קשה להבין זאת ללא דוגמאות -האם תוכל

איקו

New member
קשה להבין זאת ללא דוגמאות -האם תוכל

לעזור בדוגמאות וזה כי הבורא יתברך שמו, שברא היצר רע באדם, הוא שברא התורה תבלין לו, וכמו שאמרו: "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין" (קדושין לו, ב). תודה רבה. משה.
 

spirit18

New member
עניין יצר הרע - במכון מאיר

http://www.machonmeir.org.il/hebrew/main.asp?cat_id=21
 

mgb

New member
תורה כתבלין

בס"ד שלום לך משה יקירי! בוא ניזכר על קצה המזלג בכוונת הבורא בבריאה, דבר זה יעזור ויבהיר את מאמר חז"ל שהבאת. הבורא יתברך שמו ויתעלה הרי בטובו ברא את הבריאה ושם בה את האדם על מנת לתת לו אפשרות והזדמנות לנחול עולמות רוחניים גבוהים. על מנת שטוב עולמות אלה יקבל בשיא השלימות, על פי חכמתו ית' נטע בתוכו שני יצרים ובחירה חופשית וכן ציווהו שימנע מלחטוא וישתדל בכל כוחו לקיים את מצוותיו. הבורא ית' יכל כפי שהרבה תמהים "מדוע לא", לתת לאדם שכרו ללא כל עבודה מצידו אלא שטובה זו לא היתה מושלמת באשר הינה "נהמא דכיסופא" לכן גם אם עלול האדם לחטוא ראה הבורא ית' שכך עדיף - התמודדות עם יצה"ר שבתוכו. וכיוון שזו מגמת ותכלית הבריאה הרי ממילא מובן שחלילהאין הבורא מעוניין שייכשל האדם ולא יצליח לנחול את אותם עולמות רוחניים אלא רק להעמידו בנסיון ובאתגר כך שכיוון שישנה האפשרות הן לחטוא והן לבחור בטוב ולקיים מצוות הרי שניתנו לו מעבר לבחירה החופשית גם כלים שיוכל "לעבוד" איתם ולהתמודד עם היצה"ר. כלים אלה או נכון יותר הכלי היחידי הוא עסק לימוד התורה וביגיעה! כאותו מהנדס המכיר היטב א תהמכשיר שתיכנן ו\או יצר ויודע את מורכבותו אופן פעולתו מה מועיל ומה מזיק כך להבדיל הבורא מכיר את טבעו ויצריו של האדם שברא ויודע מה מזיק לו ומה יועיל לו. ולכם קיבלו חז"ל ברוח הקודש שהתמודדות עם היצר הרע יתכן אך ורק ע"י לימוד תורה בעמל. התורה לא באה לנטרל את היצה"ר שהרי לא אמרו חז"ל שהתורה סם או רעל ליצה"ר אלא תבלין כלומר יש (רק) לתורה הכוח לנווט את נוכחותו והשפעתו של היצהר הרע על האדם כך שמצד אד לא יחטא ומאידך יוכל לחיות כיצור אנושי ולהשתמש ביצה"ר גם לעבודת הבורא יתברך, ולמה כוונתי? בזמן בית ראשון ראו חז"ל את יצר הרע של עבודה זרה שכוחו כה גדול שלא יכלו להתמודד נגדו כמעט ולכן התפללו ונענו שהקב"ה יבטל את היצה"ר מבני אדם. וכך התבטל היצה"ר אבל למחרת, מספרים חז"ל אף תרנגולת לא הטילה ביצה..איש לא רצה את אשתו..וכי תוהו בראה? לשבת יצרה!! ללא יצהר אמנם אין חטאים אבל אין גם קיום לעולם! ללא שימוש נבון ומבוקר ביצה"ר איש לא חפץ באשתו ומ היהא על המשך קיון העולם? לכן חזרו חכמים וביקשו שיחזיר הקב"ה את היצר לאישה ואת היצר לעבודה זרה השאירו כל כנו. כלומר יצה"ר חיוני הכרחי וחשוב לעבודת האדם ולקיום העולם אבל בה במידה והאדם אם יגזים במתן אפשרות ליצר להשפיע עליו ובכך יחטא יכול הוא לתת לו מקום לסיע לו בעבודתו.. וכיצד יידא האדם עד כמה איך ומתי להשתמש ביצר הרע? או.. כאן באה התורה ומנווטת ומדריכה אותו בכל פרט בחייו- למן השכמת הבוקר ועד ערב, מתחילת שנה עד סוף שנה ומרגע הולדתו ועד זיקנה ושיבה.. "וחיי עולם נטע בתוכינו.." עלינו רק להפריח ולגדל נכון את החיים האלה! נראה מהרה בנחמה! שבת שלום מגב
 
למעלה