שאלה למורה בלשון

שאלה למורה בלשון

אשמח אם תוכל/י לענות לי על שאלה של ילד: "למה יש קמץ ופתח שזה אותו צליל וצירה וסגול שזה גם אותו צליל ? ואיך יודעים מתי לשים אותם?"
 

דרדרית

New member
תשובת תם? או תשובה רצינית?../images/Emo8.gif

כתשובת תם אפשר לענות- "ככה"! כי יש בעברית הרבה דברים לא מובנים שנשארו מפעם, והם קיימים כדי לבלבל ת'ילדים
התשובה הרצינית כי פעם הגו אחרת את הקמץ ואת הפתח, הקמץ נשמע משהו הדומה לאוֹ רק רך יותר והצירה נשמע כמו יוד לאחריו (בית ספר, ביצה , והראיה ביצה מנוקדת עם צירה וניתן להשמיט את היוד. אם תלכי לבית כנסת אשכנזי, תוכלי לשמוע שם בקריאת התורה את ההבדל בין קמץ לפתח. על אותו משקל- היה פעם הבדל בין ט ל-ת ובין ק ל-כּ. ....כיום, בגלל הגייה שהשתבשה לה במשך השנים - הן הצלילים והן האותיות הנ"ל נשמעים זהים. לא ירחק היום והאותיות ההומופוניות א/ע/ה תשמענה זהות (לצערנו).
 
לחלק השני של שאלתך

דרדרית כבר ענתה לך מדוע יש שני סימנים לאותו צליל, ואני אנסה לעזור לך להבין איך יודעים מתי לשים מה... זה קצת מסובך, אבל זה הולך כך: יש תנועות גדולות ויש תנועות קטנות. הצירי היא תנועה גדולה ואילו הסגול היא תנועה קטנה. הקביעה לגבי איזו תנועה לשים נעשית על-פי מקום ההטעמה (הכוונה ל"מנגינה יש למילה, היכן ההברה המודגשת) ועל-פי ההברה - האם היא הברה פתוחה או סגורה?. אם ההברה היא הברה סגורה ולא מוטעמת (שהדגש לא עליה), אז התנועה היא קטנה. אם ההברה פתוחה ולא מוטעמת, אז התנועה גדולה. הברה סגורה ומוטעמת - תנועה גדולה, הברה פתוחה ומוטעמת - תנועה קטנה. כמובן שיש יוצאי-דופן, ואותם צריך פשוט להכיר... אני מאמינה שלא תתחילי להסביר זאת לילד, אבל אני מקווה שזה יעזור לך במשהו.
 
למעלה