פורום "הורים למחוננים"

מצב
הנושא נעול.
פורום "הורים למחוננים"

פורום "הורים למחוננים"
להיות הורה, זה, בין היתר, לדעת שכשאשר הילד שלכם נתקל בבעיה, הוא יבוא אליכם על מנת שתסבירו, תעזרו, תכוונו, כאשר הוא מרגיש חסר אונים. להיות הורה למחונן, זה, לפעמים, להיות שותף לתחושת חוסר האונים של הילד. הורה למחונן נאלץ להתמודד מצד אחד עם צרכיו המיוחדים של ילדו, ומצד שני עם המסגרת הבית-ספרית אשר לאו דווקא מסוגלת לספק צרכים אלה כאשר הילד במחיצתה, וגרוע מכך, לאו דווקא מכירה באותם צרכים מיוחדים. אנו מעוניינים ליצור קהילה (אשר מבוססת על זו מ"ארץ הדעת"), אשר תציע מקסימום עזרה לנתקלים בסוגיות אלו. הפורום, כפי שודאי שמתם לב, נמצא כרגע בתהליך התהוות, ומלבד קבוצת הדיון אנו מעוניינים לרכז מקסימום מידע במאמרים ובטאג-ליינס. ב"מידע" הכוונה היא לחלוטין לכל מה שיכול להיות רלוונטי עבור מחוננים, ילדים ומתבגרים כאחד. נודה מאוד לכל משתתף בפורום אשר יסכים לתרום מנסיונו האישי על מנת שנוכל ללמוד ממנו, ובאופן זה, לתת נקודת מבט נוספת לקהילת היעד של הפורום. המון בהצלחה לכולנו!
 

לי Li

New member
נועה ../images/Emo24.gif

פורום "הורים למחוננים"
להיות הורה, זה, בין היתר, לדעת שכשאשר הילד שלכם נתקל בבעיה, הוא יבוא אליכם על מנת שתסבירו, תעזרו, תכוונו, כאשר הוא מרגיש חסר אונים. להיות הורה למחונן, זה, לפעמים, להיות שותף לתחושת חוסר האונים של הילד. הורה למחונן נאלץ להתמודד מצד אחד עם צרכיו המיוחדים של ילדו, ומצד שני עם המסגרת הבית-ספרית אשר לאו דווקא מסוגלת לספק צרכים אלה כאשר הילד במחיצתה, וגרוע מכך, לאו דווקא מכירה באותם צרכים מיוחדים. אנו מעוניינים ליצור קהילה (אשר מבוססת על זו מ"ארץ הדעת"), אשר תציע מקסימום עזרה לנתקלים בסוגיות אלו. הפורום, כפי שודאי שמתם לב, נמצא כרגע בתהליך התהוות, ומלבד קבוצת הדיון אנו מעוניינים לרכז מקסימום מידע במאמרים ובטאג-ליינס. ב"מידע" הכוונה היא לחלוטין לכל מה שיכול להיות רלוונטי עבור מחוננים, ילדים ומתבגרים כאחד. נודה מאוד לכל משתתף בפורום אשר יסכים לתרום מנסיונו האישי על מנת שנוכל ללמוד ממנו, ובאופן זה, לתת נקודת מבט נוספת לקהילת היעד של הפורום. המון בהצלחה לכולנו!
נועה

טוב שחזרת. מסכימה עם מה שאמרת כאן. אני בטוחה שהפורום הזה יעזור להרבה אנשים.
לכולנו
 
../images/Emo26.gif ובנוסף

נועה

טוב שחזרת. מסכימה עם מה שאמרת כאן. אני בטוחה שהפורום הזה יעזור להרבה אנשים.
לכולנו
ובנוסף
מפעם לפעם ייפתח שרשור בפורום אשר מטרתו תהיה לאסוף כמה שיותר מידע על נושא מסויים או תוכנית מסויימת. במידע, הכוונה היא הן למידע טכני והן לחוויות. שרשור שכזה אשר יכיל מידע רב ומשמעותי ייכנס לטאג-ליין.
 

ELIאלי

New member
מאמר- המבחנים לאיתור מחוננים

ובנוסף
מפעם לפעם ייפתח שרשור בפורום אשר מטרתו תהיה לאסוף כמה שיותר מידע על נושא מסויים או תוכנית מסויימת. במידע, הכוונה היא הן למידע טכני והן לחוויות. שרשור שכזה אשר יכיל מידע רב ומשמעותי ייכנס לטאג-ליין.
מאמר- המבחנים לאיתור מחוננים
המבחנים לאיתור מחוננים מבחני איתור המחוננים של המחלקה למחוננים במשרד החינוך מתבצעים בשני שלבים, בד"כ בכיתות ב' או ג' (משתנה באזורים שונים בארץ), ע"י מכון סאלד (במגזר היהודי). מבחן האיתור הראשון נשלח ממכון סאלד לבית הספר, נערך בבית הספר, ונבדק על ידי המורים בו. אלו שתוצאותיהם במבחן הראשון ממוקמות בין 15 האחוזים העליונים מבין משתתפי הבחינה, מוזמנים למבחן שני, שנערך ונבדק על ידי מכון סאלד עצמו. שלושת האחוזים העליונים מבין התלמידים באזור באותה שנה, יכולים להשתתף בחוגי העשרה אחרי הצהריים, כמו נוער שוחר מדע. הילדים באחוזון העליון מבין התלמידים באזור באותה שנה יכולים להשתתף בתוכניות המחוננים. גם תוכניות המחוננים (כיתות מחוננים, או לימוד במרכז העשרה ליום בשבוע), גם חוגי ההעשרה, וגם סף ההישג הנדרש כדי להיות מוגדר כמחונן על ידי משרד החינוך, משתנים מאזור לאזור (כי למשל, סף ההישג על מנת להיות באחוזון העליון באזור אחד יכול להיות שונה מהסף בשני. יתרה מכך, הסף יכול להשתנות משנה לשנה באותו אזור. האחוז הוא מתוך משתתפי הבחינה באותה שנה באזור, ולכן הוא יחסי ותלוי בהישגי הילדים האחרים הנבחנים יחד עם הילד). מבחני המחוננות אינם מבחני IQ (וכוללים למשל שאלות ידע כללי), והם בלתי תלויים באבחונים אחרים (כמו של אריקה לנדאו, או אבחון פרטי, או מבחני מחוננות אחרים- כמובן שבפועל יש מתאם מסוים, אך הם אינם פוטרים מהבחינה של מכון סאלד ומשרד החינוך). המבחנים נערכים בתאריכים שונים במקומות שונים בארץ, וגם מועד קבלת תוצאותיהם, והזמן עד לקבלת התוצאה, משתנים ממקום למקום ומשנה לשנה (באופן גס ביותר- המבחנים מתחילים בערך בסביבות פברואר ונמשכים כחודשיים). התוצאות מהמבחן הראשון מתקבלות בדרך כלל במהירות יחסית, כי הוא נבדק על ידי המורים בבית הספר. על המועד והמיקום המדויק של הבחינה השנייה מקבלים פניה בכתב כשבועיים לפני מועד הבחינה. מי שעבר את הבחינה והחליט שלא להצטרף לתוכניות למחוננים יכול עקרונית להצטרף גם בשלב מאוחר, וילד שאותר בבחינה כזכאי זכותו נשמרת לו כל עוד הוא מעוניין בה. אך רישום למקום אחר, למשל במעבר דירה, אינו מובן מאליו וטעון אישור של המחלקה למחוננים במשרד החינוך, וגם בקיום מקום פנוי במסגרת המחוננים המבוקשת, מפני שכאמור המבחנים הם יחסיים ואזוריים. כעיקרון, לא ניתן לקבל ממשרד החינוך את תוצאות המבחנים, וגם המבחנים עצמם הם סודיים. ערעורים כמו כל מבחן, ומסיבות שונות, מבחני האיתור יכולים לפספס, גם באי-איתורם של מחוננים, וגם באיתור של לא מחוננים. ניתן לערער על כל אחד משני המבחנים, בכל שלב, ובכל כיתה מאוחרת יותר. ערעורים מנומקים על המבחן הראשון מתקבלים בקלות יחסית, לפעמים אפילו ללא בחינה חוזרת. המערערים על המבחן השני, מוזמנים למבחן נוסף. אם הערעור נעשה בכיתה גבוהה יותר (או במקרה של תלמיד שלא נבחן, למשל כי עוד לא עלה ארצה), המבחנים נעשים על ידי מכון קרני, בכפר סבא, ועולים כ-150 ש"ח. על מנת לערער יש להתקשר למחלקה למחוננים במשרד החינוך בירושלים (מספרי הטלפון והפקס מצורפים למטה) ולבקש מהם הפניה לערעור. אין צורך במכתבי המלצה או בכל דבר אחר, ואם יהיה הם יבקשו. הטלפון תפוס שעות ארוכות והעומס על צוות המחלקה גדול, ניתן וכדאי גם לשלוח פקס. תוצאות מבחן הערעור מועברות ישירות למשרד החינוך. אוכלוסיות מיוחדות תלמידים לקויי למידה או בעלי הפרעות קשב, יכולים להיבחן באבחון מיוחד, לאחר פנייה פרטנית למחלקה למחוננים במשרד החינוך. ניתן אפילו לבקש ועדת חריגים, שם נערך האבחון בעל פה. בנוסף, ישנה אפשרות לאבחון פרטי, כאשר יש לבדוק במחלקה למחוננים במשרד החינוך שלמאבחן יש אישור מהמשרד, כך שתוצאות הבחינה יוכרו על ידיו. ילד שלומד בכיתה מסוימת יבחן איתה (גם אם קפץ כיתה), והציון שלו יושווה לשאר התלמידים באותה שכבה (אך כמובן שאם לא יעבור יוכל לערער). היחס בין מספר הבנות למספר הבנים העוברים את המבחנים הוא בערך אחת לשלושה או אחת לשניים (נעשו ניסיונות לאפליה מתקנת לבנות). ולבסוף, המבחנים מיועדים לאתר ילדים מחוננים אינטלקטואלית, ולא בעלי מחוננות אומנותית, יצירתית או אחרת. עוד על המבחנים, על איתור מחוננים ועל הכנה לבחינה, תוכלו לקרוא בסעיף "אבחון" במסמך "מבחר עצות להורי מחוננים", ובמדריך האתרים שלנו בקטגוריה "אבחון מחוננים". בשאלות פרטניות יש לפנות למחלקה למחוננים במשרד החינוך- משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, המחלקה למחוננים בניין לב-רם, רח' דבורה הנביאה, ת.ד. ‏292, ירושלים ‏91911 טלפון ‏‎-5602972/3/6/7‏02 פקס ‎02-5602974 ניתן לפנות גם דרך האינטרנט, דרך "כתבו לנו" של המחלקה למחוננים- http://207.232.9.131/gifted/contact.htm מכון סאלד- מרים פייזר, טלפון: 6494426- 02 [email protected]
 
מחוננות היא עיניין של גאוגרפיה.

מאמר- המבחנים לאיתור מחוננים
המבחנים לאיתור מחוננים מבחני איתור המחוננים של המחלקה למחוננים במשרד החינוך מתבצעים בשני שלבים, בד"כ בכיתות ב' או ג' (משתנה באזורים שונים בארץ), ע"י מכון סאלד (במגזר היהודי). מבחן האיתור הראשון נשלח ממכון סאלד לבית הספר, נערך בבית הספר, ונבדק על ידי המורים בו. אלו שתוצאותיהם במבחן הראשון ממוקמות בין 15 האחוזים העליונים מבין משתתפי הבחינה, מוזמנים למבחן שני, שנערך ונבדק על ידי מכון סאלד עצמו. שלושת האחוזים העליונים מבין התלמידים באזור באותה שנה, יכולים להשתתף בחוגי העשרה אחרי הצהריים, כמו נוער שוחר מדע. הילדים באחוזון העליון מבין התלמידים באזור באותה שנה יכולים להשתתף בתוכניות המחוננים. גם תוכניות המחוננים (כיתות מחוננים, או לימוד במרכז העשרה ליום בשבוע), גם חוגי ההעשרה, וגם סף ההישג הנדרש כדי להיות מוגדר כמחונן על ידי משרד החינוך, משתנים מאזור לאזור (כי למשל, סף ההישג על מנת להיות באחוזון העליון באזור אחד יכול להיות שונה מהסף בשני. יתרה מכך, הסף יכול להשתנות משנה לשנה באותו אזור. האחוז הוא מתוך משתתפי הבחינה באותה שנה באזור, ולכן הוא יחסי ותלוי בהישגי הילדים האחרים הנבחנים יחד עם הילד). מבחני המחוננות אינם מבחני IQ (וכוללים למשל שאלות ידע כללי), והם בלתי תלויים באבחונים אחרים (כמו של אריקה לנדאו, או אבחון פרטי, או מבחני מחוננות אחרים- כמובן שבפועל יש מתאם מסוים, אך הם אינם פוטרים מהבחינה של מכון סאלד ומשרד החינוך). המבחנים נערכים בתאריכים שונים במקומות שונים בארץ, וגם מועד קבלת תוצאותיהם, והזמן עד לקבלת התוצאה, משתנים ממקום למקום ומשנה לשנה (באופן גס ביותר- המבחנים מתחילים בערך בסביבות פברואר ונמשכים כחודשיים). התוצאות מהמבחן הראשון מתקבלות בדרך כלל במהירות יחסית, כי הוא נבדק על ידי המורים בבית הספר. על המועד והמיקום המדויק של הבחינה השנייה מקבלים פניה בכתב כשבועיים לפני מועד הבחינה. מי שעבר את הבחינה והחליט שלא להצטרף לתוכניות למחוננים יכול עקרונית להצטרף גם בשלב מאוחר, וילד שאותר בבחינה כזכאי זכותו נשמרת לו כל עוד הוא מעוניין בה. אך רישום למקום אחר, למשל במעבר דירה, אינו מובן מאליו וטעון אישור של המחלקה למחוננים במשרד החינוך, וגם בקיום מקום פנוי במסגרת המחוננים המבוקשת, מפני שכאמור המבחנים הם יחסיים ואזוריים. כעיקרון, לא ניתן לקבל ממשרד החינוך את תוצאות המבחנים, וגם המבחנים עצמם הם סודיים. ערעורים כמו כל מבחן, ומסיבות שונות, מבחני האיתור יכולים לפספס, גם באי-איתורם של מחוננים, וגם באיתור של לא מחוננים. ניתן לערער על כל אחד משני המבחנים, בכל שלב, ובכל כיתה מאוחרת יותר. ערעורים מנומקים על המבחן הראשון מתקבלים בקלות יחסית, לפעמים אפילו ללא בחינה חוזרת. המערערים על המבחן השני, מוזמנים למבחן נוסף. אם הערעור נעשה בכיתה גבוהה יותר (או במקרה של תלמיד שלא נבחן, למשל כי עוד לא עלה ארצה), המבחנים נעשים על ידי מכון קרני, בכפר סבא, ועולים כ-150 ש"ח. על מנת לערער יש להתקשר למחלקה למחוננים במשרד החינוך בירושלים (מספרי הטלפון והפקס מצורפים למטה) ולבקש מהם הפניה לערעור. אין צורך במכתבי המלצה או בכל דבר אחר, ואם יהיה הם יבקשו. הטלפון תפוס שעות ארוכות והעומס על צוות המחלקה גדול, ניתן וכדאי גם לשלוח פקס. תוצאות מבחן הערעור מועברות ישירות למשרד החינוך. אוכלוסיות מיוחדות תלמידים לקויי למידה או בעלי הפרעות קשב, יכולים להיבחן באבחון מיוחד, לאחר פנייה פרטנית למחלקה למחוננים במשרד החינוך. ניתן אפילו לבקש ועדת חריגים, שם נערך האבחון בעל פה. בנוסף, ישנה אפשרות לאבחון פרטי, כאשר יש לבדוק במחלקה למחוננים במשרד החינוך שלמאבחן יש אישור מהמשרד, כך שתוצאות הבחינה יוכרו על ידיו. ילד שלומד בכיתה מסוימת יבחן איתה (גם אם קפץ כיתה), והציון שלו יושווה לשאר התלמידים באותה שכבה (אך כמובן שאם לא יעבור יוכל לערער). היחס בין מספר הבנות למספר הבנים העוברים את המבחנים הוא בערך אחת לשלושה או אחת לשניים (נעשו ניסיונות לאפליה מתקנת לבנות). ולבסוף, המבחנים מיועדים לאתר ילדים מחוננים אינטלקטואלית, ולא בעלי מחוננות אומנותית, יצירתית או אחרת. עוד על המבחנים, על איתור מחוננים ועל הכנה לבחינה, תוכלו לקרוא בסעיף "אבחון" במסמך "מבחר עצות להורי מחוננים", ובמדריך האתרים שלנו בקטגוריה "אבחון מחוננים". בשאלות פרטניות יש לפנות למחלקה למחוננים במשרד החינוך- משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, המחלקה למחוננים בניין לב-רם, רח' דבורה הנביאה, ת.ד. ‏292, ירושלים ‏91911 טלפון ‏‎-5602972/3/6/7‏02 פקס ‎02-5602974 ניתן לפנות גם דרך האינטרנט, דרך "כתבו לנו" של המחלקה למחוננים- http://207.232.9.131/gifted/contact.htm מכון סאלד- מרים פייזר, טלפון: 6494426- 02 [email protected]
מחוננות היא עיניין של גאוגרפיה.
אי אילו שנים באיחור אבל סוף סוף אני מבינה איך ילד מחונן לא נמצא מחונן בתקופה מסויימת בעיר מסויימת ולאחר זמן אותו ילד ,אותם נתונים נמצא מחונן במקום אחר. עד כה לא ידעתי שמחוננות יכולה להיות "יחסית".
 

ציפי ג

New member
מחוננות היא תמיד יחסית

מחוננות היא עיניין של גאוגרפיה.
אי אילו שנים באיחור אבל סוף סוף אני מבינה איך ילד מחונן לא נמצא מחונן בתקופה מסויימת בעיר מסויימת ולאחר זמן אותו ילד ,אותם נתונים נמצא מחונן במקום אחר. עד כה לא ידעתי שמחוננות יכולה להיות "יחסית".
מחוננות היא תמיד יחסית
אני זוכרת שהכתחלתי ללמוד באוניברסיטה נכנסתי להלם. פתאום, מאחת שהיתה אחת החכמות בכיתה הפכתי להיות ממוצעת. והיו אצלנו חבר'ה מאוד מאוד מחוננים.
 
האמנם?

מחוננות היא תמיד יחסית
אני זוכרת שהכתחלתי ללמוד באוניברסיטה נכנסתי להלם. פתאום, מאחת שהיתה אחת החכמות בכיתה הפכתי להיות ממוצעת. והיו אצלנו חבר'ה מאוד מאוד מחוננים.
האמנם?
ואני מבדילה בין הילד החכם, ובין המחונן האם למחונן אין מקבץ תכונות נוספות /אחרות שאינן רק יכולת שכלית גבוהה?
 

לי Li

New member
ממה שאני יודעת

האמנם?
ואני מבדילה בין הילד החכם, ובין המחונן האם למחונן אין מקבץ תכונות נוספות /אחרות שאינן רק יכולת שכלית גבוהה?
ממה שאני יודעת
ומהמחוננים שאני מכירה כולל את עצמי, להרבה מחוננים יש הרבה תחומי הצלחה שלא קשורים רק לרמות שכליות גבוהות. הרבה מחוננים בנוסף לרמה שיכלית גבוהה גם מצטיינים בתחומים רבים היכולים להיות: ספורט, נגינה, אמנות וכ'ו. מצד שני, מחוננים יכולים להיות מחוננים לאו דווקא מבחינה שיכלית אלא מבחינה מוזיקלית, מה שנקרא מחוננות בתחום ספציפי. רוב המחוננים, מחוננים בהרבה דברים עקב האופי שלהם, לדוגמא אצלי בכתה בערך חצי מנגנים לעומת כיתות אחרות בהם ילד או שניים מנגנים. אצלי בכתה יש הרבה כישרונות בציור יחסית לכיתות אחרות. סתם נקודה שרציתי להבהיר...
 
ודאי,

מחוננות היא תמיד יחסית
אני זוכרת שהכתחלתי ללמוד באוניברסיטה נכנסתי להלם. פתאום, מאחת שהיתה אחת החכמות בכיתה הפכתי להיות ממוצעת. והיו אצלנו חבר'ה מאוד מאוד מחוננים.
ודאי,
ניתן לראות בקלות אשר גם בין הסטודנטים הצעירים באוניברסטיאות (סטודנטים מתחת לגיל 18 אשר לומדים באוניברסיטה במקביל התיכון, או בלעדיו. לעתים כחלק מפרוייקט למחוננים, לעתים באופן פרטני) ישנם פערים מובהקים. כאמור, הכל יחסי.
 
תוספת

מאמר- המבחנים לאיתור מחוננים
המבחנים לאיתור מחוננים מבחני איתור המחוננים של המחלקה למחוננים במשרד החינוך מתבצעים בשני שלבים, בד"כ בכיתות ב' או ג' (משתנה באזורים שונים בארץ), ע"י מכון סאלד (במגזר היהודי). מבחן האיתור הראשון נשלח ממכון סאלד לבית הספר, נערך בבית הספר, ונבדק על ידי המורים בו. אלו שתוצאותיהם במבחן הראשון ממוקמות בין 15 האחוזים העליונים מבין משתתפי הבחינה, מוזמנים למבחן שני, שנערך ונבדק על ידי מכון סאלד עצמו. שלושת האחוזים העליונים מבין התלמידים באזור באותה שנה, יכולים להשתתף בחוגי העשרה אחרי הצהריים, כמו נוער שוחר מדע. הילדים באחוזון העליון מבין התלמידים באזור באותה שנה יכולים להשתתף בתוכניות המחוננים. גם תוכניות המחוננים (כיתות מחוננים, או לימוד במרכז העשרה ליום בשבוע), גם חוגי ההעשרה, וגם סף ההישג הנדרש כדי להיות מוגדר כמחונן על ידי משרד החינוך, משתנים מאזור לאזור (כי למשל, סף ההישג על מנת להיות באחוזון העליון באזור אחד יכול להיות שונה מהסף בשני. יתרה מכך, הסף יכול להשתנות משנה לשנה באותו אזור. האחוז הוא מתוך משתתפי הבחינה באותה שנה באזור, ולכן הוא יחסי ותלוי בהישגי הילדים האחרים הנבחנים יחד עם הילד). מבחני המחוננות אינם מבחני IQ (וכוללים למשל שאלות ידע כללי), והם בלתי תלויים באבחונים אחרים (כמו של אריקה לנדאו, או אבחון פרטי, או מבחני מחוננות אחרים- כמובן שבפועל יש מתאם מסוים, אך הם אינם פוטרים מהבחינה של מכון סאלד ומשרד החינוך). המבחנים נערכים בתאריכים שונים במקומות שונים בארץ, וגם מועד קבלת תוצאותיהם, והזמן עד לקבלת התוצאה, משתנים ממקום למקום ומשנה לשנה (באופן גס ביותר- המבחנים מתחילים בערך בסביבות פברואר ונמשכים כחודשיים). התוצאות מהמבחן הראשון מתקבלות בדרך כלל במהירות יחסית, כי הוא נבדק על ידי המורים בבית הספר. על המועד והמיקום המדויק של הבחינה השנייה מקבלים פניה בכתב כשבועיים לפני מועד הבחינה. מי שעבר את הבחינה והחליט שלא להצטרף לתוכניות למחוננים יכול עקרונית להצטרף גם בשלב מאוחר, וילד שאותר בבחינה כזכאי זכותו נשמרת לו כל עוד הוא מעוניין בה. אך רישום למקום אחר, למשל במעבר דירה, אינו מובן מאליו וטעון אישור של המחלקה למחוננים במשרד החינוך, וגם בקיום מקום פנוי במסגרת המחוננים המבוקשת, מפני שכאמור המבחנים הם יחסיים ואזוריים. כעיקרון, לא ניתן לקבל ממשרד החינוך את תוצאות המבחנים, וגם המבחנים עצמם הם סודיים. ערעורים כמו כל מבחן, ומסיבות שונות, מבחני האיתור יכולים לפספס, גם באי-איתורם של מחוננים, וגם באיתור של לא מחוננים. ניתן לערער על כל אחד משני המבחנים, בכל שלב, ובכל כיתה מאוחרת יותר. ערעורים מנומקים על המבחן הראשון מתקבלים בקלות יחסית, לפעמים אפילו ללא בחינה חוזרת. המערערים על המבחן השני, מוזמנים למבחן נוסף. אם הערעור נעשה בכיתה גבוהה יותר (או במקרה של תלמיד שלא נבחן, למשל כי עוד לא עלה ארצה), המבחנים נעשים על ידי מכון קרני, בכפר סבא, ועולים כ-150 ש"ח. על מנת לערער יש להתקשר למחלקה למחוננים במשרד החינוך בירושלים (מספרי הטלפון והפקס מצורפים למטה) ולבקש מהם הפניה לערעור. אין צורך במכתבי המלצה או בכל דבר אחר, ואם יהיה הם יבקשו. הטלפון תפוס שעות ארוכות והעומס על צוות המחלקה גדול, ניתן וכדאי גם לשלוח פקס. תוצאות מבחן הערעור מועברות ישירות למשרד החינוך. אוכלוסיות מיוחדות תלמידים לקויי למידה או בעלי הפרעות קשב, יכולים להיבחן באבחון מיוחד, לאחר פנייה פרטנית למחלקה למחוננים במשרד החינוך. ניתן אפילו לבקש ועדת חריגים, שם נערך האבחון בעל פה. בנוסף, ישנה אפשרות לאבחון פרטי, כאשר יש לבדוק במחלקה למחוננים במשרד החינוך שלמאבחן יש אישור מהמשרד, כך שתוצאות הבחינה יוכרו על ידיו. ילד שלומד בכיתה מסוימת יבחן איתה (גם אם קפץ כיתה), והציון שלו יושווה לשאר התלמידים באותה שכבה (אך כמובן שאם לא יעבור יוכל לערער). היחס בין מספר הבנות למספר הבנים העוברים את המבחנים הוא בערך אחת לשלושה או אחת לשניים (נעשו ניסיונות לאפליה מתקנת לבנות). ולבסוף, המבחנים מיועדים לאתר ילדים מחוננים אינטלקטואלית, ולא בעלי מחוננות אומנותית, יצירתית או אחרת. עוד על המבחנים, על איתור מחוננים ועל הכנה לבחינה, תוכלו לקרוא בסעיף "אבחון" במסמך "מבחר עצות להורי מחוננים", ובמדריך האתרים שלנו בקטגוריה "אבחון מחוננים". בשאלות פרטניות יש לפנות למחלקה למחוננים במשרד החינוך- משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, המחלקה למחוננים בניין לב-רם, רח' דבורה הנביאה, ת.ד. ‏292, ירושלים ‏91911 טלפון ‏‎-5602972/3/6/7‏02 פקס ‎02-5602974 ניתן לפנות גם דרך האינטרנט, דרך "כתבו לנו" של המחלקה למחוננים- http://207.232.9.131/gifted/contact.htm מכון סאלד- מרים פייזר, טלפון: 6494426- 02 [email protected]
תוספת
האבחון של מכון סולד, לא מקנה, לכשלעצמו, דבר. זכאותו של ילד לפעילות העשרה זו או אחרת תלויה במרכז העשרה אזורי ובמה שנעשה שם. לפעמים נעשית הבדלה בין האחוזון העליון לשלושת האחוזונים העליונים (אשר כולם מאובחנים כמחוננים ע"י מכון סולד) ולפעמים נערכת בחינה נוספת ע"י מרכז ההעשרה עצמו. מחונן שלא עבר את אותה הבחינה (או לא סווג כרצונו) יכול (עם הוריו) לגשת באופן פרטי לאותו המרכז ולחזור על הבחינה. הבחינה של מכון סולד, היא, לדעתי, מאוד בעייתית מכמה סיבות. הסיבה הראשונה היא שהיא מסתמכת על מחוננות במתמטיקה, ולא כל הילדים המחוננים הם מחוננים במתמטיקה. סיבה נוספת היא רמת הקושי שלה ביחס לזמן ולגיל הצעיר של הילדים אשר לא יודעים כיצד להתמודד עם בחינות מסוג זה (למשל, במקום לעזוב שאלה שהם לא יודעים ולעבור הלאה הם שורפים זמן על אותה השאלה). מה שכן, הבחינה הזאת משקפת את הפערים האדירים שיש במתמטיקה בין מחונן לממוצע (כשהראשון יפתור את כל השאלות בבחינה בלי יותר מדי מאמץ, והשני לא יצליח לפתור רבע מן השאלות).
 
אוקי, החלק הזה מפחיד אותי

תוספת
האבחון של מכון סולד, לא מקנה, לכשלעצמו, דבר. זכאותו של ילד לפעילות העשרה זו או אחרת תלויה במרכז העשרה אזורי ובמה שנעשה שם. לפעמים נעשית הבדלה בין האחוזון העליון לשלושת האחוזונים העליונים (אשר כולם מאובחנים כמחוננים ע"י מכון סולד) ולפעמים נערכת בחינה נוספת ע"י מרכז ההעשרה עצמו. מחונן שלא עבר את אותה הבחינה (או לא סווג כרצונו) יכול (עם הוריו) לגשת באופן פרטי לאותו המרכז ולחזור על הבחינה. הבחינה של מכון סולד, היא, לדעתי, מאוד בעייתית מכמה סיבות. הסיבה הראשונה היא שהיא מסתמכת על מחוננות במתמטיקה, ולא כל הילדים המחוננים הם מחוננים במתמטיקה. סיבה נוספת היא רמת הקושי שלה ביחס לזמן ולגיל הצעיר של הילדים אשר לא יודעים כיצד להתמודד עם בחינות מסוג זה (למשל, במקום לעזוב שאלה שהם לא יודעים ולעבור הלאה הם שורפים זמן על אותה השאלה). מה שכן, הבחינה הזאת משקפת את הפערים האדירים שיש במתמטיקה בין מחונן לממוצע (כשהראשון יפתור את כל השאלות בבחינה בלי יותר מדי מאמץ, והשני לא יצליח לפתור רבע מן השאלות).
אוקי, החלק הזה מפחיד אותי
כי שאני עשיתי את הבחינה, ישב לידי ילד מהכיתה שלי שבאמת פתר את כל הבחינה(הייתה לו בעיה בעברית כי הם מדברים רוסית בבית, אבל הלך לו טוב) אז... הוא התקבל וגם אני אבל לי הלך ממש ממש ממש גרוע.......(לפחות בחלק המתימטי שהיה חלק גדול! אגב בצורות עשיתי רק 8 שאלות בזמן שהוא עשה את כל ה30!!!) אז איך לעזאזל התקבלתי??? זה משגע אותי ומדאיג אותי! מכמה סיבות: 1) אם אני באמת מחוננת, אז למה לא הצלחתי כמוהו? 2) אולי אני לא מחוננת אבל לקחו אותי "סתם" לכיתה??? אתם אולי תצחקו אבל באמת זו מן חרדה כזו שלא עוברת לי.... אני מניחה שזה בגלל שלא עברתי כבר 3 מבחנים ודווקא במבחן הזה כן עברתי.............. זה מעצבן ומפחיד גם יחד!
 
קודם כל,

אוקי, החלק הזה מפחיד אותי
כי שאני עשיתי את הבחינה, ישב לידי ילד מהכיתה שלי שבאמת פתר את כל הבחינה(הייתה לו בעיה בעברית כי הם מדברים רוסית בבית, אבל הלך לו טוב) אז... הוא התקבל וגם אני אבל לי הלך ממש ממש ממש גרוע.......(לפחות בחלק המתימטי שהיה חלק גדול! אגב בצורות עשיתי רק 8 שאלות בזמן שהוא עשה את כל ה30!!!) אז איך לעזאזל התקבלתי??? זה משגע אותי ומדאיג אותי! מכמה סיבות: 1) אם אני באמת מחוננת, אז למה לא הצלחתי כמוהו? 2) אולי אני לא מחוננת אבל לקחו אותי "סתם" לכיתה??? אתם אולי תצחקו אבל באמת זו מן חרדה כזו שלא עוברת לי.... אני מניחה שזה בגלל שלא עברתי כבר 3 מבחנים ודווקא במבחן הזה כן עברתי.............. זה מעצבן ומפחיד גם יחד!
קודם כל,
הבחינה שאת עשית (בכיתה ט'?) היא לא הבחינה עליה אני ואלי דיברנו. אז לא להילחץ
לגבי מה שהעלית,
מחונן הוא בעל אייקיו מעל 130. מה שאומר שיש מחוננים בעלי אייקיו 134, ו"מחוננים ביותר" עם אייקיו 162. השניים ישבו באותה כיתת מחוננים, והפער ביניהם זהה לפער בין זה עם ה134 לבין הממוצעים (85-115). מה לעשות, גם המחוננים אינם מקשה אחת.
הבחינה שעשית איננה מבחן אייקיו כי אם מבחן קבוצתי, אשר בא לאתר אחוז מסויים מכלל התלמידים שעשו את המבחן, שענו על הכי הרבה תשובות נכונות. מבחן אייקיו, לעומת זאת, הוא מבחן אישי אשר מבוצע ע"י פסיכולוג. המבחן הקבוצתי דומה יותר לבחינה הפסיכוטכנית שמתבצעת בצבא בצו הראשון ובמכון הדסה. אז אולי "הלך לך גרוע" ביחס לזה שישב לידך, אבל ביחס לאחרים ככל הנראה הלך לך טוב.
"עשיתי רק 8 שאלות בזמן שהוא עשה את ה30" - מחקר מצא שבנים מנחשים יותר מבנות במבחנים הללו, לכן זה הוא ענה על 30 שאלות לא אומר שהוא ענה על כולן נכון. אבל גם אם כן, בהתבסס על השניים הקודמים, זה לא צריך להפתיע אותך שתהקבלת.
50% מבין הילדים אשר מאובחנים כמחוננים באמצעות בחינת אייקיו, לא עוברים את המבחנים הקבוצתיים של מכון סולד. מה ששם אותנו במצב בו קיימים מחוננים אשר לא נכללים באותו אחוז עליון קטן, ומה שמשאיר מקום ללא-מחוננים להיכלל שם. אני באמת לא חושבת שאת צריכה לייחס חשיבות לתוצאות מבחן זה או אחר. המבחן הוא לא המטרה אלא רק אמצעי להשגת המטרה שהיא שתהיי במקום שמתאים לך וליכולתך.
 

m43

New member
כיתות מחוננים בחיפה ותוכניות אחרות

ובנוסף
מפעם לפעם ייפתח שרשור בפורום אשר מטרתו תהיה לאסוף כמה שיותר מידע על נושא מסויים או תוכנית מסויימת. במידע, הכוונה היא הן למידע טכני והן לחוויות. שרשור שכזה אשר יכיל מידע רב ומשמעותי ייכנס לטאג-ליין.
כיתות מחוננים בחיפה ותוכניות אחרות
בחיפה התוכניות למחוננים פעילות במספר מישורים, וכהורה ל- 2 מחוננים אני מנוסה בכולן. כיתות מחוננים פועלות בשני בתי ספר: ביסוד (ד' - ו')בביה"ס דוד ילין, ובחטיבת הביניים ותיכון- בביה"ס ליאובק. אם ילדיכם יקרים לכם- דאגו להרחיק אותם מדוד ילין (חריף, אבל ככה זה)- ואכן, הכיתות שם קטנטנות, ואל תוותרו על האפשרות ללמוד בליאו בק, אשר בעינייי הוא מודל לאיך צריך בית ספר להיות בכלל, ובטיפול במחוננים- בפרט! חוגי ההעשרה בטכניון נחמדים מאד, וחוג גורדון במכללה להכשרת מורים ע"ש גורדון- מוצלח אף הוא, והצ'ופר: יש מערך היסעים אליו מרחבי העיר, כלול במחיר הצנוע (מסובסד). קיימות תוכניות לילדים מחוננים במגזר הערבי (כיתת מחוננים + העשרה אחה"צ), אך איני מצוייה בפרטים. בזמנו, לפני כמה שנים, היתה גם תוכנית בביה"ס ריאלי, של מפגשים חד- שבועיים בכיתות היסוד (ד-ו), וחד חודשיים בחטיבת הביניים. לא יודעת אם ממשיכות להתקיים. אני כן יודעת שלמרות שהתקיימו על חשבון ימי לימודים רגילים- נדרשו ההורים לתוספת נכבדה לתשלום שכר הלימוד בריאלי- שאינו צנוע כל עיקר (סיסמת ביה"ס היא "והצנע לכת"......). יש בידי פרטים נוספים, ואשמח לענות לשאלות חברי הפורום. אני מברכת על הפורום החדש, ובמיוחד את אלי שלנו- הבלתי נלאה. חג שמח לכולם.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה