שאלה מסקרנת

y o s i k a t z

New member
שאלה מסקרנת

ידוע לכם אם היה קיים עם כלשהו בהיסטוריה שלא הייתה לו מיתולוגיה או דת?
 

0Pandemonium0

New member
אין ולא יכול להתקיים עם כזה.

מאחר שהאנשים העתיקים לא הבינו את העולם שסביבם כפי שאנחנו מבינים, הם תמיד בנו לעצמם אמונות במשהו שקיים "מעבר". ה"מעבר" הזה הוא כמובן אל או קבוצה של אלים שבהכרח, עקב צרכים חברתיים, התפתחו סביבם דת ומיתולוגיה.
 

Y. Welis

New member
לא. גם לא סביר שהיה, כי יצירת המיתוסים היא

תכונה אנושית - הרצון להסביר מה קורה מסביב ומה הסיבות לכך הן אינסטינקטיביות (כמו לתת שמות לדברים).
 

Handy Alley

New member
כן,

(היי חדש ^^), נראה שמיתוסים ודת הוא הנסיון הראשון שלנו בלהבין את העולם ולעשות קצת סדר. מה שהופך 'יותר מאוחר' לפילוסופיה ומדע.
 

Y. Welis

New member
ברוך הבא!

מיתוס הוא בעיקרון דת - זה החל כאותו הדבר. היתה אמונה מלאה במיתוסים. הדת בהמשך הפכה למשהו מנותק מהמיתוס (אם כי התבססה על כמה) והפכה לשיטה בפני עצמה - שמאוד דומה למערכת משפטית וכן פילוסופיה.
 

Handy Alley

New member
האם היית מסכים

שדת, דרך אחת לראות אותה, במקור ובתמצית שלה, היא משהו שקרוב לתרבות והחיות שהיא מספקת לבני אדם..? לאו דוקא "אמונה" מופשטת..? יש המון זרמים בפילוסופיה.., כנראה התכוונת לסופיזם (ופילוסופים מסויימים שבונים סיסטמה שלמה של הפשטות), שהכנסת את הפילוסופיה לאותו שם עם המערכת המשפטית.
 

Y. Welis

New member
לדעתי אמונה היא אינסטינקט

אמנם טרם נמצא 'מרכז האמונה' במוח, כמו שנטען לפני כמה שנים בדיווח אחד (ואכן חבל שלא..), אבל זה אופיני לכל בני האדם בכל התרבויות, כך שהיא חלק ממרקם החיים. דת, במובן המודרני (יהדות, נצרות, איסלאם, בודהיזם וכן הלאה) היא מערכת ביוורקראטית, כמו כל מערכת אחרת - עם כללים, סעיפים, מצוות, הוראות של עשה ואל תעשה, מידות מדוייקות ועוד ועוד. זה כבר לא משהו מופשט ורוחני. כך שהפילוסופיה שאליה התכוונתי היתה יותר המודרנית (כמו הרציונאליזם ובעיקר תורת המידות של קאנט) שמקטלגת לפרטי פרטים את שאלות המוסר, הפרט והמדינה, מבלי כ"כ קשר כלשהו למהות שהחלה את כל אותה מחשבה מלכתחילה (או, במונחים שלנו כיום, גם בלי קשר למחקר המדעי).
 

טאסנים

New member
אם אמונה היא אינסטינקט

איך תסביר אנשים שהם משוללי אמונה (כמוני למשל?)
 

0Pandemonium0

New member
אם המנעות מסכנה היא אינסטינקט

איך תסביר אנשים שקופצים באנג'י או מגדלים נחשים ארסיים?
 

טאסנים

New member
אה, אלה אנשים לא נורמליים!

אני, חסרת האמונה, נורמלית. (ואני בת, לא בן :) )
 

Handy Alley

New member
אם אמונה היא אינסטינקט

ואינסטינקט איננו מופשט, כיצד תפנה אל המובן של אמונה, ש80 אחוז מהאנשים בהעולם (נגיד) יכולים להאמין בחוסר אמיתות, כגון.., שהעולם הוא שטוח, בזמן שבאופן לא מודע הם בדיעבד יודעים (בלי לדעת שהם יודעים) שהוא עגול. או למשל שכולנו דו מיניים (ואף יותר ומעבר לכך) ברמות משתנות, אבל על פני השטח נצמדם להטרוסקסואליזם כאילו זה היה תורה מסיניי, ומתייחסים לכל דבר אחר כאיזשהו חולי. לא משנה מאיזה צד אנחנו באים, אנחנו יכולים להסכים באופן תיאורטי ש "ברור, כולנו הרי דו-מיניים ב'מקור'" אבל לא *באמת* להאמין(במובן שאתה מתכוון אליו, נראה לי, ולא במובן המופשט.) ולחיות כך חיים אותנטיים.
 

Y. Welis

New member
אמונה לא חייבת להיות בדבר שהוא אמיתי

זה עוד צד שלה - אמונה היא תמיד ברמה הרגשית, במה שאתה 'חש' שהוא נכון ומה שאתה משוכנע בו. אין לה קשר לעובדות, כי עם קצת מאמץ וגרפיקה, אפשר לשכנע אותך להאמין בכל דבר. כך שמרגע שהאמונה קיימת, היא לא זקוקה להוכחה, אלא *מוצאת בעצמה* את ההוכחות, גם אם אלה לא-רציונליות לגמרי. זה הדבר המסוכן בה, שמנציח אותה. באשר לדו-מיניות - זה עניין אחר (שהוזכר אגב במאמר מעניין של עדי מרקוזה-הס ב-YNET לא מזמן), שקשור גם לנטיות מולדות. האבולוציה מכתיבה הימשכות למין השני כדי להמשיך את ההתפתחות, אבל בפועל יש כמה אחוזים שאצלם יש התנהגות אחרת (ואגב הם הרבה יותר נמוכים ממיתוס ה-'10 אחוז') . זה דבר שטרם פוענח, אבל אני מאמין (הפעם, לפי מידע) שהתשובה לכך תימצא.
 

Handy Alley

New member
מבלי לסטות לדו מיניות, נתתי את זה רק כדוגמא..

במילים אחרות, אמונה היא "תמיד ברמה הרגשית". רגש איננו מופרד באופן מלא מחשיבה, וזכרון. ולכן הוא כן קשור לתוכן מופשט כמו שאתה אומר בעצמך.., "עם קצת מאמץ וגרפיקה" אפשר אכן לשכנע כמעט 2 מתוך שלושה אנשים בכל דבר. ברגע שהאמונה קיימת ז"א שאדם א' או ב' קיבל את ההוכחות שהוא צריך. הוכחה, משורש "י.כ.ח" (נביא תוכחה.) גם אם התוכחה (או רטוריקה למהדרין/דמגגויה במקרים יותר.., "מצחיקים" בוא נגיד =]..,) ככה שאמונה אכן קשורה ליכולת שלנו לאגור ידע, ולזכור ולהשתמש בשפה ולחשוב באופן מופשט שמשפיע ומן הסתם "קשור" (i would like to use the word correlation, but no hebrew synonym comes to mind right now..,) לרמה הרגשית.., בום בום בום. בומבור. בופור. ביפור. דוואלין. באלין,פילי קילי דורי אורי נורי אוין וגלואין. מי שכחתי. shoot! *snaps his fingers half mindedly.* תורין, פילי, קילי, דורי, אורי, נורי, אואין, גלואין,
 
למעלה