עוד שאלה על הרכבת: למה שנסעתי אתמול

מצב
הנושא נעול.

0 8 9

New member
עוד שאלה על הרכבת: למה שנסעתי אתמול

עוד שאלה על הרכבת: למה שנסעתי אתמול
בקטע שבין תל אביב ללוד, הרכבת נוסעת על המסילה השמאלית, ולא הימנית (לא ראיתי בשאר המקומות). מה זה? מזכרת מימי המנדט?!
 

איבגי1

New member
זה תמיד ככה

עוד שאלה על הרכבת: למה שנסעתי אתמול
בקטע שבין תל אביב ללוד, הרכבת נוסעת על המסילה השמאלית, ולא הימנית (לא ראיתי בשאר המקומות). מה זה? מזכרת מימי המנדט?!
זה תמיד ככה
בכל המסילוטת, לא רק בקטע הזה.
 

levikon

New member
הרכבת יכולה ליסוע על שתי המסילות

ולמה זה ככה? זה מזכרת מימי המנדט?
הרכבת יכולה ליסוע על שתי המסילות
בלי בעיה כי כל מסילה היא דו כיוונית. אבל מאז שיש כאן מסילות כפולות הרכבת נוסעת על מצד שמאל. למה? ככה.
 
גם בחיפה זה כך

הרכבת יכולה ליסוע על שתי המסילות
בלי בעיה כי כל מסילה היא דו כיוונית. אבל מאז שיש כאן מסילות כפולות הרכבת נוסעת על מצד שמאל. למה? ככה.
גם בחיפה זה כך
יש אחידות בנסיעה בכל הארץ. בתמונה: הרכבת בדרכה אל חיפה במסילה הימנית. השמאלית עם כיוון הנסיעה.
 

hck

New member
כן, זה אכן בגלל הבריטים ../images/Emo70.gif

עוד שאלה על הרכבת: למה שנסעתי אתמול
בקטע שבין תל אביב ללוד, הרכבת נוסעת על המסילה השמאלית, ולא הימנית (לא ראיתי בשאר המקומות). מה זה? מזכרת מימי המנדט?!
כן, זה אכן בגלל הבריטים

וזה גם נכון שרכבת יכולה לנסוע על שתי המסילות, רק שביום יום היא תמיד תיסע במסילה השמאלית, ובמקרים מיוחדים יתנו לה אישור לנסוע בימנית - שנקראת בעגה המיקצועית "מסילה לא נכונה"
 

levikon

New member
אני לא חושב שאתה צודק.

כן, זה אכן בגלל הבריטים

וזה גם נכון שרכבת יכולה לנסוע על שתי המסילות, רק שביום יום היא תמיד תיסע במסילה השמאלית, ובמקרים מיוחדים יתנו לה אישור לנסוע בימנית - שנקראת בעגה המיקצועית "מסילה לא נכונה"
אני לא חושב שאתה צודק.
הרי בזמן הבריטים לא היו בארץ מסילות כפולות (אם לא מתיחסים למסילות עיתוק בתחנות - ואנחנו לא.)
 

mucool2

New member
גם באיטליה, צרפת

כן, זה אכן בגלל הבריטים

וזה גם נכון שרכבת יכולה לנסוע על שתי המסילות, רק שביום יום היא תמיד תיסע במסילה השמאלית, ובמקרים מיוחדים יתנו לה אישור לנסוע בימנית - שנקראת בעגה המיקצועית "מסילה לא נכונה"
גם באיטליה, צרפת
ומדינות רבות נוספות (לא בהכרח כאלה שנוסעים בהן בצד שמאל) הרכבות נוסעות על המסילה השמאלית. היו על זה דיונים לא מעטים בפורום.
 
כיוון הנסיעה בקו כפול

עוד שאלה על הרכבת: למה שנסעתי אתמול
בקטע שבין תל אביב ללוד, הרכבת נוסעת על המסילה השמאלית, ולא הימנית (לא ראיתי בשאר המקומות). מה זה? מזכרת מימי המנדט?!
כיוון הנסיעה בקו כפול
ברכבת ישראל הוחלט, עם תחילת עידן הקווים הכפולים בתחילת שנות ה-90, להפעיל את קווי הרכבת הכפולים כשהרכבות נוסעות במסילה השמאלית, אולם להקים את כל הקווים כך שניתן יהיה להפעילם בשני האופנים (האיתות הוא כפול בכל הקווים הכפולים). ההחלטה לבחור דווקא במסילה השמאלית בשגרה לא קשורה, כמובן לתקופת המנדט, מפני שלא היו בארץ אז קווי רכבת ראשיים כפולים. אני מניח שהיא נבעה מנוחיות השימוש בתחנות קו החוף - במרביתן הכניסה הראשית נמצאת בצד המזרחי, וכדי לאפשר לקהל שעות השיא בבוקר להכנס בנוחיות ובמהירות לרכבת, בחרו בצד זה. יוצאת מן הלל היתה תחנת חיפה בת גלים, שבה הוקמה לצורך זה קופה נוספת מתחת לרציף המזרחי. בעולם חלק מהקווים הכפולים מופעלים כמו בארץ, וחלק הפוך, לעיתים אפילו באותה מדינה או חברת רכבות.
 

hck

New member
כנראה שאתם צודקים ../images/Emo45.gif

כיוון הנסיעה בקו כפול
ברכבת ישראל הוחלט, עם תחילת עידן הקווים הכפולים בתחילת שנות ה-90, להפעיל את קווי הרכבת הכפולים כשהרכבות נוסעות במסילה השמאלית, אולם להקים את כל הקווים כך שניתן יהיה להפעילם בשני האופנים (האיתות הוא כפול בכל הקווים הכפולים). ההחלטה לבחור דווקא במסילה השמאלית בשגרה לא קשורה, כמובן לתקופת המנדט, מפני שלא היו בארץ אז קווי רכבת ראשיים כפולים. אני מניח שהיא נבעה מנוחיות השימוש בתחנות קו החוף - במרביתן הכניסה הראשית נמצאת בצד המזרחי, וכדי לאפשר לקהל שעות השיא בבוקר להכנס בנוחיות ובמהירות לרכבת, בחרו בצד זה. יוצאת מן הלל היתה תחנת חיפה בת גלים, שבה הוקמה לצורך זה קופה נוספת מתחת לרציף המזרחי. בעולם חלק מהקווים הכפולים מופעלים כמו בארץ, וחלק הפוך, לעיתים אפילו באותה מדינה או חברת רכבות.
כנראה שאתם צודקים

אתה וlevikon שזה לא קשור לבריטים. אבל גם הטיעונים שלכם לסיפור לא כל כך נשמעים טוב. מישהו אולי יכול להשיג את תגובת הרכבת הרישמית לגבי זה?
 

XrayCharlie

New member
יתכן ויש סיבה אחרת?

כנראה שאתם צודקים

אתה וlevikon שזה לא קשור לבריטים. אבל גם הטיעונים שלכם לסיפור לא כל כך נשמעים טוב. מישהו אולי יכול להשיג את תגובת הרכבת הרישמית לגבי זה?
יתכן ויש סיבה אחרת?
לראשונה ששמתי לב כי הרכבת נוסעת על המסילה השמאלית היה בנתיבי איילון כאשר ראיתי כי היא נוסעת צמוד לקיר של הכביש (איילון דרום). יתכן והסיבה לכך הוא הרצון שהרכבת לא תסנוור את הנוסעים באיילון דרום בלילה? (בסך הכל יש לה פרוזקטור לא חלש והיא קרובה לתנועה ממול והצמדתה לקיר יכולה, אולי, להקטין את הסינוור? בהחלט יש מקומות בהם לא רואים אותה על המסילה המערבית אבל כן רואים אותה על המזרחית) בכל מקרה, זה הדבר הראשון שחשבתי עליו כאשר ראיתי את זה בפעם הראשונה (בסך הכל אין סיבה שלא תיסע צפונה על המסילה המזרחית).
 

mucool2

New member
ממש לא נראה לי

יתכן ויש סיבה אחרת?
לראשונה ששמתי לב כי הרכבת נוסעת על המסילה השמאלית היה בנתיבי איילון כאשר ראיתי כי היא נוסעת צמוד לקיר של הכביש (איילון דרום). יתכן והסיבה לכך הוא הרצון שהרכבת לא תסנוור את הנוסעים באיילון דרום בלילה? (בסך הכל יש לה פרוזקטור לא חלש והיא קרובה לתנועה ממול והצמדתה לקיר יכולה, אולי, להקטין את הסינוור? בהחלט יש מקומות בהם לא רואים אותה על המסילה המערבית אבל כן רואים אותה על המזרחית) בכל מקרה, זה הדבר הראשון שחשבתי עליו כאשר ראיתי את זה בפעם הראשונה (בסך הכל אין סיבה שלא תיסע צפונה על המסילה המזרחית).
ממש לא נראה לי
 
חן ../images/Emo140.gif

כיוון הנסיעה בקו כפול
ברכבת ישראל הוחלט, עם תחילת עידן הקווים הכפולים בתחילת שנות ה-90, להפעיל את קווי הרכבת הכפולים כשהרכבות נוסעות במסילה השמאלית, אולם להקים את כל הקווים כך שניתן יהיה להפעילם בשני האופנים (האיתות הוא כפול בכל הקווים הכפולים). ההחלטה לבחור דווקא במסילה השמאלית בשגרה לא קשורה, כמובן לתקופת המנדט, מפני שלא היו בארץ אז קווי רכבת ראשיים כפולים. אני מניח שהיא נבעה מנוחיות השימוש בתחנות קו החוף - במרביתן הכניסה הראשית נמצאת בצד המזרחי, וכדי לאפשר לקהל שעות השיא בבוקר להכנס בנוחיות ובמהירות לרכבת, בחרו בצד זה. יוצאת מן הלל היתה תחנת חיפה בת גלים, שבה הוקמה לצורך זה קופה נוספת מתחת לרציף המזרחי. בעולם חלק מהקווים הכפולים מופעלים כמו בארץ, וחלק הפוך, לעיתים אפילו באותה מדינה או חברת רכבות.
חן

תחנת בת גלים כשהוקמה הרציף הראשי והמרכזי הוא לכיוון בת גלים ולא כמו כיום. גם כל העסקים ששם הקיוסק , אולם השמחות שהיה אז...הכל באותו רציף, המשמש כיום את הרכבות לקריות. הפעלת הרציף הנוכחי לתל אביב שימש בעבר את הרכבות שבאו מהקריות כאשר היתה בתחנה רכבת שבאה מתל-אביב בתקופה החד-מסילתית. הרבה תחנות העליה עליהן לנסיעה לכוון דרום לא נוחה: נתניה, בנימינה, וכו'
 
מיקום הכניסות לתחנות הרכבת

חן

תחנת בת גלים כשהוקמה הרציף הראשי והמרכזי הוא לכיוון בת גלים ולא כמו כיום. גם כל העסקים ששם הקיוסק , אולם השמחות שהיה אז...הכל באותו רציף, המשמש כיום את הרכבות לקריות. הפעלת הרציף הנוכחי לתל אביב שימש בעבר את הרכבות שבאו מהקריות כאשר היתה בתחנה רכבת שבאה מתל-אביב בתקופה החד-מסילתית. הרבה תחנות העליה עליהן לנסיעה לכוון דרום לא נוחה: נתניה, בנימינה, וכו'
מיקום הכניסות לתחנות הרכבת
תחנת חיפה בת גלים אכן הוקמה כשהכניסה הראשית ואולם הנוסעים שלה הם בצד המסילה הקרוב לשכונת בת גלים, אבל זה היה בשנת 1975, הרבה לפני הקמת הקו הכפול במקום. הסיבות לכך דווקא כן קשורות לזמן המנדט, כנראה, מפני שהתחנה שוכנת על חלק מהשטח שנרכש על-ידי רכבת המנדט לצורך הקמת הסדנאות המרכזיות שלהן, אלו שבסופו של דבר הוקמו בקישון. לאורך קו החוף, בנייני רוב תחנות הנוסעים לפני הקמת הקו הכפול היו ממזרח למסילה - חיפה מרכז, עתלית, זכרון יעקב, בנימינה (כן, גם בנימינה), חדרה מערב, בית יהושע והרצליה. קו זה היה הראשון שהוכפל, ומכאן באה השערתי שמצבו השפיע על המשך המדיניות.
 
לא בחדרה-מזרח בה היה קו כפול עוד

מיקום הכניסות לתחנות הרכבת
תחנת חיפה בת גלים אכן הוקמה כשהכניסה הראשית ואולם הנוסעים שלה הם בצד המסילה הקרוב לשכונת בת גלים, אבל זה היה בשנת 1975, הרבה לפני הקמת הקו הכפול במקום. הסיבות לכך דווקא כן קשורות לזמן המנדט, כנראה, מפני שהתחנה שוכנת על חלק מהשטח שנרכש על-ידי רכבת המנדט לצורך הקמת הסדנאות המרכזיות שלהן, אלו שבסופו של דבר הוקמו בקישון. לאורך קו החוף, בנייני רוב תחנות הנוסעים לפני הקמת הקו הכפול היו ממזרח למסילה - חיפה מרכז, עתלית, זכרון יעקב, בנימינה (כן, גם בנימינה), חדרה מערב, בית יהושע והרצליה. קו זה היה הראשון שהוכפל, ומכאן באה השערתי שמצבו השפיע על המשך המדיניות.
לא בחדרה-מזרח בה היה קו כפול עוד
לפני שחשבו עליך ועלי.
 
המסילות בחדרה מזרח

לא בחדרה-מזרח בה היה קו כפול עוד
לפני שחשבו עליך ועלי.
המסילות בחדרה מזרח
בתחנת חדרה מזרח לא היה, למיטב זכרוני, קו רכבת כפול, אלא קו ראשי בודד, עקלתונים ושלוחות. אם זכרוני מטעה אותי, אשמח ואודה אם תפנה אותי לסימוכין המראים זאת.
 
צא לשטח ותראה במו עינייך. אתה מסתמך

המסילות בחדרה מזרח
בתחנת חדרה מזרח לא היה, למיטב זכרוני, קו רכבת כפול, אלא קו ראשי בודד, עקלתונים ושלוחות. אם זכרוני מטעה אותי, אשמח ואודה אם תפנה אותי לסימוכין המראים זאת.
צא לשטח ותראה במו עינייך. אתה מסתמך
יותר מדי על מפות בארכיון. שפירא כבר העיר על כך לגבי קו אחר. (קו העמק). היה גם קו 2 שנים רבות בתחנה זו (רק בתוך התחנה). צא וראה: הוא עוד קיים בהחלט.
 
מתווה תחנת חדרה מזרח

צא לשטח ותראה במו עינייך. אתה מסתמך
יותר מדי על מפות בארכיון. שפירא כבר העיר על כך לגבי קו אחר. (קו העמק). היה גם קו 2 שנים רבות בתחנה זו (רק בתוך התחנה). צא וראה: הוא עוד קיים בהחלט.
מתווה תחנת חדרה מזרח
הייתי בתחנת חדרה מזרח מספר פעמים בשנים האחרונות, וגם צילמתי לא מעט, ואתה צודק כמובן - יש בתחנה מספר קווים, אולם אלו אינם קווי רכבת בין תחנות אלא שלוחות ועקלתונים. לכן, הם נכללים בסעיף 'שלוחות ועקלתונים' בסיכומי הקילומטראז' של רכבת המנדט, לדוגמה, כפי שתוכל למצאם בין היתר בדוחות השנתיים של המנהל הכללי. אחזור שוב ואבהיר - באמירה 'קו רכבת' אני מתייחס לקטע בין תחנות, קטע שמופעל לנסיעת רכבות בין יעדים ולא לעיתוקים או מפגשים תפעוליים. הגדרה זו היא גם, למיטב ידיעתי, המקובלת בעולם בעת הגדרת קווי רכבת כפולים ותחנות תפעוליות.
 
שוב: מבחינה עובדתית, אני לא מקבל

מתווה תחנת חדרה מזרח
הייתי בתחנת חדרה מזרח מספר פעמים בשנים האחרונות, וגם צילמתי לא מעט, ואתה צודק כמובן - יש בתחנה מספר קווים, אולם אלו אינם קווי רכבת בין תחנות אלא שלוחות ועקלתונים. לכן, הם נכללים בסעיף 'שלוחות ועקלתונים' בסיכומי הקילומטראז' של רכבת המנדט, לדוגמה, כפי שתוכל למצאם בין היתר בדוחות השנתיים של המנהל הכללי. אחזור שוב ואבהיר - באמירה 'קו רכבת' אני מתייחס לקטע בין תחנות, קטע שמופעל לנסיעת רכבות בין יעדים ולא לעיתוקים או מפגשים תפעוליים. הגדרה זו היא גם, למיטב ידיעתי, המקובלת בעולם בעת הגדרת קווי רכבת כפולים ותחנות תפעוליות.
שוב: מבחינה עובדתית, אני לא מקבל
את הטענה. הבריטים הפעילו את הרכבות שלהם בארץ באופן מסויים שנשמר עד היום. ברגע שיש קו 2 בתחנה עצמה, עובדתית יש שתי מסילות. את זה אני מנסה להסביר לך כבר שלוש שעות. אפילו שיטת המיספור של נייד, נשמרה והומשכה בחלקה מהמסורת הבריטית כאן בארץ.
 
אתה צודק, כמובן

שוב: מבחינה עובדתית, אני לא מקבל
את הטענה. הבריטים הפעילו את הרכבות שלהם בארץ באופן מסויים שנשמר עד היום. ברגע שיש קו 2 בתחנה עצמה, עובדתית יש שתי מסילות. את זה אני מנסה להסביר לך כבר שלוש שעות. אפילו שיטת המיספור של נייד, נשמרה והומשכה בחלקה מהמסורת הבריטית כאן בארץ.
אתה צודק, כמובן
נכון, בכל התחנות התפעוליות היו קו ראשי ועקלתון אחד או יותר (אחרת זו לא תהיה תחנה תפעולית). עם זאת, עדיין אינני רואה את הקשר לקווי רכבת כפולים - אם אתה מתייחס לעקלתון בתחנה כהופך את הקו בתחנה עצמה לכפול, אזי בתחנות כמו לוד, חיפה מזרח, טול כרם ואפילו כפר יהושע בתקופת מלחה"ע השנייה יהיו, לשיטתך, קווי רכבת 'רב-מסילתיים'. למיטב הבנתי את העניין, קו רכבת מקשר בין שתי תחנות, בעוד שה-'קו' בתחנה הוא מה שנקרא באנגלית 'Track' ובגרמנית 'Gleis', או פשוט בעברית 'מסילה' - הוא אינו מקשר בין שני נקודות תפעוליות, אלא מהווה חלק ממתווה התחנה בדיוק כמו שאר השלוחות בתחנה. ולגבי אופן הפעלת התחנות על-ידי המנדט, כתבתי בתגובה אחרת.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה