שאלה בסטטיסטיקה (מתוך מועד א)

chepupu

New member
שאלה בסטטיסטיקה (מתוך מועד א)

2.חוקר רצה לבדוק האם יש קשר גודל מכונית (קטן/גדול) לבין רמת הביטחון העצמי של הנהג (נמוך/ גבוה). המבחן שעליו לערוך הוא_____. כדי להעלות את הסיכוי לדחות את H0 הוא צריך____. א.חי בריבוע לאי תלות, להעלות את מספר הנבדקים ב.ספירמן ג.חי בריבוע לאי תלות, להגדיל את מספר הקבוצות. ד.חי בריבוע לטיב התאמה מסומן בשחזור תשובה א. האם תוכלו להסביר לי למה לא להגדיל את מס' הקבוצות? הרי הנוסחה של חי היא חיבור של כל התאים אז כמה שיותר קבוצות המספר גדל ויש יותר סיכוי שיהיה גדול מהחי הקריטי. הN בנוסחה הוא במכנה ככה שאם הוא גדל דווקא יוצאת תשובה קטנה יותר ולא גדולה יותר, איך זה עוזר להגדלת התוצאה של חי? בגלל שזה מקטין את הE ואז כשמחלקים בו בנוסחה הסופית, זה יוצא בסופו של דבר מספרים גדולים יותר? הבנתי נכון? תודה רבה על העזרה!
 

opelpopel

New member
תיקון ותשובה

N הוא מספר הנבדקים, לא מספר הקבוצות אבל גם אם בכל זאת נתייחס ל-N - הוא אמנם במכנה, אבל גם המונה מורכב משכיחויות, שגודלן עולה בעקבות עלייה ב-N (ולכן אני לא סגור אם בהכרח E קטן - אבל בכל מקרה המונה במחוברים גדול יותר, כפי שאסביר בהמשך) בכל מקרה, כפי שהתכוונת לומר - כשגדל מספר הקבוצות (R*C - לזה התכוונת) אז הערך המחושב גדל (כי יש יותר מחוברים) אבל - הערך הקריטי גדל גם הוא משום שמספר דרגות החופש גדל לעומת זאת, כשעולה מספר הנבדקים (N) בלבד אז הערך המחושב גדל (כי ההפרשים בין O ו-E במונה גדלים) בעוד שהערך הקריטי נותר כמו שהוא, ואז עוד יותר סביר שנצליח לדחות את H0 מקווה שלא בלבלתי יותר...
 

chepupu

New member
../images/Emo68.gif אהההה הבנתי!

תודה! האמת שלא התכוונתי לומר שN זה מס' קבוצות, התחלתי שם משפט חדש:) אבל בכל מקרה לא חשבתי על העניין שעם הערך הקריטי גם גדלות דרגות החופש אז ממש תודה רבה, עזרת לי מאוד
!
 

chepupu

New member
ועוד שאלה

נערך מחקר שבו T= 0.0001, בפועל השערת H0 לא נכונה, החוקר______ והשטח המתאים לכך הוא______. (שאלה שקשורה לגרף בנספח). א.טעות ביטה,2 ב.טעה טעות אלפא, ג.לא טעה הT הזה? הוא הT המחושב? האם הכוונה שהT המחושב צריך להיות יחסית גדול כדי להיות גדול יותר מהT הקריטי ולכן החוקר לא דחה? איך אפשר לדעת בוודאות את התשובה לזה אם אנחנו לא יודעים את הערך הקריטי? תודה!
 
ניסיון להסבר...

הT כאן הוא הT המחושב ומה שלא יהיה הוא עובר כל T קריטי שתבחרי בכל דרגות החופש או האלפות- כלומר התוצאה יצאה מובהקת והחוקר דחה את H0. HO באמת לא נכונה לפי נתוני השאלה ולכן החוקר צדק/לא טעה כאשר החלטתו נמצאת בשטח של 1-ביטא (עוצמת במבחן), ההסתברות לדחות את HO כאשר היא לא נכונה במציאות. בהצלחה!
 

chepupu

New member
אבל התשובה היא שהוא טעה

טעות בטא. כלומר לא דחה את H0 למרות שהיא לא נכונה. זאת הסיבה שלא הבנתי את השאלה הזאת..אבל מתוך מה שאת אומרת הלכתי להציץ בטבלה והבנתי שזה ההפך- הT המחושב הזה קטן מכל T קריטי שיכול לצאת לכן לא נוכל לדחות את השערת הHO (הרי דוחים כשהT המחושב גדול מהקריטי) ובגלל זה החוקר הזה עשה טעות בטא. נראה לי שהבנתי עכשיו:) תודה!
 
צודקת....זה הT ולא ההסתברות...

טעות שלי...בגלל שהם כותבים 0.00001 זה נראה כמו הסתברות למשהו אבל T גדול זה הסתברות קטנה ולהפך ולכן הוא טעה.
 
למעלה