צריך עזרה - אבולוציה ביהדות (ובנצרות ובאיסלם)

צריך עזרה - אבולוציה ביהדות (ובנצרות ובאיסלם)

שלא בטובתי הפכתי להיות כותב ראשי בערך יחס היהדות לתורת האבולוציה בויקיפדיה העברית. זה קרה אחרי שנגררתי לויכוח עם כותב אחר, אשר הצליח להבריח מן הערך כמעט את כל העורכים האחרים מלבדי, אך בסופו של דבר הורחק מערכי מחלוקת בכלל (משום שהצליח לעצבן הרבה מאד ויקיפדים גם בערכים אחרים). התוצאה היא שאני נשארתי פחות או יותר בודד במערכה, לאסוף את השברים ולתקן ערך שעברו עליו מלחמות עולם במשך חודשים ושנים, ואני אפילו לא מבין כלום ביהדות.... הבהרה חשובה: מטרת הערך איננה לקבוע מי צודק, תורת האבולוציה או היהדות (או איזה זרם ביהדות...). מטרת הערך היא לספק מידע מדוייק ונייטרלי מהו היחס לאבולוציה בזרמים השונים והוגים שונים ביהדות. אני מעוניין בייחוד לקבל מידע על העמדות בכל זרם לגבי הקשיים המרכזיים של סיפור הבריאה המקראי עם האבולוציה: בעית הזמן, בעית התפתחות המינים זה מזה, בעית התפתחות האדם ובעית חוסר התכלית. אם לא מתייחסים בכלל בזרם מסויים לאחד הקשיים האלו, אני מעוניין לדעת גם את זה. מקורות למידע (עדיף ציטוטים מספרים, בעדיפות שניה מעיתונים ואתרי אינטרנט) יתקבלו בברכה. בנוסף אני מתעניין בהתייחסות לאבולוציה (או בחוסר ההתייחסות) בכל אחד מזרמי החינוך, ואולי אפילו בחינוך יהודי בחו"ל. לצורך השוואה אני גם מעוניין במידע על היחס לתורת האבולוציה בנצרות ובאיסלם, ובעיקר בהשפעות של הנ"ל על היהדות. כל עזרה תתקבל בברכה.
 
משום מה הקישור לערך לא עובד

אז אם אתם רוצים לראות אותו תצטרכו להכניס בויקיפדיה או גוגל "יחס היהדות לתורת האבולוציה". הערך כמו שהוא היום נותן מושג מאוד כללי, אך המטרה היא כמובן לתקן ולשפר אותו.
 
יהדות ונצרות

ישנם אנשי דת בשתי הדתות הנ"ל הנוקטים בכל אחת מהעמדות הקיצוניות האפשריות- קבלה מוחלטת או דחיה מוחלטת של האבולוציה. ביהדות הרב קוק קיבל את האבולוציה (והוא לא היחיד כמובן) ואילו רבנים מודרנים רבים, העוקרים הרים וטוחנים זה בזה כגון הרה"ג זמיר כהן או הגר"א יצחק מתנגדים לה בכל תוקף. בנצרות המצב מורכב אף יותר. האפיפיור יוחנן פאולוס השני פרסם בשנות ה-80 בולה שקבעה כי "אמת אינה יכולה לסתור אמת" ובה קבע שאדם יכול להאמין באבולוציה, כל עוד יאמין גם שאלוהים יצר את נשמתו של האדם. הוא לא חייב את קבלת האבולוציה, כמובן, מה שמאפשר לבנדיקטוס ה-16 לסגת מהדברים. Gould כתב על הנושא באחד מקובצי המאמרים שלו. כעקרון מי שיש לו בעיות קשות יותר עם קבלת האבולוציה הם הפרוטסטנטים, הנוטים יותר לפרשנות מילולית של כתבי הקודש, ופחות הקתולים. גם בקרב אלה יש זרמים הנוטים יותר או פחות לקבל את האבולוציה. לפי רולנד נמברס, בספרו The Creationists, אלה שנטו יותר מכל לדחות את האבולוציה היו פרמילניאליסטים עבורם אי- קבלת ה"תיאוריה" של כדור הארץ הצעיר משמעותה חוסר היכולת לנבא מתי המשיח יבוא (בשנת 2000, כמובן) והפרכת חלוקת הזמן ל-3 עידנים של 2000 שנים (בריאת העולם- אברהם. אברהם- לידת ישוע. לידת ישוע- חזרתו ביום הדין). בין אלה המובילים בדחיית האבולוציה היו האדונטיסטים של היום השביעי. הספרות הישראלית העוסקת בהפרכת האבולוציה היא דלה למדי, אוכל לדלות מזכרוני 3 ספרים: 1) הבריאה מוצא החיים מאת דניאל טרופ. 2) בראשית ברא מאת נתן אביעזר. 3) המדע והאל מאת ג'רלד שרדר. שני האחרונים אינם Young Earth Creationists.
 
נ.ב

פינוקי, אם תגיע לשרשור זה- אנא המנע מלהציף שוב עם הטענות הממוחזרות שלך.
מראש.
 
תודה

באופן כללי אני מחפש לצורך הערך הוגים ביהדות עם מה שיותר סמכות הלכתית (לדוגמה הרב קוק) ופחות מדענים דתיים כמו נתן אביעזר, אלא אם אתה יודע שאביעזר סמכות הלכתית או שהוא לפחות כתב ספרים שמסתמכים עליהם ביהדות. לדוגמה, פיזיקאי ורב בשם יהודה לוי כתב ספר אשר כנראה נלמד במחשבת ישראל לבגרות בזרם הלאומי-דתי. לגבי העמדות המדוייקות שלו (וביחוד אלו שנלמדות לבגרות) אני מאוד אשמח לשמוע, ובכלל על כל מי שנלמד לבגרות בנושא. בקשר ל- "בריאתנות כדור-ארץ עתיק", משום מה אף אחד לא תרגם בויקי העברית את המושג הזה. מבחינתם בריאתנות זה אמונה שגיל כדור הארץ הוא על-פי פשט המקרא, ומי שמאמין שגיל כדור הארץ מיליארדי שנה כבר לא יכול להיות מוגדר כבריאתן. אני תוהה אם להכנס למלחמה גם על הנושא הזה.
 
ובקשר לנתן אביעזר

האם אתה יודע מה עמדתו לגבי אבולוציה (כלומר לא לגבי המפץ הגדול ושאר הפיזיקה והגיאולוגיה אלא לגבי התפתחות המינים וכו')? הסיבה שאני שואל זה שראיתי איפשהו שבועידה יהודית בארה"ב שבה הביאו את דמבסקי להרצות על תכנון תבוני, אביעזר התנגד בתוקף. אם תרצה אנסה למצוא את הלינק.
 
קראתי את ספרו "אלוהים ברא".

הוא מכחיש אבולוציה במשתמש בטריקים הנלוזים הרגילים, פלוס אחד יחודי לו- ערבוב התקופות הגיאולוגיות כך שיתאימו לשיטת "יום- עידן".
 
הוא כנראה נעשה לאחרונה יותר מתוחכם

לפי הראיון כאן שמתייחס גם לספר נוסף שלו "אמונה בעידן המדע". http://tsurehrlich.blogspot.com/2011/01/blog-post_15.html הוא מקבל קיום אבולוציה, לפחות במובן זה שפעם היו דינוזאורים והיום יש עופות, ובאיזשהו אופן (שלא ברור לי אם לו ברור) העופות התפתחו מהדינוזאורים, אבל הוא מעוות את סטיבן גולד באופן הרגיל ע"מ לקבוע שההתפתחות הזו לא היתה הדרגתית, וכנראה באיזשהו פער כאן הוא דוחף את הבריאה. חוץ מזה הוא אוהב להציג את עצמו כחלק מהוקונצנזוס המדעי ולרדת על כולם כולל בריאתנים אחרים. אני קולט אותו כשייך לסוג האנשים שממציאים לעצמם עולם מאוד מסודר ומפורט שמתאים בדיוק להשקפת עולמם, ולכן בטוחים שרק הם צודקים וכל שאר האנשים טועים.
 
כן, החבר'ה האלה מאמינים

באלוהי הפערים (Lord of the Gaps) הידוע. ותנחש מה? מי שהמציא את המונח היה כומר שביקש ללעוג לאלה שמנסים להחביא את אלוהיהם בפערים הקטנים והולכים בידע האנושי, כך שגם האלוהים הנ"ל נעשה בהכרח קטן ומקוטע יותר ויותר.
 
כתבת כבר את הערך בויקי?

דרך אגב, בקצב הנוכחי נו באמת יהיה ראוי לערך משלו בקרוב.
 
למעלה