עזרה בפענוח תמונה - רעיונות???

שרי סילבר

Active member
בן-דודי איתר בבית-הוריו אוצר בלום של מאות תמונות ואף מסמכים רבים, שהיו שייכים לאחד מאחיה של הסבתא רבתא שלי. למרבה הצער, בחלק לא מבוטל של התמונות אין כיתוב בגב-התמונה, ואין לנו כל מושג מיהם המצולמים בתמונות. ממתינה כאן עבודה לא מועטה. תוך כדי התבוננות בתמונות צדה את עיני תמונה ישנה (ויפהפיה, לטעמי), אותה צירפתי.

אני מנסה לבחון נקודות שונות ביחס לתמונה, ואשמח לרעיונות שלכם, גם אם בחזקת "השערות פרטיות". למשל:

1. האם נראה לכם שהתמונה צולמה בטבע או שמא בסטודיו, עם רקע בגב של המצולמים?

2. מה אפשר ללמוד מהלבוש וההופעה של המצולמים בכלל? התייחסות למצולמים ספציפיים ולבושם/הופעתם?

3. האם מי מכם יכול להעריך את התקופה בה צולמה התמונה?

4. האם אצל מי מכם יש תמונות בסגנון כזה? האם תמונות כאלו צולמו לרגע אירועים כלשהם?

כאמור, תובנות, רעיונות והשערות שלכם, גם אם בגדר ניחוש פרוע, יתקבלו בברכה.

תודה,
שרי
 

קבצים מצורפים

  • Unknown35.jpg
    Unknown35.jpg
    KB 432.1 · צפיות: 35
תמונה מקסימה!

לגבי שאלה מס' 1: זה נראה כאילו התמונה צולמה ביער ולא בסטודיו – שימי לב לדשא/שעב שמקדימה. ניכר שהילדים שיושבים בשורה הראשונה (הדבר בולט בשני הצדדים) יושבים ממש על העשב.
 

אקשט

Member
אכן תמונה מרתקת.
לא נראה לי שהיה במזרח אירופה סטודיו שיכול להכיל כמאה אנשים...

קשה מאוד לתארך. ברמת התחושה - אנחנו קצת לפני מלחמת העולם הראשונה.

לרוב הגדול של האנשים בתמונה - מראה יהודי (ממגזרים שונים, לכן לא נראה לי שזו משפחה).
במרכז שורת היושבים הראשונה, כשמשני צדיו נשים בלבד - יושב האיש שנראה לי איש המפתח.
הוא לא נראה יהודי, בפניו ובלבושו.
אולי זהו בעל אחוזה ("פריץ"), ומסביבו הנתינים היהודים על כל משפחותיהם.
רק ניחוש.
 
תמונה נהדרת, שרי! מצטרפת לדעות קודמיי.
האסוציאציה שלי היא לקבוצת אנשים שהגיעה להתארח בבתי נופש באזור כפרי. הם נראים לי בנופש, חלקם בלבוש קייצי-כפרי.
והבחור עם המגבעת - אולי המורה ללימודים יהודיים שהצטרף לחופשה משפחתית?
אבל הכל מהרהורי לבי, ולא ראיתי תמונות דומות...
 

שרי סילבר

Active member
תודה למגיבים. אמתין מעט, אולי יועלו עוד רעיונות, בטרם אגיב ואגלה את ההשערות שלי והמעט שידוע לי.

אגב, אורית, למה כוונתך ב-"המורה ללימודים יהודיים"?

שבת שלום,
שרי
 
הי שרי,
אמא שלי ואחיותיה למדו בביה"ס כללי, אבל היה מורה שמגיע פעם בשבוע ומלמד אותן, כלשונה של דודה שלי "לימודים יהודיים". אני מניחה שזה כלל קודם כל עברית. מעבר לכך השערותייך טובות כהשערותי, אך הקו המנחה היה להשלים את ההשכלה היהודית שלהן אותה הן לא קיבלו בביה"ס.
 

eyholla

New member
שרי, שימי לב למחצלת שהילדים יושבים עליה, השוליים שלה "גליים", אם זו היתה רצפה של סטודיו, השוליים היו מונחים על הרצפה, ולכן (כמעט) ישרים. נוסף לכך, עשב שנראה לפני המחצלת נראה גולש מעליה, כך שלדעתי התמונה צולמה בטבע.
גם סידור המצולמים מעניין, על המחצלת בשורות הראשונות רק ילדים (כמקובל), בשורת היושבות הראשונה, נשים בלבד. השורה השניה מעורבת, נשים וגברים, ושתי השורות האחוריות גברים בלבד. מעבר לסידור עפ"י גובה, כנראה שיש גם סידור עפ"י רמת ההקפדה של ההפרדה המגדרית, ואנשים "מקפידים" יותר השתדלו להיות במרחק. אם כי גישה זו של הקפדה לא היתה נפוצה כ"כ בעבר, והתבססה בעיקר בשנים האחרונות.
לעניין תקופת הצילום, לעניות דעתי, אם ננתח לפי הלבוש, התסרוקות ובעיקר השפמים, מדובר במרכז אירופה של סוף המאה ה-19, תחילת ה-20. גם רוב הגברים, כולל הדתיים, גלויי ראש. דבר נוסף, הרכיסה של חליפות הגברים. אצל החסידים מקובל "ימין על שמאל" ואם נסתכל, נראה שאצל המצולמים שנראים דתיים יותר, אכן החליפות רכוסות כך, צד ימין מעל לצד שמאל, ואילו אצל האחרים להיפך, "שמאל על ימין".
מקווה שתרמתי משהו
איל
 

שרי סילבר

Active member
שוב תודה למגיבים, כאן ובאופן פרטי. כעת להתייחסות שלי לרעיונות שהועלו כאן:

1. כמו כולכם, גם אני, כשראיתי את התמונה, נטיתי להסיק שהתמונה אכן צולמה בחוץ, ביער כלשהו.

2. בהתייחס לאוצר-הבלום שאיתר בן-דודי, מהתמונות שבהן היה כיתוב שכלל תאריך, כמו גם תמונות שבהן ע"ג הקרטון היו מינוחים שקשורים להסטוריה של הצילום, אפשר לומר שהתמונות הישנות כולן מהשליש האחרון של המאה ה-19 והשנים הראשונות של המאה ה-20, כך שגם בעניין הזה ההערכות שלכם מדויקות למדי.

3. אשר לגבר שנראה לאקשט כלא יהודי, למדתי להיזהר רבות בפענוח של תמונות. למשל, בהקשר של האוצר שמצא בן-דודי, היתה שם תמונה של חתן וכלה. התמונה צולמה בצרפת. לפי הסגנון של הלבוש, התסרוקת של האישה והמשקפים של הגבר, הנחתי שהתמונה צולמה בסוף שנות ה-60 או תחילת שנות ה-70 (בדיעבד הסתבר שצולמה בשנת 1968). כשהתבוננו בתמונה אמר בן-דודי מיד שאין מצב שהאישה יהודיה. בדיעבד הסתבר שלא רק שהאישה יהודיה אלא שסבתה נולדה ביפו, כשהמשפחה עדיין חיה בישראל. לפיכך אני מאד נזהרת בקביעות הללו, אם כי יתכן שהאיש אינו יהודי (הסבר בהמשך).

4. הפריץ, בעל-האחוזה? בגדי-החסידים? מרכז-אירופה? ובכן, התמונה שייכת למשפחת קורדובה מבולגריה. התמונות אותן איתרנו צולמו בבולגריה (בימבול ובוורנה). בני-משפחת קורדובה עסקו ברובם במסחר. אם לשפוט ע"פ אלה שידועים לי פרטים אודותיהם, גם אם לא היו שומרי-מצוות חובשי-כיפות, בהחלט היו מסורתיים ואף למעלה מכך בחלק מהמקרים.

5. כפי שהוצע, גם אני חושבת שאין המדובר במשפחה המורחבת שיצאה לשוח ביער, ולא רק בגלל סגנונות-הלבוש השונים והאפשרות לשוני במידת-הדתיות. הנה הרעיון שלי:

לפני שנים נשלחה אלי תמונה מקסימה, בה נראית קבוצת-אנשים (גברים, נשים וילדים) ישובה באופן דומה. הילדים קדימה, והמבוגרים במספר שורות מאחוריהם. לצערי, איני בטוחה שאני רשאית להעלות אותה לרשת, ולכן אמנע מכך בשלב זה. התמונה שייכת למשפחה שחיה בברסלאו, גרמניה (כיום וורוצלב פולין). כשראיתי את התמונה באוצר שאיתר בן-דודי, נזכרתי בשלב מסוים באותה תמונה שנשלחה אלי בעבר, ובחנתי אותה שוב. למרות הדמיון הראשוני בהעמדה לצורך הצילום, ההבדלים ניכרים לעין. בתמונה מברסלאו הגברים והנשים לא יושבים בנפרד, קרי: בכל שורה יושבים גברים ונשים כאחד. מעבר לכך, המבוגרים כולם גלויי-ראש ללא כובעים, וזה כולל גם את הנשים. פה ושם יש שפמים בודדים, אולם רוב הגברים ללא שפם, ואיש מהגברים אינו עם זקן. בקדמת-התמונה יש שלט, בו נרשם: למזכרת מהטיול של העסק, 1920, כשבתחתית-השלט נרשם שמו של בעל-העסק. בני-המשפחה סיפרו, שמדי שנה היו יוצאים בעל-העסק והעובדים, כולל משפחותיהם, לפיקניק. מסתבר שפיקניק במונחים של אז זה כנראה משהו שונה ממה שמקובל במקומותינו כיום: כולם התלבשו אז במיטב מחלצותיהם לכבוד הפיקניק, ואף טרחו לתעד בצילום משותף את החוויה.

אני נוטה להאמין שגם התמונה שהעליתי כאן אינה תמונה משפחתית אלא משהו דומה, משפחות של עובדים שיצאו יחדיו לטיול/פיקניק, בין אם חד פעמי ובין אם יצאו על בסיס קבוע. יתכן שהגבר אליו התייחס אקשט, בדומה לתמונה מברסלאו, הוא אכן בעל-העסק, יתכן שהיה יהודי ויתכן שלא, אך אין לי שמץ של מושג. העניין הוא שבין האנשים המצולמים יש כנראה משפחה (או משפחות) שהיא (או הן) חלק ממשפחת קורדובה, ואולי בעל-העסק עצמו שייך למשפחת קורדובה. איני מסוגלת לזהות בשלב זה איש מהמצולמים, משום שהענף הישיר שלי עלה ארצה עוד במאה ה-19 (לאור התגליות האחרונות כנראה מוקדם משחשבתי, ובאופן ראשוני כנראה לא לאן שסברנו כל השנים), ואיני יודעת מי נשאר מאחור מבולגריה. ימים יגידו.

שוב תודה לכולכם!

שבוע טוב ובריא,
שרי
 
למעלה