פעילות גופנית וטוסטסטרון

erananderson

New member
פעילות גופנית וטוסטסטרון

שלום, אני מנסה להבין את הקשר שיכול להיות בין פעילות גופנית לבין נשירת/צמיחת שיער. למיטב הבנתי, תכשירים שמטרתם למנוע נשירת שיער הם אלה שמעכבים DHT (שמופק מטסטוסטרון). קראתי בכמה אתרים בארץ ובחול דעות סותרות, חלק טוענות שפעילות גופנית מורידה טסטוסטרון (ולכן רק יכולה לסייע במלחמה בנשירה) וחלק טוענות בדיוק הפוך. לדוגמה: "לפי אוניברסיטת צפון קליפורניה ,רמות הטסטסטורון אצל גברים העוסקים בפעילות אירובית נמצאו נמוכות בכ-60-85% מאלו אשר אינם פעילים". מהאתר הזה (בעברית): http://raama.co.il/index/maamarim/erobic.html בקיצור, אשמח לדעת האם פעילות גופנית יכולה לעודד נשירה או שדווקא למנוע אותה (ואני מכיר את כל שאר הטיפולים, רוצה פשוט לדעת בעניין הפעילות הגופנית, כיוון שמאז שהתחלתי לעשות אירובי מוגבר, הנשירה גברה משמעותית). תודה.
 
פעילות גופנית ונשירת שיער

נשירת שיער קשורה לרמת הטסטוסטרון המקומית סביב זקיק השערה. לא בהכרח לרמת הטסטוסטרון בדם. ידוע שנשירת שיער עלולה להופיע בעקבות עקה (STRESS) כגון ניתוח דימום , לחץ נפשי וכד'. לא ידוע לי על קשר ישיר וברור בין פעילות גופנית לנשירת שיער. יש הרבה גורמים אחרים שקשורים לנשירת שיער ולכן קשה לבודד את נושא הפעילות כגורם לכאן או לכאן. יש חשיבות גם לתזונה - חסרים בחלבון, חומצות שומן חיוניות, אבץ או ברזל וייתכן גם בויטמין D עלולים לגרום לנשירת שיער. כלומר לא ידוע על סיבה שפעילות גופנית המותאמת לחייו של העוסק בה והמשולבת בתזונה מאוזנת תגרום לנשירת שיער. דרך אגב יעילות התכשירים המעכבים ייצור DHT כגון פרופסיה חלקית ביותר.
 

erananderson

New member
תגובה

לא התכוונתי לכך שהנשירה תקום ותיפול על פעילות גופנית, אבל מהרגע שמקפידים על הכל, כדאי לדעת מהי התרומה של הפעילות הגופנית. אגב, אחרי שקראתי יותר חומר הבנתי שהרמת משקולות מגבירה את רמת הטסטוסטרון, בעוד שפעילות אירובית דוקא מפחיתה אותו (ולא, אני לא יודע להסביר את זה). בעניין הפרופסיה, אני לא בטוח שאתה צודק. המילה "חלקית" היא די מעורפלת ונזילה אבל היום ברור שפרופסיה ומינוקסידיל הם מאוד יעילים לטיפול בנשירת שיער. ידוע גם שישנם מרכיבים נוספים שיכולים לסייע (אם כי לא לעבוד בזכות עצמם) כמו דקל ננסי ושמפו ניזורל.
 
יעילות טיפול

עליה ברמת הטסטוסטרון בדם או ירידה שלו לא בהכרח משפיעה על הרמה המקומית באזור צמיחת השערה ולכן קשה לקבוע את השפעת הפעילות הגופנית על התקרחות. לא מצאתי מאמרים בנושא. היעילות של התרופות השונות היא כ30% לפי ספרות רפואית. לא לפי פירסומים או תחושות. דקל ננסי מכיל חומרים שמשפיעים בדומה לפרופסיה או פינסטרייד ומעקב הפיכה של טסטוסטרון לDHT. ניזורל הוא שמפו כנגד פיטריות ועוזר במיקרים שיש דלקת בקרקפת כתוצאה זיהום פיטרייתי. לרוב המרכיב התורשתי הוא המשמעותי מכולם.
 
שני תיקונים

בדקתי את עצמי והספריי של מינוקסידיל יעיל ב30%. פרופסיה עוצר או צאט את הנשירה ב2/3 מהאנשים שמתמידים בשימוש מעל שנה. דקל ננסי מכיל חומר שמעכב (ולא מעקב כפי שנכתב בטעות) את הפיכת הטסטוסטרון לDHT.
 
למעלה