פרוטוקול ועדת הכספים - 9/2001

פרוטוקול ועדת הכספים - 9/2001

מזמן מזמן, אחור אחור, עלה בישיבה משותפת של ועדת הכספים והוועדה לקידום מעמד האישה נושא הטיפול בילדים כהוצאה מוכרת לצרכי מס. מעניין לקרוא את הלינק, לראות את הטיעונים נגד, לראות מה אומר עמיר פרץ (כל הכבוד!), ולחשוב - מה קרה מאז? מישהי יודעת אם זה זז לאנשהו, ולאן? ונתון מעניין לציטוט (מתוך דבריו של דר. רובי נתנזון מנעמת):"השכבה הנמוכה שכוללת ‎180 אלף אימהות שיש להן ילדים בגיל הרלוונטי, אפס עד חמש, כאשר ‎95 אלף מתוכן נמצאות מתחת לסף המס, ‎31.5 אלף נמצאות בדרגות הביניים וכל השאר בדרגות היותר גבוהות ולכן רוב רובה של האוכלוסיה הרלוונטית נמצאת באמת בשכבה הנמוכה" כשיהיה לי זמן, אני אחפש לראות אם יש המשך לעניין הזה, ושוב - אם מישהי יודעת, אני אשמח לדעת גם.
 

מירי,

New member
טוב , יש לי הרבה נגד החוק הזה...

הוא לא עוזר לחלשים! אולי למעמד הבניים.. הוא לא יעזור לנשים לצאת לעבודה והוא מגביר את אי השיויון , מה גם שאישה שילדיה בגרו פתאום משכורתה תרד.... ומה עם זוג הוא מרוויח 10000 ברוטו היא 3000 - אין הטבה היא הרי לא משלמת מס, זוג שני היא 8000 הוא 8000 יש הטבה..... לא יותר פשוט להוריד את גיל החינוך חוב למשפחות בהן שני ההורים עובדים? לתת מסגרות הולמות יותר... למי שיש כסף יהיה יותר כסף להכניס למסגרות הולמות יותר , ולמי שאין כסף.... אצלנו חוק חינוך חינם הוא מגיל 3 ויותר מכך זהו יום ארוך... זה השלב שנשים מתחילות שוב לחפש עבודה , בשוק קשה כמו היום קצת קשה אחרי שכמה שנים היית בחוץ לחזור...
 

nirdagan

New member
אני מסכים

הכלל היסודי בהוצאה מוכרת הוא שהוצאה שנועדה לייצור הכנסה היא הוצאה מוכרת. אם סידור לילדים הוא הוצאה כזאת ניתן יהיה לטעון שכל הוצאות הצריכה של עצמאי הן לצורך יצירת הכנסה: אם לא יאכל ולא ישתה ולא יגור באיזה מקום כיצד ייצר הכנסה? כך שלדעתי, הסבסוד לסידור לילדים לא צריך להיות הוצאה מוכרת. בנוסף, נכונה הטענה שהכרה בכך כהוצאה תעזור רק למי שמשלם מס הכנסה, ולכן לא תעזור לשכבות החלשות, אלא בעיקר לשכבות הביניים ולמעלה מזה. לדעתי שינוי בחוק חינוך חובה חינם (הרחבת גילאי החינם) היא הדרך הנכונה לטיפול בענין.
 
ומה על תינוקות בני פחות משנה?

או פחות משנתיים, במשפחות אחרות? פעוטות מטופלים על ידי מטפלות ומשפחתונים, האם אפשר ליישם גם שם חוק חינם? האם אפשר לתבוע מהורים לבחור בטיפול קבוצתי לפעוט, רק כדי שיתאפשר להם לעבוד? אורכה של חופשת הלידה בארץ - שלושה חודשים. מכאן, שהחל מגיל שלושה חודשים נדרשים הורים למצוא סידור מתאים לפעוט כדי ששניהם יוכלו לחזור לעבוד. בתנאים הנוכחיים - פעמים רבות החזרה לעבודה של אחד ההורים איננה כדאית כלכלית, ואם דווקא מתעקשים להיות ספציפיים - חזרתה של האם לעבודה נמצאת בסימן שאלה, ולא מסיבות של רצון לטפל בילד. השפעת העניין הזה על מעמדן של אמהות בשוק העבודה ידועה ומוכרת. האם אפשר להניח להשפעה הזו להתקיים ולא לטפל בה? ההשוואה להוצאות על מגורים ואוכל איננה במקומה, ניר, משום שבעוד שכולם זקוקים לאוכל, בין אם הם עובדים ובין אם לאו - הורה שילדו בבית איננו יכול לעבוד, נקודה. על מנת שאוכל אני לעבוד, אני נדרשת לשלם סכומים עתקיים, יחסית לשכר שלי, לחינוך ילדי, שהייתי יכולה לטפל בהם בעצמי, אילולא נדרשתי לעבוד, כדי לממן מגורים ואוכל. אשר לשאלת ההכנסה המשפחתית - אין לי ספק שיהיה צורך להתאים את נושא המס להכנסה המשפחתית הכוללת, אבל כמו שכתוב בפרוטוקול - ראשית יש להכיר בכלל בצורך. רק אז אפשר יהיה לטפל בנושאים הפרטיקולריים ובדרך היישום. כרגע, אין כלל הכרה של האוצר בבעייה ובצורך לפתור אותה.
 

מירי,

New member
לא לחייב לאפשר אופציה...

צאי ובידקי מיהן האימהות שמשאירות אצל מטפלת - עלותה כמעט כפולה ממעון פרטי (שלא לדבר על זה הציבויר) , מיהן האמהות שלא כדאי להן לצאת לעבוד- אלה הן אימהות שבהן האבא מרוויח מספיק , כי אם גם אב המשפחה אינו מרוויח הרבה יותר משכר מינימום , ברי שגם 2000 ש"ח שישארו משכר האם בניכוי הפעוטון (הציבורי , מן הסתם הם הרבה , הרי שחיזקת את הצורך במימון חינוך חינם! אפילו כאן ישנם ילדים בני 3 ומעלה שנשלחים אל המערכת של הקיבוצים - האם את חושבת שהמדינה אמורה לממן אותם? (להזכירך אצלנו יום חינוך אורך חינם).
 

הילהל

New member
הכל חלק ממשהו גדול יותר

העובדה שבמשפחות רבות ניתן להסתדר עם המשכורת של אבא בלבד אב לא של אמא בלבד, אותה עובדה שבגללה מחליטה המשפחה שמשתלם יותר שהאןם תשאר בבית, היא חלק מהתמונה הגדולה הבעייתית: שכר לא שיוויוני, תגמול נמוך עבור עבודות "נשיות", חוסר הבנה של הצורך הנפשי של האישה לצאת מהבית. זה רק מדגים לנו עד כמה הדבר סבוך.
 
גם דברים גדולים

צריך לפרק לחלקיהם הקטנים יותר כדי להתחיל שינוי. חראם לוותר על השינוי לגמרי. נכון, שצריך לבחור את הקצה של החוט כדי להתחיל לפתוח את הקשר. ולפעמים, את הקצוות.
 
באשר לעזרה לחלשים - קראי את הפרוטוק

הפרוטוקול, יש שם התייחסות לבעיה הזו, והרעיון שעלה הוא זיכוי כספי לאלו שאינן משלמות כלל מס, על מנת לפתור את הבעיה הזו. אשר לירידת משכורת כשהילדים גדלים - אני מעדיפה שהמשכורת תרד כשאינני משלמת על חינוך הילדים, מאשר שלא אוכל לממן את מוסדות החינוך שלהם. אני חושבת שחלק גדול מההורים מעדיף לעבוד ולהרוויח, על פני הסתמכות על הקופה הציבורית בהבטחת הכנסה. במשפחה חד הורית, האפשרות לשבת בבית ולגדל את הילדים פשוט איננה קיימת, משום שאז אין מי שיכניס כסף. האם לא סביר שאוכל להזדכות על הוצאה שמאפשרת לי לעבוד? והיום, בפורום כסף וקריירה בווי נט, התארח אוהד מראני, מנכ"ל משרד האוצר, ולא השיב ולו על שאלה אחת בנושא זה, למרות שהשאלות חזרו ונשנו פעמים רבות. הפתעה?
 

מירי,

New member
אבל בכיתה א???

אני יודעת בוודאות שאם לא היה כאן יום חינוך ארוך וחינם החל מגיל 3 ההוצאות שלי לא היו יורדות בהרבה (צהרונים וכד..)..... אבל זיכוי כבר לא הייתי מקבלת! ולא , ההתיחסות היתה למי שיזוכו בפחות... מה אם אלה שלא נעזרות בזיכוי , אלה שכלל אינן משלמות? תיראי מי שיש לה הילד שלה נכנס לגן פרטי יוקרי וטוב ,ולפי החוק היא תקבל על כך זיכוי במס , מי שאין לה ועובדת ומרוויחה פחות ממשלמי המיסים , לא תקבל מאום וילדה ימשיך להיות בפעוטוןשל נעמת\ויצו\אמונה שלעיתים הם פחות טובים ולו רק מעצם היחס של כמות מטפלות לילד... תנו לכולם את האופציה לחינוך טוב ומי שכבר יש לו שיפנה לפרטי... ושוב נמה עם ההתיחסות להכנסה המשפחתית?
 
ושוב אני מפנה לפרוטוקול,

הבעיה שאת מעלה - שעות החינוך הדרושות (עד אחת? עד ארבע?) וטווח הגילאים שיטופל (ההצעה המוצלחת ביותר היא כיסוי עד גיל שלוש עשרה, ועד שעה ארבע. הידעתם, שבבריטניה נאסר על הורים להשאיר את ילדיהם בני הפחות משתים עשרה בבית ללא השגחה? הגיל שעד אליו יש לדאוג להמצאותם של ילדים תחת השגחה הוא אחת השאלות שחוק כזה יעלה, ללא ספק), היא בעיה שיש גם אליה התייחסות בפרוטוקול, ושוב - ראשית, הכרה בבעיה העקרונית, ואז - מאבק על יישום סביר, שאכן צריך לתפוס גם עבור צהרוניות או כל סידור אחר לילדים בגיל צעיר, שחינוך החובה שלהם מסתיים בשעה אחת. (ולך, ניר, אישית: נסה פעם, במשך שבוע, לעבוד רק עד שתים עשרה וחצי כדי להגיע בעשרה לאחת לבית הספר או לגן החובה. בתום שבוע כזה, שוב לכאן, נדון שנית בנושא חוק חינוך חובה חינם, והפתרון שהוא נותן להורים שמנסים לעבוד). אני חושבת, שכדאי להתארגן ולשלוח למר מראני מכתב ביחס להתעלמות שלו משאלות הפונים בביקור בפורום ב YNET. הביקור הוא רק תירוץ, כמובן, אבל זה נושא שחייב לעלות, להערכתי. שמחתי לראות היום, שבעוד שאני עסוקה בנושא מנקודת מבט אישית, ומראייה של אם חד הורית, (ובלי קשר לביקור הזה, שבבוקר עוד לא ידעתיש עומד להתקיים), הנה מסתבר שגם הורים במשפחות "רגילות" נתקלים בבעיה, ומוכנים לפעול, או לפחות, להציק בשאלות, בנושא. אנסח את המכתב בלילה או בלילה הבא, ואשמח אם אגלה כאן הענות לחתום על המכתב ולהשתתף במחאה.
 

מירי,

New member
אבל איך להאבק...

תנו למשפחה אופציה כלכלית וראויה כדי ששני ההורים יצאו לשוק העבודה!
 
מירי, אני מחברת הנה דיון שהיה לנו

פעם על יום חינוך ארוך....זוכרת אותו ? ועדיין לא מצאתי את זה עם המורה שושנה
 
ומה עשיתן עם זה אז?

נראה כאילו תכננתן התארגנות בנושא של חופשות הלימודים הארוכות, קרה עם זה משהו? אם נתקלתן בהתנגדות בלתי עבירה - איפה היא היתה?
 
ההתארגנות לא קמה....

אני מחפשת, בפורום הישן, עוד דיון נוקב ועמוק אחד ואולי את תתקלי בו גם בחיפושייך. הדיון נגע גם לבחירות להסתדרות המורים. כעת, לקראת חופשת הקיץ, זה הזמן לדון בזה עבורינו, שכן זה בוער בעצמותנו ב-ד-י-ו-ק עכשיו. מנסיון - למאבקים יש את הטיימינג שלהם. זה יקרה בסוף, נפשם של הורות והורי ישראל תקוץ בנטל הבלתי נסבל של 4 חודשי חופש בשנה.
 

מירי,

New member
בפורום הורים לילדים

פירסמה מישהי בשבוע שעבר , מכתב נזיפה שקיבלה גננת על שבפורים לא היקדימה לשחרר את הילדים ... אם אני לא טועה כבר יש איזה תרוץ לשביתה (הקיצוץ בשעות או משהו כזה) אבל למה לטפל בו? אפשר לחכות ל 1/9 - מה לא??
 

מירי,

New member
אני זוכרת אותו...

אבל החוק המדובר הוא על הקטנים יותר - אותם אלה שהם טרם חינוך חינם. ושוב אני חוזרת , נקודות מס לא יעזרו לאלה שאין אלה יעזרו יותר למעמד הבניים ומעלה! אני אשמח מאוד לשלם 1000 ש"ח מס הכנסה - זה אומר שהברוטו שלי מאוד מאוד גבוהה (נוסף לכך שאני אם ל 2 יש אצלנו גם 14% הנחה במס) ואז יבוא ויגידו לי שהנה אנחנו עוזרים לך וגם את המס הזה את לא צריכה לשלם (ואז יהיה לי קל יותר לשלם עבור אותו מעון פרטי איכותי ויקר שיאפשר לי יותר גמישות בשעות...) אבל אותה אחת שמראש מרוויחה כל כך מעט שאפילו לא משלמת מס תמשיך לשים את הילד שלה במוענות היותר זולים והפחות גמישים בשעות.....
 
למעלה