עזרה בזיהוי: זחל(?) שנמצא בארון הבגדים

גםאני5

New member
עזרה בזיהוי: זחל(?) שנמצא בארון הבגדים

האם זה עש או משהו שנדבק לבגדים\לנעליים שלנו והגיע לשם (ארון עם סף מאד נמוך,כמעט בגובה הרצפה)?
ניערנו את כל הבגדים ובדקנו את הארון, אין עוד כאלה.
מקווה שהתמונה ברורה מספיק.. בכל אופן שחררנו בחוץ ומקווה שישרוד את היונים בחצר.

 
זחל של אחד ממיני הזבובים. אם חס וחלילה לא ישרוד את היונים

אז לא נורא - מקסימום פחות זבוב אחד בעולם!
אל תשקעו בצער ויגון במשך השבת. תשתדלו להתגבר.
"בראשית ברא אלוהים את הזבוב - ואחר כך שכח לספר לנו למה!"
 

assafni

New member
נראה לי כמו זחל של עורית

הם יכולים לעשות נזק לבגדים או שטיחים אבל זחל אחד כנראה לא אמור לסכן אותך.
 
זחלים של עוריות הם מאוד זיפניים: לכל אורך גופם יש זיפים

ברורים. כאן לזחל יש זיזים בצידי גופו, כמו למשל בזחלים של זבובי רחף ממין רחפנית Paragus או בזחלים של זבובי בקר (Tabanus). זה לא זחל (רימה) של אחד ממיני הזבובים הרגילים שאנחנו מכירים כמו זבוב הבית, בוהקן או זבוב התשבץ. יש המון מיני זבובים שאנחנו לא מכירים אותם בצורת הזחל או הגולם וזה כנראה זחל של אחד מהם. כדי לדעת ממש היה צריך לגדלו עד שיתגלם ואח"כ יבקע.
ועוד נקודה - החיפושיות האלו, העוריות, הן זעירות וגודלן 1.5-2 מ"מ, מקסימום 3 מ"מ. הזחלים שלהן אולי טיפה יותר ארוכים אבל עדיין מאוד קטנים. לא בטוח שבצילום כאן יש הגדלה כזו.
 

assafni

New member
אתה לא מסתכל על המאפיינים הנכונים

אני לא יודע למה לדעתך זחל עם "זיזים" הם מאפיינים בלעדיים של רימות. במקרה שלנו רואים בברור את קופסת הראש שהיא מאפיין ידוע לזחלי חיפושיות, בנוסף לזחלי הזבובים שרשמת יש סיפון נשימה ופה רואים שאין דבר כזה.
 

assafni

New member
אז בא תסביר למה לדעתך זה זחל של זבוב

יש מאפיינים מבדילים ברורים בין זחלים של זבובים וחיפושיות, אם תצביע על אחד מהם אני אוכל לקבל את הטענה שלך. אבל אני לא יכול לקבל טענות זיהוי על דרך השלילה כמו במשפט: "יש המון מיני זבובים שאנחנו לא מכירים אותם בצורת הזחל או הגולם וזה כנראה זחל של אחד מהם."
 
תודה אסף על הדיון המעניין בינינו,הזדמנות מצוינת לחידוד מחשבה

תבורך: זה רק מעמיק את הידע ותורם המון לתשומת לב נוספת לפרטים הקטנים והמעניינים בעולם המרתק הזה של הטבע. הלוואי שהיו עוד רבים כמוך שממש מתעניינים בעולם החרקים מתוך אהבה ולא מגישה של גועל ו"איך אנחנו נפטרים עכשיו מזה"... לצערי גם חובבי טבע רבים מסתייגים מחרקים לעומת בע"חים אחרים.
לגבי הזחל הזה - קודם כל, יכול להיות שזה כבר בכלל גולם של זבוב... אבל לשאלתך למה זה לא זחל של עורית: עורית היא חיפושית, ולזחלי חיפושיות - גם זחלים ראשוניים שהם זחלים מתרוצצים וטורפים וגם לדרנים שתנועתם איטית ואולי אפילו מגושמת יש שש רגליים. זה סימן ההיכר הכי בולט - פשוט רגליים: לפעמים ארוכות יחסית ובולטות ולפעמים ממש קטנות ומכונסות - אבל עדיין רואים אותן לצידי גוף הזחל. לעומתם, זחלים של זבובים, נמלים צרעות וכו' הם רימות. מה שהכי מאפיין רימות הוא שאין להן רגליים בכלל! הן מה שרוב האנשים יקראו (בגועל...) - תולעת, תולעים.. ובאמת תנועתן וזחילתן מזכירות תולעים. אפילו כשאנחנו אוכלים תאנים מהעץ וחוצים אותן - אנחנו בודקים שאין שם "תולעים". ובעצם אלה זחלי צרעות שהטילו את ביציהן לתוך התאנה. רימות של זבובים שאנחנו מכירים לפעמים מהבית הן בד"כ לבנבנות, מעט שמנמנות וחלקות בצורתן החיצונית. יש להן פרקים-פרקים רוחביים. אולם יש מיני זבובים - כמו זבובי רחף, זבובי בקר וכו' שבקצות הפרקים ישנם זיזים - מין בליטות 'קוצניות' שמעטרות את הפרקים סביב-סביב. יתכן שזו דרכם של חלק ממיני הזחלים להתגונן בפני טורפים עד גבול מסוים - נגיד טורף לא גדול שיתקשה לבלוע או לעכל מין קוצים קשיחים שכאלה. לא טעים ולא נעים... אבל במקרה של זבוב הבקר (Tabanus) שזחליו חיים במים אני יכול לומר לך בדיוק מה מטרת הזיזים הלא-צפופים שמעטרים את צידי גופו: הזחל הזה פשוט "קודח" את עצמו לתוך הבוץ או הרפש, תוך כדי תנועות התכווצות והתארכות הגוף. במקרה שלו הזיזים פשוט נותנים לו אחיזה בבוץ, כמו קרסי עוגן של ספינה, כדי להמשיך ולהעמיק. מחזה מרתק. בחזרה לזחלי העורית - יש להם גוף שעיר עם זיפים היוצאים בקבוצות סביב פרקי הגוף הרוחביים. מה שעוד מאפיין אותם הוא ה"זנב" הארוך של הזיפים או השערות מקצה בטנם. בתמונה שצורפה פה למעלה, למרות שאיננה לגמרי חדה, רואים שהגוף מוקף בליטות קוצניות קצרות (זיזים) ולא קבוצות של שערות (זיפים). ושוב: גודלם של זחלי העורית הוא כל כך זעיר שלא נראה לי שהיינו רואים אותם בהגדלה כמו בצילום הזה. לגבי 'קופסת ראש' - יש גם מיני רימות שראשם מופרד ואפילו נראה גדול ובולט באופן ניכר מגופם הצר יותר. ובאמת אסף - יש כל כך הרבה מיני זבובים וחרקים בכלל, ואינספור צורות שונות ומשונות של כל סוגי הזחלים - ולא משנה של איזה חרק! הלוואי שהיינו זוכים לראות אפילו עשירית מצורות אלו (של זחלים וגם גלמים) - הרי זה השלב היותר חבוי של התפתחות החרקים. את הבוגרים אנחנו רואים הרבה יותר בקלות. זחלים לפעמים נחבאים בין צמחים, אדמה וכו'. זה גם תפקידם - לא להיחשף, להסוות את נוכחותם נגד טורפים. הגלמים אפילו יותר נסתרים - הם מתחפרים לפעמים באדמה, טווים סביבם פקעות (אנחנו מבחינים - אויביהם פחות). הרי הגולם הוא השלב הכי רגיש ופגיע במחזור החיים - חסר הגנה, לא יכול לברוח או להתגונן. פשוט גולם... אז אני מקווה שתשתכנע אסף, שעולם הטבע הוא עשיר ואינסופי ומכיל הכל - ועוד הרבה יותר מזה. לא במקרה במאי סרטים בידיוניים מקבלים את השראתם למפלצות וכל מיני יצורים מוזרים מבעלי חיים אמיתיים ממש! בין אם אלה דגי מעמקים מבהילים, חרקים, גלמיהם וזחליהם או תולעי ים מוזרות בצורה שאין לתאר... שנה טובה ומעניינת לך!
 

assafni

New member
דורון אני שמח שאתה נהנה ללמוד

דבר ראשון כפי שציינת עולם החרקים הוא ענק ואף אחד לא מכיר את כולו לכן זה לא הגיוני לצפות ממישהו שידע לזהות את כל המינים אך אם זאת חשוב להיזהר מזיהויים שגויים שגורמים נזק חמור עשרות מונים על חוסר זיהוי. בנוסף כפי שכבר כתבתי לא ניתן לזהות על דרך השלילה, כלומר אם אתה מתעקש על זיהוי אתה חייב לגבות את זה בעזרת מאפייני זיהוי שמקובלים על הקהילה המדעית ( למשל ממפתחות דיכוטומיים ) ולא להשתמש במאפיינים אחרים.

אני אתן דוגמא:
1. בקישור הבא נתון מפתח לזיהוי זחלים. אתה יכול לראות שההבדל בין רימה maggot לזחל של חיפושית Coleoptera הוא בקיום קופסת הראש.

ראה בתמונה למטה:
משמאל זחל עורית מהסוג Dermestes מימין התמונה מהתגובה הראשונה.
1. קופסת הראש. (קיימת רק אצל חיפושיות על פי המגדיר שהבאתי, מפתח 22)
2. שלושת פרקי החזה ( עוד מאפיין של חיפושיות ולא של רימות)
3. שני הקוצים האלו נקראים urogomphus או בעברית לפעמים מזלג. לפי האתר הזה זה מאפיין זיהוי של הסוג Dermestes.

 
כל הכבוד אסף על תשובתך המושקעת והזיהוי המדויק!

הצילום של זחל העורית (מהמין היותר גדול מעורית השטיחים) שהעמדת לצד הצילום המטושטש מעט עורר בי מחשבות נוגות על התעתוע של משהו שאני משוכנע בלהט לעומת מבט יותר מחודד שלו: אותם הזיזים שנראו לי בתמונה וגרמו לי לחשוב על רימות זבובים 'קוצניות' - ובמיוחד של אסטרית וזבובי רחף נראים בתמונה החדה כבסיסן של קבוצות הזיפים שמאפיינים את זחלי העוריות... יש אינספור פרטים ללמוד באנטומולוגיה ובביולוגיה בכללותה, וזה מה שעושה את העולם הזה עוד יותר מושך ומרתק. נקודת מבטך המדעית מעניינת ומעשירה. אני לא מדען אלא מתעד את הטבע בתנועה: ולכן יותר מתמקד על התנהגותם המרתקת של בעלי החיים והצמחים בצמיחתם. היו לי כבר לא מעט מקרים שהסרטתי חרק זה או אחר מבלי לדעת מהו (ולפעמים גם אח"כ לא מצאתי אותו בספרות המדעית), אבל התנהגותו היתה מרתקת ויפה - מה שלפעמים בסרט יותר חשוב מהגדרתו הטקסונומית. ותמיד יש גם את השאלה עד לאיזה עומק של פירוט אני נכנס בסרט: מבנה מערכת העיכול? איברים פנימיים? דברים שאני מתחבט בהם לא מעט - זה עולם כל כך אינסופי שאי אפשר להכליל את כולו בסרט טבע, ומצד שני אני לא נרתע מלהתמקד בפרטים קטנים, כי כמו הדוגמאות שנתת פה, זה פשוט מרתק ומופלא. אני זוכר בבירור תגובה רגשית חזקה שלי אחרי שיצאתי מסיור ארוך במוזיאון הטבע של אוניברסיטת אוקספורד (קטן בהרבה ממוזיאון הטבע בלונדון) - פשוט כמעט בכיתי... אחרי שראיתי שם כמויות יופי בלתי נתפסות של חיפושיות ענק בכל צבע וצורה אפשריים, גבישים ומינרלים בצורות ויופי מייאשים כמעט וכל מה שביניהם - תחושתי היתה שבמשך כל חיי לא אזכה לראות אפילו מיליונית מהיופי הזה. כמעט בכיתי על כתפו של השומר ביציאה
 
יתכן שתצטרכי להוריד את החיוך ששמת למעלה לחצי התורן...

אחרי שאסף זיהה בודאות את הזחל כזחל של עורית (לא רימת זבוב - זו לא גברת זה אדון!). נהנית ללמוד ועכשיו יש לך שיעורי בית: למרות שאת ובעלך כבר ניערתם הכל, אני מציע לכם לחזור ולחפש על הבגדים בלי ניעור - פשוט להתבונן. כי אם היה שם אחד אז לא בטוח שהוא לבדו. הם מזיקים לבגדים כמו שאסף ציין לך קודם ולכן כדאי שתחפשו היטב.
 

גםאני5

New member
ומה שעוד למדתי בקשר לצילום חרקים:

בפעם הבאה לשים משהו כמו מטבע או חפץ בגודל ידוע ליד החרק בתמונה כדי להקל על הזיהוי.
 
למעלה