לקראת מטרה ספציפית, ומרכז את כל המסמכים במחיצה אחת.
 
הסר דאגה מלבך ../images/Emo13.gif

אצלי אותו הדבר. בעיקר הררי ניירת על השולחן. הדבר הכי מסודר אצלי זה קובץ הביבליוגרפיה של latex עם כל הלינקים למאמרים. שמעתי פעם ששולחן ממש מבולגן הוא אינדיקציה לא רעה לכמה הבן אדם עובד טוב. זאת אומרת שאם השולחן שלך ממש מסודר סימן שאתה מתעסק יותר מדי בזוטות ולא בעיקר
 

tulkin

New member
אבל לך יש קובץ ביבליוגרפיה...

לי אפילו את זה אין. בכל העבודות שהגשתי עד עכשיו, אני הקלדתי את כל רשימת הביבליוגרפיה... אני עוד לא ממש מסתדר עם כל הטכנולוגיה endnote, latex ודומיהם...
 
אז אולי הגיע השלב

שבו תנסה לייעל את השיטה שלך
גם אני לא משתמשת בתוכנות שהוזכרו פה (בעיות עם מערך המחשוב של הפקולטה. נואשתי מלפתור אותן) אבל דבר פשוט כמו קובץ מקורות בבליוגרפיים ממנו תעתיק בכל פעם את מה שרלוונטי לך יכול לחסוך זמן. אלא אם כן הזמן והמחשבה שיוקדשו לייעול הם יותר ממה שאתה מקדיש להקלדה של הבבליו' בכל פעם. אולי אתה מסתדר בלי שיטות כי זה פשוט עובד טוב גם ככה.
 

Unicorn98

New member
אפרופו לייטקס, את יכולה קצת לפרט על התוכנה?

הבנתי מיודעי ח"ן שהיא הדבר המקצועני לעריכת טקסטים (לפני ההוצאה וכו'), והייתי שמח לשמוע ממקור ראשון מה הגליק הגדול. מה היתרונות שלה על אופיס? או שזה צעד אחד אחרי? סליחה על הבורות
 

tulkin

New member
אמור מעתה: לאטך (la-tech) עם ך בסוף.

תוכנה מאד מאד מאד נפוצה להדפסה ועריכת מאמרים בעיקר בתחומים מדעיים (ובעיקר מתמטיקה ומדעי המחשב, אבל גם פיזיקה וכימיה - כל אותם תחומים שיש בהם טונות של נוסחאות) למעשה זו לא ממש תוכנה אלא פורמט סטנדרטי לעריכת מסמכים שיש לה את היתרונות הבאים: 1) נותנת מבנה לוגי למסמך 2) מאפשרת הפרדת התוכן מאופן הצגתו - כלומר אם הצהרת שטקסט מסויים הוא "שם המחבר של פריט ביבליוגרפי", תוכל אחר כך להגדיר את הפורמט שבו אתה רוצה שהשם הזה יופיע. 3) בגלל ההפרדה הזו - קל יותר להתאים מסמך לפורמט מסויים של מאמר 4) בגלל ההפרדה הזו נורא קל ליצור ולנהל תוכן עניינים, אינדקס, רשימות ביבליוגרפיות. 5) התוכנות שממשות את הפורמט הזה יוצרות מסמכים שנראים מצויין עם מעט יחסית עבודה. 6) הכי חשוב: זה מאפשר ליצור נוסחאות מורכבות ומסובכות בפשטות משובבת נפש - וזה נראה מעולה. 7) זה מכיל הרבה פחות באגים מכל תוכנה אחרת שאני מכיר לעריכת מסמכים. החסרון הוא - זה קצת כמו HTML ו CSS (או יותר נכון, כמו XML) - צריך ללמוד ולהבין ולתרגל קצת לפני שאפשר לנצל את כל היתרונות הגלומים בפורמט הזה.
 

Unicorn98

New member
תודה על ההסבר מאיר העיניים ../images/Emo140.gif

האם מדבריך ניתן להבין כי אין ללאטך יתרון יחסי משמעותי על פני תוכנות עריכה חלופיות, במדעי החברה?
 

tulkin

New member
תלוי מה החלופות שלך...

וגם תלוי איזה סוג של יתרונות מחפשים. יש לה חסרון בולט במדעי החברה והוא שמעטים, אם בכלל, משתמשים בה. ויכולת שיתוף היא חשובה. יש לה יתרון בולט (לפחות מבחינה קונספטואלית) על פני כל תוכנת עיבוד תמלילים סטנדרטית (דוגמת וורד המזעזעת) שעובדת בגישת wysiwyg: בתוכנות כאלה דברים נראים כמו כותרת, אבל זה בעצם (מנקודת ראותו של המחשב) סתם טקסט עם פונט יותר גדול וסגנון שונה. נכון אפשר בוורד להגדיר סגנונות וטמפלייטים, אבל אני חושב שאפשר לספור על יד אחת את האנשים שמשתמשים בזה באופן אינטיליגנטי מעבר לדברים הפשוטים והטריוויאליים. כסייג לזה אני חייב לציין שבשנים האחרונות יותר ויותר כתבי עת מפרסמים טמפלייט שתואם את הסגנון שבו הם מצפים להגשה (הAPA עוד לא פרסם כזה) - אז אולי זה דברים משתנים. חוץ מזה לעולם לא אמליץ לאף אחד להשתמש בוורד. עניין של פרנציפים. כאמור יש את החסרון של הצורך ללמוד. השימוש בה לא אינטואיטיבי למקליד המתחיל. לעומת זאת המקליד המתקדם לא יבין איך אפשר להסתדר עם סתם תוכנה לעיבוד תמלילים. אני לא מכיר מספיק טוב את השוק - אבל בהחלט יכול להיות שיש תוכנות לעריכת מסמכים (שים לב להבדל הדק) שקשורות לתוכנות כמו אנדנוט ושאר תוכנות תומכות מחקר. אני לא מכיר ולא יכול להמליץ. בסיכומו של דבר אני חושב שהחסרון הראשון הוא מכריע. אתה לא רוצה להשתמש בתוכנה שאף אחד אחר בתחום שלך לא משתמש בה.
 

מאי261

New member
ממבולגנת למבולגן... עשה לעצמך טובה

ולפחות את עניין הביבליוגריפיה תמחשב. חבל על כל ההשקעה בקריאה ובהקלדה כשהכל הולך לאיבוד אחר כך. אני מאד ממליצה על אנדנוט. ההפעלה היא פשוטה ביותר. אני לפעמים (טוב לעיתים קרובות מדי) מתעצלת לכתוב סיכום קצר למאמר אבל תמיד עושה קופי פייסט לאבסטרקט וגם מעתיקה כמה ציטוטים נבחרים.
 
מאז שגיליתי כמה תוכנות חיי השתנו ללא הכר ../images/Emo13.gif

Nvivo בשביל ניהול מחקר. foxit בשביל מרקור וממואים. וגוגל דוקומנטס בשביל להעביר, לגבות, לחלוק מסמכים עם אנשים אחרים וכו'. אני עושה כמעט הכל על המחשב, מסכמת, מסמנת, קוראת. מה שכן, אני מאד מבולגנת ולו היה גמד קטן שהיה מאנדקס לי את כל החומר בצורה מסודרת, הייתי אסירת תודה לו לנצח.
 

tulkin

New member
יש לינקים?

האם אלה תוכנות חופשיות? שיתופיות או אישיות? המידע על הרשת או על המחשב האישי? אני דווקא חיפשתי מנוע ויקי לשים באתר שלי ולנהל בעזרתו את המחשבות שלי בנוגע לעבודה שלי. אני אוהב ויקי. אבל למי יש זמן להתעסק עם שטויות
 
יש ויש

יש שיתופיות, יש אישיות. רובן, לצערי, אינן חינמיות. אבל לרוב האוניברסיטאות (כאן) יש מנויים שמחולקים לדוקטורנטים על פי צורך ודרישה. הכי נוח - Google docs, Google library/books. חינמיות. יעילות. מאפשרות יופי של עבודת צוות. אם יהיה לי זמן בימים הקרובים (ולא אשכח) אולי אכתוב פוסט רחב יותר עם קישורים ותיאורים לכל מיני תוכנות ואמצעי עבודה שיקלו לנו קצת על החיים. כרגע, במסגרת ה"אין לי חיים מלבד דוקטורט", אני הולכת לסרט עם בעלי
 
בקשה קטנה

האם אפשר לקבל שישים שניות הסבר קצר על התוכנות האלה, ומה הן יודעות לעשות רוב תודות
 

מאי261

New member
../images/Emo124.gif../images/Emo26.gif שאלת Nvivo

אני שוקלת לרכוש אותו לצורך החלק האיכותני במחקר שלי. תוכלי קצת לפרט על איך התכנה עובדת? איך את מרגישה שהיא תורמת לך? תודה!
 
למעלה