שאלה לחברי הפורום

שאלה לחברי הפורום

שקיבלנו תורה בהר סיני אז נכון קיבלנו תורה שבכתב ביחד עם תורה שבעל פה , השאלה שלי היא האם התורה שבכתב זה אמור להיות החלק התאורתי של היהדות ( כמו בלימוד נהיגה למשל ) , ואילו התורה שבעל פה אמורה להיות החלק המעשי של היהדות ? . בתודה שחר .
 

mgb

New member
תורה שבעל פה - תיאוריה?

בס"ד מועדים לשמחה! התשובה היא שחלקית ניתן לראות את התורה שבעל פה כתיאוריה אבל מעבר לכך יותר. על מנת להבין ניתן להשוות את התורה שבעל פה יותר לתקציר של הרצאה ששמענו ותוך כדי ההאזנה להרצאה רשמנו לעצמינו את הנקודות העיקריות ובבואינו ליישם אנו מרחיבים ומפרשים למה התכוון המרצה.. במעמד הר סיני קיבלנו את התורה שבכתב כתקציר ובתימצות את תרי"ג המצוות. לכל מצווה ניתן במקביל ובעל פה למשה רבנו את פירושה ואופן יישומה המעשי של כל מצווה ומצווה. כך למשל אנו יודעים לקיים מצוות תפילין על כל פרטיה - צורה התפילין, את הכתוב בפרשיות התפילין, אופן עיבוד העור והקלף לצורך הכנתם, אופן הנחתם על הראש והיד, זמן הנחתם, מיקומם המדוייק על גוף האדם וכו'. כך הדבר לגבי כל מצווה ומצווה. את הסיבה מדוע לא פורטו ההלכות בתורה שבעל פה לא ניתן לנו לדעת לעומקו אבל ישנן סיבות שונות מדוע התורה חולקה ל"תקציר" ול" פירוט" באופן שטחי ניתן לאמר שעלינו ניתה המלאכה לברר תוך כדי לימוד התורה את כוונת הבורא יתברך כך שמעבר לידיעת פרטי המצווה אנו עוסקים גם בלימוד התורה. סיבה נוספת, ישנם מצבים בהם אופן המצווה משתנה בין אדם לאדם ומזמן לזמן ואת זאת רצה הבורא להשאיר לנקודות זמן נתונות. בברכה מגב
 
שלום MGB וחג שמח !

הרב MGB בוקר טוב וחג שמח לך ! . טוב לראות אותך אחריי כל כך הרבה זמן שאני גם שלחתי אלייך מסרים ולא קיבלתי תגובה . היתכוונתי לשאול אם ניתן לראות את התורה בתור החלק " התאורתי " כי הוא נילמד לפי ספר , ואילו את החלק של התורה שבעל פה בתור החלק " המעשי " בגלל שהוא לא נילמד לפי ספר , אלא נילמד לפי דיבור ( עד שהגיע רבי יהודה הנשיא והחל לכתוב אותו כדיי שהוא לא יישכח ! ) , בגלל זה רציתי להשוות את 2 התורות האלה למבחן נהיגה שבו בהתחלה יש את המבחן התאורתי , ולאחר מכן יש את המבחן המעשי . רציתי לדעת אם זה אותו דבר גם ביהדות .
 

gdisrael

New member
שלום רבי שליט"א

כמדומני שהוא שאל שאלה הפוכה, האם התורה שבעל פה היא החלק המעשי, ואילו התורה שבכתב היא החלק התיאורתי ? בכל אופן, יש עניין כזה, שה"תורה שבכתב" היא החלק העיוני, והתורה שבעל-פה היא החלק ה"מעשי", אך לא הייתי קורא לה תיאורתי, מכיוון שבכל אופן התורה שבכתב הרבה יותר מרוממת מהתושב"ע, ובין כה וכה כל מה שכתוב בתורה שבעל פה - יש בתורה שבכתב. זה הכל בירורים, חז"ל הקדושים באו וביררו מהתורה הקדושה, או מהמסורת, את התורה שבעל-פה, אשר כתובה הכל בתמצות, סודות עליונים וכמוסים, והכל טמון בה, כאמור - הפוך בה והפוך בה - דכולא בה (ולא בשיטת קודים בזויה גרידא) אבל גם התשוב"ע היא תמצות ופירוט - וכפי שאמרת, המלאכה עלינו להוציא ממנו את הנחוץ. חג שמח !
 

gdisrael

New member
התשובה, כמובן, מפונית לשחר

אני משוכנע ש - MGB יודע דברים אלו יותר טוב ממני. רק רציתי להאיר נקודה שלא הוזכרה.
 
זה בדיוק מה שאני שאלתי

אם נשווה את 2 התורות שקיבלנו בהא סיני למעין " לימוד נהיגה של החיים " , אז התורה זה הלימוד התאורתי , ואילו התורה שבעל פה זה הלימוד המעשי .
 

gdisrael

New member
לא תיאורתי, עיוני - יש הבדל מאוד

גדול. תיאורתי - זה לא מעשה, זה פוטנציאל, ב"תיאורתי" באופן שלא חייב לקרות, או להיות מעשי, כמו תיאוריה - שזה לא פרקטי ומעשי. עיוני - זה התעמקות, חקירה, הבנת-דבר-מתוך-דבר, שימוש בדעת, בינה, חכמה, תושיה, כמו שרבי mgb דיבר, ה"ברירה", זה לשאוב את הדברים מתוך "סיפורי הדיוט", כפי שהזוהר קורא להם, שכולם סודות עליונים וקדושים. זה באמת המשל, הלקח, ההבנה והמסר, וההשכל, וגם הבנת העלילה - שכמובן לא באה לספר לנו סיפורים, אלא לשאוב ממנה את הדברים שאמרתי הנ"ל, וגם לדעת את היסטוריית עמנו. שוב, יש הבדל בין תיאורתי לבין עיוני. העיוני של התורה, להבדיל מהתיאוריות, בבסיסו - הוא מעשי. נכון שגם עם התיאוריה אתה תוכל אחר כך להשתמש באופן מעשי. וכך גם עם העיוני. אבל העיוני של התורה, גם בדרך-העיון, אתה מגיע למצב "מעשי".
 
אם תורה שבעל פה לא ניכתבה בספרים

אני יגיד עכשיו דברים שהם טיפה עמוקים ! ......... שים לב
אם התורה שבעל פה לא ניכתבה בספרים כי היא עברה רק דרך " הדיבור " , " הפה " . אז בטח היא לא נועדה לקריאה ועיון ! , היא נועדה בשביל ש-יהודי יתנהג לפי מה שהוא זוכר מ-הלימוד שלה ! . רק " תורה שבכתב " היא הייתה מהתחלה כתובה בספרים , כי יש לה 70 פרושים שונים ( 70 פנים ) שלפי זה העולם כולו מיתנהג ! .
 
למעלה