שאלה בקשר לאבלוציה

אלי ו.

New member
כנס לאתר דעת

www.daat.ac.il ועשה שם חיפוש על אבולוציה. יש שם מספר מאמרים בנושא. ניתן לפרש את סיפורי הבריאה ביותר מדרך אחת כך שהתורה אינה שוללת את האפשרות הזו אבל מצד שני זה גם אינו הפשט.
 

shukfr

New member
מפספסים בגדול

אני מדמה את הסיטואציה לנזירים שהתווכחו בימי הביניים כמה שיניים יש לסוס - אבל בשם האמת הטהורה לא ספרו את השיניים אלא התווכחו על מה יש לפי אמונותיהם וכו' (אגב - מכאן הביטוי מפי הסוס). מה יש להתווכח עם עובדות? אם המדע קבע דבר מה כעובדה (למשל - שהעולם קיים מלייארדי שנים, ושהאדם קיים יותר מ 5,000 שנה) ואם אנו רואים זאת בעיניים - על מה יש להתווכח? האם יעלה על הדעת שבגלל משהו שכתוב - ולא משנה איפה - נגיד שמה שאנו רואים לא קיים? זה דומה להתנהגות של הכנסיה וגלילאו. השאלה יכולה לכל היותר להיות - כיצד אנו מבינים את הכתוב לאור העובדות (העובדות יכולות להיות אמפיריות כמו גיל העולם, או אחרות כמו סתירות בכתוב - תורת התעודות) אבל בשו אופן לא הפוך - ואני כותב זאת כאדם מאמין.
 

פלגיה

New member
רק שהמדע לא מדבר על עובדות

אלא על תיאוריות שהן נכונות כל עוד הן מתאימות לממצאים הקיימים, וכל עוד לא הופרכו. האבולוציה אינה עובדה מדעית, היא תיאוריה שמתיישבת (לפעמים טוב ולפעמים בקושי) עם תגליות שנתגלו עד כה
 

shukfr

New member
לא מדוייק

המדע הוא קומבינציה בין תאוריות ועובדות שמתגלות. לעיתים גילוי עובדות (כמו למשל גילוי מאובנים, שלדים, ממצאים גאולוגיים) גורם ליצירת תאוריה, ולעיתים דווקא תאוריה היא זו שגורמת לחיפוש עובדות וממצאים (בכדי לאששה או להפריכה). מכל מקום המדע מגלה גם עובדות כמו למשל מה המרחק למאדים, ממה מורכבת השמש ו.. שהעולם בן יותר מ 5000 שנה. עכשיו ייתכנו הרבה תאוריות בכדי להסביר מה קרה, איך התפתחו מינים ולאן נעלמו - ולא לכך התכוונתי שאמרתי "עובדות".
 

פלגיה

New member
המרחק למאדים הוא עובדה

הרכב השמש והרכב הסלעים שבכדור הארץ הם עובדה. גיל העולם מתוארך על פי בדיקות פחמן 14 וכדומה - הם תיאוריה (די מבוססת, אבל עדין תיאוריה, ותלויה בזה שקצב הפירוק של החומרים נשאר בעינו בכל הזמן הזה) אבולוציה היא תיאוריה. עדיין לא ברור אבולוציה של מה (של קבוצות מינים, של פרטים בודדים, של גנים בגופים חיים, של חומצות אמינו) אב אין ספק שהעולם התפתח. ואגב - אין לי בעיה לא עם גיל העולם (אני נדיבה - כמה מיליונים שתרצה) ולא עם תורת האבולוציה, ושניהם אינם סותרים בעיני את התנ"ך והכתוב בו, כי כמו שכתב הילל קודם, התנ"ך בא להביע "רעיון" ולא לספר היסטוריה פרופר. מי שרוצה קורא לזה "ימי הבריאה", מי שרוצה קורה לזה "עידנים בהתפתחות כדור הארץ"
 

shukfr

New member
גם גיל העולם

(לפחות זה שהוא עשרות/מאות מליוני שנים הוא עובדה ולא תאוריה. תאוריה מסבירה את העובדות - גיל העולם לא מסיבר כלום מלבד את עצמו. ייתכן שהמדייה לר מדוייקת (כמו שייתכן שיש סטיה במדידות המרחק למאדים) אבל זה עדיין לא משנה את סיווגו כעובדה.
 
למעלה