קולה ברק: רוב הברקים מנותבים לקצוות של מוליך. בסופות ברקים במרחבים הימיים ניתן לראות גם פגיעות ברקים בקצוות של גלים .
קולה ברק הוא בדרך כלל מוט דק שמחובר בנפרד של מערכת לעבר הארכה נפרדת. לדוגמה בבניין : קולה ברק מחובר להארכה ייעודית ולא הארקת יסוד החשמלי.
עבור מפרשיות קיימת בעיה מסוימת: לרוב, לקשר טוב משתמשים באנטנת שוט בקצה התורן. אם מתקינים קולה ברק בקרבתה אז, אנטנת הקשר מאבדת את תכונתה המעגלית ואף עלולה לא להיות תואמת תדר בגלל השפעתו של מוט הארקה או כל מוליך חשמלי בקרבתה המתוכנן.
אפשרויות אני מוצא:
א) בידוד הוואנטות עם מבדדי חרסינה כמו בעגינת עמודי חברת החשמל (קיימים חובקי לחץ במקום מהדקים).
א1) ישנה אפשרות שימוש בוואנטות בנויות מסיבי ניילון (יקר מאד, תחזוקתם במקומות מיוחדים).
א2) הורדת אנטנת הקשר לירכתיים מותקנת על מוט מגביהה וקולה ברק ייעודי בקצה התורן ללא אנטנת קשר לידה.
אפשרות זו מונעת שכל כלי השייט יקבל ברקים מאחר והואנטות שותפות להולכת הברק. תמונה 4 בקובץ הקודם אינה האמת השלמה שכן שכחו שגם הוואנטות מחוברות לתורן בצורה חשמלית.
אין לגעת בוואנטות לא מבודדות בשעת סערת ברקים!
ב) שימוש במגיני ברקים קואקסיאליים לעבר אנטנה מגינים מכשירי הקשר.
ג) הארקת קולה הברק חייב להגיע בצורה פרטית לאביזר מחוץ לבידון/גוף הסירה, שימוש בכבל מבודד לכל אורכו למניעת גלואניזציה וכדי שהברק יגיע רק למקום לו מחובר לקצהו.
שבח אנטנת הקשר שאני ממליץ לא יעבור ה- 3 dbd ! . הסיבה: ככל ששבח האנטנה גבוהה אז, רוחב הקרינה הניצבת קטנה. אנטנות בעלות שבח גבוהה יכולות להתאים לסירות מנועיות בהם ההטייה בים (חוץ מפניות ) קטנה ממפרשיות.
פרטים נוספים בפרטי.