קרינת גוף שחור של כוכבים

קרינת גוף שחור של כוכבים

שתי תהיות קשורות זו לזו:
1. אחד העקרונות של "קרינת גוף שחור" אומר שאורך הגל המרכזי (העוצמה המקסימלית) תלוי בטמפרטורה. אבל ידוע שבשריפת חומרים שונים, נפלט אור באורך גל שונה, למרות שטמפרטורת הבעירה די דומה. התופעה הזו מנוצלת לאפקטים ציבעוניים בפירוטכניקה. איך זה מסתדר עם העקרון הנ"ל של קרינת גוף שחור?

2. באותו עניין - הבנתי שמשתמשים באורך הגל הנפלט מכוכבים למדידת הטמפרטורה שלהם. אבל כאמור, חומרים שונים עשויים לתרום לאורך גל שונה. בפרט בכוכבים/שמשות שמתרחשת בהם ראקציית היתוך. איפה אני טועה?
 

almogi

New member
תשובות

1. האור הנפלט מגוף בוער אינו קרינת גוף שחור.
2. אפשר לדעת מהו החומר ממנו עשויים הכוכבים לפי הספקטרום של האור (קוי הספקטרום מאפיינים את החומר). ברגע שיודעים את החומר ואת אורך הגל - אפשר לחשב את הטמפרטורה.
 

Schrodingers Dog

New member
תיקון קטן

גוף שחור זה מודל פיזיקלי של אובייקט שסופג את כל הקרינה שפוגעת בו ופולט חלק מאד קטן ממנה. יש לו שימושים שונים, בין היתר אפשר להעריך את הטמפרטורה ״על פני השפה״ של כוכבים. השכבה העליונה שלהם היא כמו גוף שחור שפולט חלק מהקרינה החוצה. אפשר להעריך כך את הטמפרטורה ״על פני״ השמש.
&nbsp
חוץ מזה, אפשר להסתכל על ספקטרום של אור ולגלות איזה יסודות נמצאים על פני הכוכב. על פי קווי בליעה בספקטרום אפשר לראות למשל מימן והליום על פני השמש. אין לזה שום קשר לחישוב טמפרטורה.
&nbsp
אפשר להסתכל בלינק הבא:
https://cseligman.com/text/sun/blackbody.htm
&nbsp
לראות כיצד מוצאים התאמה של גוף שחור לספקטרום של השמש וגם את קווי הבליעה (ירידות פתאומיות בגרף) שקשורות לבליעה של פוטונים בתדרים שמתאימים למימן והליום.
 
למעלה