פניקס

פניקס

האם הפניקס עת יישק לגבהים, יודע, כי ימות מות גיבורים? האם במעופו חושב הוא על סופו? האם עת גווע לאפר, כואב הוא את הלהבה? האם ידע כי עוד רגע קט, ייעור על פי האגדה? ואני בלילי הקר, המכוער, האם אראה את סופו ובכלל, האקבל אותו כמו הפניקס, את המשל?
 

aiziq

New member
רעיון יפה!

אבל לדעתי יש כאן קצת אי דיוקים מבחינת מה שידוע או מסופר על עוף החול, למשל לא נכון לומר שעוד רגע קט ייעור, כי הוא לא נעור (או מקיץ מתרדמה) וגם לא אחרי רגע קט אלא מקץ ארבע מאות שנה, גם לא ברור מהו מות הגיבורים שאת מייחסת לעוף המיתולוגי. הבית השלישי מסביר יפה את ההקבלה בין הדוברת לבין עוף החול אבל מאחר והאנלוגיה לא נשענת על דיוק קשה למתוח את הקווים המקבילים בין ה"משל" ל"נמשל"
איציק.
 
את הרעיון

של הפניקס שאבתי מסרט של הרי פוטר, שם הפניקס מתעורר לאחר זמן קצר. מות גיבורים - הרי הפניקס הוא דמות באגדה - לפיכן גיבור... בכל מקרה אבדוק את אותם דיוקים לגבי האגדה על הפניקס.
 

aiziq

New member
זה כמו לתרגם שיר מתורגם בחזרה לשפת המקור../images/Emo13.gif

אי אפשר שלא ליפול למלכודת אי הדיוקים. אם את רוצה להשתמש בפניקס של רולינס אז צריך להבהיר בשיר שמדובר בפניקס הזה, אחרת דעתו של הקורא הולכת אל המקום הדיפולטי של המיתולוגיה ואז נתקלים באי דיוקים מתמיהים. איציק.
 
בדקתי בויקיפדיה

ומצאתי שלעוף החול- הוא הפניקס יש כמה גרסאות לאגדה ואפילו אחת המתארת את מותו בלילה ותחייתו בבוקר: עוף החול מופיע בספרי המתים המצריים, בהם הוא מתואר לרוב כמו אנפה ולעתים כנחליאלי צהוב או כעיט עם נוצות אדומות וזהובות. הוא מקושר לאל השמש רע, הנולד כל יום מחדש, לאחר מותו בערב הקודם.
 

דק1

New member
צר לי שזו תגובתך

לדעתי צריך לקרוא ולדעת לפני שכותבים ולא בדיעבד. יש מקורות נוספים ומעמיקים יותר מאשר ויקיפדיה. באשר לטענתך כי ישנה בויקיפדיה גירסה שבה עוף החול (הפניקס) מת בלילה ושב לתחיה בבוקר הרי ששם הכוונה לאל "רע" שהוא השמש השוקעת בער (מוות) וזורחת בבוקר (שבה לתחייה) להלן הציטוט מויקפדיה "עוף החול מופיע בספרי המתים המצריים, בהם הוא מתואר לרוב כמו אנפה ולעתים כנחליאלי צהוב או כעיט עם נוצות אדומות וזהובות. הוא מקושר לאל השמש רע, הנולד כל יום מחדש, לאחר מותו בערב הקודם." הפסוקית "הנולד כל יום מחדש" מתייחסת לנושא במשפט והנושא הוא אל השמש "רע".
 
אבל

בשיר אפשר לעשות מה שרוצים, כי זה השיר שלו. גם אם הפניקס מתעורר רק אחרי 400 שנה, מותר לכותב להחליט בשירו שיתעורר עוד רגע. כל אמן בורא לעצמו עולם חדש ביצירתו, ובלבד שיהיה בה היגיון פנימי.
 

aiziq

New member
זה לא המקרה בשיר הזה

כאן היא בפירוש נשענת על עוף מיתולוגי על משהו שכבר קיים, זה לא שהיא המציאה עכשיו את הפניקס. הגיון פנימי זה נכון, טוב ויפה אבל לא בכך מדובר כאן. אגב, שים לב שלא נקטתי במלים כמו אסור או מותר אלא רק הצבעתי על המחירים שמשלמת הכותבת בעקבות הבחירה שבחרה. מחירים כמו שהקורא הלא בור יאמר לעצמו: פחחחחח מה זה השטויות האלה, פניקס בכלל לא מתנהג כמו שמתואר כאן- והופ! הלך לעזאזל כל השיר... לא חראם? איציק.
 
שוב בדקתי ואולי לא מספיק

בדקתי באינטרנט מידע על הפניקס, בשום מקום לא ראיתי תוך כמה זמן משרפתו של הפניקס הוא מתעורר לחיים / נולד מחדש. כן מצאתי שהוא חי 500 שנה עד שהוא מגיע למותו. כן מצאתי כי הוא מסמל את אילו שמסרבים להיכנע. כן מצאתי כי תחייתו מחדש של הפניקס מייצגת ברוחניות את התחייה והצמיחה אחרי משבר עמוק, משמעויות שמתאימות לשיר. אודה אם תוכל להפנות אותי למידע מהיימן על הפנקס בו אוכל באמת למצוא תוך כמה זמן מרגע שרפתו ועד לתחייתו. ושוב תודה על ההערות הבונות!
 
חושב אחרת

אף כתיבה לא צריכה להיות מחוברת למקורות אחד לאחד מספיק לתפוס רעיון ומוזה ולזרום אתם ביחד, אני דווקא אהבתי את האי דיוקים ,מה גם שכל אחד יכל להביא מספר, מקורות שונים,כשכוונת הכותבת יכל להיות הייתה שונה מלכתחילה וזה לגיטימי ובסדר.לא צריך להצטדק ביפניי אף אחד.
 

דק1

New member
בשביל

לחרוג מהכללים או/ו לשבור את הכללים ראשית יש לדעת את הכללים. מקובל עלי חופש האמן לעשות שינוי מושכל היינו לא אקראי אלא מתוך החלטה ובחירה לשם כך יש לדעת את החומר. יחד עם זאת עיקר אכזבתי נבעה מאמירתה כי מצאה גירסה בויקפדיה בה הפניקס קם לתחייה מדי יום. כמובן שזו דעתי (תשומת לבכם לחתימתי), כל איש ודעותיו, וכל אחד יחליט עד כמה חשובה לו מלאכת האמנות אשר לדעתי דורשת דיוק.
 

טיף tif

New member
../images/Emo6.gif

בשבילי זה לא משנה לפי איזו גרסה של האגדה הלכת,ולמרות שאני מאמינה כי חשוב לדעת את המקור לפני שכותבים בהשראתו, פה זה לא הפריע לי כלל, לקחת את הפינקס כסמל מסויים וכתבת בהקשר למה שהוא מסמל, וכל השאר [המכונים בפי אחרים אי דיוקים וכדומה] , אייחס לחופש אומנותי מודרני. השיר מעביר מסר ותחושה בצורה יפה מאד,נהנתי ממנו מאד.
 
תודה לכולכם על השיח !!!

בהחלט נהנתי מהשיח לקחתי דברים לתשומת ליבי, דיוקים, בדיקת המקורות ועוד... מקבלת, כאשר רוצים להיות רציניים בשירה או בכל דבר אחר יש לבדוק ולהיות מתואמים עם המקור. עוד יותר אהבתי את אילו שבכל זאת הבינו את כוונתי בשיר ואת הרגש המובע באמצעותו וכן אהבו את השיר - תודה! כמו הרבה פעמים הפורום משמש ככלי לבדיקת תגובות לעיבוד השיר ולשיפור היכולות האומנותיות. בקיצור תודה לכולכם!
 
למעלה