עתיד החינוך! לאן אנו צועדים?

liorhadad10

New member
לא הבנתי משהו

מאיזה גיל מתחילים למוד את זה ועד איזה גיל? כלומר, האם מגיל כיתה א עד ל י"ב? או אולי רק בתקופת הבר מיצווה?
 

chos

New member
מה רע בללמוד קצת יהדות?

ללמד פרקי אבות זו כפיה דתית? אתה יודע מה זה פרקי אבות בכלל? אבל אני בעד לתת תחליף למי שיחליט להצהיר על עצמו כלא יהודי ולא מעוניין ללמוד יהדות.
 

saragon

New member
אתה יודע מה זה פרקי אבות בכלל?

מה רע אפשר להגיד על כל דבר. מה רע לקפוץ על רגל אחת (שלוש פעמים ביום) מה רע לאכול חזיר? אתה יודע מה זה חזיר בכלל? אכלת פעם חזיר? זה מאוד טעים! מה רע בזה, שזה כפייה דתית לכל דבר, איני רוצה ללמוד משנה ואיני רוצה ללמוד סידור. בדיוק באותו סיבה שחרדי אינו אוכל חזיר ואינו רואה טלויזיה בשבת, כך אני לא לומד תורה ולא מתפלל בבית הכנסת, ואיני רוצה שציבור חילוני שלם יתחיל להתחבר לתכנים הללו, כאילו הם משהו טוב וערכים שיש לשאוף אליהם. ההפך , אני נגד בכל מובן. אני רוצה לפתח ביקרותיות אצל ילדים, שיגיעו לכדיי הבנה שדת היא יצירה אנושית לכל דבר, ולפתח לילד את היוכלת לבחון ולבקר טקסטים בעצמו. עכשיו זה ערך אמיתי! כיצד פרקי אבות יתרום לציונות, אהבת ארץ? הרי יש לך ציבור שלם (חרדים) שזה כל מה שהם עושים (ללמוד תורה) ואהבת הארץ שלהם נמצאת בתחתית. מה עם הגיוס לצה"ל? לומדי התורה החרדים לא מתגייסים לצבא. **שאני אומר תורה כוונתי לתלמוד הבבלי בעיקר.** למה לא להכניס לימודי ליבה לחרדים? אולינבדוק אילו תכנים כ"כ חשובים לילד בחטיבה או בתיכון שהוא צריך לשנן אותם בעל פה (כדבריי סער על הילד לדעת בעל פה פסוקים שלמים - שיטה שכבר מזמן עבר עליה עולמה). מה גם שאיני מבין כיצד זה יתרום לאהבת הארץ ופטריוטיות? מה לגביי לימודי אזרחות? שיעורי מולדת? אותם מקבל התלמיד רק פעם בשבוע וגם זה בלחץ. מה לגביי לימוד מדע? מה לגביי היסטוריה של העולם? ילד בסיום תיכון אין לו מושג מה זה ארצות הברית, מה קרה במלחת עולם שניה, ואיך נוצר המזרח התיכון כפי שהוא היום. בורות מוחלטת בידע כללי ואוצר מילים. ומשהו אחרון לסיום: לגביי יהדות. ראשית התורה או המקרא זה בכלל לא יהדות, זה ספר שהתחיל להכתב בתקופת הברזל ונשמך עד לעריכת המסורה בתקופת בית שני. יהדות היא הרבה יותר רחבה מזה. יהדות זה מושג גלותי (לכאורה) שהתפתח במשך מאות בשנים. שפינוזה, מנדלסון, איינשטין, ביאליק, רחל האם זה לא יהדות בשבלך? מה לגביי גורדון? הרצל (שבקושי מתעסקים) וראשית מדינת ישראל זה בכלל לא לומדים. אם לזכור דברים בעל פה, למה לא לזכור את שמות ראשי הממשלה בעל-פה? זה אחד שאני מצטער עליהם עד היום - רק בצבא התחלנו לעבוד על זה. שהייתי מפקד בצבא אני זוכר שהיו מס' חיילים שלא היה להם ידע בסיסי בהיסטוריה בכלל. אז מה קשור עכשיו פרקי אבות תסביר לי?
 

chos

New member
כל מה שהצעת להוסיף ולחזק לא סותר.

להגיד שהתורה, המשנה ושאר ספרי הדת היהודית זו לא יהדות זה מגוחך. איך אתה רוצה לתת לנוער יכולת "לבחון ולבקר טקסטים בעצמו" אם אתה מחביא ממנו כל מה שלא תואם בדיוק את ההשקפה שלך? לא להכיר את לוח השנה העברי זה לא פחות גרוע מלא להכיר את שמות ראשי הממשלה.
 

saragon

New member
עכשיו נעבור לצטט מפרקי אבות ותגיד לי למה

זה חשוב? "משה קבל תורה מסיני , ומסרה ליהושע (ב) , ויהושע לזקנים , וזקנים לנביאים , ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה (ג) . הם אמרו שלשה דברים , הוו מתונים בדין , והעמידו (ד) תלמידים הרבה , ועשו סיג לתורה :" עכשיו ילד ביסודי, או בחטיבה, בחור צעיר שאין לו שום מושג מהחיים שלו - מה זאת אומרת משה קיבל תורה בהר סיני? איזה מן ערך זה? לשנן את זה בעל-פה? הטריז הדתי הזה מגעיל אותי. "פרק א - משנה ב שמעון הצדיק היה משירי כנסת הגדולה . הוא היה . אומר , על שלשה דברים העולם עומד , על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים :" איזה מן הגדרה מוזרה לצדיק? עכשיו חרדי הפך להיות צדיק? תורה עבודת השם וגמילות חסדים זה לדעתך ערכים ומוסר? שלא נדבר שהתורה מפרידה בין יהודי לגוי לחילוני ובין גבר לאשה. אהבת לרעך כמוך מדבר רק על חברך לתורה ומצוות. "פרק א - משנה ג אנטיגנוס איש סוכו (ז) קבל משמעון הצדיק . הוא היה אומר , אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס , אלא הוו כעבדים (ח) המשמשין את הרב שלא (י) על מנת לקבל פרס , ויהי מורא שמים עליכם :" אההה הבנתי, צריך להיות עבדים של בורא עולם. לא על מנת לקבל פרס, הבנת את זה ברוך? "פרק א - משנה ד יוסי בן יועזר איש צרדה ויוסי בן יוחנן איש ירושלים קבלו מהם (יא) . יוסי בן יועזר איש צרדה אומר , יהי ביתך בית ועד לחכמים , והוי מתאבק בעפר רגליהם , והוי שותה בצמא את דבריהם : " יש לתת כבוד לחכמים, הרי הם לומדים תורה כל היום, זה ערך שיש לכבד אותו. להתגייס לצבא וללמוד מדע למשל זה לא ערך מספיק טוב. מה קרה תהיה חרדי תחזור בתשובה? קרה משהו? יצורים כמוך הם חסרי חוט שדרה - תתעורר עתיד הילדים ביידים שלך.
 

chos

New member
יש לי גם ציטוטים:

"כל אהבה שהיא תלויה בדבר--בטל דבר, בטלה אהבה; ושאינה תלויה בדבר, אינה בטילה לעולם. " "הוי דן כל אדם לכף זכות" "אהב את המלאכה ושנא את הרבנות" "אם אין אני לי, מי לי" " הלל אומר, אל תפרוש מן הציבור, ואל תאמין בעצמך עד יום מותך, ואל תדון את חברך עד שתגיע למקומו, ואל תאמר דבר שאי אפשר לשמוע וסופו להישמע. ואל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה." "ב,ו [ה] הוא היה אומר, אין בור ירא חטא, ולא עם הארץ חסיד. ולא הביישן למד, ולא הקפדן מלמד. ולא כל המרבה בסחורה, מחכים. ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש." "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך" "ב,יד [יא] רבי יהושוע אומר, עין רעה ויצר הרע ושנאת הברייות, מוציאין את האדם מן העולם." "ד,א בן זומא אומר, איזה הוא חכם--הלמד מכל אדם, שנאמר "מכל מלמדיי, השכלתי" (תהילים קיט,צט). איזה הוא גיבור--הכובש את יצרו, שנאמר "טוב ארך אפיים, מגיבור" (משלי טז,לב). איזה הוא עשיר--השמח בחלקו, שנאמר "יגיע כפיך, כי תאכל; אשריך, וטוב לך" (תהילים קכח,ב): "אשריך", בעולם הזה; "וטוב לך", לעולם הבא. איזה הוא מכובד--המכבד את הברייות, שנאמר "כי מכבדיי אכבד ובוזיי ייקלו" (שמואל א ב,ל)."
 
למעלה