פרק עלום בדברי ימי ישראל

L Verus

New member
פרק עלום בדברי ימי ישראל

כתובת מרנפתח הכניסה אותי למצב רוח הסטורי. לפיכך, קטע קצר מתוך אחד מאבות הכנסיה המערביים המוקדמים: Orosius,Adversus Paganos, 3.7.5-8 Quibus diebus etiam Alexander Magnus, vere ille gurges miseriarum atque atrocissimus turbo totius Orientis, est natus. Tunc etiam Ochus, qui et Artaxerxes, post transactum in Aegypto maximun diuturnumque bellum plurimos Iudaeorum in transmigrationem egit atque in Hyrcania ad Caspium Mare habitare praecepit: quos ibi usque in hodiernum diem amplissimis gerenis sui incrementis consistere atque exim quandoque erupturos opinio est בינתיים, ללא הסברים, כדי לתת למתקדמים משהו ללעוס. שבוע טוב!
 
ניסיון לתרגום

(שיניתי מעט את סדר המשפטים לטובת הגיון העברית) בימים ההם נולד אלכסנדר הגדול, הזרם השוצף של האומללים והסופה העזה של המזרח כולו. באותו זמן, לאחר שהסתיימה במצריים מלחמה גדולה וממושכת, אוכוס( גם הוא [ממשפחת] ארטכסרכסס) שלח רבים מבין היהודים לגלות ופקד [עליהם] להתיישב בהירקניה לשפת הים הכספי. ישנה אמונה, שהם שוכנים שם מאז ועד היום הזה, לאחר שהתרבה זרעם, ואף שבזמן כל שהוא הם עתידים לפרוץ משם.
 

L Verus

New member
../images/Emo45.gif ומספר הערות ורמזים

miseria, ae, (f.) - אומללות gurges, itis (m.) - תהום, מצולות,סערה בים atrox, cis (adj.) - פראי, אכזרי; atrocissimus - ערך ההפלגה של שם התאר qui et Artaxerxes - הוא (הקרוי) גם ארתחשסתא... ago, ere, egit, actum - אפשר לתרגם שלח, אם כי אולי עדיף הכריח, כפה amplissimis generis sui incrementis - הם התרבו בקצב מהיר, כדרך עמם/זרעם opinio, onis, (f.) - יותר דעה מאמונה
 

masorti

New member
אפשרות לפתרון התעלומה..

מדובר במלך הפרסי ארתכסרכסס השלישי (= ארתחשסתא) שנולד בשם אוכוס, ושלט בשנים 358-338 לפנה"ס. הוא אכן נלחם נגד מצרים לקראת סוף שלטונו (כשאלכסנדר הגדול היה ילד). הנה לינק קצר על ארתחשסתא השלישי (יש עוד הרבה קישורים אחרים עם מידע עליו). לענין היהודים... ידוע שבשנת 343 לפנה"ס פרץ מרד יהודי ביריחו נגד השלטון הפרסי (של ארתחשסתא השלישי), והמרד דוכא. מן הסתם אותם יהודים שנשלחו לגלות הם תושבי יריחו שהוגלו לאחר דיכוי המרד.
 

א אוהל

New member
גלות הֻרְקַנִיָא

התקרית ביריחו אכן מענינת מאד. אגב, מהיכן התאריך, 343 לפנה"ס? עם זאת, נראה לי שהענין היה רחב היקף יותר. אני שופט על סמך מספרם הרב של המכונים הורקנוס, הרכינס, וכיו"ב במקורות היהודיים מאמצע תקופת בית שני. לראיה, דמויות מפתח מבית טוביה, משפחה חזקה בעבר הירדן, המופיעים כבר במקרא. משפחת חשמונאי. ביתו של אליעזר בן-הורקנוס, אחד מגדולי החכמים בימי חרבן הבית. מענינת מאוד גם ה-opinio שמביא אורוסיוס, לפיה מספרם של היהודים היה גדול מאד, וכי יש מי שמאמין שיום אחד יפרצו משם. זה אכן קרה.
 
amplissimis generis sui incrementis

אי אי אי... הייתי צריך לדעת את זה נפלתי בפח של ה Ablativus Absolutus של amplissimis incrementis אליו שייכתי גם את generis sui את opinio תרגמתי תחילה כסברה, אולם החלטתי לשנות על שום ההתיחסות לעתיד בו הם עתידים לפרוץ - זה אכן פחות מדוייק תודה לך, יהונתן
 
למעלה