שאלה בנושא אבולוציה - מדוע חיידקים תמיד נשארים חיידקים?

Oren אiרן

New member
שאלה בנושא אבולוציה - מדוע חיידקים תמיד נשארים חיידקים?

שלום,

שתי שאלות שנתקלתי בהן לא מזמן ורציתי לקבל עליהן תשובה טובה:

1. מאקרו אבולוציה - מדענים מבצעים כבר עשרות שנים ניסויים עם חיידקים (אשר מתרבים תוך שעות בודדות) ועם זבובי פירות שמתרבים גם הם תוך זמן קצר מאוד (שבוע-שבועיים) אך למרות שהם מפעילים עליהם קרינות רבות ולחצים סביבתיים גדולים, עדיין גם לאחר מיליוני דורות החיידקים נשארים חיידקים, והזבובים נשארים זבובים.

אם האבולוציה נכונה, כיצד זה שלאחר כל כך הרבה דורות ולחצים סביבתיים גדולים החיידקים והזבובים עדיין לא התפתחו לבעל חיים אחר? (הרי לפי האבולוציה האדם התפתח מקוף קדמון תוך הרבה פחות דורות ממה שעוברים החיידקים והזבובים במעבדה, מדוע האדם התפתח והחיידקים והזבובים לא?).

2. ידוע כי ניתן ליצור יונים צבעוניות מיונים אפורות תוך מספר דורות בעזרת ברירה מלאכותית, אך כאשר הניסוי נפסק תוך דורות בודדים היונים הצבעוניות חוזרות להיות אפורות, מה דעתכם על כך? מדוע השינוי אינו נשמר לאורך זמן והן חוזרות מיד למצב המקורי שלהן? האם זה לא מקשה קצת על ההסבר של האבולוציה?

תודה מראש.
 


1. חיידקים יתפתחו ליצורים רב-תאיים רק בהינתן לחצי סביבה מאד מאד מסויימים. שאר הזמן טוב להם מאד להישאר חיידקים - חיידק הוא יופי של צורת חיים - מאד שימושי.
אנחנו חושבים שלהיות רב-תאיים זה רעיון טוב בעיקר בגלל שאנחנו בעצמנו רב-תאיים. אבל הרוב המכריע של היצורים החיים גם בעבר וגם בהווה הם חד-תאיים וטוב להם בכך.
בתנאים מסויימים, חיידקים יכולים לפעול בתיאום הדדי וליצור מושבות שיש בהן תאים בעלי התמחויות שונות, חלק קטן מהללו יכול להישאר יציבות לאורך זמן וכך - מאד מאד לאט - להתפתח ליצורים רב-תאיים. אבל זה מוריד מהגמישות התפקודית שיש למושבת חיידקים.
&nbsp
הנה קצת חומר קריאה: https://www.sciencemag.org/news/201...ular-life-may-not-have-been-so-hard-after-all
&nbsp
2. אני לא מכיר את הניסוי הספציפי הזה, אבל נשמע שמה שקרה הוא שהפעילו על היונים לחץ ברירה סלקטיבי (הצבעוניות קיבלו להתרבות יותר) וכשנפסק הלחץ הסלקטיבי חסרו הגנים של היונים לעשות מה שעדיף ליונה לעשות ולהיות באופן טבעי, שזה להיות אפור ולא לבזבז משאבים על צבעים מיותרים.
 

גלקטור

New member
והנה מאמר משבוע שעבר על חד-תאיים שהופכים לרב-תאיים

https://www.nature.com/articles/s41598-019-39558-8
&nbsp
בקצרה, חשפו תרביות של אצה חד-תאית לטורפים באופן אקוטי במשך מאות דורות. תוך 750 דורות חלק מהתרביות התאגדו לצורות רב-תאיות שיצרו הגנה מפני הטורף. התכונה הזו אף עברה בתורשה במשך אלפי דורות גם בהעדר טורף.
&nbsp
 

Uri III

New member
נשמע מדהים, אך יש הטוענים שהתכונה הזו כבר הייתה קיימת בהם...

מצאתי שרשור מעניין בנושא, מספר מגיבים טוענים שזו לא הוכחה לאבולוציה כי התכונה הזו של הפיכה לרב-תאיים בעצם כבר הייתה אצלם בגנים (כלומר היא לא התפתחה במהלך הניסוי) וכל מה שקרה זה שהייתה מוטצייה שהפעילה אותם שוב.

מה דעתכם על הטיעון הזה?

זכור לי שאת אותו טיעון העלו גם לגבי שמרים שהפכו בניסוי לפני כמה שנים לרב-תאיים.
 

אלישבע777

Well-known member
אבולוציה לא עובדת כמו אלוהים!

אלוהים תכנן מראש את ברואיו. הוא לא היה מהנדס כל כך טוב והצטער הרבה פעמים...
האבולוציה, אינה תהליך תבוני אולי לא לגמרי אקראי, אבל אין לתהליך הזה, לא תכנון מראש ולא מטרה סופית. לכן חיידקים ישארו חיידקים וחרקים יישארו חרקים. מה גם שה-דנא נשמר יחסית יציב לאורך תקופות ארוכות וישנם מנגנוני שימור ( בחלוקת התא) ובתיקון (מוטציות).
מבחינת אבלוציה - חיידקים וחרקים עברו אבולוציה ועדיין עוברים, הרבה יותר מהאדם ומכל היונקים!! הם כקבוצה, מאכלסים את כל כדור הארץ, ניזונים ממגוון חומרים, עמידים למגוון חומרים רעילים. חיידקים בטבע כמעט שאינם מתים, הם כל הזמן מתחלקים! חיידקים וחרקים, הם הקבוצות הכי מוצלחות מבחינה אבולוציונית והכי מגוונות, לאין שיעור יותר מהאדם ( שאצלו האבולוציה העיקרית היא אבולוציה תרבותית). ההצלחה האבולוציונית נמדדת בשיעור הרביה. החיידקים מתרבים כל עשרים דקות והחרקים מעמידים כמה וכמה דורות בשנה. הם קדמו ליונקים וישארו אחרי שהם ייכחדו, באיזו שואה אקולוגית.
בעלי חיים שהם כנראה בסוף דרכם האבולוציונית: ג'ירפות, פילים, דו- חיים, ארנג-אוטנג, גורילות וחיות ימיות רבות ועוד וגם הרבה מאוד צמחים נדירים. האדם ושינויי האקלים מהירים מדי ( בין אם בעטיו של האדם ובין אם לא), תורמים לצערנו בהכחדתם.
 
למעלה