שאלה לחכמי הדור בעניין חובת פינוי

מאיר ריבא

New member
שאלה לחכמי הדור בעניין חובת פינוי

בתקנות הנמלים, התשל"א 1971, בפרק 6 העוסק בניתוב, יש סעיף מס. 49 שזה הנוסח שלו:
ספינות מפרש, ספינות גרר, לרבות כלי שיט הנגררים על ידיהן, סירות מנוע, סירות שעשועים, ספינות דיג, ארבות וכלי שיט קטנים אחרים למיניהם חייבים לפנות דרך לאניות בניתוב או לאניות המפליגות על פני ימים.
כלומר, הוא מבטל את חובת הפינוי של מנועית בפני מפרשית והופך את היוצרות.
האם אני קורא/מבין נכון? ואם כן - מאיפה זה בא? (ברור שאין למדינה כוח לקבוע כלום מחוץ למי החופים שלה והתקנה חלה רק במימי ישראל).
ומהיכן בא הביטוח השירי משהו "אניות המפליגות על פני ימים"?
היות והפרק עוסק בניתוב נראה לי שמישהו הדביק סיפא לסעיף בלי שהמחוקקים שמו לב שמעבר לחובה ההגיונית לפנות לספינה מנותבת נוספה חובה לפנות לכל אניה המפליגה בים בכלל.
 

danielia1

New member
אניה זה לא מנועית. והיחס בין מנועית ומפרשית כפי שידוע.

 

zina71955

New member
לעניות דעתי. מה שקובע הוא הבסיס, דהיינו, התקנות הבי"ל למניעת

התנגשויות בים שמדינת ישראל חתומה עליהן. מדינת ישראל אינה רשאית לחוקק חוקים לגבי "אוניות המפליגות על פני ימים" (אכן, ביטוי לירי משהו) שמשמעותו ככל הנראה כלי שיט המפליגים מחוץ לגבולות המים הלאומיים. אלא רק לגבי המים/ים/ימים הלאומיים בחריגה מהתקנות הבי"ל. על פי התקנות הבי"ל לסירת נתב בפעולת ניתוב יש זכות הדרך על פני כל כלי השייט. נסתפק בזה. כל פירוש/כיתוב שונה לא לעניין. ומה שכתב דניאליה גם לא לעניין.
 

benamir1

New member
ממש לא חכם , אבל לדעתי :

כול כלי השייט ! ".... חייבים לפנות דרך , לאניות בניתוב ! או לאניות ! המפליגות על פני ימים..." אין בכתוב : " .....מבטל את חובת הפינוי של מנועית בפני מפרשית ..." [ כפי שכתבת ]
לאוניות יש זכות ! השאלה , מה זה אניות ? יש הרגשה , שמדובר בכלי שייט מעל 300 טון - לכלי שייט כזה , בטח שיש זכות ....
ועכשיו לביטוי " אוניות המפליגות על פני ימים " לדעתי , אוניות המפליגות בכול צורה של ים [ ים פתוח , במים טריטוריאלים , נהרות , אגמים , מפרצים וכדומה ...לציין שזאת דעתי ...
 

zina71955

New member
תקרא מה שכתבת: " כל כלי השיט! חייבים לפנות דרך, לאוניות

בניתוב! או לאוניות! המפליגות על פני ימים" ניתוב - כן. אוניות המ פליגות על פני ימים ? מה זה? אוניה מוגדרת על פי IMO ככלי שיט מ 300 טון גרוס (gross ( tonnage , לפי זכרוני. ועל פי התקנות הבי"ל אין לה כל זכות על פני כלי שייט ממוכן אחר, קטן או גדול במצב רגיל . למעט העובדה שבמקרים מסוימים כלי שיט קטנים חובה עליהם להתחשב בגדולים (למשל יכטה של 12 מטר אורך לעומת אוניה של 100000 טון במצבים מסוימים הן לפי התקנות והן מפאת ימאות טובה.
 

zina71955

New member
המשך.

כלומר כאשר 2 כלי שייט ממוכנים נפגשים בים ושניהם משייטים במצב רגיל האחד 12 מטר אורך והשני אוניה אין יתרון של אחד על גבי השני אלא על פי חוקי הדרך.
 

מאיר ריבא

New member
אניות הולכות...

אני מניח שזה תרגום של הביטוי Seagoing craft שאכן מקובל באנגלית
 

zina71955

New member
seagoing craft או oceangoing vessel (זה מה שכתוב בתעודה שלי

לא משנה. תקנות הנמלים בכל הנוגע לחוקי הדרך צריכות להיות בבואה מדוייקת של התקנות הבי"ל למניעת התנגשויות בים.. מה שכתוב לעיל בתקנות הנמלים הוא קלוקל ומצביע על כך שמי שכתב זאת רמתו הלשונית והימית קלוקלת.
 
כן. אתה קורא נכון. ניתקת סעיפון מפרק הניתוב ששיך לתקנות
הנמלים, שכל כולן עוסקות בעיקר בעינייני תיפעול נמל וסחורות בנמלים ומתייחסת כבר בהגדרות לנמלים בישראל בלבד.

די הגיוני, שבשטח תפעולי של נמל מסחרי עיקרי יחולו, בין היתר, תקנות שעניינן "אתם על בסיס משני כאן - ואל תפריעו להתנהלות העיקרית השוטפת".

ומהיכן בא הביטוח השירי משהו "אניות המפליגות על פני ימים"?
מי שכתב היה במצב רוח יותר רומנטי לירי ופחות משפטי....
 

zina71955

New member
על זה אמר מורפי:

Measure with a micrometer
Mark with a chalk
Cut with an axe
 
למעלה