פיזיקה של סירת מפרש - להדיוט

פיזיקה של סירת מפרש - להדיוט

שלום, אני מנסה להבין את העקרונות הפיזיקליים הבסיסיים של שיט מפרשיות. אודה לעזרה.

1. האם העקרון של ברנולי גורם ל"דחיפה" של לחץ אוויר מהכיוון הנגדי של המפרש? אם כן, מדוע המפרש מקבל צורה מעוגלת, ככה שנראה שבכלל הלחץ הוא מכיוון הרוח. הבנתי שמעורב גם עילוי וגם דחף בהליך, האם זה נכון? בגדול, אשמח להסבר לכוחות המופעלים על הכלי אשר מביאים להשטה לכיוון הרצוי.

2. מה מונע מהסירה להדחף כנגד הרוח ולא כנגד הכיוון אליו מכוון החרטום? למה הסירה נעה לכיוון אליו מכוון החרטום ולא לכיוון השני (אחורה)? מה התפקיד של המשקולת ושל החלק האחורי התחתון. אני מתכוון ל-
Keel and Ruddre?

תודה רבה!
 

טל פש

New member
יפה לך שאתה לא מאמין

ואתה צודק.
היה כאן דיון די מעמיק לפני כשנה,
בעיקרון ברנולי לא ממש חשוב בתיאור פעולת מפרש.
שלחתי כאן גם כמה קישורים לנושא.
בקצרה : האוויר שנכנס לשפה הקדמית משנה כיוון באינטראקציה עם המפרש לכיוון הירקטיים ומוסר תנע קדימה.
ומישהו גם תרם לי תובנה שזה נכון גם לכנף של מטוס
 

lunatick

New member
חוק ברנולי

ככול שעולה המהירות הלחץ יורד המפרש -כנף- הבטן גורמת לאויר בצד מורד הרוח לזרום מהר יותר הלחץ בצד מורד הרוח יורד ו"מושך" את הסירה הצידה וקדימה הקיל מונע מהסירה לשוט הצידה. מקווה שעזרתי
 

רשוי

New member
סירת מפרש לא יכולה להתקדם מול הרוח בשביל זה המציאו גלסים

סירות טובות מתקדמות בזווית של בערך שלושים מעלות,מול הרוח
 

סינבד

New member
ברנולי, ניוטון וחברים...

אני מניח שאיך סירה שטה ברוח גבית אתה מבין. השאלה איך סירה שטה ברוח צד וברוח קדמית. שים לב, כמו שאמרו לך, סירת מפרש לא יכולה לשוט נגד הרוח אלא רק כשיש זווית של יותר משלושים מעלות בין קו הרוח לקו השדרה.
&nbsp
כאשר המפרש ברוח קדמית מתוח נכון, כלומר שהשפה הקדמית של המפרש מכוונת בדיוק אל הרוח, המפרש כמו "חותך" את הרוח ומפריד אותה לשני חלקים, זה שעובר בחלק הפנימי של המפרש והחלק השני שעובר "מסביב" למפרש. בגלל שהמפרש מעוגל בחלקו הקדמי הרוח שעוברת בחלק הפנימי של המפרש נאלצת לשנות כיוון ולהחליק על המפרש כך שהיא עוזבת את המפרש כשהיא נושבת בכיוון שהוא קרוב יותר לכיוון התקדמות הסירה. כאן בא ניוטון לעזרתנו וטוען שכאשר מופעל כוח לכיוון מסויים מופעל כוח נגדי לכיוון ההפוך. המפרש מפעיל כוח על הרוח כדי לשנות את כיוונה כך שתנשוב בכיוון התקדמות הסירה - והרוח מפעילה כוח נגדי ודוחפת את הסירה קדימה. הרוח דוחפת את הסירה גם הצידה אבל הסירה בנויה כך שלא בקלות היא מתקדמת הצידה ובכל זאת אם תשים לב תראה שבקדמית חדה הסירה לא מתקדמת בדיוק לכיוון שאליו מכוון החרטום אלא שיש לה סטיה של כמה מעלות לכיוון מורד הרוח.
&nbsp
ועכשיו בא ברנולי לעזרתנו. "חלק הרוח" שעובר מאחורי המפרש רוצה להמשיך לנשוב בכיוון שאליו נשב לפני שפגש את המפרש שלנו. אלא שזה יוצר לחץ נמוך מאחורי חלק המפרש המתעגל. הפרש הלחצים הזה גם הוא "מושך" את הסירה הצידה וקדימה. החלק שמושך את הסירה הצידה מקוזז על ידי מבנה הסירה שכאמור שטה קדימה הרבה יותר בקלות מאשר הצידה.
&nbsp
ולשאלתך האחרונה, אם תמתח את המפרשים הפוך, כלומר לכיוון מעלה הרוח הסירה בהחלט תשוט לאחור אלא שמאד קשה לנהוג אותה כשהיא שטה לאחור ולכן מהר מאד הסירה תסתובב ותחזור לשוט קדימה רק בכיוון אחר.
 

רשוי

New member
איש יקר ,לא קשה לכוון סורה ששטה לאחור בעזרת המפרש ההפוך

הבנת התקדמות סירת מפרש מובנת לכל בסה"כ גם מפרש מדיקט היה מתאים ,וכעת ברור איך הסירה מתקדמת ,באמצעות רכיב הכוח לכוון קדמי,רכיב זה נוצר מלחץ הרוח על הדיקט ,המפרש מייעל את הרכיב וזה לא ברנולי ולא פסקל ,כוחות ניוטון,ובכלל כדאי שתפליג פעם בסירת מפרש ,זה שקט ,נחמד חותך הים
 

סינבד

New member
תודה על העצה איש יקר

נכון שאני מפליג בסירות מפרש מאז שאני בן 4. נכון שחציתי את האוקינוס האטלנטי בספינות מפרש שבע פעמים גם מערבה וגם מזרחה. נכון שהפלגתי בסירות מפרש על חמישה מבין שבעת הימים.
אבל על עצה טובה לא מוותרים, אז אני אמשיך להפליג עוד ועוד...

&nbsp
&nbsp
 
למעלה