שאלה לגבי הדם

הלדיל

New member
שאלה לגבי הדם

לפני כשבוע סיימתי לצפות ב-"היה היה החיים" ובמהלך צפייה בעונה פשוט תהיתי ממה בדיוק תאי הדם עצמם מתקיימים - תאי דם אדומים, תאי דם לבנים וטסיות הדם. אני יודע שלתאי הדם האדומים אין אברונים - הם נעלמו כדי לפנות מקום לחלבון נושא החמצן שלהם - האם הם עדיין נחשבים ליצורים חיים (?)
 
לא.

תאי דם אינם יצורים חיים. הם תאים שמהווים חלק מהגוף. כפי שהיד שלך אינה "יצור חי" אלא חלק של יצור חי.
&nbsp
&nbsp
 

אלישבע777

Well-known member
תאי דם חיים הם חלק מרקמת הדם

ריקמת הדם כולל תאים שונים בעלי תפקידם שונים ( כמו בכל רקמה) ונוזל בין תאי ביניהם ( כמו בכל ריקמה) , אלא שבדם הנוזל הבין תאי ( הפלסמה), מציף את התאים והם צפים בו וזורמים עימו ואינם מחוברים זה לזה. תאי הדם האדומים, אכן חסרי אברונים- גרעין למשל וגם חסרי אברוני נשימה, ולכן, אינם מבזבזים את החמצן שהם נושאים אותו. הם לא צריכים לנצל חמצן. הם אינם מתחלקים ואורך חייהם קצר ( שלושה חודשים). כל נפחם מנוצל לנשיאת המוגלובין , הקושר חמצן. הם צריכים גלוקוז לגליקוליזה ( מה שמכנים "נשימה אנאירובית), לייצור אט"פ. תא דם פגוע מושמד עד מהרה. כל שניה, נוצרים במוח העצם אלפי תאי דם אדומים חדשים ואין מחסור. הם תאים חיים, אבל קצת שונים מתאים אחרים בכל שהם חסרי אברונים. מאחר שיש בהם תהליך של הפקת אט"פ, וכן הקרום שלהם אף הוא פעיל ולכן הם מקיימים תהליכי חיים מסויימים. ברור שהם לא יצור שלם, כי הם תאים בלבד בתוך גופו של יצור חי ואינם יכולים להתקיים באופן עצמאי.
 

הלדיל

New member
תודה על התשובה.

סיימתי, בפשטות, צפייה ב-"היה היה החיים" והשאלה הזו עניינה אותי. אני חייב לומר שהאסוציאציה שעולה מתיאורך הוא שתאי דם אדומים הם כמו חיידקים. גם להם, למיטב הבנתי, אין בדיוק אברונים. זה משהו שיש רק לתאים אוקריוטיים, אאז"נ.
 

הלדיל

New member
תוספת

השאלה שלי נגעה לכלל תאי הדם ולא בהכרח תאי דם אדומים. מדובר, במקרה של תאי הדם האדומים, במקרה של התמחות קיצונית שהובילה לתלות בגוף כמו שהמיטוכונדריונים השילו תפקודים מסוימים לטובת תלות בתא.

ולשאלה נוספת: היכן נמצא מנגנון קבלת החלטות של התא?
 

אלישבע777

Well-known member
בכל גוף רב תאי, הרקמות תלויות באחרות והגוף תלוי בהן

אי אפשר להגיד שרק תאי הדם עברו התמחות קיצונית ואי אפשר להגיד שרק הם תלויים בגוף. כל רקמה מורכבת מתאים (מסוגים) שונים שעברו התמחות קיצונית והיא תלויה בגוף והגוף תלוי בכל רקמה. חיידקים עברו גם הם להתמחויות שונות, לבתי גידול מסויימים, לסביבות שונות, אבל הם עדיין חייבים לבצע את כל תפקידי הגוף הרב תאי: הזנה, נשימה, רביה, תנועה, תגובה לגרויים ואפילו גדילה ( מסויימת).

ןבאשר לשאלה שלך- מה הן החלטות התא. איני יודעת למה כוונתך. כל תא ברקמה מסנתז חלבונים - את שלו ( חלבוני מבנה) וחלבוני תפקוד שלו ושל רקמות אחרות אם צריך וכן חומרים חשובים אחרים לרקמות אחרות ( אנזימים, הורמונים ועוד). המידע ליצירת חלבון נמצא בגרעין התא והוא כל הזמן או רוב הזמן מתפקד ביצירתו. הביצוע גם הוא לא נח כמעט, נעשה באברוני היצירה שנקראים ריבוזומים. הויסות נעשה על ידי מנגנוני חישה של התאים - הורמונלים ואחרים : אם חסר חומר התאים מייצרים אותו ואם הוא בעודף , העודף בולם את יצירתו שלו עצמו. אין כאן מנגנון החלטה. הכל כימי ולא פקודה מלמעלה. אבל אפשר לומר שה - DNA הוא המפקד הראשי...בלשון ציורית ולא מדוייקת.
 

אלישבע777

Well-known member
לא כמו חיידקים!!

חיידקים הם חד תאים, עצמאים והם יצורים חיים. אכן אין להם אברונים, אבל יש להם מדורים בתא המתפקדים יפה כמו תא בעל אברונים. החיידקים, למרות פשטותם והיותם כביכול "תאים קדומים, פרימיטיבים", הם יצורים משגשגים ומוצלחים ביותר מבחינה אבולוציונית. כל תא זערורי, מבצע פונקציות של גוף רב תאי שלם. הדבר היחיד שאני יכולה לראות מקביל שגם תאי הדם וגם החיידקים - חיים ומרחפים בנוזל רב מסביב שהוא הסביבה החוץ תאית שלהם וגם מספק את כל התנאים שהם צריכים ומזון. אלא שתאי דם אדומים - הם חלק מריקמת הדם ואינם עצמאיים. הם משרתים את הגוף , בנשיאת חמצן וזהו. הם אינם מתחלקים והם מושמדים מהר. חיידקים לא מתים כל כך מהר... הם מתחלקים ( משתכפלים). חיידקים הם יצורים מופלאים, היכולים לחיות יחד בשיתוף פעולה ולחוד והם מבצעים את כל תהליכי החיים . יצורים מופלאים, שרבים מאיתנו לא מחשיבים אותם די הצורך. ובנוסף - בלעדיהם לא היה עולם החי מתקיים דקה אחת...
 

הלדיל

New member
תאי דם אדומים יכולים לשרוד עד ארבעה חודשים.

למעשה, יצא לי לקרוא שהם גם מווסתים את החומציות של הדם. הם מתקדמים במהירות של 35 ס"מ לשניה שזה יוצא כמה אלפי קילומטרים לאור פרק הזמן שהם שורדים. חיידקים לא מתקיימים אותו פרק הזמן אלא אם כן הם נכנסו למצב של נבג. אם להיות הוגן, בכל ספר על גוף האדם שיצא לי להניח את ידיי עליו יש פרק ארוך על תאי הדם הלבנים (גם יצורים מרתקים. חלקם גם הרבה יותר קשוחים מתאי הדם האדומים משום שביכולתם להתרבות מחוץ לגוף האדם.). לעומת זאת, על תאי הדם האדומים כותבים רק כמה פסקאות עלובות. (העניין עם בקרת החומציות דגתי מאותן הפסקאות.)
מעבר לכך, חיידקים הם אכן יצורים מרתקים בדרכם. הרבה מהפונקציות שקיימות אצלם קיימות בסדר גודל הרבה יותר גדול בגוף האדם וכמה שאין לנו כמו היכולת לפרק חומרים מסוימים. הם גם יכולים לשרוד בסביבות שאנחנו לא נוכל לשרוד בהן.
 

אלישבע777

Well-known member
תאי עור חיים הרבה פחות זמן ותאי עצב הרבה יותר. אז מה?

תאי דם אדומים, מקיימים מעט מאוד תהליכי חיים. הם מושמדים על ידי הכבד אחרי כמה חודשים. קצב התקדמותם הוא כקצב התקדמות הדם והוא נקבע בעיקר על ידי הלב וקוטר כלי הדם. כל הדם בגוף משלים מחזור מהלב אל הלב במשך דקה אחת, וזה באמת מהר. נפח פעימה ( 85) X מספר פעימות בדקה ( 70) (המנתונים להמחשה) . תאי דם לבנים או אדומים, או כל תא ברקמה אינו יצור וכבר כתבתי לך קודם. במדעי הטבע יש חשיבות לדיוק בניסוח. אם אינך מבין מה ההבדל בין תא לרקמה ליצור שלם, אז עליך להשלים את הפער הבסיסי הזה . בוודאי שחיידקים יכולים לשרוד בסביבות שונות בהרבה מתאי רקמה של יצור רב תאי. בתוך הרקמות ובתוך התאים שוררים תנאים די יציבים ( תנודתיים אבל בגבולות קטנים). חיידקים עמידים טוב יותר (באופן כללי) לסביבה חיצונית משתנה. כל אחד יודע שבבדיקת דם - הרכב הדם מבחינה כימית ופיזיקלית הם בגבולות ידועים וכל חריגה מהם, הוא מצב המצביע על מחלה או הפרעה.
כמה זמן חיים חיידקים? לנצח!! הם לא מתים כל כך מהר, הם משכפלים את עצמם תוך דקות. הצאצאים שלהם דומים להם כמעט בכל, פרט לגודל ( אבל הם גדלים קצת) ולפעמים ישנם שינויים גנטיים מסויימים כתוצאה משחלופים של חומר גנטי בין החיידקים. אי אפשר להשוות תאי אדומים לחיידקים. השוני גדול מדי לא רק בפרוק חומרים, אלא בסינתיזה. כל תאי הדם ברקמת הדם, נוצרים ברקמת מוח העצם כולל טסיות דם, שהן אינן תאים של ממש, אלא "שברי תאים" וגם זו לא הגדרה טובה כי תאים לא נשברים.
 
למעלה