שאלה בעניין מקרר מלא או לא- אנרגיה

M O R M

New member
שאלה בעניין מקרר מלא או לא- אנרגיה

ברצוני לשאול את חברי הפורום המכובד שאלה שאלתית בענייני אנרגיה. לחבר יש בדירה ששכר מקרר ענק (אמנה) שהוא צרכן אנרגיה לא קטן. אין לו אפשרות להחליף את המקרר. בדירה אין ארון מטבח ראוי לשמו והוא מאכסן את כל קופסאות השימורים שלו , מוצרי מטבח כמו קמח אורז במקרר מפאת מחסור במקום. האם כתוצאה מכך הוא חוסך אנרגיה (בעת פתיחות וסגירות המקרר) בשל יציבות הטמפרטורה כתוצאה מהמסה הגדולה? או הוא מבזבז אנרגיה על קירור עשרות קופסאות שימורים שאינן צריכות קירור? ההנחה שאת האנרגיה הראשונית לקרור הוא כבר ביצע .... חג שמח.
 

baudrate

New member
תשובה

מה קובע את ההספק של מקרר? בהנחה שיש טמפרטורה (גבוהה) קבועה בחוץ, וטמפרטורה (נמוכה) שהמקרר מקרר אליה בפנים, ובהזנחה של פתיחת וסגירת המקרר, מה שיש לנו זוהי זרימת חום קבועה מבחוץ פנימה. המנגנון של הקירור צריך להזרים אותה כמות חום החוצה על מנת לשמור את הטמפרטורה קבועה. מה שקובע את זרימת החום הוא שטח הפנים של המקרר והמוליכות התרמית שלו. זה לא תלוי כלל בתכולה של המקרר. אם אנו נבחן שתי חלופות, מקרר אחד גדול או שמונה מקררים קטנים (בחצי הגודל), אם הצורות שלהם דומות (כלומר יחסי האורכים שווים) אז נראה שלמקרר גדול יש יתרון משום שיש לו שטח פנים קטן יותר פי 2 מלשמונה מקררים קטנים. אולם אם די במקרר קטן אחד על מנת לאכסן כל התכולה אז הוא יהיה עדיף על פי מקרר גדול פי 4. כמובן שהתעלמתי כאן מהתכיפות בה פותחים וסוגרים את הדלת של המקרר. נראה שמקרר שיש בו עוד דברים (ובודאי כאלו שלא צריך לאכסן אותם) יפתח ויסגר יותר פעמים. אמנםן אין לי מדד כמותי כאן אבל נראה לי שכל הממעיט הרי זה משובח. ולבסוף, אם הרדיאטור של המקרר צמוד לקיר ואין שם מספיק איורור הנצילות של מנגנון הקירור במקרר הגדול תרד עוד יותר לעומת המקרר הקטן יותר. אבל בסופו של דבר צריך להשוות נתונים מספריים, ואלו תלויים בסוג חומר הבידוד, טיב מנגנון הקירור, הצורה של המקרר והמקום בו מעמידים אותו. אין תשובה חד משמעית לכאן ולכאן.
 

בוקסה

New member
לדעתי הוא חוסך

אבל זה בהזנחת עלות הקירור הראשוני של המוצרים ה"מיותרים" במקרר בפתיחה קצרה של המקרר אין חימום ישיר של המוצרים אבל יש החלפה של חלק מהאויר שבמקרר באויר מבחוץ. כאשר המקרר מלא כמות האויר שיכולה להתחלף נמוכה יותר.
 

phobos

New member
מסכים עם הניתוח, לא עם המסקנה

אני מעריך שלכמות האוויר שכניסתו נמנעת בזכות פחיות שימורים יש קיבול חום קטן לאין שיעור מקיבול החום של פחיות שימורים, במיוחד לאור העובדה שקיבול החום של נפח נתון של מים (התכולה עיקרית של פחית שימורים) גדול פי 1000 מנפח שווה של אוויר. אפילו תחת ההנחה שפחית שימורים מונעת כניסת נפח אוויר השווה לנפחה עם כל פתיחה של הדלת (הנחה מקלה, לדעתי), דרושות 1000 פתיחות כדי שהפחית תצדיק את היותה במקרר. בהנחה שהדלת נפתחת 5 פעמים ביום דרושים 200 יום, כמעט 7 חודשים, הרבה יותר ממה שפחית שימורים ממוצעת מחזיקה אצלי, לכן לדעתי כל העסק הוא פשוט בזבזני.
 

בוקסה

New member
הכל בהנחה שהקרור הראשוני כבר נעשה

כמו שכותב השואל כלומר שזה כבר נעשה ואין להשיב את הגלגל והוא רוצה לדעת אם שווה להשאיר את המוצרים כבר במקרר.
 

Hard Nut

New member
זו לא השאלה הנכונה בכלל

עפ"י תיאורך - הא אינו יכול להחליף את המקרר (הענק, היוקרתי, והיקר, מתוצרת "אמאנה"). אז שיחליף את הדירה - למרווחת יותר, עם ארונות מטבח בשפע. אם הוא כבר סבא - ישנה אפשרות שיעבור לבית-אבות, שם לא צריך מקרר, כי ישנו מקרר הרבה יתר גדול - במטבח של ה- בית-אבות.
 
למעלה