שאלה פסיכיאטריה \ פסיכולוגיה מוסגים

BellA עלמה

New member
שאלה פסיכיאטריה \ פסיכולוגיה מוסגים

ADL Adjustment for Daily living (משהו כזה) בדיקה של מאושפז לתיפקוד יום יומי למשל האם הוא נקי ומסודר ובהתאם לעונה וכו נדמה לי שזו בדיקה לבריאות הנפשית של האדם למישהו יש עוד פרטיפ
 
בשביל מה יש גוגל ? - הנה קצת

ADL הוא סולם שעושים בו שימוש בשביל להעריך את התפקוד היומיומי הבסיסי (ולא הנפשי!) של האדם. האם בנאדם מסוגל לבצע את הפעילויות היומיומיות הבסיסיות - אכילה, רחצה, לבוש, ניידות, צרכים והגיינה בסיסית. הסולם הזה בד"כ משמש בתחום הסיעודי והשיקומי, ואינו ייחודי לבריאות הנפש. עם זאת, פגועי נפש רבים, בייחוד אלו הסובלים מהפרעות אפקטיביות או פסיכוטיות, אינם מטפלים בעצמם ויכולתם לתפקד על סולם ADL נפגעת. זו, אגב, גם סיבה לאשפוז בחלק מהמקרים, מתוך הנחה שאדם שאינו יכול לדאוג לצרכים בסיסיים אלו מהווה סכנה לעצמו. אני מצרפת קישור למאמר בנושא זה, אבל כמובן שיש עוד ופשוט צריך לחפש. מאידך, את צודקת שכאשר מבצעים הערכה ראשונית של אדם המגיע למיון פסיכיאטרי, או בכלל פונה למערכת בריאות הנפש, ההערכה הזו כוללת את מראהו של האדם. זה נובע משני גורמים- ראשית, כמו שאמרתי, אלו דברים שנפגעים אצל הסובלים מהפרעות קשות (לדוג' אנשים בדיכאון עמוק לא מחליפים בגדים). שנית, לבוש והופעה מהווים מדד מסוים לקשר של האדם עם המציאות, כך שאדם הלבוש בבגדים חמים מאוד באמצע הקיץ מרמז לנו על בעיה בשיפוט. בדומה לכך, הופעה פרובוקטיבית מאוד עשויה לרמז על כיוון של הפרעה היסטריונית. עם זאת, בהערכה פסיכיאטרית לא עושים שימוש ב-ADL. המאמר: http://www.hartfordign.org/publications/trythis/issue02.pdf
 

BellA עלמה

New member
אבל

מי שאין לא רמה בסיסית של ADL אפשר להסיק שיש לא איזה שהוא רמה של הפרעה נפשית? למשל סכיזופרנים אני מניחה שרמת הADL תהיה נמוחה וגם קשישים עם אלתזהיימר.
 
נכון, אבל זה לא ה-אבחון

את צודקת, ואפילו כתבתי את זה קודם, שבהרבה הפרעות נפשיות נפגעים כישורי ה-ADL של האדם. אבל ADL הוא לא סולם אבחנתי, בגלל שההיפך הוא לא נכון- כלומר לא *כל* אדם שאין לו כישורי ADL הוא בעל הפרעה נפשית, לדוג' אנשים חסרי בית, או אנשים עם בעיות רפואיות שמגבילות את יכולת ההליכה / שליטה בצרכים שלהם ; וגם לא כל הפרעה נפשית פוגעת בכישורי ADL. כך שזה לא כלי אבחנתי מדויק להפרעות נפשיות, אלא יותר בגדר "רמז", שמתווסף לכלים האבחנתיים שיש לאנשי המקצוע. אתן לך דוגמא - בסכיזופרניה אכן בד"כ יש פגיעה בתפקודי ADL, אבל זה לא הכרחי. לדוג' אנשים הסובלים מהזיות (הלוצינציות) שמיעתיות או ויזואליות או אפילו ממחשבות שווא (דלוזיות) יכולים עדיין, במידה רבה, לתפקד מבחינת ADL. אבל בוחן המציאות פגום בצורה חמורה. כך שלא היינו יכולים להסתמך על ADL ככלי אבחנתי לסכיזופרניה.
 

BellA עלמה

New member
אבל בבתי חולים פסיכיאטרים

כן מציינים את הADL בתיקים של הפציינטים. ישנם אבל הפרעות כמו דיכאון שהADL בפרוש נפגע (שאפשר לאבחן דיכאון בעזרת סולם הADL)
 
שוב, עושים בזה שימוש לא אבחנתי

למה הכוונה ? בבתי"ח (וגם במוסדות שיקומיים כמו הוסטלים) יש רלבנטיות רבה ל-ADL של המטופל מבחינת יכולת השיקום שלו. לדוגמא, יש הוסטלים שלא יקבלו מטופל עם ADL בעייתי, ומאידך, בנאדם מתפקד לגמרי ושנמצא באיזון תרופתי לא בהכרח זקוק למסגרת שיקומית מלאה, אלא יכול לחזור הביתה או למסגרת פתוחה יחסית. ויש עוד שימושים. ה-ADL לכן רלבנטי בהקשר הסיעודי ובהקשר השיקומי של המטופל, והוא חשוב מאוד. אבל, וכמו שחלי אומרת, הנה בא אבל גדול, הוא לא כלי אבחנתי. כלומר, ADL הוא לא אמצעי שאם אני מקבלת בו דירוג X אני יכולה להגיד, יוסי במצב נפשי קשה. אני רק יכולה להגיד שליוסי יש רמת קושי X בתפקודים יומיומיים. האבחנה הפסיכיאטרית נעשית בכלים אחרים- החל מדיווח עצמי ותצפית על המטופל וכלה במבחנים שונים. וכמו שאמרתי- בחלק של התצפית, עושים שימוש בהופעה החיצונית ולעיתים גם במדדים הדומים ל-ADL כדי לנסות ולהבין מה עובר על יוסי. האם הלבוש תואם לעונת השנה או לסיטואציה, מוזנח מאוד או מוקפד מאוד יכולים להיות קריטריונים אבחנתיים המרמזים על הפרעה זו או אחרת, ואכן דומים מאוד לשאלות ה-ADL סביב לבוש. מאידך, האם יוסי מסוגל לדאוג לעצמו לאוכל, או כו או לא שולט בצרכיו, הן שאלות רפואיות או סיעודיות, אבל לא שאלות המסייעות לאבחנה הפסיכיאטרית. כן נשאל יותר שאלות כמו, האם יוסי מאוד ירד או עלה במשקל בזמן האחרון (הפרעה אפקטיבית, תופעת לוואי של תרופות אנטי-פסיכוטיות), או האם יוסי עושה צרכים במקומות לא ראויים ולמה (פגיעה בבוחן מציאות). מקווה שזה עוזר.
 
למעלה