קופים מסויימים: האם ביכולתם לדעת ליצחוק ללא

restart3

New member
קופים מסויימים: האם ביכולתם לדעת ליצחוק ללא

חיקוי בני אדם ולמידה מהם ? האם הקוף הוא חיה צוחקת ?
 

uzi2

Active member
להתנהגות של קופים מסויימים יש אלמנטיםשל הומור

מעבר למימיקה של הפנים שכמובן בעלי חיים שאין להם אפשרות פיסית לשלוט על המימיקה של פניהם ברמה משמעותית, גם אם יש להם הומור, יהיה קשה לזהות אצלם את הסממן החיצוני של זה. אפשר לראות כיצד שעשוע ומשחק מכילים אלמנטים הומוריסטים בסיסיים. קוף שנהנה למשוך בזנב של בעלי חיים אחרים ולראות אותם מתעצבנים, למשל. קופים שמנטרלים רוגז אחד אצל השני, ויש משהו שנראה כמו צחוק הדדי כחלק מטקס ההרגעה.
 

uzi2

Active member
הסרטון טוב. אפשר לדון בו.

אבל יש גם אחרים. אפילו ביוטיוב למשל עם שימפנזה ועז. השאלה כאן האם אפשר לראות במצב הזה מצב ביניים אבולוציוני בין שעשוע משחקי (שקיים אצל הרבה חיות) ובין הומור. אני לא ראיתי שליטה של הגיבונים על המימיקה של הפנים שלהם שמאפשרת להם להגיע למשהו שדומה לצחוק (אצל השימפנזים ראיתי). אבל זה רק סממן חיצוני. השאלה שמעניינת אותי היא - האם יש סממנים נוספים שניתן לראותם כסממנים מובהקים. אני מניח שחיפוש בגוגל סקולר, יניב מאמרים שנבירה בהם תתן לי תשובה, אבל כרגע אוותר על זה. ניתן אולי לזהותם על פי מאפייני הומור, ולא מאפייני צחוק. גם הגדרה של הומור או של מאפייניו (שלא על פי התוצאה) אינה טריויאלית. סקוט אדאמס - בספר שלו "עבודה זו שמחה" בערך בשליש השלישי של הספר דן דיון רציני בנושא ההומור. מאוד אהבתי את הניתוח שלו.
 

deathcaster

New member
מבלי לסתור את מה שעוזי רשם

פרימטים (קופי אדם מפותחים כגון שימפנזה ואורנג אוטן), בהחלט אפשר להבחין אצלם בצחוק, וצחוק קוגניטיבי, לא אינסטינקטיבי. עשו על כך לא מעט מחקרי התנהגות. אבל בשעה כזו אני לא אחפש סימוכין, מי שמעניין אותו, שיחפש " צחוק בקרב (KEREV) קופים" באנגלית בגוגל סקולר..
 

restart3

New member
פשוט לא הצלחתי להבין המשמעות של צחוק קוגניטיב

י וההבדל בינו לבין הרגיל . גם אצל אדם ניתן להבחין בשני סוגים שכאלו?
 

deathcaster

New member
תגובה

צחוק קוגניטיבי = צחוק שנובע ממשהו שאתה מבין שהוא מצחיק ואתה מגיב בגללו צחוק אינסטינקטיבי= עיוות פנים שנראה כמו צחוק, שלא נוצר בעקבות גירוי חיצוני (למשל, אנשים עם הפרעות נוירולוגיות שצוחקים בגלל נזק מוחי ולא בגלל משהו שהצחיק אותם)
 

uzi2

Active member
אין ספק שצחוק הוא נושא לא פשוט

האם צחוק כתוצאה מדגדוג, או צחוק כתוצאה ממבוכה, הוא צחוק אינסטינקטיבי? מה שמאפיין את שני סוגי הצחוק שהזכרתי, הוא שהגורם להם אינו נעים בד"כ לאדם הצוחק. הם מאוד שונים מצחוק שנובע מהומור, למרות שאפשר אולי לקשר באופן עקיף בין מבוכה ובין הומור.
 
למעלה