פה-סח / חג האכילה והדיבור

מיקי*

New member
פה-סח / חג האכילה והדיבור

פה-סח / חג האכילה והדיבור חג הפסח מתייחד משאר המועדים, בכך שהוא החג היחיד שכל מצוותיו קשורות לפה, הן בדיבור שמצווים אנו לספר ביציאת מצרים והן באכילה שזהו הזמן היחיד שבו אנו גם מברכים " אשר קדשנו על אכילת ..." לפי שיש מצווה לאכול. ועלינו להבין מדוע כל כולו של חג הפסח קשור באיבר זה שנקרא "פה"? פיו של האדם יכול להיטיב אך ביכולתו גם להרע, כפי שאנו מוצאים בתורה את משה ואת בלעם שכוחם בפיהם, אחד להיטיב ואחד שרצה להרע. אך בנוסף אליהם ישנו עוד אחד, שאף אם אין אנו שמים לב לכך חלק גדול מכוחו נבע מפיו, הכוונה לפרעה מלך מצרים, ששמו נגזר מהשורש: פה-רע. "הקונטרה" לפרעה, השחרור של בני ישראל, מהפרעוניות ומהמצריות הינו בפה. בזמן שיעבוד מצרים, פיו של הקב"ה היה חסום, מכח הרע שבפיו של פרעה. ובפה-סח וביציאת מצרים, מפי החירות, בחינת שחרור הפה, זהו גם שחרור פיו של הקב"ה. זאת גם הסיבה שמשה רבינו, שידע שסוד גאולת מצרים היא היא גאולת הדיבור, סירב לקחת על עצמו את התפקיד בטענתו "לא איש דברים אנכי". יש בדיבור שני פנים, הפן הכללי והפן הישראלי, האלקי, הפן שבא מתוך העולם, שכל חכמת האדם באה לו מתוך העולם בו הוא חי, לעומתו ישנו הפן שהעולם בא מכח הדיבור (כמעשה בראשית) וכח זה נתן הקב"ה לישראל כנאמר בישעיהו: "ואשים דברי בפיך ... לנטוע שמים וליסד ארץ", על כן יש בכח פיהם של ישראל בתפילה להשפיע על העולם ועל הנהגותיו. וכן באכילה, שבשבילה נברא העולם כולו, ישנם שתי פנים, או שהאדם אוכל ובאכילתו מתעלה ומעלה את העולם לדרגות נשגבות, או שהאדם מוריד את עצמו מתחת לבהמיות. ועל כן כתוב "ורדו בדגת הים" שאם אדם זוכה אז הוא מושל על הכל ואם לאו יורד אף ממדרגת הבהמה. כאשר אוכל האדם אכילה של מצוה, אכילה לשם שמים, אזי מעלה הוא את כל המציאות לרמות גבוהות יותר, שהרי הבהמה שהוא אוכל והירק שהבהמה אכלה, שכבר נהפך להיות חלק ממנה, נהפכים להיות חלק מהאדם וכך מתעלה מה שאוכל האדם מרמת החי והצומח לרמת המדבר, או אף לרמת היהודי. וכך כאשר מקיים האדם מצוות גם החי והצומח שאכל שנהפכו להיות חלק ממנו, מקיימים מצוות, דבר שלא היו מגיעים אליו ללא אכילת האדם. אך כאשר אוכל האדם אכילה של תאוה, כפי חטאו של אדם הראשון, אזי יורד הוא לדרגת מה שאכל בבהמתיות. ולכן בפסח שזו ראשית הופעתינו כעם, צווינו לתקן את חטאו של אדם הראשון, שאכל אכילתו מעץ הדעת, אכילה של תאוה, בכך שאוכלים אנו דברים, רק בגלל שצויונו הקב"ה לאכלם. והיות וגם כוחות נפשם של ישראל שועבדו במצרים וכפי שכבר אמרנו כוח החשיבה של האדם מתבטא בדיבור שבזה נבדל האדם מהבהמה, צווינו לדבר בפסח, לסמל ולחגוג את שחרור הדיבור והפה ע"י פה-סח. זאת גם הסיבה שמפסח ועד שבועות, מקריבים מנחת שעורים, שהיא אכילת בהמה ובשבועות מקריבים לחם שהיא אכילת אדם. אכן, אכילת המצה, לחם ללא שאור, מעידה על כך שבמדרגת יציאת מצרים, אין בנו עדיין כח להתגבר על היצר הרע ואז עבודתנו הי בבחינת "סור מרע". לכן נקראת המצה לחם עוני, שאין בה מהבחינה של "לחם לבב אנוש יסעד" כי אין אנו אז במדרגת "בכל לבבך - בשני יצירך". ספירת העומר היא התקופה שבה אנו כובשים שלב אחר שלב את הבחינות של המציאות שהן לכתחילה מוץ לתחום של הקדושה כדי להגיע ביום החמישים לבחינה של "חמץ תיאפנה" אשר בה אנו מסוגלים לעבוד את ד' בלבב שלם. או אז יכולה התורה להינתן לאדם. מכאן שאין מטרתה של התורה להביאנו למדרגה הזאת אלא להיפך מדרגה זו שאנו משיגים על ידי דרך הארץ של האבות (וזו הסיב העמוקה לכך שאנו קוראים פרקי אבות בתקופת העומר) היא הבסיס לקבלת התורה. מטרתה של התורה היא לאפשר לנו את השגת השלב הבא שהוא בבחינת "קדושים תהיו כי קדוש אני ד' אלקיכם". חג פסח כשר ושמח! __
 

yoelnd

New member
פסחפרשיה

מוסר מהפרשה – הגאולה הרוחנית

בפתח תשובתו של האב על שאלות הבן אנו מכריזים "ואילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו ממצרים, הרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים היינו לפרעה במצרים". מפרשי ההגדה התקשו להבין פיסקה זו, מנין לנו הביטחון שעדיין היינו נותרים עד עצם היום הזה משועבדים לפרעה במצרים, אולי פרעה היה מתרצה לבסוף להוציאנו משם? שמא היו נוצרות סיבות אחרות שיגרמו שנצא משם? ובכלל אנו הרי יודעים כי במציאות של זמנינו אין כמעט כיום מושג של עבדות?..יש שפירשו שאילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו ממצרים היה אכן נשאר עניין העבדות עד עצם היום הזה. כל המושג של שחרור עבדים והפסקת עבדות נתחדש בעולם בעקבות יציאת מצרים. הנציב בהגדת "אמרי שפר" מוסיף שאכן בעל ההגדה בא לשלול שלא נחשוב שיציאתנו ממצרים בסופו של דבר הייתה צפויה באופן טבעי, משום שלא לעולם חוסן, ומלכויות ומלכים נופלים וקמים, וגם מצרים הייתה משתנית המציאות ביום מן הימים. לא ולא! אלא אילו לא הוציאנו הקב"ה ממצרים העולם היה מתנהג אחרת ומצרים לא הייתה יורדת לעולם מגדולתה.
זהו מוסר השכל לאלו הטוענים שיש להתאים את עצמנו למציאות העולם, אדרבה ההיפך הוא הנכון! מציאות העולם משתנית בהתאם להנהגת עם ישראל. ועל כך נאמר באיכה ( ג, כ"א) "חדשים לבקרים רבה אמונתך" רק בגלל שאמונתו של הקב"ה רבה לגואלנו הוא מחדש את העולם בחידושים והנהגות שונות מידי בוקר (עי' במדרש שם). נראה שיש לפיסקה זו משמעות עמוקה הצריכה ללוות אותנו בלילה קדוש זה, ובכלל להבין את חובתינו לזכור את יציאת מצרים. אין כוונת בעל ההגדה לומר ש-"אילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו ממצרים... משועבדים היינו לפרעה" שהיינו ממשיכים להיות עבדי פרעה פיזית במצרים, אלא כוונתו ל-משועבדי פרעה, כלומר: אופן התנהגותנו וחיינו היו נקבעים על פי פרעה. אפשר להיות איש חופשי מחד גיסא, אך מאידך גיסא משועבד נפשית. עיקר עניינה של גלות מצרים לא הייתה עבדות הגוף בלבד, אלא גם ובעיקר עבדות הנפש, שעבוד הרוח והמחשבה ללא כל רשות עצמית אפילו לא במחשבה. לכן נקראה ארץ מצרים – "בית עבדים" – מקום שהפכו את האנשים לעבדים במהותם ונפשם. כדבר פרעה: "נרפים הם על כן הם צועקים לאמור נלכה נזבחה לאלוקינו, תכבד העבודה על האנשים ויעשו כה ואל ישעו בדברי שקר, הרעיון במצרים היה לשעבד את הגוף כדי שלא יהיה מקום לחשוב על הרוח, עד שעם ישראל שקעו במ"ט שערי טומאה, ואילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו היינו מידרדרים עד נ' שערי טומאה. אומנם יתכן שאילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו ממצרים לא היינו נשארים עבדים פיזית לפרעה, אולם נפשנו הייתה נשארת משועבדת ושקועה בנ' שערי טומאה.
זהו אולי גם הקשר להמשך דבריו של בעל ההגדה "ואפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו זקנים, כולנו יודעים את התורה, מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים, וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח", וכפי שביארו זאת המפרשים בדרך משל: למה הדבר דומה, לאיש עני ואביון שהיה בור מדעת, והתמזל מזלו לפתע ועלה לגדולה, יחד עם עסקיו ורכישת עסקיו ורכישת נכסים החל לקנות השכלה עד שנעשה לאיש מלומד. לימים התהפך הגלגל וירד מנכסיו, ונעשה לעני ואביון כבתחילה, אך מידי שנה הקפיד לציין ברוב עם את היום בו התעשר. לשאלת הבריות לשמחה זו מה עושה הרי חזר להיות עני? השיב: אמנם את הממון הפסדתי, אך ההשכלה שרכשתי באותו זמן נשארה עימי לצמיתות, ועל כך אני חוגג.
כך הנמשל: עם ישראל חזר לגלות ונשתעבד שוב תחת זרים, אולם עיקר שמחתנו ביציאת מצרים היא על שזכינו על ידה לגאולה רוחנית, להיות עם סגולה מכל הארץ ולקבל את התורה הקדושה ההולכת עמנו בכל עת, ועל כך אנו מודים ומהללים.
 

רוזהלי2

New member
מיקי ויואל


ויישר כח
 
למעלה