שאלה של דידקטיקה

מצב
הנושא נעול.

shani74

New member
אף אחד פה לא טען

חבל שאתם גולשים לפסים אישיים
השכלתי האישית לא רלוונטית. אני יכול ללמוד מפרופסור לכלכלה דברים גם אם אני מומחה לפיסול בעוגות. אתם מפספסים את הפואנטה והיא שילדים מחוננים צריכים לחקור כל דבר. ומבלי שום קשר, אני מבסס את דבריי על ד"ר למתמטיקה ולמחשבים (ממכון ויצמן) שמשמש כיום מ"מ חוג למחשבים במכללה יוקרתית בארץ.
אף אחד פה לא טען
שלא צריך לעודד ילדים מחוננים לחקור. אבל מה לעשות שיש דברים שיהיה להם מאוד קשה להגיע אליהם לבד (או ייקח שנים), אז במקום שהם יתייאשו סתם, אפשר ללמד אותם את הדברים האלה, או לפחות את הכלים הדרושים לפתרונם, כך שיוכלו להתקדם הלאה. ואני רוצה לראות ד"ר למתמטיקה ולמחשבים שאומר שסדר הפעולות החשבוניות לא שרירותי ושהשיטה העשרונית יותר נוחה מסיבה שאינהרנטית למתמטיקה.
 
../images/Emo45.gif

אף אחד פה לא טען
שלא צריך לעודד ילדים מחוננים לחקור. אבל מה לעשות שיש דברים שיהיה להם מאוד קשה להגיע אליהם לבד (או ייקח שנים), אז במקום שהם יתייאשו סתם, אפשר ללמד אותם את הדברים האלה, או לפחות את הכלים הדרושים לפתרונם, כך שיוכלו להתקדם הלאה. ואני רוצה לראות ד"ר למתמטיקה ולמחשבים שאומר שסדר הפעולות החשבוניות לא שרירותי ושהשיטה העשרונית יותר נוחה מסיבה שאינהרנטית למתמטיקה.
 
אני באה מעולם המתמטיקה

אני מצטער להרוס
אבל זה שאנחנו לא מצליחים להבין איך אפשר להגיע לדברים לבד עדיין לא אומר שזה בלתי אפשרי
איני יודע כמה מכם באים מעולם המתמטיקה אבל לא קיים כלל או חוק בעולם המתמטיקה שנובעים מהחלטה שרירותית. (אבוי לנו אם זה היה קורה)
אני באה מעולם המתמטיקה
וצר לי, לא רואה בכך שום דבר לא שרירותי.
 

shani74

New member
../images/Emo45.gif

אני לא רואה טעם ללמוד דברים
שאינם נכונים. גם אני בא מתחום המתמטיקה,ונועה לביא בהחלט צודקת.

אגב, אשמח לשמוע על הרקע המתמטי שלך, מאמן קושר. עולה בי החשד שמי שסבור שכל ילד מסוגל להמציא (או לגלות) את כל המתמטיקה שהתגלתה עד היום בעצמו - למרות שלאנושות לקח כל כך הרבה שנים לגלות זאת - כנראה לא למד מתמטיקה באופן מסודר, ולא נחשף באמת לעושר הגדול שהיא מכילה.
 
עולה בך החשד?../images/Emo13.gif


אגב, אשמח לשמוע על הרקע המתמטי שלך, מאמן קושר. עולה בי החשד שמי שסבור שכל ילד מסוגל להמציא (או לגלות) את כל המתמטיקה שהתגלתה עד היום בעצמו - למרות שלאנושות לקח כל כך הרבה שנים לגלות זאת - כנראה לא למד מתמטיקה באופן מסודר, ולא נחשף באמת לעושר הגדול שהיא מכילה.
עולה בך החשד?

אני חושב שקצת נסחפנו כאן... אין לי מושג מהיכן מגיעה המיליטנטיות כאן, אבל זו זכותכם המלאה. דברייך שזורים בהתנשאות, וחבל שכך. אני חושב שהבהרתי את מה שהיה לי לומר. ובניגוד למה שכתבתי בשרשור זה תחת ה
, אני מרגיש שמתחילה כאן מתקפה שהופכת להיות אישית וכבר לא נעים לי להיות כאן. שיהיה לכולנו המשך יום מקסים
רק תיזהרו מבועות...
 
באמת חבל. לדעתי אתה הוא המתנשא.

עולה בך החשד?

אני חושב שקצת נסחפנו כאן... אין לי מושג מהיכן מגיעה המיליטנטיות כאן, אבל זו זכותכם המלאה. דברייך שזורים בהתנשאות, וחבל שכך. אני חושב שהבהרתי את מה שהיה לי לומר. ובניגוד למה שכתבתי בשרשור זה תחת ה
, אני מרגיש שמתחילה כאן מתקפה שהופכת להיות אישית וכבר לא נעים לי להיות כאן. שיהיה לכולנו המשך יום מקסים
רק תיזהרו מבועות...
באמת חבל. לדעתי אתה הוא המתנשא.
היה דיון מעניין ושאלה לגבי הרקע האקדמי שלך היא בהחלט במקום כשאתה מציג תיאוריות על הוראת/חקירת מתמטיקה. אני לא רואה בכך שום דבר אישי וודאי שלא התנשאות.
 

aaa123

Member
קצת נסחפת


אגב, אשמח לשמוע על הרקע המתמטי שלך, מאמן קושר. עולה בי החשד שמי שסבור שכל ילד מסוגל להמציא (או לגלות) את כל המתמטיקה שהתגלתה עד היום בעצמו - למרות שלאנושות לקח כל כך הרבה שנים לגלות זאת - כנראה לא למד מתמטיקה באופן מסודר, ולא נחשף באמת לעושר הגדול שהיא מכילה.
קצת נסחפת
מאמן קושר לא טען שכל ילד מסוגל להמציא את כל המתמטיקה שהתגלתה עד היום בעצמו. הוא דיבר על ילדים מחוננים ,והוא לא דיבר על כל המתמטיקה. אני כמובן לא מסכים איתו אבל לא צריך לעוות את דבריו.
 
הכפל קודם לחילוק????

סדר פעולות חשבון
הכפל קודם לחילוק לא על פי החלטה שרירותית. סוגריים זהו סימן הלקוח מהעולם הלשוני. סוגריים שווה ערך למשפט בפני עצמו(כמו משפט משועבד בלשון) ולכן הוא נקרא כיחידה אחת. ההגיון כאן הוא מאוד לוגי וזו לא החלטה כי כך רצו.
הכפל קודם לחילוק????
כפל לא קודם לחילוק. כפל וחילוק קודמים לחיבור וחיסור. למה? ככה! כי ככה החליטו. אין בזה שום היגיון.
 

aaa123

Member
יש פה כלל שרירותי

זו לא סתירה
ולדעתי זה בזבוז זמן. סדר פעולות חשבון אינו אינטואיטיבי. סדר פעולות חשבון אלו כללים הגיוניים והבאת את אחת הדוגמאות המאלפות שבהם בהחלט ניתן לילדים להגיע בכוחות עצמם. הציבי לילד מחונן אתגר ותשאלי אותו: 4*3+2= תראי לו שהוא יכול להגיע ל2 תשובות שונות ויהיה עליו לנסות ולהוכיח מה הדרך הנכונה. את תופתעי לטובה מהעושר המחשבתי-מתמטי של הילדים... על זה בדיוק אני מדבר. במקום לתת את הכללים, עדיף לתת לילד לנסות ולהגיע אליהם בעזרת חשיבה. מי שחושב שילדים לא יכולים, שיבושם לו
אני חושב שהם יכולים...
יש פה כלל שרירותי
אני לא רואה הסבר הגיוני למה התשובה הנכונה היא 11 ולא 20 פשוט כלל שרירותי שקבעו כדי שהביטוי יהיה מוגדר. אפשר היה לקבוע גם כלל שרירותי שסדר הפעולות הוא משמאל לימין, ואז היו מתחילים בחיבור ומחברים 3+2 ורק אחר כך מכפילים ב4. זה שיש צורך לקבוע כלל כלשהוא זה דבר שרצוי שהוא יגיע אליו לבד אבל בכל מקרה צריך ללמד אותו מה הכלל שנקבע.
 
סדר פעולות החשבון אינו שרירותי.

יש פה כלל שרירותי
אני לא רואה הסבר הגיוני למה התשובה הנכונה היא 11 ולא 20 פשוט כלל שרירותי שקבעו כדי שהביטוי יהיה מוגדר. אפשר היה לקבוע גם כלל שרירותי שסדר הפעולות הוא משמאל לימין, ואז היו מתחילים בחיבור ומחברים 3+2 ורק אחר כך מכפילים ב4. זה שיש צורך לקבוע כלל כלשהוא זה דבר שרצוי שהוא יגיע אליו לבד אבל בכל מקרה צריך ללמד אותו מה הכלל שנקבע.
סדר פעולות החשבון אינו שרירותי.
אוי ואבוי לנו אם עולם המתמטיקה היה בנוי על כללים שרירותיים
ההסבר לכך הוא ארוך(לא מבחינת זמן או מילים) ולכן אין כל טעם בכלל להתחיל את זה כאן. הוא אשר אמרתי בהודעה הראשונה שלי: יש דברים שאנחנו צריכים ללמוד עוד הרבה בכדי להגיע להבנה שלהם ולא כל דבר אשר להסביר כאן ועכשיו.
 
אז כנראה שאוי ואבוי לנו

סדר פעולות החשבון אינו שרירותי.
אוי ואבוי לנו אם עולם המתמטיקה היה בנוי על כללים שרירותיים
ההסבר לכך הוא ארוך(לא מבחינת זמן או מילים) ולכן אין כל טעם בכלל להתחיל את זה כאן. הוא אשר אמרתי בהודעה הראשונה שלי: יש דברים שאנחנו צריכים ללמוד עוד הרבה בכדי להגיע להבנה שלהם ולא כל דבר אשר להסביר כאן ועכשיו.
אז כנראה שאוי ואבוי לנו
למתמטיקה, מה לעשות, יש אקסיומות.
 
כך בנוי עולם המתמטיקה

סדר פעולות החשבון אינו שרירותי.
אוי ואבוי לנו אם עולם המתמטיקה היה בנוי על כללים שרירותיים
ההסבר לכך הוא ארוך(לא מבחינת זמן או מילים) ולכן אין כל טעם בכלל להתחיל את זה כאן. הוא אשר אמרתי בהודעה הראשונה שלי: יש דברים שאנחנו צריכים ללמוד עוד הרבה בכדי להגיע להבנה שלהם ולא כל דבר אשר להסביר כאן ועכשיו.
כך בנוי עולם המתמטיקה
הוא כולו שרירותי, ורוב הכללים שבו הם שרירותיים לחלוטין. אפשר להתפלסף אפשר לתת סיבות, אבל השורה התחתונה היא : למה? - ככה! כי ככה החליטו וכך מקובל על כולם. זה מתחיל מהאקסיומות, עובר בכללים, ועד לסימנים שבהם משתמשים.
 
דוגמא נוספת מפורסמת

אין שום סתירה בין הדברים
לא צריך לתת לילד בכלל ללמוד כללים מתוך שינון ולא מתוך הבנה אבל זה לא אומר שלא צריך ללמוד כללים כי יש כללים שילד לא יכול ליצור בעצמו וצריך ללמוד. הדוגמה של הכלל שכפל קודם לחיבור בפעולות חשבון שציפי הביאה היא דוגמה טובה כי אין סיבה אינטואיטיבית שכאשר אין סוגרים 4*2+3 יהיה שווה ל2+12 ולא ל4*5
דוגמא נוספת מפורסמת
הסיפור הבא הוא סיפור מפורסם על גאוס שחי לפני כ 300 שנה ובגיל צעיר "חיבר" את הנוסחא לסכום סדרה חשבונית. הסיפור לקוח מתוך האתר "גלים" גאוס בגיל 7 הלך לבית-הספר. בשנתיים הראשונות למד לקרוא ולכתוב, ולא התבלט בין חבריו. אך כאשר התחילו ללמוד חשבון התחיל גאוס פורח. באותה תקופה למדו ילדים בני גילים שונים באותה כיתה עם אותה מורה. כדי להעסיק תלמידים צעירים או תלמידים בעלי ידע שונה, היה המורה נותן להם תרגילי חשבון. התלמידים היו פותרים בעצמם את התרגילים ומגישים למורה לבדוק את דף הפתרונות. בזמן שחלק מתלמידי הכיתה היו עסוקים בפתרון התרגילים, היה המורה יכול להקדיש את זמנו לקבוצת תלמידים אחרת. גאוס וחבריו קיבלו משימה: היה עליהם לחשב את סכום המספרים מ - 1 עד 100. המורה היה בטוח שהצליח לספק לתלמידים תעסוקה לזמן ממושך, וכך יוכל להמשיך בתכנית הלימודים שקבע לעצמו עם קבוצת תלמידים אחרת בכיתה. אך לא כך היה. לא עברה דקה וגאוס הניח את הדף על שולחן המורה. המורה, שהיה רגזן והתהלך בכיתה עם מקל כדי להפחיד את התלמידים, כעס על גאוס כעס רב וקרא לו: "עצלן, רשלן, בכיתה שלי אין מתרשלים, חזור למקומך ופתור את הבעיה". המורה לא האמין שילד בגילו של גאוס יצליח לפתור תרגיל זה בזמן כה קצר. רק לאחר שעתיים, כאשר אסף את כל עבודות התלמידים ובדק אותן, התברר לו כי עבודתו של גאוס היתה העבודה הנכונה היחידה שקיבל מתלמידיו. נסביר לכם בקצרה מה עבר במוחו של גאוס, כאשר חשב על הדרך לפתרון, וכיצד חישב את הסכום. גאוס הבין שאם רושמים את כל המספרים מ - 1 עד 100 לפי סדר בשורה, אפשר למצוא זוגות של מספרים אשר להם סכום קבוע- 100, 99, 98, 97, 96, 95, 94, 93. 92, 91, ........... 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 1+100=101 2+99=101 * * 50+51=101 כך מתקבלים 50 זוגות שסכום כל זוג הוא 101, ובסך הכל 101X50 שהם 5,050. גאוס חישב את הסכום בנצלו את תכונותיה של סדרה חשבונית, מבלי שהכיר קודם סדרות כאלה.
 
גאוס היה ללא ספק גאון

דוגמא נוספת מפורסמת
הסיפור הבא הוא סיפור מפורסם על גאוס שחי לפני כ 300 שנה ובגיל צעיר "חיבר" את הנוסחא לסכום סדרה חשבונית. הסיפור לקוח מתוך האתר "גלים" גאוס בגיל 7 הלך לבית-הספר. בשנתיים הראשונות למד לקרוא ולכתוב, ולא התבלט בין חבריו. אך כאשר התחילו ללמוד חשבון התחיל גאוס פורח. באותה תקופה למדו ילדים בני גילים שונים באותה כיתה עם אותה מורה. כדי להעסיק תלמידים צעירים או תלמידים בעלי ידע שונה, היה המורה נותן להם תרגילי חשבון. התלמידים היו פותרים בעצמם את התרגילים ומגישים למורה לבדוק את דף הפתרונות. בזמן שחלק מתלמידי הכיתה היו עסוקים בפתרון התרגילים, היה המורה יכול להקדיש את זמנו לקבוצת תלמידים אחרת. גאוס וחבריו קיבלו משימה: היה עליהם לחשב את סכום המספרים מ - 1 עד 100. המורה היה בטוח שהצליח לספק לתלמידים תעסוקה לזמן ממושך, וכך יוכל להמשיך בתכנית הלימודים שקבע לעצמו עם קבוצת תלמידים אחרת בכיתה. אך לא כך היה. לא עברה דקה וגאוס הניח את הדף על שולחן המורה. המורה, שהיה רגזן והתהלך בכיתה עם מקל כדי להפחיד את התלמידים, כעס על גאוס כעס רב וקרא לו: "עצלן, רשלן, בכיתה שלי אין מתרשלים, חזור למקומך ופתור את הבעיה". המורה לא האמין שילד בגילו של גאוס יצליח לפתור תרגיל זה בזמן כה קצר. רק לאחר שעתיים, כאשר אסף את כל עבודות התלמידים ובדק אותן, התברר לו כי עבודתו של גאוס היתה העבודה הנכונה היחידה שקיבל מתלמידיו. נסביר לכם בקצרה מה עבר במוחו של גאוס, כאשר חשב על הדרך לפתרון, וכיצד חישב את הסכום. גאוס הבין שאם רושמים את כל המספרים מ - 1 עד 100 לפי סדר בשורה, אפשר למצוא זוגות של מספרים אשר להם סכום קבוע- 100, 99, 98, 97, 96, 95, 94, 93. 92, 91, ........... 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 1+100=101 2+99=101 * * 50+51=101 כך מתקבלים 50 זוגות שסכום כל זוג הוא 101, ובסך הכל 101X50 שהם 5,050. גאוס חישב את הסכום בנצלו את תכונותיה של סדרה חשבונית, מבלי שהכיר קודם סדרות כאלה.
גאוס היה ללא ספק גאון
אבל לדעתי יש פער גדול בין להגיע ל"טריק" מתמטי שגאוס הגיע אליו ברוב גאוניותו, לבין פיתוח נוסחה מתמטית פורמלית, עם הביטוי הכתוב שלה (עם ה-X1, N וכל זה) וליישם אותה בבעיות מתמטיות שונות. בנוסף - לא כל ילד, ואפילו לא כל ילד מחונן יגיע ל"נוסחה" ואפילו לא ל"טריק" אם יתנו לו את התרגיל שנתנו לגאוס. עובדה היא שבכיתה של גאוס רק הוא לבד הצליח. מה אני בעצם רוצה להגיד ? אני חושבת שאין שום פסול בללמד. פשוט ללמד. לא לצפות מילד שיהיה גאוס ויגלה את הכל בעצמו, גם אם הוא מחונן. אפשר להסביר את הנוסחה של הטור החשבוני על ידי המחשה, דוגמה (אפילו בעזרת האנקדוטה הזו על גאוס). ואחר כך לתרגל. מה רע בזה ?
 
זה ההבדל ביני לבינך

גאוס היה ללא ספק גאון
אבל לדעתי יש פער גדול בין להגיע ל"טריק" מתמטי שגאוס הגיע אליו ברוב גאוניותו, לבין פיתוח נוסחה מתמטית פורמלית, עם הביטוי הכתוב שלה (עם ה-X1, N וכל זה) וליישם אותה בבעיות מתמטיות שונות. בנוסף - לא כל ילד, ואפילו לא כל ילד מחונן יגיע ל"נוסחה" ואפילו לא ל"טריק" אם יתנו לו את התרגיל שנתנו לגאוס. עובדה היא שבכיתה של גאוס רק הוא לבד הצליח. מה אני בעצם רוצה להגיד ? אני חושבת שאין שום פסול בללמד. פשוט ללמד. לא לצפות מילד שיהיה גאוס ויגלה את הכל בעצמו, גם אם הוא מחונן. אפשר להסביר את הנוסחה של הטור החשבוני על ידי המחשה, דוגמה (אפילו בעזרת האנקדוטה הזו על גאוס). ואחר כך לתרגל. מה רע בזה ?
זה ההבדל ביני לבינך
אני נוטה לשאוף להגיע עם ילדים מחוננים הכי גבוה שאפשר ולנסות ולמצות איתם את הפוטנציאל הגלום בהם ללא גבולות. נקודת המוצא שלך שסביר להניח שלא נמצא את גאוס בין הילדים המחוננים שלנו ולכן אין טעם וצריך לוותר מראש. אני חושב אחרת
אני אפילו לא מעוניין שילדים יכניסו את החשיבה שלהם לנוסחאות. זו לא המטרה שלי. אני מעוניין שהילד יבין את תהליך החשיבה של סדרה חשבונית ולי אין בעיה שהוא יביע את זה באמצעות "המספר הראשון" במקום "האיבר הראשון" או A1 או What ever. אני מדבר על פיתוח חשיבה ולא על פיתוח נוסחאות. הדוגמא עם גאוס היתה רק לצורך הדגמת חשיבה. בשורה התחתונה, בוודאי שאין שום פסול ללמד. לא זו הנקודה. אני טוען שבללמד ילדים מחוננים, במקום לתת להם ללמוד ולחקור, זהו פספוס! או במילים אחרות, אי מיצוי הפוטנציאל שבהם. נכון להיום, לא זכיתי לראות מקומות שבהם נותנים לילדים לנסות ולהגיע אל כללים וכדו' בכוחות עצמם. הכל מונחה מראש. "אנחנו אומרים - אתם עושים" ונגד זה אני יוצא כאן... ושוב, אנחנו נתפסים כאן למתמטיקה אבל זה נכון לכל שאר המקצועות.
 
הניסיון שלנו אחר

זה ההבדל ביני לבינך
אני נוטה לשאוף להגיע עם ילדים מחוננים הכי גבוה שאפשר ולנסות ולמצות איתם את הפוטנציאל הגלום בהם ללא גבולות. נקודת המוצא שלך שסביר להניח שלא נמצא את גאוס בין הילדים המחוננים שלנו ולכן אין טעם וצריך לוותר מראש. אני חושב אחרת
אני אפילו לא מעוניין שילדים יכניסו את החשיבה שלהם לנוסחאות. זו לא המטרה שלי. אני מעוניין שהילד יבין את תהליך החשיבה של סדרה חשבונית ולי אין בעיה שהוא יביע את זה באמצעות "המספר הראשון" במקום "האיבר הראשון" או A1 או What ever. אני מדבר על פיתוח חשיבה ולא על פיתוח נוסחאות. הדוגמא עם גאוס היתה רק לצורך הדגמת חשיבה. בשורה התחתונה, בוודאי שאין שום פסול ללמד. לא זו הנקודה. אני טוען שבללמד ילדים מחוננים, במקום לתת להם ללמוד ולחקור, זהו פספוס! או במילים אחרות, אי מיצוי הפוטנציאל שבהם. נכון להיום, לא זכיתי לראות מקומות שבהם נותנים לילדים לנסות ולהגיע אל כללים וכדו' בכוחות עצמם. הכל מונחה מראש. "אנחנו אומרים - אתם עושים" ונגד זה אני יוצא כאן... ושוב, אנחנו נתפסים כאן למתמטיקה אבל זה נכון לכל שאר המקצועות.
הניסיון שלנו אחר
היית יכול להנות בשיעור חשבון בכתה ה' בו למדו על הדיאגרמה של וון ויישמו. התנסות אישית מדהימה ומפרה. ומעבר לזה אני מסכימה עם כל מילה של ציפי.
 

aaa123

Member
אני מסכים איתך שאין טעם לוותר מראש

זה ההבדל ביני לבינך
אני נוטה לשאוף להגיע עם ילדים מחוננים הכי גבוה שאפשר ולנסות ולמצות איתם את הפוטנציאל הגלום בהם ללא גבולות. נקודת המוצא שלך שסביר להניח שלא נמצא את גאוס בין הילדים המחוננים שלנו ולכן אין טעם וצריך לוותר מראש. אני חושב אחרת
אני אפילו לא מעוניין שילדים יכניסו את החשיבה שלהם לנוסחאות. זו לא המטרה שלי. אני מעוניין שהילד יבין את תהליך החשיבה של סדרה חשבונית ולי אין בעיה שהוא יביע את זה באמצעות "המספר הראשון" במקום "האיבר הראשון" או A1 או What ever. אני מדבר על פיתוח חשיבה ולא על פיתוח נוסחאות. הדוגמא עם גאוס היתה רק לצורך הדגמת חשיבה. בשורה התחתונה, בוודאי שאין שום פסול ללמד. לא זו הנקודה. אני טוען שבללמד ילדים מחוננים, במקום לתת להם ללמוד ולחקור, זהו פספוס! או במילים אחרות, אי מיצוי הפוטנציאל שבהם. נכון להיום, לא זכיתי לראות מקומות שבהם נותנים לילדים לנסות ולהגיע אל כללים וכדו' בכוחות עצמם. הכל מונחה מראש. "אנחנו אומרים - אתם עושים" ונגד זה אני יוצא כאן... ושוב, אנחנו נתפסים כאן למתמטיקה אבל זה נכון לכל שאר המקצועות.
אני מסכים איתך שאין טעם לוותר מראש
יחד עם זאת במקרה שהילד לא מצליח למצוא את הדרך שגאוס מצא אפשר לתת לו רמזים כלשהם ולעזור לו למצוא אותה. אני לא מסכים איתך שלא טוב שילדים יכניסו את החשיבה שלהם לנוסחאות. לדעתי בהחלט רצוי שילדים ילמדו להכליל את מה שגאוס מצא לנוסחאות. מציאת נוסחאות היא גם פעולה של חשיבה. ברור שאין בעיה אם הילד זוכר שלוקחים את הסכום של הראשון והאחרון ומכפילים אותו במספר האיברים ומחלקים ב2 בלי נוסחה אבל לדעתי בהחלט רצוי שהילד ידע לתרגם את זה לנוסחה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה