סריקה מוחית לזיהוי מגדרי

sense9

Member
מנהל
סריקה מוחית לזיהוי מגדרי

מחקר חדש המצביע על פעילות מוחית תואמת מגדר יוביל להצעת סריקות מוחיות לאנשים שמרגישים דיסוננס בין מינם הביולוגי לזהותם המגדרית.

מצב מצוקה זה עשוי להיפתר על ידי סריקה מוחית שתתחקה אחר הפעילות המוחית המגדרית של המטופל, שיוכל להחליט על פי הממצאים לאיזה מגדר הוא שייך.

הדבר התאפשר לאחר שלראשונה התקבלה הוכחה שפעילותם המוחית של אנשים המרגישים "בגוף הלא נכון", תואמת למגדר אותו הם רוצים לאמץ.

*לדעתי יש לזה השלכות פסיכולוגיות מורכבות, למשל, מה אם ממצאי הבדיקה לא יהיו לשביעות רצונו של הנבדק? הן לא יאששו את מה שהוא באמת רוצה לגלות..כמו כן האם הממצאים יהיו עקביים גם לאחר מספר סריקות חוזרות? וכן הלאה.

https://www.telegraph.co.uk/news/20...-promised-study-shows-structural-differences/
 

uzi2

Active member
גבר, אישה, ומה שביניהם

העולם שלנו בנוי להכרזה מגדרית. או שאתה גבר, או שאת אישה.
אתה יכול להיות גבר עם תכונות "נשיות". את יכולה להיות אישה עם תכונות "גבריות".
כל עוד הקיטלוג קיים העולם "יודע" כיצד להתייחס אליך: אישה או גבר. המציאות החיצונית מחייבת את הקיטלוג.
אם אתה גבר, אתה משחק בקבוצות הספורט של הגברים, אם את אישה, אז רק קבוצות של נשים. לאיזו מלתחה תלך/תלכי, האם תבוטח/תבוטחי רפואית כגבר או כאישה? לא יעלה על הדעת שלגבר יהיו מחלות נשים (אבל טרנסג'נדרים יכולים לחלות במחלות של מגדר המקור שלהם).
מכיוון שבסופו של דבר מדובר בדבר רב ממדי, שבו יכולות להיות לנו תכונות נשיות ותכונות גבריות, ובהינתן שהמציאות החיצונית מחייבת הגדרה מגדרית (האם שחקן טרנסג'נדר שטרם סיים את המעבר, ולוקח תוסף טסטוסטרון, יוכל בינתיים לשחק בקבוצות הנשים? או למרות שטרם הפך לגבר בכל המובנים הגופניים החיצוניים, יוכל לשחק בקבוצת הגברים? ואם ישחק/תשחק בקבוצת הנשים, האם נטילת הטסטוסטרון תיתן לו/לה יתרון לא הוגן על שאר השחקניות? ואם יאפשרו, אז הם יאפשרו גם לשחקניות שרוצות להישאר נשים, לקחת "רק קצת" טסטוסטרון כדי להגביר מסת שריר?

המציאות הפנימית כמובן לא מחייבת זהות ברורה. יש הרבה ממדים של תכונות שנחשבות לנשיות ושל תכונות שנחשבות לגבריות, ובכל אחת מהן אנחנו נמצאים איפשהו. ההבדלה היא לא בין 2 מצבים, וגם לא בציר יחיד של גבריות-נשיות.

לא פשוט לוותר על קיטלוג, אבל כל עוד המציאות הפנימית רב ממדית, והחיצונית אפס ממדית (אפילו לא ציר רציף יחיד), בסופו של דבר הקריטריון היחיד לשאלה האם סריקה מוחית תעזור או לא, תהיה לדעתי, האם היא תדע לעזור למטופל לקבל הכרעה כיצד רוצה להיות מקוטלג. אם היא תתמקד בלתת למטופל את הכלים לצורך ההכרעה, היא יכולה לעזור. אבל היא תתיימר להחליט בשבילו/בשבילה על סמך שקלול קבוע של הפרמטרים הרב ממדיים השונים או, אולי, כפי שאני חושש, רק חלקם, זה עלול להביא להחמרה שחששת ממנה. הבחירה לקחת למחקר טרנסג'נדרים, כלומר אנשים שכבר קיבלו הכרעה, ייתכן שתעזור להתמקד בשאלת ההכרעה, אבל אני לא באמת יודע (קראתי רק את הסקירה, ולא את המחקר).
וגם מה שרשמת, לגבי סריקות חוזרות: בהחלט אפשרי שסיטואציות מסויימות, מצבים נפשיים מסויימים גורמים לנו להביא לידי ביטוי תכונות יותר נשיות, ומצבים אחרים - תכונות יותר גבריות.

That said, מדובר במחקר. תמיד הכותרות מנסות להראות שלמחקר יש שימושים פרקטיים. חלק מזה לדעתי, להצדיק תקצוב מחקרי. אבל למחקר יש חשיבות גם אם לא יימצא לו שימוש פרקטי ישיר. יש לי תחושה שהצעת השימושיות היא יותר כסות שמנסה להצדיק את המחקר, וההצדקה שלו מבחינתי, היא בהרחבת ההבנה. אם כי הידע הזה יכול לשמש למטרות חיוביות או שליליות (שלילי במובן המסחרי של בניית בועה עבור כל אדם שמותאמת אישית למאפייניו).
 

uzi2

Active member
כמה עדכונים

ההחלטה לקחת למחקר טרנסג'נדרים - או כאלו שמרגישים באי-נוחות מגדרים, יכולה לעזור להתמקדות בשאלה הנכונה.
יתרה מכך, סקירת המחקר מזכירה גם אפשרות לדחיית ההחלטה על ידי עיכוב תהליכים. נראה שיש התמקדות בשאלות הנכונות.
 

uzi2

Active member
קצת חוזר בי מההודעה הראשונה

כי אמנם הדברים שכתבתי נכונים לדעתי, אבל הם מפספסים את הנושא העיקרי, שכן ההחלטות שבפניהן אנשים שמרגישים אי נוחות מגדרית בוחנים, זה לא רק תיוג, אלא פתיחה בהליכים משני תודעה.
 

sense9

Member
מנהל
התחברתי מאוד למה שכתבת בהודעה הראשונה

אך לא בטוחה שהבנתי על אילו תהליכים משני תודעה אתה מתכוון?
 

sense9

Member
מנהל
עם זאת

אדם יכול לחשוב שבעיות מסוימות שלו נובעות מחוסר ההלימה המגדרית ואז ממצאי הסריקה יאששו/יפריכו את ההנחה שלו. בנוסף ייתכן שהאדם דוקא צודק אבל הגילוי המכני לא יהיה מדויק.
בקיצור, בעייתי.
 
למעלה