שאלה בנוגע לשאלת מחקר

Shablula 88

New member
שאלה בנוגע לשאלת מחקר

שלום לכולם, אני סטודנטית בקורס פסיכולוגיה בחינוך. לגבי ממ"ן 11.. האמת שעוד לא למדנו כיצד מנסחים שאלת מחקר, אבל בהתחשב בזה שצריך להגיש את הממ"ן עוד מעט, אני אשמח אם מישהו יוכל לענות לי על כמה שאלות: 1. להסביר לי בקצרה על שאלת מחקר. מה זה? כיצד מנסחים? באילו גורמים מתחשבים? וכו'. 2. מהו משתנה מסביר ומהו משתנה מוסבר. 3. מהו מחקר ניסיוני ומהו מחקר מתאמי? אם יש כאן מישהו מפסיכו' בחינוך- אני אשמח אם תצרו קשר!!! באייסי (יש את המספר בפרטים שלי) או במייל- [email protected] בכול אופן, תודה רבה רבה לכל מי שיוכל לעזור לי! שבת שלום, חן.
 

דיסוצ

New member
בקצרה

1. שאלת מחקר: קל לי יותר להסביר את זה דרך דוגמאות... למשל "האם יש קשר בין משחקי וידאו אלימים לבין תוקפנות בקרב ילדי בית ספר יסודי?" "האם מתן פידבק משפיע על צורך ההישג?" השאלה צריכה לכלול את המשתנים הנבדקים (התיאורטיים, כמו תוקפנות וצורך הישג, ולא האופרציונליים המפרטים את דרך תפעול/מדידת המשתנים), התייחסות לקשר בין המשתנים ("יש קשר", "משפיע על" "גורם ל-"), והתייחסות לאוכלוסיה במידה והיא ייחודית (אם העובדה שהנבדקים הם ילדים ביסודי חיונית למחקר או שמדברים על האוכלוסיה הכללית). 2. משתנה מסביר הוא המשתנה הבלתי תלוי, המשתנה שאת השפעתו רוצים לבדוק. בדוגמא שנתתי קודם, המשתנה המסביר הוא, למשל, מתן פידבק. שימי לב שאפשר גם להפוך את זה ולשאול "האם צורך ההישג משפיע על הצורך בפידבק?", וכאן דווקא צורך ההישג הוא המשתנה המסביר. המשתנה המוסבר הוא התלוי, זה שבודקים איך מושפע מהמשתנה המסביר. בדוגמא הראשונה שלי, המשתנה המוסבר הוא התוקפנות, כי בודקים איך או האם משחקי וידאו אלימים משפיעים עליה. 3. יש כמה הבדלים בין מערך מחקר ניסויי לבין מערך מתאמי, כשהעיקרי בהם (ובעצם, הוא התוצר של ההבדלים האחרים) הוא שמערך ניסויי מאפשר להסיק על סיבתיות ומערך מתאמי לא. סוג המערך נקבע לפי אופי המשתנה הבלתי תלוי (המסביר) - אם הוא מתופעל או נמדד. משתנה הוא מתופעל כאשר החוקר מבצע איזושהי פעולה כדי לגרום להשפעת המשתנה. למשל, אם החוקר נותן לילדים לשחק במשחקי וידאו אלימים. משתנה ב"ת הוא נמדד אם החוקר אינו משפיע אליו אלא רק מודד את ערכו, כמו במקרה שהחוקר שואל את הילדים כמה שעות ביום/בשבוע הם משחקים במשחקי וידאו אלימים. באופן כללי, כשהמשתנה הב"ת הוא מתופעל מדובר במערך ניסויי, וכשהוא נמדד זהו מערך מתאמי. למה? כי כדי להסיק על סיבתיות (משחקים אלימים גורמים לתוקפנות) צריכים להתקיים כמה תנאים: (1) קיום קשר סטטיסטי; (2) ביסוס סדר זמנים, כך שהמשתנה הבלתי תלוי מופיע לפני המשתנה התלוי (קודם משחקים ואח"כ בודקים תוקפנות); (3) הפרכת הסברים חלופיים, כך שישנה ודאות מסוימת שהמשחקים הם אלה שהשפיעו על התוקפנות ולא משהו אחר. מערך ניסויי מאפשר לשלוט בסדר הזמנים ובמידה מסוימת בהסברים חלופיים, בעוד שבמערך מתאמי דברים אלה אינם אפשריים. לכן מערך ניסויי הוא היחיד המאפשר להסיק על סיבתיות. וואו, יצא הרבה יותר ארוך ממה שהתכוונתי. אני מקווה שזה יותר ברור עכשיו. ואם אני זוכרת נכון, היחידה הראשונה של פסיכולוגיה בחינוך מסבירה את הדברים האלה.
 
למעלה