תשובה
הי יהלי, אני אענה לשאלותייך אחת אחת. טוהר המילה לא מתייחס לשקר או לאמת. טוהר המילה מתייחס לאופן בו משתמשים במילים. הוא מתייחס לדברים שאת מבטאת במילים. האם את מבטאת ארס ורעל רגשי? האם את מבטאת שליליות? רכילות היא המדרגה הנוראה ביותר של טוהר המילה כי היא מפיצה רעל. אם נהיה כנים, אז בואי נודה שכל דעה היא אינה אמת. אם אני אומר את דעתי על מישהו זוהי דעתי והיא לא האמת גם מבחינתי. כי אולי יקרה משהו שישנה את דעתי. ואז דעתי תהיה שונה ממה שהיא היתה קודם. מה שמאפיין את האמת הוא זה שהיא בלתי ניתנת לשינוי. האמת היא הדברים לכשעצמם בלי תארים כאלה או אחרים. כי מתן תארים זה שיפוט ושיפוט הוא לעולם אינו אמת. האמת היחידה היא חוויית הדברים, ואז אין מה לומר בכלל. אז רכילות היא פגיעה בטוהר המילה כי זו אמירת דעה על מישהו אחר שלא בפניו. עכשיו גם אם אלה דברים טובים שנאמרים זוהי רכילות והיא פסולה. כי אם אני אומר משהו טוב על חבר שלא נוכח, ואז מישהו יתעורר ויגיד משהו רע עליו ואז יתחיל ויכוח אודות אותו החבר והינה אנחנו מוצאים את עצמנו שופטים אותו שלא בפניו... אז בסיטואציה שתיארת היתה פגיעה בטוהר המילה כי היתה רכילות. וזהו. לא משנה מה נאמר - העיקר שנאמרו דברים על אדם אחר שלא בפניו. מה גם שאלו היו דברים שליליים אז בכלל זה פסול מעיקרו. לסיום חשוב לי להבהיר - מושג השקר הוא בעייתי. כי כל דעה שהיא, היא אינה אמת. אז האם נאמר שכל דעה היא שקר? לא. דעה היא דעה ויש לכבד דעות אך לא להאמין להן. מה שאנחנו רוצים להשיג באמצעות ארבעת ההסכמות ובאמצעות טוהר המילה זה בהירות. זה ראיה שהכל בעצם זה אהבה. המציאות היא אהבה. כל דעה שהיא, אינה משנה את המציאות הזו. נהפוך הוא - דעה שלילית יכולה להסתיר עובדה זו. לכן עלינו לנהוג בטוהר המילה כדי להמנע מערפול המציאות. אם כן, אמירת ברכות כלפי עצמי וכלפי סביבתי הם אינם שקרים - הם ברכות... וברכה היא משאלה. ברכה מחברת אותי לאמת. למציאות - לאהבה. אז אני מברך אותך באהבה על כל צורותיה וב: יופי, הדר, כנות, וודאות, נחמדות, אפשרות, מצויינות ובכייף... באהבה,