עדכון: התפרעות המחירים של הרכבת: 12 שח לבת ים

מצב
הנושא נעול.
מחירים ברכבת נקבעים לפי המרחק הגדול ביותר
בין שתי תחנות המרחק בין ראשונים לאוניברסיטה הוא כמו בין נתניה להגנה .
רוצה לראות דוגמא לקביעת מחירים שכלל לא
פרופורציונלית למרחק? פתח תקוה - קוממיות 13 ש"ח פתח תקוה - משה דיין 26 ש"ח (בדיוק פי 2) ואם ההסבר לכך הוא כי המרחק נקבע לפי תחנת הראשונים, אז משהו בהגיון של הרכבת דפוק ביותר. כי המשמעות היא שמי שמשתמש בתחנת משה דיין על מנת להגיע ליעד צפונית או מזרחית לתל אביב הוא פראייר שיכול לחסוך הרבה מאוד כסף (בשימוש יומיומי) אם ישתמש במקום בתחנת משה דיין בתחנה הסמוכה, קוממיות. גם כשיש שיטה מסויימת, צריך לדעת מתי לא הגיוני בעליל להשתמש בה. והרכבת ומשרד התחבורה פישלו כאן בענק. את הדוגמא הזו אפשר ללמד בקורסי תמחיר, בשעור "כיצד אסור לתמחר".
 
הבהרה
אני מסכים לחלוטין עם הניתוח שלך לגבי עיוות בין קוממיות למשה דיין. הנקודה שלי הייתה שמחיר ברכבת בין חולון לת"א זהה למחיר בין הרצליה לת"א, כנ"ל ביחס לראשל"צ ונתניה. ערים במרחק דומה ולכן גם המחיר דומה. הנקודה לא הייתה השוואה בין רכבת לאוטובוס באותו מקטע.
ראשון=נתניה???? וממתי קובעים מחירים לפי
זמן נסיעה? אם קובעים לפי זמן נסיעה עד למשל נסיעה במסלול של קו 40 לפני הרפורמה מעתידים ועד דרום ת"א היתה צריכה לעלות כמו נסיעה בקו 250 מת"א לראש העין.
 
לגבי הרצליה - תל אביב, ההשוואה לא מדויקת
כי באוטובוס/ים אפשר ב-10 ש"ח להגיע מכל נקודה בהרצליה לכל נקודה בתל אביב, ובכלל בגוש דן. עם הרכבת, לעומת זאת, ברב המקרים בנוסף ל-8 ש"ח תשלום לרכבת צריך גם לשלם על אוטובוס בהרצליה ו/או ת"א. ולגבי נתניה, ההשוואה היותר רלוונטית בקו ת"א-נתניה היא למחירי נתיב אקספרס (פחות מ-10 ש"ח) ולא לאגד. לגבי קו הרכבת החדש: המחירים ל/מ תחנת ראשל"צ-משה דיין הם לא רק חריגים (גם בקנ"מ של הרכבת), הם לא הגיוניים ויוצרים מצב שבו לתחנה הסמוכה, תחנת קוממיות, מבחינת מחירים, יש עדיפות עצומה על פני תחנת משה דיין שכל מי שמשתמש בה, בהכרח עובר דרך קוממיות. מצב שבו בנסיעה בין משה דיין לבין יעד צפונית, או מזרחית לתל אביב, ירידה בתחנת קוממיות והחלפת רכבת, זולה יותר מאשר נסיעה באותה רכבת שעוצרת בקוממיות, הוא מצב לא הגיוני. והמצב הזה נכון גם לגבי שימוש בחופשי חודשי. חופשי חודשי בין משה דיין להרצליה למשל יקר יותר מאשר חופשי חודשי שבין משה דיין לקוממיות + חופשי חודשי שבין קוממיות להרצליה. שלא לדבר על ויתור על הקטע משה דיין - קוממיות, ופשוט להגיע לתחנת קוממיות (שכאמור היא התחנה הסמוכה בקו לתחנת משה דיין) באמצעי אחר (עם חופשי חודשי משולב אפילו אפשר לעשות זאת בלי תוספת תשלום, באמצעות אוטובוס מראשל"צ לקוממיות, למשל קו 19 של דן או 85 של אגד). אז החסכון הכספי הוא משמעותי גם בנסיעה בודדת ועצום (יכול להגיע לחסכון של בין 100 לכמעט 300 שקלים) בשימוש יומיומי. אם זה לא חריג, אני לא יודע חריג מהו. אני מצרף קובץ של מחירי חופשי חודשי משולבים. בשני העמודים האחרונים שלו אפשר לראות את החריגות הבולטת לגבי תחנת ראשל"צ - משה דיין. וזה נובע מההשוואה הטיפשית שעשו בינה לבין תחנת הראשונים.
כתבת דברים מאד מעניינים ונכונים.
אגב תחנת הראשונים שהזכרת, במצב אידיאלי הייתי מצפה לראות את הרכבת כלולה בשיטת התעריפים של גוש דן. גם נסיעה מת"א לראשונים צריכה לעלות 6.40 ולהיכלל בכרטיס השעה וחצי.
 
כתבת דברים מאד מעניינים ונכונים.
אגב תחנת הראשונים שהזכרת, במצב אידיאלי הייתי מצפה לראות את הרכבת כלולה בשיטת התעריפים של גוש דן. גם נסיעה מת"א לראשונים צריכה לעלות 6.40 ולהיכלל בכרטיס השעה וחצי.
עם תחנת הראשונים יש בעיה
הדרך אליה עוברת בתחנות כפר חב"ד (ללא עצירה), לוד (שתי תחנות) ובאר יעקב, שאינן כלולות ברפורמה של גוש דן. אם המחיר מת"א לראשונים יהיה 6.40, אז גם המחיר לתחנות הביניים יצטרך להיות מקסימום 6.40. זו דרישה מוגזמת. למרות ששתי התחנות - משה דיין והראשונים, שתיהן נמצאות בשטח ראשון לציון, לא בהכרח נכון להתייחס אליהן כמיקשה אחת. זו הייתה טעות מבחינת הרכבת להתייחס כך, והתוצאה זה התמחור הלא הגיוני של תחנת משה דיין, וזו גם תהיה טעות מבחינת הנוסעים או מי שמנסה לייצג את הנוסעים להתייחס כך. יש הבדל ברור בין מערב ראשון לציון למזרח ראשון לציון. מבחינת האטובוסים יצרו זהות מוחלטת שהיא לא בהכרח נכונה ואגב, יוצרת אבסורדים לא פחות גדולים מהאבסורד של הרכבת - למשל בנסיעה בקווי ת"א-רחובות או בקו 164 מפ"ת לרחובות, איך שחוצים את הגבול בין ראשון לציון לנס ציונה המחיר קופץ פי 2 ויותר. זה לא סביר. תמחור הגיוני יותר היה מבדיל בין מערב ראשל"צ למזרחה, הן מבחינת הרכבת והן מבחינת האוטובוסים ורק נסיעה בין שני חלקי העיר הייתה נחשבת לנסיעה עירונית. מהבחינה הזו אני מסכים עם עמית שחלק ממחירי האוטובוס לאחר הרפורמה נמוכים מדי.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה