על צומות ועל גיל האנשים בפרשת השבוע

didisharabi

New member
על צומות ועל גיל האנשים בפרשת השבוע

1. נאמר בתורה כי הקדוש ברוך הוא קיצר ימיו של האדם למאה ועשרים שנה. נשאלת השאלה, מדוע חיו אברהם ושרה מעבר לגיל זה (127 ו - 175). 2. האם ישנם צומות שאינם מתבצעים "מערב עד ערב"? כמו....כיפור וט' באב? אודה לתשובותיכם.
 
חצי תשובה

צומות - יש ששה צומות. ארבעה מהם אינם מ"ערב עד ערב", אלא מעלות השחר ועד השקיעה : צום גדליה, י' בטבת, תענית אסתר וי"ז בתמוז.
 

didisharabi

New member
תודה. ומה עם חצי התשובה הראשונה??

בבקשה. אודה לכל העוזרים בדבר.
 
נדמה לי שמשה היה הראשון שחי 120 שנה

אתה בוודאי מתייחס לפסוק מפרשת נח : "ויאמר ה’ לא ידון רוחי באדם לעולם בשגם הוא בשר והיו ימיו מאה ועשרים שנה" (בראשית ו, ג). רש"י מביא את הפשט - עד מאה ועשרים שנה (השנים בהן בנה נח את התיבה) אאריך להם אפי, ואם לא ישובו - אביא עליהם מבול. הגמרא (חולין קלט ע"ב) שואלת: "משה מן התורה מנין"? ועונה "בשגם הוא בשר". מסביר שם רש"י: ’בשגם’ בגמטריא כמו ’משה’ וכתיב שם והיו ימיו מאה ועשרים שנה, וכך היו שנות חייו של משה. בכל מקרה, גם לאחר משה רבנו יש מקרים (בודדים אמנם, אבל קיימים) של אנשים שחיו מעל 120 שנה, למשל - יהוידע הכהן : (דברי הימים ב פרק כ"ד,פס' ט"ו)"ויזקן יהוידע וישבע ימים, וימות--בן-מאה ושלושים שנה, במותו".
 

desha

New member
מצטער , אך לא הבנתי את תשובתך בנוגע

לכך שאברהם ושרה (ולא רק הם אלא כל הדור שלפני אברהם) חיו מעבר למה שהקציב הקדוש ברוך הוא. נ.ב. אכן התייחסתי לפסוק הנ"ל :"לא ידון רוחי באדם". אודה לתשובתך.
 
120 שנה שהקציב ה' הוא ארכה עד המבול

ולא ההקצבה לשנות חיי אדם כמו שאנחנו רגילים לומר. "והיו ימיו" - של אותו דור עוד מאה ועשרים שנה, ואם עד אז לא ישובו בתשובה - אח"כ יבוא המבול והם ייכחדו. זה הפשט ברש"י.
 
תשובה לחלק 2

ודאי- צום גדליה- (על שם גדליה הנביא שנרצח) עשרה בטבת- (שהתחיל המצור על ירושלים) תענית אסתר-(לזכר הצום שהכריזה אסתר המלכה להצלחתה) י"ז בתמוז- (נבקעה חומת ירושלים)
 
למעלה