קורונה וחופש אקדמי

אור302

New member
קורונה וחופש אקדמי

עכשיו עולה אצלנו נושא מעניין: זכותו של המרצה ללמד לפי ראות עיניו - חופש אקדמי - בזמן מגבלות הקורונה: כלומר, זכותו למשל לבחור ללמד רק אונליין. יש פה חיכוך מעניין בין חופש אקדמי לצורך של המוסד ללמד פנים אל פנים כדי לגבות שכר לימוד בהתאם. מה אם אני קובע שהוראה כיתתית עם מסכה פוגעת ברמת הלימוד ולכן אני מעדיף אונליין? קיבלנו שאלון כדי לומר למוסד אם אני מתכוונים ללמד אונליין אבל דברים בהחלט יכולים להשתנות אחרי שבוע של ניסיון. אני כבר אמרתי: עם מסכה אני לא מלמד. לא מעניין אותי. מצב שני עוד לא אמרו לנו חד וחלק אם זה נדרש או לא.
 
גם אצלנו הנושא עלה

קיבלתי בעניין אמירה מאד ברורה מדיקן ביה"ס ללימודים מתקדמים (אצלנו יש רק תארים מתקדמים): אם מרצה מעוניין להמשיך ללמד אונליין גם כשתתאפשר פתיחה של האוניברסיטה, אנחנו נאפשר זאת. חשוב לזכור גם שזה הרבה מעבר לחופש אקדמי. יש כאן גם עניין של בריאות. חלק מהמרצים הם אנשים מבוגרים, או עם בעיות בריאות כאלו ואחרות שמציבות אותם בקבוצת סיכון. או שיש להם בני משפחה קרובים שנמצאים בקבוצת סיכון. חלק חייבים להשתמש בתחבורה ציבורית כדי להגיע לאוניברסיטה (אמנם בטורונטו מתחילים לחייב מסכות בתחב"צ, אבל זה רק מקטין את הסיכון). אם מרצה אומר שהוא לא מוכן לסכן את עצמו או את קרובי משפחתו זה משהו שיהיה קשה מאד לאוניברסיטה לחייב.
 

אור302

New member
אמת ויציב, ובכל זאת,

הוראה אונליין מחייבת שכר לימוד נמוך יותר, אפילו משמעותית, מה שלא רק מכניס את המוסד להפסדים אלא אפילו מסכן את קיומו העתידי מבחינה כלכלית. זה בטח אומר קיצוץ במשכורות של הסגל האקדמי. כלומר, משום שפלוני חרד ובצדק לגורלו וגורל משפחתו בריאותית, אלמוני ירוויח פחות ולכן לא יוכל כספית לטפל בריאותית ומבחינות אחרות במשפחתו היום ובעתיד. קורונה זו לא הצרה היחידה לצערנו. ואני כבר לא מדבר על מצב פשוט הרבה יותר: אין תלמידים בכיתות, לא צריך מנקים לכיתות, הם מפוטרים, והוא הדין לכל הצוות שמתחזק שם, ממוזג המרק בקפיטריה ועד מפנה השלג. כלומר, משום שמרצה יכול לבחור ללמד אונליין, המנקה שבקושי גומרת את החודש ומממנת את שני נכדיה הגרים עימה כי אבא שלהם בכלא, תאבד את מטה לחמה. וזה בזמן שהמרצה דווקא היה יכול לצאת לחופשה ללא תשלום, גם זה אומר למכור את אחת המכוניות שלו. גם כך אם הוא לא עובד אין לו לאן לנסוע.
 
הנושא של שכר לימוד נמוך יותר לא עלה אצלנו בכלל

אולי זה כי הדיונים בעניין מתנהלים מעבר לרמה שלי, ואולי זה ההבדל בין אוניברסיטה פרטית לאוניברסיטה ציבורית?
 

אור302

New member
אני מניח שזה ההבדל בין פרטי לציבורי.

חלקו איתנו מספרים ממש: באיזה גירעון נמצא את עצמנו עם עשרה אחוזים מן התלמידים לא יחזרו, עשרים אחוז ושלושים אחוז. אבל לא פירטו גירעון במקרה של מעבר להוראה אונליין. אבל כן אמרו שיהיו חייבים לגבות פחות כי הרי מספקים פחות. וזה בלי לדבר בכלל על ההפסדים כתוצאה מזה שלא מספקים מעונות. שם הרווח הגדול.
 

22ק ו ס ם

New member
יש נהלים וגמישות אבל זה לא מוחלט

באופן כללי מעודדים אנשים להשאר בבית כמה שאפשר. יש מגבלות אובייקטיביות לפי הנחיות בריאות כלליות שלא יאפשרו ללמד קורסים עם מספר גדול של סטודנטים בקמפוס. גם לא יצופה ממרצים מעל גיל 60, כאלו עם בעיות בריאות או אנשים בעלי סיכון אצלם בבית ללמד בקמפוס. מצד שני, כמו שכתבת למטה, אם הכל יתנהל אונליין אז זה לא אותו הדבר. יצופה מאנשים בריאים בלי סיכונים מיוחדים כן לבוא ללמד. בסופו של דבר, האוניברסיטה אחראית גם לחוויה משמעותית לסטודנטים, ואם מביאים אותם לקמפוס אז אין הגיון שישבו במעונות שלהם כל היום. רוצים שלפחות בצורה חלקית יהיו הרצאות פרונטליות. אם מישהו יתעקש בלי סיבה לא ללמד, נראה לי פשוט יעבירו אותו מהקורס והוא יצטרך לעשות דברים אחרים כמו לבדוק מבחנים או מטלות אדמניסטרטיביות כך שלא בטוח שזה ישתלם להם.
 

אור302

New member
"בלי סיבה" זו הבעיה.

לך תוכיח שיש לך הורה קשיש שאתה צריך לטפל בו ולא יכול לסכן הדבקה שלו. לך תוכיח שיש לך מערכת חיסונית רגישה. לא לכל דבר אפשר להביא פתק מרופא. תחשוב על מצב שבו, נניח, רעייתך מבקרת את אביה הקשיש בבית אבות. הרי אפילו מצב כזה הוא מסוכן אם אתה חשוף לתלמידים. הרי אין סוף לשרשרת ההדבקה.
 

22ק ו ס ם

New member
כאמור, אין בעייה

מי שלא רוצה ללמד בקמפוס יבדוק את העבודות והמבחנים של אלו שכן או יעשה דברים אחרים. לא חייבים פתק מהרופא ואפשר לסמוך על דיווחים של מרצים. לא נראה לי שיכריחו באמת מישהו ללמד שהוא לא רוצה, אבל מצד שני אפשר לנהוג גם בצורה סבירה בהתאם להתפשטות הנגיף בזמן נתון, כמות בדיקות וכו'. אצלנו דווקא ינסו לשכור יותר מרצים ועוזרי הוראה בצורה זמנית כדי לעזור לאלו שלא יכולים ללמד. גם מדברים על אפשרות של הארכת שעות הלימוד ולימוד בסופשבוע כדי לאפשר קמפוס בטוח בלי יותר מדי אנשים בזמן נתון.
 

אור302

New member
אני לא רואה איך זה מסתדר

פרופסור בעל וותק של שלושים שנה יבדוק עבודות של מישהו אחר? איך בכלל זה אפשרי? ברבים מן התחומים זה בלתי אפשרי. חוץ מזה? עכשיו בשיא הקריסה הכלכלית יקבלו לעבודה מרצים חדשים? אצלנו הקפיאו לגמרי את כל המשרות החדשות. אני דווקא מציע שיוציאו אנשים לשבתון מוקדם, אם הם יסכימו. &nbsp הייתה הצעה אגבית של מישהו ש"ישאירו את זה למחלקה." תן לראש המחלקה לארגן את העבודה ברמת השטח. למשל מרצה אחד ילמד יותר קורסים מהרגיל ומרצה אחר לא ילמד בכלל באותו סימסטר אבל ילמד כפול בסימסטר הבא. אבל לא נראה לי שזה יסתדר.
 

22ק ו ס ם

New member
אני לא יודע איך זה יעבוד ברמה הפרקטית בכל מקום

בבריטניה, בניגוד לארה"ב, יש תחושה קולקטיבית יותר חזקה וקורסים מלומדים הרבה פעמים ביחד, וחולקים בדיקת מבחנים ומטלות. אני מניח שזה קיים בצורה מסוימת באוניברסיטאות לימוד בארה"ב ופחות באוניברסיטאות מחקר שם יותר כל איש לנפשו ואף אחד לא מתערב בקורס שאתה מלמד. את קורסי המבוא רוב המרצים אמורים לדעת ללמד כך שלא רואה סיבה למה אי אפשר לעזור בבדיקת עבודות ומבחנים. אני מניח שאם מישהו ירצה להתנהג בצורה אנוכית אז הוא יוכל לעשות את זה אבל בוא לא נייפה את זה כאילו הוא נעלה מוסרית. הוא יראה בעיקר חוסר התחשבות וזלזול בחברים שלו. דווקא בעת צרה כמו זו חשוב להרתם ביחד. לכולם יש אי נוחות מהמצב אבל בוא לא נהפוך את זה כאילו מפציצים את האוניברסיטה כל יום. זו תקופה לא נוחה של סמסטר או שניים אבל לא משהו שאי אפשר להתמודד איתו עם קצת גמישות. לגבי כוח אדם נוסף, שוב, זו תקופה זמנית של מקסימום שנה שבו אפשר לשכור סטודנטים מתקדמים או עוזרי הוראה בשכר לא גבוה שיעזרו. האוניברסיטה גם חוסכת כסף במצב הנוכחי, פחות שירותי ניקיון, פחות נסיעות ויש גם תמיכות ממשלתיות. אז לא הכל שחור וגם אם ישתמשו ברזרבות הכספים שלהם אז זה מצדיק את זה. יש גם הצעה אצלנו שמרצים שיש להם מענקי מחקר שהם חייבים או כאלו שיכולים לעשות מחקר עכשיו יעשו את זה, בעוד אחרים יקחו הפסקה ויעשו דברים אחרים. אז כן, ברמת המחלקה אפשר לפתור את זה.
 

אור302

New member
זה לא רק עניין של שיתוף פעולה

כאשר סטודנט כותב תשובה הוא משלב בתוכה דברים שנאמרו בכיתה. מי שבודק מבחוץ, יכול שלא לקבל את זה או לשפוט את זה אחרת. הסטודנטים הם אלה שאחר כך יכולים להתלונן. אגב, אצלנו אין עוזרי הוראה או מרצים מן החוץ. זה מוסד לתואר ראשון, ואיש לא משלם 70 אלף דולר בשנה כדי שילמד אותו דוקטורנט (לא שהמרצה בהכרח יותר טוב, אגב). פעם היכרתי דוקטורנטית למוזיקולוגיה שלימדה את הקורס בכינור באיזו מכללה יקרה וההורים התלוננו אז החליפו אותה במרצה הראשי. &nbsp לגבי העובדה שמדובר רק בתקופה קצרה - זה בהחלט נכון וזו הסיבה שאני בכלל לא מבזבז את זמני בהכנות קדחתניות להוראה בעידן החדש. קצת נתכנן קצת נאלתר והנה זה נגמר. מקסימום ההוראה שלי לא תהיה אופטימלית. אז מה? שיתלוננו במשובי קורס.
 

22ק ו ס ם

New member
תמיד אפשר להגיע לאי הבנות

אצלנו מקליטים את כל ההרצאות וגם קובעים קרירטיונים ברורים לשיפוט עבודות ומבחנים. אני מניח שזה יותר מורכב וסובייקטיבי במדעי הרוח אבל אפשר ליצור מבחנים ועבודות עם קריטריונים ברורים. ואכן, למעט יחידי סגולה שבאמת אוהבים ללמד, עדיף ללמוד ממרצה צעיר ולא אחד שכבר לימד את אותו הקורס 30 פעמים.
 
אני לא חושב שזה עניין של גיל או כמה פעמים לימדת את הקורס

זו שאלה של כמה הקורס מתעדכן ומתחדש, גם בתכנים וגם בדרכי ההוראה
 

22ק ו ס ם

New member
זה נכון שזה קשור גם לאישיות ולגישה של המרצה

אבל לפחות באוניברסיטאות מחקר שזה לא העיקר, אני נתקלתי במרצים מבוגרים שעושים את העבודה רק כי הם חייבים ולא מתעדכנים משנה לשנה. אני חושב שהקביעות תורמת לזה שכבר לא משנה מה תעשה אף אחד לא יגע בך. גם העובדה שהרבה מרצים עם קביעות לא חוקרים בצורה רצינית הופך את הקורסים לפחות עדכניים. אצל דוקטורנטים או מרצים צעירים שעדיין נשפטים על פי מה שהם מלמדים (במיוחד בחוזים זמניים) והחומר טרי בראש שלהם זה יותר טוב.
 

אור302

New member
ובכל זאת, כדאי להעריך, גם את ההפך,

לפחות בחלק מן התחומים, כמו למשל היכולת ללמד את המחקרים הקאנוניים, מתוך הבנה שהכשרה אקדמית אמורה לתפוס לעשורים קדימה. מרדף זול אחר העכשווי עומד בעוכריו של התלמיד. קיים גם האתגר איך ללמד היטב. לפעמים נדרשות שנים רבות של ניסיון עד שמרצה מגיע לרמת מיומנות גבוהה בהוראת נושא מסוים, חומר מסוים, או בתפירת הקורס כולו. זה מזכיר לי את הימים שהגעתי ללמוד בארה"ב כשבאמתחתי ידע מיושן למדי הן ביצירות והן בתורת הספרות ולו משום שדבקתי באותם מרצים וקורסים שסירבו להתעדכן. מסתבר שדווקא ידיעות אלה זכו להערכה בקרב מוריי שפתאום ראו בי עמית ולא תלמיד ולו משום שאני עוסק במה שהם עסקו בו בנעוריהם. ישנן ידיעות יסוד שלא מתיישנות.
 

22ק ו ס ם

New member
אני מאוד מעריך מרצים וותיקים שמשקיעים ויש להם הרבה ניסיון

הבעייה שלא כולם כאלו. ואני מסכים לגמרי שללמד זה משהו שצריך ללמוד. היום יש יותר מודעות לכך מאשר בעבר. אני חושב שבתחום שלך הידע מתחדש יותר באיטיות ויש גם קריאה מחודשת של יצירות מהעבר. בתחומים מדעיים, ידע יכול להתיישן מהר מאוד ומרצים (וגם ספרי לימוד) לפעמים לא עומדים בקצב ואפילו לא מנסים.
 
למעלה