עוד ילד עם בעיית כתיבה...

עוד ילד עם בעיית כתיבה...

שלום יונה.
יש לי שאלה קצת דומה לשאלה הקודמת בדף הזה. אולי רקע קצת יותר מורכב:

שלום רב
בני בן 6.5. נולד פג, בחודש ינואר. התחיל עכשיו כיתה א'.
מגיל צעיר שמנו לב לבעיות התפתחותיות שונות. בעיקר בתחום הסנסו-מוטורי.
היה במעקב במכון להתפתחות הילד.
לא קיבל שום אבחנה ספציפית. רק המווון טיפולי ריפוי בעיסוק.
בפגישה האחרונה, בגיל 6, הרופאה שמה אצבע על בעיה נוספת "הפרעה בתקשורת".
הדגישה שאין מדובר על אוטיזם.
גם הגננות דיווחו על "קושי בקריאת המפה החברתית".
לאחר מסע ארוך של אבחון פסיכולוגי ופסיכיאטרי, ניתנה האבחנה המשוערת: NVLD או SCD.
"לקות בלמידה הבלתי מילולית" או בשפת ה- DSM "הפרעת תקשורת חברתית".

באבחון הפסיכולוגי נמצא "פער עצום" בין הסקאלות המילוליות לאלו הביצועיות.
למשל ב"אוצר מלים" וב"צד שווה" קיבל 13 נקודות, בעוד שב"קוביות" קיבל 6 נקודות, וב"צורות גאומטריות" - 2 נקודות בלבד!
מה שמסביר רבים מהתסכולים שלו בגן ובבית הספר.

עכשיו הילד לומד בכיתה א' בבית ספר מאוד חביב, ונהנה מתוכנית השילוב.
במהלך הזמן, הוא קיבל כמעט 50 טיפולי ריפוי בעיסוק -- בבית הספר וגם בקופ"ח.

אין לו שום בעיה בקריאה ובחשבון. כשזה אחד על אחד, רואים שהוא טוב בשניהם.
אבל ברגע שזה מגיע לביטוי ידיעותיו כלפי חוץ, בכיתה, יש בעיה:
כשהוא מנסה לדבר בכיתה בעל פה, המילים מתבלבלות לו, והוא מדבר לא לעניין.
כשהוא כותב, האותיות יוצאות גדולות ועקומות. או לא יוצאות בכלל.

אנחנו מתלבטים מה לעשות בעניין הכתיבה שלו.
הרופאה שלו, הפסיכולוגית ואפילו המרפאה בעיסוק הגיעו למסקנה כבר בגיל 5, שהסיכוי שהילד הזה ילמד לכתוב -- קלוש.
ובכל האבחונים המליצו על מחשב.
גם מנהלת בית הספר, להפתעתי מיהרה להציע לנו מחשב.

אבל אני חוששת שבכיתה א' אולי זה קצת מוקדם מדי לוותר.
שלא יידע בכלל לכתוב?
מצד שני, יש לו כל כך הרבה קשיים אחרים (הסתגלות, וריכוז, וסנסוריקה, וחברתי...) שנראה לי הכי קל להוריד את העניין הזה מעל השולחן.
 
ועוד קצת סיבוך:

בשנה האחרונה (גן חובה) הייתה לו מרפאה בעיסוק מצוינת. שמשום מה לא ויתרה לו, והאמינה שהוא כן יכול לכתוב.
היא הגיעה איתו למצב שהוא יכול ואפילו אוהב לפתור מבוכים ולחבר נקודה-לנקודה בציורים.
כאן אפשר לראות שחיבר 127 נקודות! זה לקח לו בקושי 10 דקות.
זה מאוד מבלבל.

הפסיכולוגית שמה לב שהוא משתף פעולה יותר עם משימות מורכבות מאשר עם משימות פשוטות.

אז מה עושים עם הכתיבה הזאת בכיתה א'??
מוותרים על זה לגמרי?
לומדים רק כתב ולא דפוס?
כותבים רק בחוברת אבל במקום מחברת לוקחים מחשב?
כותבים קצת ביד אבל הרבה במחשב?

יש לקחת בחשבון שאין לנו המון זמן ועצבים בשביל טיפולי רב"ע, כי הוא זקוק להרבה טיפולים מסוגים נוספים (קלינאית תקשורת, רגשי וכו').
על איזו אסטרטגיה הייתן חושבות?

תודה.
 

שירהד1

Member
מנהל
מנסה לענות-

תראי, המקרה שתיארת מאוד מורכב, וקשה לי מאוד לענות לשאלה המרכזית ששאלת, לגבי כתיבה במחשב או כתיבה ידנית.
יחד עם זאת, אני יכולה לומר לך שההמלצה החד משמעית שלי היא לנסות ולמצוא אשת מקצוע שמומחית בלקויות למידה, אשר תוכל לתת מענה למגוון הקשיים. אי אפשר שילד יהיה מטופל על ידי כל כך הרבה גורמים- קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, הוראה מתקנת, טיפול רגשי....צריך אחד לפחות את עניין השפה, הקניית הקריאה, הכתיבה והחשבון אצל מישהי אחת.
גם לא ברור לי אם הילד מטופל בעניין הקשב והריכוז, ומדוע זקוק לטיפול רגשי.
את יכולה לכתוב פה את מקום מגורייך ואני מקווה שיוכלו להמליץ לך פה על מישהי מעולה.
את גם יכולה לשאול בבית הספר או בשירות הפסיכולוגי של הישוב בו את גרה.

הרבה פעמים יש פיצול בתחומי המומחיות (קלינאית תקשורת- שפה, מרפאה בעיסוק- מוכנות לכתיבה וכתיבה, הוראה מתקנת- קריאה), וזו טעות. פשוט טעות, כי הכל קשור בהכל, ואשת המקצוע צריכה לדעת לעבוד על כל המרכיבים והתפקודים הלקויים.
מאחלת לך שתגיעי לעזרה הנכונה.

שירה.
 
תודה על הניסיון

אכן, מדובר על ילד מורכב מאוד.
ומה שמקשה את הטיפול הוא שמדובר על הרבה קשיים קטנים, ולא על אחד גדול. לכן אנחנו מחליפים מטפלים כל 3-4 חודשים. וזה כמובן מעייף ומעיק מבחינה לוגיסטית.
גם בעיית הקשב היא גבולית.

כפי שמבהיר מבחן וויפסי, אין לו שום קושי בתחום המילולי.
הוא טוב גם במלים ובקריאה, וגם מחונן בחשבון. בהבנה חשבונית.
כל עוד שזה נשאר בדיבור , וברמה של אחד-על-אחד, הוא נראה גאון.

ברגע שזה מגיע לכתיבה, ולקבוצה, הכול -- כך נראה -- מתמוטט.
הדיבור נעשה אסוציאטיבי, והכתיבה עקומה.
בקיצור: הוא ילד מאוד אינטליגנטי, שלא מצליח להביע את עצמו בכיתה -- לא בעל פה ולא בכתב.
וזה מאוד מתסכל.
בגן חובה בכלל חשבו שהוא טיפש.

הקושי הרגשי -- גם תוצר של כל העיל. וגם של קצת עניינים במשפחה.

את עניין הקשב נבדוק בגיל 7. כלומר עוד 3 חודשים.
כי ממילא אין בכוונתנו לתת תרופות כרגע.

אז כרגע מה שדורש טיפול זה:
תקשורת בלתי-מילולית וקבוצתית
וכתיבה או מחשב.
רצוי עם קצת חיזוק רגשי.



האם יש בעל/ת מקצוע שעוסק/ת בכל זה ביחד? או פשוט ב- NVLD?
אנחנו מאזור תל אביב.
 
היי עפרונית


חשבתי שאם סורגים לתינוק, זה עוזר לו גם לשאר העניינים, מסתבר ש... לא.

לגבי הכתב - אני לא בעד לוותר בגיל צעיר. זה שיש רפיון והאותיות עדיין לא מעוצבות - הדרך של יונתן שתיל לחיזוק הכתיבה מומלצת.
לגבי הכיתה - כן חוברת ולכתוב בה. לא לדרוש ממנו כתיבה מיותרת, כלומר, אם צריך יהיה בגיל מאוחר יותר לכתוב עבודות - אפשר להשתמש בהדפסה.

הרבה מאד פעמים יש קשר בין הפרעת הקשב לבין קשיים אחרים - כולל קריאה וכתיבה. הסחות הדעת מפריעות לכל חלקה טובה.
יחד עם זאת, אינני יודעת מה בדיוק הפרעת הקשב המדוברת, צריך לבדוק - אצל נוירולוג מומחה לילדים.

כדאי מאד להתייעץ במקום אחד שמבין בכל הנתונים הללו, ויכול להמליץ על דרך העבודה, או... לאסוף את כל האינפורמציה, ולעשות סדר עם מישהו שמאד מבין בזה.
מומחית לאסטרטגיות למידה, שתלמד אותו ותעבוד איתו על מה שצריך, בהתאם להמלצות.

חשוב מאד לזכור, שילד שיש לו קשיים מרובים, עלול להיות מתוסכל (כפי שאת מציינת) כך שחשוב מאד מאד לתת לו חיזוקים המון!

אם את קוראת מאמרים, כדאי לחפש מחקרים על NVLD. ממש לחקור את הנושא. להתחיל במה שכותב גיל מאור כאן, וגם באתר דיסלקציה.
להתייעץ בפורום של הפרעות קשב וריכוז ADHD, יש שם מומחים שעונים על שאלות מדי פעם, וגם הורים לילדים שעברו את אותם ייסורים...

אם תרצי - אני מוכנה ביחד איתך, שנעשה חיפושים ונגיע למסקנות.

עוד דבר חשוב - הילד בכיתה א' - מצד אחד הוא רק בכיתה א' ומצד שני - זו שנה חשובה לדימוי שלו.

וגם... כשניפגש בענייני מוזיקה וסריגה, אני מוכנה לבדוק גם באמצעות כף היד (שיטת PDC)

מה תבחרי מכל המוצע כאן?
 
היי יונה

יכול להיות שאילו היית סורגת כובע, זה היה עוזר יותר? צריך לעשות משהו בקשר לראש...


וברצינות:
תודה על כל הרעיונות.
גם אני הולכת לאיבוד בכל המידע.
למרות שבמקרה יש לי השכלה רפואית.

קראתי את המקורות שצירפת בנושא NVLD.
וגם מקורות נוספים.
תמיד כתוב שהטיפול צריך להיות רב מקצועי.

ועדיין, בהמשך לדעתה של שירה, שלא כדאי להתפזר על כך כך הרבה מטפלים, אני תוהה -- מיהו בעל המקצוע שאמור לנהל את כל הטיפולים? לרכז אותם?
האם זה פסיכולוג? נוירולוג? נוירופסיכולוג? מורה להוראה מתקנת?
איזו התמחות נדרשת כאן?

אנחנו גרים באזור תל אביב. האם את מכירה מישהו מתאים פה באזור?

זו הרי לא לקות למידה "רגילה" כמו דיסלקציה, שפוגעת בתחום עיקרי אחד. NVLD זו לקות שגורמת גם לבעיה תפיסתית, גם לבעיה ביצועית, וגם לבעיה חברתית.

הקשב באמת נראה גבולי לפי כל ההערכות עד כה.
לא הפרעת קשב רצינית.
ובכל מקרה, קשה להעריכו כרגע, בתחילת שנת לימודים.

תודה על ההצעה ל- PDC. אולי שמת לב, אני בקושי מגיעה למפגשים מאז שהוא נולד. עכשיו את מבינה למה...
 
פסיכולוג טוב, לטעמי

הוא זה שיכול לרכז את כל המידע והטיפולים.

למרות שאתם גרים בתל אביב, אני יכולה להמליץ על מכון טלי, ברמת השרון (לא נורא רחוק) אבל הם בוודאי יוכלו לרכז את החומר, לנתח אותו, ולהציע דרכי טיפול ומעקב.
כמה שאני יודעת, הם גם מגיעים לייעוץ לביה"ס.

לגבי כף היד - מפגש אחד שבו ניפגש - יכול לעזור בהחלט. תתאמצי, תביאי אותו... תשירו קצת ו... תסעו חזרה, אחרי שאבדוק אותו.
 
תכלס

התמונה הכללית קצת דומה לתסמונת אספרגר (ז"ל), רק "פחות".
אולי כדאי לחשוב על מטפל/ת מהכיוון הזה.
 
יונה, מה דעתך?

התינוק שסרגת לו סוודר וגרביים זקוק לעזרתך בכיתה א'...
יש לך איזה רעיון? כיוון?
(אם לא מתאים כאן, אז אפשר בפרטי).
 

שירהד1

Member
מנהל
לאו דווקא פסיכולוג...

ואולי אפילו עדיף שלא. כמו שכתבתי, זו צריכה להיות מישהי (או מישהו) שמומחית בלקויות למידה- אבחון וטיפול. זו יכולה להיות מרפאה בעיסוק או מורה להוראה מתקנת, אבל שהראייה שלה היא כוללנית ולא נקודתית. באיזור שלך אני לא מכירה, לצערי. ובכלל- ממש ממש קשה למצוא מן אחת שכזו. חוץ ממני, אני מכירה עוד פחות או יותר שלוש- אחת נוספת ברעננה, שנייה בנס ציונה (הילה פלור) והשלישית היא מודרכת שלי מהקריות...
אני נוסעת לשבוע. לאחר מכן, אשמח להמשיך ולנסות לכוון אותך.

שירה.
 
למעלה