שאלה על המכניקה של חיתוך בסכין

Blade2

New member
שאלה על המכניקה של חיתוך בסכין

שלום, שאלה לי אליכם - בבסיסה שאלתי היא "מדוע סכין חותכת?", כלומר - מדוע תנועת החיתוך - הנעת הסכין במקביל לחומר הנחתך גורמת להפרדתו? ניסוח זה גורם לשאלה להשמע די בנאלית, ולכן אבהיר את כוונתי: כלים כמו גרזן, חותכים ע"י שימוש למעשה בטריז, בתנועת ביקוע (hacking motion). - את זה קל לתפוס אינטואטיבית - יש כאן דחיקה של חומר הצידה. גם להב סכין למעשה בנוי כטריז, אך שימוש בסכין בתנועת ביקוע יתן תוצאות עלובות בהשוואה ליכולת החיתוך בתנועת 'חיתוך' (חשבו על שף שחותך עגבנייה) תנועה זו מזכירה גם את תנועת הניסור - אך גם מסור עובד בשיטה שונה, שוב בשיטת הטריז - למסור יש שורת שיניים, - כל אחת ננעצת בחומר בגלל הלחץ בניצב לחומר, (פעולת טריז), ובתנועה במקביל לחומר הנחתך כל שן דוחקת הצידה חומר ו'חופרת' לה תעלה (שוב פעולת טריז, לאחר שננעצה). להב סכין - לפחות אלו שעליהן אני מדבר בשאלה - הינו חלק (ואף יש קורלציה בין תכונה זו לחדות הלהב), ולכן ההסבר של המסור לא ישים לגביו, אם כך - מה בדיוק קורה שם, כאשר אני חותך בסכין? תודה!
 

מרחף1

New member
סכין שחותכת

בתנועת חיתוך כפי שאתה קורה לה היא בעלת להב משונן הדומה לשיני מסור.
 

Blade2

New member
../images/Emo45.gif, אכן-אני מדבר על להבים חלקים ולא משוננים

סכיני שף, אולרים, ומה שמכונה סכין יפנית הם כמה דוגמאות ללהבים כאלה. זה בדיוק מה שמפתיע אותי - הם חותכים טוב יותר משמעותית בתנועת חיתוך מאשר בתנועת ביקוע או סתם לחץ סטטי בניצב למדיום שנחתך.
 

שזלונג

New member
שאלה מצוינת... ותשובתי:

ובכן, גם בפעולת חיתוך אתה מפעיל כוח כלפי מטה, וכך מסיט חומר לצדדים. למעשה, פעולת חיתוך אינה פשוט תנועה של קדימה ואחורה, אלא תנועה של גל. כך, כל פעם מופעל לחץ בצד אחר של הגוף, והמעבר בינהם חלק, מה שהופך את החיתוך ליעיל. ראה תמונה מצורפת.
 

Blade2

New member
ובכן..

ראשית, תודה על התשובה, ידוע לי שאני מפעיל גם כוח כלפי מטה. אך משום מה, כאשר מנסים לעבוד ללא התנועה קדימה-אחורה, צריך להפעיל הרבה יותר כוח עבור אותה תוצאה - וזו תעלומה עבורי. ציינת את עניין הלחץ בצדדים שונים של הגוף והמעבר בינהם אשר מייעל את החיתוך מעניין - תוכל לפרט? אתן דוגמה - אני מנסה לחתוך בסכין מיתר או חבל ששני קצוותיו רפויים באופן הבא: אני מקפל את המיתר (או החבל) על הלהב פעם אחת, אוחז בשני הקצוות, ומפעיל כוח עם הסכין (ראה איור). המיתר לא נחתך (אני מניח שעבור כוח מספיק הוא גם ייחתך באופן הזה), מאותו מצב ובאותה כמות של כוח, אני מניע את הסכין לרוחבו של המיתר (תנועת "קדימה אחורה", לרוב בכיוון אחד כבר מספיק), כמעט מיד הוא נחתך. מה מוסיפה תנועת הקדימה ואחורה לכל הסיפור?
 

מרחף1

New member
חיכוך

למרות שהסכין נראית לך בעלת חלק חלק מעשית זה לא המצב. בליטות מיקרוסקופיות בלהב גורמות לחיכוך עם החומר שאתה מנסה לחתוך (וכן - משמשות במידת מה כמו שיניים של מסור).
 

שזלונג

New member
כשמזיזים את הסכין בתנועה גלית,

יש שילוב מוצלח בין הכוח המופעל כלפי מטה, לבין הכוח שפועל קדימה ואחורה. אם רק תלחץ כלפי מטה, הכל יהיה מעוך ולא יחתך. אם רק תניע את הסכין קדימה ואחורה- תיקח לך שעה עד שתצליח לחתוך גם את הרך שבירקות. השילוב בין לחץ כלפי מטה ותנועה קדימה ואחורה בא לידי מימוש בהנעת הסכין בצורה גלית, כמו באנימציה שהוספתי להודעה הקודמת. אני גם חושב שבכך העניין מסתכם. ערב טוב, חג שמייח וגמר חתימה טובה. (אולי לא, בהתחשב בעובדה שאנחנו גולשים באינטרנט ביום כיפור...
)
 
למעלה