שאלה קצרה.

Polanka

New member
שאלה קצרה.

האם אתם חושבים שניתן להעמיד את המאגיה במבחן מדעי אובייקטיבי? אם לא, למה? אם כן, למה לא עושים את זה?
 

Polanka

New member
אגב, אני לא מנסה להביע עמדה כלשהי.

אני בסך הכל תוהה לגבי השאלה הזאת בזמן האחרון, אז רציתי לשמוע מה יש לאנשים יותר מנוסים ממני להגיד, כי אני מבין בנושא מעט מאוד.
 

המורעל2

New member
הדעה שלי

אם ידוע שהמתבונן משנה את הניסוי, אז איך נדע אם מאגיה עובדת או לא במבחן מדעי אובייקטיבי? העובדה הראשונית שהניסוי משתנה בעקבות המתבונן זה כבר מאגיה, אחרת הכל מאגיה = שינוי המציאות ע"פ הרצון.
 

Polanka

New member
מה הכוונה שהמתבונן משנה את הניסוי?

באיזה אופן?
 

Polanka

New member
אתה מתכוון למה שקורה במכניקה קוונטית?

שהמתבונן גורם לקריסה של הפונקצית גל? אם כן, אז איך זה מפריע לעשות ניסוי? הרי פיזיקאים לא הפסיקו לעשות ניסויים מאז שגילו את המכניקה הקוונטית ... פשוט חוזרים על הניסוי מספיק פעמים עד שמוצאים את פונקצית הגל כולה. אם למשל נניח שמה שעושים בעצם במאגיה מבחינה מדעית זה להשפיע על פונקצית הגל (כמו שעושים עם חלקיקים שזורים, מה שנקרא spooky action from a distance), אז זה דבר שאפשר לבדוק מדעית: פשוט מבצעים את הניסוי מספר גדול של פעמים.
 

המורעל2

New member
המשך

כשאני באמצע טקס מאגי, הדופק שלי עולה, הגוף שלי פולט חום, ויש לי הפרעות חשמליות שגורמות למנורות דלוקות להתפוצץ ולשרוף סוללות שבאיזור. האם הסימפטומים האלה ניתנים למדידה ולהסיק מזה מסקנה? תמדוד לי חום גוף ואז תראה שהוא על 38. מה אז? בדיקת דם? או שאולי תבדוק בג'אול כמה אנרגיה? ואז תבדוק אותי במצב של ישיבה על מחשב? הדופק שעולה לא ניתן להסיק ממנו מדעית גם כן. ומה לגבי הפרעות חשמליות-תבדוק לי מתחים בגוף בבדיקת EMG? ומה יקרה אם תגלה מתח לא הגיוני אבל אני לא מתלונן על כאבים ואין לי הפרעות עצביות או נוירולוגיות כלשהן? האם משינויים אלה תוכל להסיק משהו? אלה שינויים שאני מכיר את עצמי והם קורים רק במהלך טקס מאגי. אנחנו עדיין לא מדברים על התוצאה המצופה אלא תוצאות לוואי. לכן, במילים אחרות, בעיניי למדע אין כלים למדוד את המאגיה.
 

Polanka

New member
נשמע לי יותר קל ויותר מעניין למדוד את התוצאה

ולא את תופעות הלוואי. למה אתה חושב שלמדע אין את הכלים לכך?
 

המורעל2

New member
המדע מחפש הסתברות וסטטיסטיקה

מחקר תרופות לדוגמא. מפעם אחת, המדע לא יסתפק במסקנות. עם כל הכבוד, זה מסביר על חוסר יעילות.
 

המורעל2

New member
שיקולים למה אני מדבר על ניסוי אחד

א) כישוף - תהליך אנרגטי. אם אני אגיד לך שתעשה סקס פראי סוחט במספר רב של חזרות למען המדע, האם היית מוכן לעשות זאת? לעבור ולהעביר טקס כזה מביאים למצב שבו צריך קרקוע מחדש (אכילה), קיימת תחושה של עייפות וחוסר באנרגיה. ב) לחזור על אותו כישוף מספר פעמים בתדירות גבוהה, יכול להביא לפתיחת חשבון קרמתי שלילי - חלק מהיקום יכול לראות בכך זלזול. ג) יש כישופים שדורשים זמן - אחרי הכל, יש חסימות בדרך... זו אחת מהסיבות למה בזמן לימודי כישוף, תמיד ידברו איתך על מודעות עצמית.
 

fire snake

New member
אכן, המדע אדיש לחשבונות קארמיים - למוסר

מבחינתו רק בני אדם נחשבים - עיוות הרה-שואה.
 

המורעל2

New member
הוא לא אדיש

הוא פשוט Not Familiar with המונח הזה. בשבילם ההבדל בין Crema לKarma שואף לאפס
 

Polanka

New member
הוא לא אדיש ולא not familiar

אלא הוא פשוט לא קשור... כלומר, אפשר להשתמש בשיטה המדעית באופן מוסרי ואפשר להשתמש בה באופן לא מוסרי, ואפשר להתחשב בקארמה ואפשר שלא.
 

fire snake

New member
אי אפשר לעשות עוול באופן מוסרי או לא קשור

מה שעושים לחיות מעבדה או מה שעושים לאקולוגיה (ניסויים גרעיניים... מאיץ החלקיקים בז'נווה) -שומט את השטיח מתחת לרגלי המדע, לע"ד
 

Polanka

New member
את בכלל מתייחסת לנושא שאני מדבר עליו?

או שסתם מצאת הזדמנות להביע כעס כלפי נושא אחר וקצת קשור? אין לי בעיה שתכעסי על המדע או על מדענים, אבל זה פשוט לא ברור אם זה אמור להיות רלוונטי לנושא.... אני מסכים איתך שיש אנשים שמשתמשים במדע באופן לא מוסרי. אבל מה זה קשור? זה אומר שצריך לזנוח את המדע? אנשים משתמשים באש כדי לשרוף אנשים אחרים, זה אומר שצריך לזנוח את השימוש באש?
 

fire snake

New member
לא "משתמשים במדע באופן לא מוסרי" - אלא

גישה אוטיסטית למוסר מובנית במדע, ומשחיתה הרבה חלקות טובות. לא צריך לזנוח כלים שעובדים כל עוד אין כלים יותר טובים. אבל כדאי לשים עין על בית המלאכה המייצר כלים. האש היא אכן יסוד נייטראלי את המדע, לעומתה, (בעצם את האקדמיה כמקור הסמכות המדעית) היה מי שהגדיר: "ממסד תומך בורגנות."
 

Polanka

New member
אוקיי, כשאת אומרת "מדע", למה את מתכוונת?

כי עושה רושם שאנחנו מדברים על דברים שונים.
 

המורעל2

New member
ידידי היקר

אני איאלץ להפתיע ולהגיד שמאגיה היא גם מדע. היא מדע של דרכי העולם הישן ויש בה מוסר ואני אגיד שוב - לימוד מאגיה תמיד מתבצע עם מודעות עצמית (אחרי הכל חוקי מאגיה ומודעות עצמית לעיתים חופפים, לא כי היא יותר טובה). בזה שאתה שולל קרמה, אתה שולל חלק בך שנקרא נשמה. ולגבי מוסר במדע - אני מאחל שהמדע יקלוט שאנחנו לא היצור העליון בכדור הארץ ויכיר בזה שהוא לא יודע טיפה מהים של הידע. כרגע, הוא עסוק בחיפוש תבניות. סורי, הגורם האנושי הוא לא משהו שניתן למימוש בתבניות וזה אחד מחוקי תורת המשחקים שהינה ענף מתמטי. מי כמוך יודע שמתמטיקה היא שפה מדעית. שיהיה לילה טוב ושבוע טוב.
 

Polanka

New member
אוי לא... אל תתחיל עם "ידידי היקר"... בבקשה.

אני שונא שאנשים מדברים ככה. זה מגוחך ולא נעים. "הגורם האנושי הוא לא משהו שניתן למימוש בתבניות"? מה הכוונה? איך אפשר בכלל להבין משהו מבלי לשים אותו בתבנית?
 
למעלה