צה"ל נמנע מלהגדיר פצפיזם"

Neta558

New member
צה"ל נמנע מלהגדיר פצפיזם"

כתבה מפנה את תשומת ליבכם לפסקה האחרונה, זו העוסקת ביונתן בן ארצי שמחר תנתן ההכרעה בענינו. בניגוד לסרבנים האחרים שמוזכרים בכתבה, בן ארצי טוען להיותו פצפיסט ומבקש שחרור על רקע זה.
 

orlyt

New member
הבעיה של צה"ל והמדינה

היא, לדעתי, בעיקר חוסר הבנה. יש איזו הגדרה תיאורטית-פילוסופית לפציפיזם כתפיסת עולם, והם נוטים להאחז בה בשיניים מבלי לבחון רבדים אפשריים וניואנסים שיכולים להתפתח עם הזמן. אפשר להשוות את הנושא לתפיסות עולם אידיאולוגיות אחרות שאינן עשויות מקשה אחת - למשל דת, והיחס שמקבלים אנשים בעלי רמות דתיוּת שונות. יש הרבה יותר פתיחות לדרכים המגוונות של אנשים לשמור על אמונתם הדתית מבלי לומר להם שאם הם אוכלים כשר אז בבקשה שגם לא יסעו בשבת. ישנה הכרה בכך ששמירה על מסורת יכולה להתבטא באופנים שונים. אבל בתפיסת עולם שהיא לא דומיננטית מספיק בעולם בכלל ובארץ בפרט, אנשים חייבים הגדרה ברורה, וכל מי שלא מתיישר לפי הפרמטרים שמישהו שאינו פציפיסט קבע, הרי שהוא מתחזה, משתמט ובכלל אדם לא סימפטי. חייבים לסמן את ה"שונה" בצורה מוגדרת ואין יכולת לקבל את העובדה שיכולים להיות זרמים שונים, הנחות שונות ותפיסות שונות ששייכות לאותה תפיסת-על.
 

Neta558

New member
נדמה לי שיש כאן יותר מזה

כל מה שאמרת נכון, אבל קודמת לכך השאלה האם צה"ל בכלל מעונין להגדיר פצפיזם. קל לועדת המצפון להאחז בהגדרות מנותקות מהמציאות כי כך לא יאלצו להתעסק בשאלה האמיתית של מהו פצפיזם. צה"ל נמנע מלשחרר בנים הטוענים לפצפיזם באופן דיי גורף. הוא מקטלג את כולם תחת "סרבנות פוליטית" ולמעשה הוא הגוף המרכזי שאפשר להאשים בבלבול הגדול שנוצר בין סוגי הסרבנות השונים. והנה, גם יונתן בן ארצי מורשע בסירוב פקודה.
 

orlyt

New member
נכון

כמו מוסדות רבים בחברה גם הצבא שואב לגיטימציה מתוך שלילת הלגיטימציה של המתנגדים לו. כמו נושאים רבים אחרים השנויים במחלוקת, גם במקרה הזה יש נסיון להשתיק דיון ציבורי ובחינה מעמיקה של השאלות שמעלה התופעה. הציבור ניזון משמועות, רסיסי מידע והרבה דמגוגיה.
 
למעלה