ערך מוסף?

ערך מוסף?

כמובן שאני מצטרפת לכל המברכים עם תקוות לדיון פורה. מה דעתכם לנסות זוית אחרת של התייחסות לנושא? בואו נתעלם לרגע מכל דרכי ההוראה, הטכנולוגיות והשיטות המקובלות בעבר ובהווה. נחשוב שהדבר היחידי שעומד לרשותינו זוהי טכנולגיה של תקשורת המאפשרת לנו.... נגדיר מה היא מאפשרת נחשוב האם מה שהיא מאפשרת מסייע לתהליכי הוראה ולמידה אולי אז נצטרך להגדיר מה הם תהליכים אלה במיטבם ושוב נחזור לראות עם כל העסק התקשורתי הזה תורם לבמיטבם... הערך המסוף פשוט הפך קצת לסיסמא נדושה... מה דעתכם????
 
אביגיל, למה לא? קחי את ההגדרה שלי..

ללמידה שיתופית... האם את מכירה פעילויות שמאפשרות סוג כזה של אינטראקציה? ולגבי ערך מוסף, מה נדוש כאן? את יודעת כמה מערכות כאלה ראיתי שאין להם ערך מוסף (במקרה הטוב) על שום מדיה אחרת? חנן
 
הגדרה חינוכית כנובעת מאיכויות הטכנו

ההגדרה של חנן: קבוצה של אנשים יוצרים תוצר במשותף, כאשר מכלול התרומות של כלם גדול מסכום התרומות של כל אחד. אם נשאר בהגדרה הזו יתאימו לה פעילויות למידה כאלה שאינן תלויות טכנולוגיה של תקשורת. אני מזכירה את תקופת הלמידה בקבוצות קטנות מבית שרן - חלק מהמורים אמנם תרגמו את זה לכאבי עורף של תלמידיהם, אבל חלק אחר הפעילו תלמידים שיצרו בצוותא תוצרים שיתופיים מרשימים. לצורך הדיון אני מתעלמת מהתקופה הזו - אבל במקום לשאול מה הערך המוסף אני שואלת מה איכויות הטכנולוגיה ולפיהן בונה הגדרה קצת שונה משל חנן. למשל: קבוצה של אנשים, ממקומות שונים, היוצרים ביניהם קשר בזמן גמיש בתהליכים של כתיבה ויוצרים שיתוף בידע ותוצר שכל אחד מהם תרם לו כיכולתו.
 
אביגיל, הייתי אומרת אפשרויות מוצעות

במקום איכויות הטכנולוגיה. להגדרה שהצעת יש בסיס אופטימי
אם כי אהבתי את ההגדרה (למעט אי ההסכמה שלי עם "תהליכים של כתיבה", אף על פי שזה אכן המצוי, כרגע). אני הייתי מסתכלת על האיכויות מזוית אחרת: הערך המוסף בעיני הוא, בין השאר, ה"הכרח" שיש ללומד ליצור לעצמו הבנה חדשה על מה היא למידה. אני מתכוונת להתמודדות עם קשיים, לניהול זמן יעיל , מידה של אוטונומיה, התמודדות עם אפשרויות בחירה רבות, משמעת עצמית וכדומה. באשר ללמידה שיתופית: הנושא הוא בעייתי גם במסגרת רגילה. כשמורה או מרצה מכוון ללמידה שיתופית ע"י יצירת קבוצה , הוא חייב להיות מודע לכך שהעובדה שבסוף התהליך יהיה תוצר שעליו שמות כל חברי הקבוצה, אין בהכרח פירושו שאכן היתה כאן עבודת צוות...
 
כרגע - אתמקד רק בקטע השיתופי

רחל - אכן כל "האילוצים" המכוונים ללמידה עצמאית במצב של למידה מרחוק - אכן שרירים וקיימים והם רלבנטיים לכל סוג של למידה מרחוק - גם זו המבוססת על משלוח חומרים לבית התלמיד והנחייה טלפונית. בהמשך לדברי חנן אני רוצה להתייחס דווקא לאותו אגוז קשה - הלמידה השיתופית. תהליכי הלמידה מרחוק שלא באמצעות הרשת מבוססים על יחסי לומד-מנחה ואילו הרשת מעודדת את הלמידה המבוססת על יחסי לומד-לומד. בשל כך הסיכוי שתיוצר כאן למידה שיתופית גדול יותר. מובן שזה תלוי במטלה, מובן שזה תלוי בסגנון ההנחייה (שלא יהיה מעורב מידי), ומאחר שדברים מתבצעים במצב גלוי - למשל בפורום - ניתן לעמוד על תרומתם של כל חברי הקבוצה לביצוע המטלה. והמנחה - בהכירו את יכולות תלמידיו יכול לבחון כל תרומה כזו בקונטקס של יכולת התורם. כל אלה מתקשרים לכך שמדובר בסביבה טכנולוגית שמאפשרת את ההליכים האלה.
 
למידה שיתופית בין המרצים

אביגיל, בינינו , אנשי הצוות העובדים במשותף קיימת עבודה שיתופית מקוונת יעילה במיוחד, אפילו במובנים מסויימים יעילה יותר ממפגשי פנים אל פנים. באשר חסטודנטים, אני דווקא כן בעד מעורבות המנחה.
 
למעלה