רציתי לשאול אתכם

רציתי לשאול אתכם

דבר או שניים על חושים. בזיקנה, כמו שכולנו יודעים חלה ירידה בכל מה שקשור לעיבוד חושי. לא רואים כל כך טוב כמו פעם, לא שומעים כל כך טוב, הטעם גם הוא לא כמו שהיה - שלא לדבר על חוש הריח או המישוש... (ובלי להזכיר בכלל תהליכים ניווניים במוח שאמור לעבד ולפרש את התפיסה החושית). עם הראייה, נדמה לי, יש לכולנו איזה דיאלוג כבר מגיל 40... כשפתאום "היד מתקצרת" ולא מצליחה להחזיק את הדף רחוק מספיק כדי שנוכל למקד. מצד שני, כמה מאיתנו עריך לכך שזקנים צריכים שמישהו ישים לב עבורם שאולי הם צריכים בדיקות ראייה שוב? כמה מאיתנו ערים לכך שלפעמים פשוט צריך לשים לב שהמשקפיים פשוט לא מספיק נקיות והעולם נחווה עמום ומטושטש? אחד השינוים שקשה לעלות עליו קשור לתהליך של ירידה בשמיעה. יש זקנים שבאמת יגידו "מה"? ו"אני לא שומע" מספיק פעמים עד שנבין שאפעס קורה שם משהו, אבל יש הרבה אחרים שפשוט חושבים שמסיבה מסויימת כולם מסביב התחילו למלמל. הם לא קושרים זאת לירידה בשמיעה שלהם, אלא מפרשים את המלמולים כמשהו אישי נגדם. שרוצים להסתיר מהם אינפורמציה, שאחרים לא רוצים שהם ישמעו מה אומרים... וכך בהדרגה מתכנסים בתוך עצמם ומפתחים דפוס שיכול להתפס כפרנואידי לגמרי, כזה שמגלה מחשבות יחס לכל מיני אירועים שלא היו ולא נבראו (אלא במוחם הקודח). מה שבאמת קורה הוא שכשהחוש האמור לא "עובד כמו שצריך" המוח נכנס לפעולה ומתחיל לפרש את העולם בהתאם לתפיסה החושית הירודה, ואז יוצא שזה לא "הם" שלא שומעים אלא "אנחנו" שעושים להם בכוונה ולא רוצים לשתף אותם כמו פעם בכל מה שקורה. נשמע לכם מוכר?
 
חברתי חזרה היום

מחו"ל - שם ביקרה את אמה שכבר לא הכירה אותה. היא ישבה עמה 4 שעות, הן דיברו, שיחקו קלפים, צחקו מבדיחות ביידיש - והכל בהנאה של הרגע. לאורך כל האינטראקציה - שהיתה נעימה בסך הכל - אמה לא ידעה מי זו שיושבת מולה אבל שיתפה פעולה בשיחה וכו'. אחר כך חברתי סיפרה איזה דבר מאוד משונה. בית האבות ההוא, כולו בנוי כקומת קרקע - וכמעט כל החוסים שם מדברים על כך שהם טיילו במדרגות כל היום והיו בקומה שנייה... אף אחד מהצוות לא יודע להסביר את התופעה והעניין בגדר תעלומה...
 

גנגי

New member
גם אצל אמא שלי יש כזה עניין:

הלמעלה-למטה-כאן מתבלבלים אצלה לגמרי, היא בטוחה שהיא יורדת כשהיא באותה קומה, בטוחה שהיא עולה כשהיא יודרת וכו'. שמתי לב שזה כך גם אצל אחרים. תשמעי, בסה"כ כיף להם: כשאנחנו חיים רק במישור הם משייטים בין מפלסים. יותר שווה, לא?
 

אנפה2

New member
יעל, לענין שאלתך לגבי../images/Emo9.gif

חוש הטעם, ובכן חוש הטעם אכן נפגם, וזה לא בגלל הגיל, אלא ביגלל מחלות הזיקנה, בהם הקשיש לוקח ומטופל בתרופות אשר יוצרות טעמים שונים בפה, הרי לפעמים ריח בבית של אנשים זקנים גם כן משתנה, וזה בגלל שלהפרשות יש ריחות שונים והרבה בגלל התרופות שהם לוקחים, לסכרת, לחץ דם, בלוטת התריס, לפעולת מעיים ויטמינים, מחלות לב. האם ראיתם זקן בריא ?. לכן תוכלו לשמוע מהרבה תושבי בתי אבות או דיור מוגן אומרים, האוכל פה לא טעים, הטבח לא יודע לבשל, והמון תלונות על טעמים, מתוק מדי, מלוח מדי, חסר מלח ועוד כהנה וכהנה. ולגבי השמיעה היא לחלוטים יורדת והם חושבים שאנחנו התחלנו ללחוש, אמא שלי תמיד אומרת לי "מה נהית עדינה כל כך ומדברת בלחש" ואני בכלל צועקת והיא כמעט לא שומעת, ואת מכשירי השמיעה היא מכניסה לאוזנים ושוכחת להפעיל אותם, כך שגם קצת השמיעה שנותרה לה הולכת לאיבוד, או שהיא פותחת חזק מדי ואז יש ציפצוף מעצבן.
 
הירידה בשמיעה

גורמת לשתי תופעות נפוצות מאוד לא נעימות:\ 1- חשדנות (מה כולם לוחשים ומנסים להסתיר ממני?) 2- בדידות הבדידות היא עקב כך שממש לא שמים לב לפניות קטנות, לזה שכן לוקחים אותך בחשבון בשיחה, בזה שיש התייחסות... אי אפשר ליהנות מטלויזיה באותה מידה כמו פעם, אי אפשר אפילו ליהנות מאיזו רכילות עסיסית כומו שצריך! וצריך המון לגעת - ולשים לב שהקשר יהיה במגע. אפילו כשלא מדברים, פשוט להיות מודע לצורך בקשר ולשים יד. צריך גם להשתמש יותר במחוות ידיים, בהבעות פנים - ובכלל לדאוג להיות בטווח הראייה כשמדברים.
 
למעלה