על אלוהות

odavid101

New member
על אלוהות

אלוהים הוא רעיון פילוסופי מאוד מוצלח אפשר לאומר שמי שהמציא את הרעיון היה אדם גדול. זה נכון שהרעיון הראשון הומצא בעירק הקדומה והובא לארץ ע"י אברהם שהודות לרעיון הפך לאדם מאוד עשיר כמו כל אלה שעוסקים באלוהות .
אלוהים שואב את כוחו ממספר מאמיניו והוא קיים הודות למאמיניו.
במיטולוגיה של האינדיאנים האלים נולדים וגם מתים ברגע שמפסיקים להאמין בהם. יש פסוק בתורה הקדושה לא תעבדו אלוקים אחרים בשל כך ע"י זה שאנו מפסיקים להאמין באלוהים אחרים הם מפסיקים להתקיים.
אמר רב אחד גדול ששכחתי את שמו בעת ויכוח על האמונה שברגע שיוכיחו לו את קיומו של אלוהים הוא יפסיק להאמין.
במורה בבוכים של הרמבם אלוהים זה משהוא שאין. ברגע שאתה מדמה את אלוהים לאזה שהוא דבר אתה בעצם מאבד את אמונתך והופך לעובד אלילים.
 

sheketz

New member
עיקרון הרצון

בניסיון להבין תופעות , לקחו להם בני האדם את מה שמוכר להם מעצמם.
כאשר אדם פועל ועושה זה מחמת שהוא רוצה ומתכוון לעשות משהו.
העולם של האדם הוא עןלם של תכליות, של כוונות, זהו עולם טליאולוגי.
להבנתי המושג של האל קם לראשונה לתחייה כאשר האדם משליך
את העיקרון הזה על העולם. תופעות העולם מבטאות את הכוונות והרצונות של האלוהות.
הדברים לא קורים סתם כך, אלא בגלל רצונה של האלוהות שכך יהיה.
ואז הדת נוצרת בין המפגש הזה בין העולם האנושי לעולם הקוסמי. בין הרצון
האנושי לרצון האלוהי. להבין מה יושב המרומים רוצה מאיתנו וכיצד נוכל לפייסו
ולהפיס את דעתו כך שיחתן לנו מבוקשנו.
וכאן בא הביטוי העתיק ביותר של הדת - הקרבן. הקרבן אינו אלא מתנה באכדית.
אנו נותנים קרבנות, כדי להתקרב. אלו הן מתנות רבות ערך. הקרבן האולטימטיבי - קרבן אדם.
זהו כוחה של הדת.
 
אלוהים חזק מבני-אדם

הוא ברא את העולם ושולט ביקום לנצח. האדם לא יכול באמונתו לחזק את אלוהים, אף שלפי הקבלה האדם מתקן עוזר לאלוהים להיות טוב.
 
אתה די נאיבי לגבי השאלה איך ומתי הומצא אלוהים

אלוהי ישראל רב-השמות והמופשט, כמו גם מרבית סיפורי אברהם, הומצאו בשלב מאוחר יחסית של התגבשות התנ"ך - רוב התנ"ך הוא אלילי לגמרי והאל/ים של ישראל הנזכרים בו (כגון 'אל שדי' והאל המדברי 'יהוה') אינם שונים מאלים אחרים שנפוצו במזה"ת הקדום (למעשה, יש להם אפילו היסטוריה פרוטו-ישראלית כאלים של אנשים אחרים בכנען וסביבתה)...

הנה סרט עם הרצאה מרתקת שחובה עליך לראות כדי להתחיל להבין על מה בערך מדובר:

http://www.youtube.com/watch?v=IzqrY4fljvM
 

ben1b2e3n

New member
רעיון האלוקות

כה נשגב ובלתי ניתן לתפיסה של השכל המוגבל של בני האדם בשביל שבן אדם יחיד בעבר ימציא אותו.

ברור שאין זה המצאה אלא גילוי.

המציאו את האלים והאלילים.

זה ניתן לתפיסה שזה דימיוני.
 
מי כמוך באלים, יהוה - מי כמוך נאדר ב"קודש".

"הקודש" בכנענית, ובעברית הקדומה, משמעו היה "מפחרת האלים" - כלומר הקבוצה אלי הפנתאון (לפי המיתולוגיה הכנענית לאל-עליון, ראש הפנתיאון, שעל שמו נקרא עם ישר-אל, היו כשבעים בנים).

מן השירות הקדומות וחלק ניכר מהטקסטים המקראיים עולה שבני ישראל הקדומים, כמו הכנענים לפניהם, האמינו שיש בפנתיאון יותר מאל אחד - ויהוה היה רק אחד מהם (רק לימים הם איחדו את דמותו של יהוה עם דמותו של "אל-עליון/שדי" הנ"ל, והחליטו שאין אלים אחרים בכלל)...
 

ben1b2e3n

New member
כולם מאדם הראשון ידעו שיש קל אחד.

רק עם הזמן מרדו בו והמציאו אלים אחרים מתוך הטבע של האדם למרוד.

יום הגיע ואברהם אבינו קיבל התגלות של אלוקים ובזכות זאת שבה האמונה בקל אחד.

מאז בני ישראל קיבלו מספיק ניסים בעזרת משה בשביל להאמין בהשם.

העובדה שהיתה עבודה זרה בעם ישראל היא התאווה למרוד ולעשות עבודה זרה.
 
האמנם אביתר הכהן ("אדם הראשון") היה מונותאיסט

הסופר היבוסי J, שכתב את בראשית פרק ב', אמנם אינו מזכיר אלים אחרים במסגרת המשל-ושנינה שלו על כהני שילה ואדם-העיר (ומכאן "אדם") ועל בני לויתם החיוים מתושבי גבעון (ומכאן "חוה"), אבל חשוב לדעת שאלו הראשונים הנ"ל, בני חבר הקייני חותן משה (הלא-הוא "קין" בסיפורי J), שפלשו לארץ בהנהגת יהושע (בימי דבורה), עלו מן המדבר כשהם נושאים בארונם שתי מצבות, ולא אחת. משמע, בארון הברית הקטלני ששכן "בתוך הגן" (ולפניו עמד הכהן הגדול כדי לשאול באורים והתומים: "כן/לא"="טוב/רע") שכנו למעשה סמלי הנוכחות של שני אלים - יהוה ואשרתו (ומכאן כתוב: "יהוה מסיני בא וזרח משעיר למו - מימינו אשרת למו")...

דוגמא לזה אתה יכול לראות גם בקודש הקודשים של מקדש ה' בערד - שגם בו כיהנו כהנים מבני משפחות הכהונה המוכרות מירושלים בשלהי ימי בית ראשון:

http://www.panoramio.com/photo_expl..._photo_id=3349945&order=date_desc&user=669327
(ושים לב שיש שם שני מזבחות קטורת - אחת לכל "לוח ברית"!
)

נוסף על כך, יש לציין שגם נוכחות הנחש שעשה משה במקדש ירושלים עד ימי חזקיהו אינה מבשרת טוב למי שמדמה מונותאיזם ישראלי עתיק:

http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=14083

ועוד יש לציין שגם נוכחות "מנורת הזהב הטהורה" לצד שתי המצבות בקודש הקודשים של מקדש ירושלים היא בבחינת עבירה על איסור "לא תטע לך אשרה, כל עץ, אצל מזבח יהוה אלוהיך":

http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=1943&messageid=153651851

באשר לסיפורי אברהם, חשוב היה לסופר היבוסי J לשלול את הקרדיט על הכרת שם האלוהות "יהוה" ממשה ושאר הכהנים המדבריים שפלשו למקדש המשפחתי שלו בגורן הארוניה - וזו גם הסיבה שהוא מייחס את גילוי השם ל"אנוש" (שמן הסתם מסמל את שלמה, במסגרת הסאטירה שלו על בני ישראל). בניגוד לסופר האלוהיסט E מישראל ולסופר הכהני P מצאצאי הנוודים המדבריים, ששניהם מיחסים את התגלות השם "יהוה" למשה במדבר או במצרים (וראה למשל הפסוקים של P: "וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי יְהוָה. וָאֵרָא, אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב--בְּאֵל שַׁדָּי; וּשְׁמִי יְהוָה, לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם" [שמות ו' 2 - 3]), הסופר היבוסי J מדגיש כי השם "יהוה" הובא ארצה כבר בימי אברהם, ואברהם זה אף זיהה את "יהוה" כאותו "אל-עליון קונה שמים וארץ" שעבד הכהן היבוסי-חיתי לבית מלכיצדק מלך שלם (וראה למשל הפסוקים של J: "וּמַלְכִּי-צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם, הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן; וְהוּא כֹהֵן, לְאֵל עֶלְיוֹן. וַיְבָרְכֵהוּ, וַיֹּאמַר: בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן, אֲשֶׁר-מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ; וַיִּתֶּן-לוֹ מַעֲשֵׂר, מִכֹּל. וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ-סְדֹם, אֶל-אַבְרָם: תֶּן-לִי הַנֶּפֶשׁ, וְהָרְכֻשׁ קַח-לָךְ. וַיֹּאמֶר אַבְרָם, אֶל-מֶלֶךְ סְדֹם: הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל-יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ" [בראשית י"ד 18 - 22])...

כמובן שבמקור "אל עליון קונה ארץ" של הכהנים היבוסים בכנען היה אליל שונה לחלוטין מהאליל "יהוה" - שבמציאות באמת הובא מאזור שעיר ואדום בידי אותם כהנים-לויים ממשפחתו הקיינית של משה. "אל עליון קונה ארץ", שעל שמו נקרא במקור גם עם ישר-אל היה דמות מוכרת בפנתאון הכנעני מימים ימימה, ושמו יצא למרחוק עד ארצות החיתים והיבוסים. לפי המיתולוגיה הוא היה אבי האלים וראש הפנתאון, הוא כונה "שור-אל" ויוצד בדמות של פר/שור, ובני ישראל שישבו בארץ עוד בימים שלפני עליית הקיינים ו"יהוה" שלהם משעיר בימי יהושע ודבורה, כבר נהגו ליחס לו את יציאת מצרים - ונהגו להקים לכבודו פסלי שוורים/עגלים ולזמר מזמורי תהילה כמו: "אל מוציאם ממצרים כתועפות ראם לו", וכן "וירקד (=ירעד) כעגל לבנון, ושריון כבן ראמים [או "וַיְשַׁבֵּר עליון אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן וַיַּרְקִידֵם כְּמוֹ-עֵגֶל - לְבָנוֹן וְשִׂרְיֹן, כְּמוֹ בֶן-רְאֵמִים"])...

עוד דבר שעליך לדעת, זה שבימי דבורה בהם "יהוה" אומץ על ידי ישראל (בזמן שעלה למלחמה במי מרום לקחת שבי, והובאו מתנות למשכנו שבאדם העיר), יהוה טרם אוחד עם דמותו של "אל-עליון/שדי" אלוהי ישראל, אלא רק נחשב כאל משני, אחד משבעים בניו של אל-עליון הנ"ל, שקיבל מידי אביו את השלטון על עם ישראל. לכך מכוונת שירת משה המקורית: "בהנחל עליון גויים בהפרידו בני אדם, יצב גבולות עמים למספר בני אל - חלק ליהוה עמו, יעקב חבל נחלתו" (כלומר, אל-עליון חילק את בני האדם לשבעים עמים כמספר בניו, וכל אחד מבניו של אל קיבל עם משלו, ויהוה קיבל את עם ישראל)...

כן, אני מניח שאתה מבולבל. התנ"ך זה באמת לא מה שסיפרו לך בישיבה. נו, שויין... לא הכל הם יודעים ומבינים שם - האמונה באלים ובמלאכים ושדים שיבשה מעט את הבנתם... אני שוב ממליץ לך לצפות בהרצאה הבאה:

http://www.youtube.com/watch?v=IzqrY4fljvM
 
זה בדיוק גם מה שאמרו מאמיני הבעלים והעשתרות..

האמת היא שאין הבדל גדול בין אמונתו של מי שמאמין בקל אחד (מה גם שמסונפת לו מערכת מסועפת של מלאכים, שדים, כרובים, שרפים ושאר חיות קודש ושוכני שמים ושאול) לבין אמונתו של מי שמאמין בפנתיאון שלם של קלים. זה גם לא ממש משנה אם את תפילת הגשם שלך אתה נושא אל "קל-עליון" או אל "בעל-קדד", ואם אתה אתה משתתף בהילולות על קברי רבי שמעון בר-יוחאי ורבי נחמן מאומן, או אוכל זבחי מתים ובועל מדייניות בבעל-פעור... בכל המקרים אתה פונה ליישויות דמיוניות מתוך אותן סיבות ומניעים פסיכולוגיים ממש.

http://www.youtube.com/watch?v=1iMmvu9eMrg

לכל האמונות הדתיות יש, כמובן, גם רפרטואר מרשים של סיפורים ומיתוסים על התגלויות ומעשי ניסים ונפלאות שמיוחסים לקלים ולמאמיניהם ושליחיהם בשמים ועלי אדמות - ועיון בסיפורים אלו מגלה שהתכונה העיקרית שהן מבקשות לטפח אצל המאמינים זה שהם יאמינו בלי לשבור את הראש...

נו, מה לעשות שבני האדם אינם טיפוסים סקפטיים כמו בני-דודיהם השימפנזים, ובניגוד לשימפנזים הם נוטים להאמין לכל הסיפורים שהם שמעו מסבתא שלהם - ומתקשים להבדיל בין דבר-אמת לבין בדיה ובין פרקטיקה רציונאלית לאמונה תפלה:

http://www.youtube.com/watch?v=pIAoJsS9Ix8

http://www.hayadan.org.il/chimps-are-smarter-then-human-2608093/
 
למעלה