שאלה קריטית לטעמי

mosheyd

New member
שאלה קריטית לטעמי

קודם כל איני יודע מי מנהל פורום זה, ומה בדיוק ובשם איזה סמכות הוא/היא עונה, אבל אשמח לקבל תשובה למה שנראה לי בדיוק בדיוק הקו הדק המפריד בין הליכוד וישראל ביתנו ל"תנועה" ושות'. גילוי נאות בעברי הרחוק הייתי פעיל שמאל באגף החברתי של מפלגה יקרה לליבי בשם "מרצ". מרצ עשתה המון והרבה יותר מכל מפלגה אחרת למען השכבות החלשות. אבל, וזה אבל ענקי (!!) השקפתה של מרצ, לטעמי, תוביל את המדינה, מבחינה מדינית ביטחונית, לסופה הוודאי. בשיא הפעילות שלי מסר אחד משרי המפלגה אז שלראייתו אין מניעה שח"כ אחמד טיבי יישב בוועדת חוץ וביטחון בכנסת. אין לי משהו אישי נגד מר טיבי - הוא עושה לביתו בדיוק כשם שהייתי עושה במקומו. בכל מקרה, סיגנונו שונה משל תומכת הטרור הנלעגת זועבי. אבל נאמנותו של אחמד טיבי חצויה ולעולם לא תוכל להיות במלואה במילוי תפקידו בוועדה. יש לו ניגוד אינטרסים משווע. וזו שטות להושיב אותו בוועדה. בעניין זה זלגתי לי לאיטי ממר"צ לכיוון מפלגת העבודה. זמן מה לאחר מכן פורסמה יוזמת ז'נבה, שמבין תומכיה נמצאים חברי מפלגה/כנסת מהעבודה (כבל), יש עתיד (גרמן), וכן - גם מ"התנועה" עמרם מצנע. אין פה ויכוח אקדמי, אך גם מסוכן, אם כן או לא להניח לחכ"ים ערביים להיות חברים בוועדת חוץ וביטחון - יש פה משהו הרבה יותר מסוכן וקריטי לקיומה של ישראל. בסעיף 5-ב-א ביטחון אזורי ביוזמה מופיעים המשפטים הבאים: "ישראל ופלסטין יפעלו יחד עם שכניהן והקהילה הבינלאומית לבניית מזרח תיכון בטוח ויציב, חופשי מנשק להשמדה המונית - קונבנציונאלי או בלתי קונבנציונאלי- וזאת בהקשר של שלום כולל, מתמשך ויציב, המאופיין בפיוס, רצון טוב ובוויתור על השימוש בכוח". לאלה מביננו שמכירים קצת את ההיסטוריה של מדינת ישראל, ולאלה שאינם מעורים, אציע להיזכר במלחמת יום כיפור. ב-6/10/73 פרצה המלחמה עם הפתעה מוחלטת מצידנו. צה"ל קרס בשתי החזיתות, ומתקפת הנגד של ה-8/10 נכשלה. משה דיין נראה בהלם מוחלט ומדבר על חורבן בית שלישי. מתחילות לצאת תוכניות לקדם את הצבא הערבי הפולש עם חלוקת טילי כתף לאוכלוסייה, ויותר חשוב מהכול - לפי דוח"ות מהימנים של הפנטגון ועוד מקורות רבים אחרים - כלי הנשק הגרעיניים של ישראל מחומשים על טילים ומטוסים, ומוכנים להפעלה מיידית. גולדה מעבירה איום ישיר שאם צבאות ערב לא ייעצרו ייעשה שימוש באופצייה הגרעינית. ואכן - צבאות אלה נעצרים. אני שואל את עצמי מה היה קורה אם לא היה אדם חכם כמו שמעון פרס שהקים את דימונה ממש במה ידיו, ואם במלחמת כיפור לא היה שום דבר שיעמוד בפני הצבא המיצרי, שבשלבים הראשונים למלחמה עשה מה שרק רצה. אז חבר'ה מ"התנועה" - אשמח לתשובתכם, משום שאחת מראשי מפלגתכם, גרמן, היא תומכת ביוזמה.
 

mosheyd

New member
תיקון אופס...

גרמן היא מ"יש עתיד". התכוונתי למצנע...
 

shaycohen2

New member
תשובה

ראשית, אני לא שייך באופן רשמי לתנועה. אני פשוט תומך בה.
לגבי שאלתך - אני לא חושב שהתנועה מאמצת באופן מלא את יוזמת ז'נבה. בטח לא סעיף המדבר על פירוק מנשק גרעיני. אך זוהי רק דעתי האישית.
במאמר מוסגר, אני חולק על הפרשנות שלך לגבי מלחמת יום הכיפורים -אני לא חושב שאיום בשימוש בנשק גרעיני הוא מה שעצר את התקדמות צבאות ערב אך אני מסכים שנשק גרעיני כאלמנט הרתעה הוא דבר חיוני למדינת ישראל (במידה ויש לה נשק כזה :))
 

mosheyd

New member
תגובה

באופן חד משמעי - נשק גרעיני עצר את צבאות ערב במלחמת יום כיפור, וכל מי שטוען אחרת מתעלם מעדויות ברורות. יתרה מכך, רק לאחר ביסוס המעמד שלנו כמעצמה גרעינית בסוף שנות ה-60 ראו לנכון מדינות ערב להתחיל לדבר על המונח "שלום".
 

shaycohen2

New member
למיטב ידיעתי- צה"ל עצר את התקדמות הצבא המצרי

קרבות הבלימה, מתקפת הנגד ובהמשך - כיתור הארמיה השלישית.
בכלל, תפיסתנו את מלחמת יום הכיפורים היא נושא לדיון בפני עצמו.
מדינת ישראל הייתה מעצמה צבאית בהשוואה לאויביה כבר משנות השישים (עוד לפני מלחמת ששת הימים).
אבל שוב, אני לא חולק עלייך לגבי נחיצות הנשק הגרעיני כאמצעי הרתעה.
 
למעלה