סתירות בין הברית החדשה לברית הישנה

SimSim314

New member
סתירות בין הברית החדשה לברית הישנה

אולי זה לא המקום הכי מתאים, אבל אולי בכל זאת תוכלו לעזור לי. יש כמה מתחים בין הברית החדשה לישנה, והייתי רוצה לראות הסבר לכל אחת מהשאלות. אני יודע שאלו לא שאלות ש"מוכיחות" או "מפריכות" משהו, רק רוצה לדעת איך הנוצרים מסבירים את זה. תודה. א. בברית החדשה כתוב שיעקב ירד למצרים עם 75 נפש וברור מהמקרא שיעקב ירד רק עם 70 נפש. . (מעשי השליחים ז 14) ב. התורה אומרת: הבא להרגך השכם להורגו הברית החדשה אומרת: אם מרביצים לך הושט את הלחי השניה ג. התורה אומרת: גנב משלם כפל הברית החדשה : אם טובעים אותך לדין בטענה שהמקטורן שלך שייך למישהו אחר,תן לו גם את המעיל שלך ד. מתיו :24 אם אדם עושה קסמים ואומר לכם שהוא המשיח אל תאמינו לו כי יש הרבה נביאי שקר שעושים קסמים (לוק-7)(גון 4) תלמידיו של ישו שואלים איך נדע שאתה המשיח והוא עונה: כי אני עושה קסמים!. ה. בתנ"ך כתוב שהשם נתן תורה לעמו ובב"ח כתוב שעל ידי מלאכים נעשתה המלאכה ו. השם דיבר עם משה מהסנה הבוער, בברית החדשה היה זה מלאך שדיבר בשם השם עם משה . (מעשי השליחים ז 16) ז. שאברם עזב את עיר מולדתו הרן היה חי וכן חי עוד שנים רבות – וב"ח מסופר שהרן כבר נפטר כשאברם עזב את מולדתו . (מעשי השליחים ג 2) ח. בשמואל א כב דוד לוקח ככרות של לחם הפנים מידי אחימלך ,ואילו בב"ח מסופר שדוד לקח את הככרות מידי אביתר (מארק ב 23) ט. התורה אומרת שקובנות מכפרות על חטאים שאדם עושה בטעות (שגגה) – וב"ח כתוב שקורבנות לא מכפרים על חטאים כלל וכלל רק ישו (אל העבריים י 4) י. התורה אומרת לא תקם ולא תתר ואסרת על שנאה אפילו של אויבך- - הב"ח אומרת במתי פרק 5 אהב את עמיתך ושנא את אויבך.
 
הברית החדשה לא טוענת למקור אלוהי.

היא נכתבה במוצהר על ידי בני אדם, שבחלק מהמקרים מצטטים בני אדם. העורכים ידעו על הסתירות ובכל זאת כללו ספרים הסותרים אחד את השני, כנראה מתוך הנחה שתיק"ו. בכל מקרה, לא הייתי לומד הסטוריה מהגוי סטפנוס (שני הציטוטים ממעשי השליחים ז) ולא מהדיג הגלילי פטרוס שלא ברור לי אם החכים כשהדרים (הציטוט ממעשי השליחים ג)
 
נו, זה לא פשוט כל כך

ראשית אסטפנוס אינו גוי אלא יהודי מתייוון. הברית החדשה אינה תמלול מדוייק, ברור שלכותבים היה ידע בתנ"ך וכשיש אי התאמות כאלה לתנ"ך אולי שווה לחקור ולנסות למצוא את הסיבות לאי ההתאמות. אולי יש באי ההתאמות האלה ענין תאולוגי, אולי מדובר בגרסה משובשת או בתרגום משובש של התנ"ך שעמד מול הכותבים וכיו"ב. לא הייתי תולה את השיבושים בחוסר הידיעה של הדמויות המצוטטות. את הסתירות בין המקורות השונים בברית החדשה אפשר לתלות בקנוניזציה ובחוסר הביקורתיות של העורכים. טקסט קדוש לא משנים גם אם במקום מסויים כתוב שהיו באירוע שני אנשים ובאחר באותו אירוע יש שלושה אנשים. צריך גם לזכור שהנצרות בתחילת דרכה ראתה בתאולוגיה כפירה ובאמונה הנוצרית כאמונה שמעל להגיון, חוסר התאמה בין מקורות נוצריים אולי לא נתפס כדבר בעייתי במיוחד.
 
אז ככה

אתה מתכוון שמוסטפה\אישטואן\אטיין הוא יהודי שהתיוון או יווני שהתייהד?הרי מדובר על התקופה שלפני החזון על גג בית שמעון הבורסקאי וטביל סריס המלכה קנדק. כדי להטבל היית צריך אז להיות קודם כל יהודי. לגבי מקור השיבושים- אתה צודק בהחלט, אבל השליחים והדיאקונים לא היו אשים משכילים במיוחד. ולגבי הקאנוניזציה- שוב, אני מסכים איתך. עם אבל אחד- ברגע שיש סתירות זה מספק אינסוף עבודה לפרשנים.
 
האם אפשר להרחיב

בקשר לשיבושים שמתקבלים כמו שהם הרי את הברית לא חתמו חכמי המשנה או משהו בסגנון, למה בעצם הם קבלו את השיבושים ודבר שני למה הכונה שהטבלה היא קודם כל דבר יהודי , מתי זה נהפך לטקס נוצרי והאם זה מגיע מטבילה במקווה.
 
איני יודע מה היו השיקולים

שהביאו את המשתתפים בועידת קונסטנטינופול לבחור לעשות קאנוניזציה דווקא לאותם ספרים שהם בחרו בהם. אני מניח שהם נבחרו מפני שהם כבר התקדשו בעיני העם- ולכן גם אי אפשר היה לשנות בהם כלום. הרי מיהו בן התמותה שישנה בשנת 381 את הדברים שנכתבו במאה הראשונה או תחילת השניה? לגבי הטבילה- התכוונתי לזה שעד ועידת השליחים אי אפשר היה לטבול גוי לנצרות. היה עליו קודם כל להתגייר, ורק אז להטבל. פטרוס ופיליפוס היו היוצאים מן הכלל שהביאו לשינוי הרדיקלי- פטרוס עם הטבלת קורנליוס אחרי החזון על הגג ופיליפוס שהטביל את סריס המלכה קנדק. אבל ייתכן בהחלט שהנוצרים קיבלו את רעיון הטבילה מיהודים, או ליתר דיוק האיסיים חובבי הטבילות.
 
למעלה