שאלה שנשאלה לגבי טוהר המילה

יהלי1001

New member
שאלה לגבי טוהר המילה

לעיתים אני חשה שחברותיי הטובות (אנחנו שלוש חברות מאוד טובות) כשהן מדברות, אז יש קצת זיוף ,זה לא "אמיתי" (אני מקווה שתארתי זאת נכון) . לאחרונה כשאני נתקלת ב"תופעה" זו ובגלל התעסקותי בארבע ההסכמות, התחלתי לתהות האם זה קשור לטוהר המילה?
 

mikilk

Active member
מכירה את התחושה. לי יש חשש

שמאז ההתעסקות שלי בנושא זה ובנושאים קרובים, אני רגישה יותר למצבים כאלה. מצד שני - אני חשה שזה גרם לי אולי באיזהשהוא מקום ל"התנשאות" מסויימת מעל מי שלא חווה את השינויים הללו ויש לי בעיה עם זה. אנשים ומצבים שהתאימו לי עד היום, פתאום נראים לא טוב... אני מנסה לא להגזים. החברות והסיטואציות לא השתנו, אני כן ולכן צריך להיות זהירים.
 

סבגבגית

New member
התחושות האלה

"התנשאות" "אנשים ומצבים שהתאימו לי עד היום, פתאום נראים לא טוב" אני גם מרגישה ככה לפעמים. למה את מתכוונת כשאת מציעה להיות זהירים?
 

mikilk

Active member
בעיקר לא לפגוע באחרים.

לשנות דברים לאט ועם עצמי ללא לזול או פגיעה במי שתמידהיה קרוב לי ואהוב.
 
בקשת הבהרה

לא הבנתי משאלתך מה זה "יש קצת זיוף ,זה לא "אמיתי"". כדי שלא אגיע להנחת הנחות, תוכלי לפרט קצת מה פירוש "יש קצת זיוף ,זה לא "אמיתי""? תני אולי דוגמה... ואז אני אוכל לתת תשובה שמבוססת על האמת שלך ולא על ההנחות שלי... בכל מקרה אני אצרף כאן משהו שאולי מגדיר את ההסכמה הראשונה: · המנעו משימוש לרעה במילים. · אל תשתמשו במילים כנגד עצמכם ולא כנגד זולתכם. · השתמשו במילים רק כדי לבטא אהבה והכרת תודה. · אמרו מילים מברכות, סולחות, משבחות, בונות ויוצרות. · השתמשו במילים חיוביות במקום בשליליות, אמרו: - יופי - נהדר - כן - בוודאי - נחמד - הולך - מצויין - כדאי - בכייף · התרחקו מרכילות ואל תרכלו. · במקום בו מרכלים אל תהיו ועל שפתותיכם לא תעלה רכילות. · אם ינסו לרכל עמכם סרבו בנימוס ולכו. · הפסיקו לרכל על עצמכם בתוך מחשבותיכם
 

יהלי1001

New member
אשמח להבהיר

לדוגמא: אני וחברותיי ישבנו לאכול צהריים בקניון, בעודנו סועדות את ליבנו ,פגשנו חברה שלמדה איתנו בתיכון, היא הצטרפה אלנו והחלה לספר על עצמה מה עשתה מאז התיכון ושכרגע היא לומדת עיצוב ושיש לה כבר הצעת עבודה בחו"ל וכו' וכו', חברותיי פירגנו לה ואמרו לה: וואו איזה יופי, כמה אנחנו שמחות שהולך לך, תמיד היית מוכשרת ....ואחרי שהיא הלכה הן צחקו ואמרו, שהן לא מאמינות לאף מילה שלה ושתמיד היא היתה "חיה בסרטים". כשאני כותבת "זיוף" אני מתכוונת ל"פיו וליבו שווים" כמשתמשים במילים מבלי להתכוון אליהן (כפי שקורה עם חברותיי), האם אין כאן משום פגיעה ב"טוהר המילה"? האם להשתמש במילים חיוביות כפי שפרטת (יופי, נהדר, נחמד, מצויין וכו'), מבלי להתכוון באמת, אין זה שימוש לרעה במילים? אני מקווה שהצלחתי להבהיר את עצמי.
 
תשובה

הי יהלי, אני אענה לשאלותייך אחת אחת. טוהר המילה לא מתייחס לשקר או לאמת. טוהר המילה מתייחס לאופן בו משתמשים במילים. הוא מתייחס לדברים שאת מבטאת במילים. האם את מבטאת ארס ורעל רגשי? האם את מבטאת שליליות? רכילות היא המדרגה הנוראה ביותר של טוהר המילה כי היא מפיצה רעל. אם נהיה כנים, אז בואי נודה שכל דעה היא אינה אמת. אם אני אומר את דעתי על מישהו זוהי דעתי והיא לא האמת גם מבחינתי. כי אולי יקרה משהו שישנה את דעתי. ואז דעתי תהיה שונה ממה שהיא היתה קודם. מה שמאפיין את האמת הוא זה שהיא בלתי ניתנת לשינוי. האמת היא הדברים לכשעצמם בלי תארים כאלה או אחרים. כי מתן תארים זה שיפוט ושיפוט הוא לעולם אינו אמת. האמת היחידה היא חוויית הדברים, ואז אין מה לומר בכלל. אז רכילות היא פגיעה בטוהר המילה כי זו אמירת דעה על מישהו אחר שלא בפניו. עכשיו גם אם אלה דברים טובים שנאמרים זוהי רכילות והיא פסולה. כי אם אני אומר משהו טוב על חבר שלא נוכח, ואז מישהו יתעורר ויגיד משהו רע עליו ואז יתחיל ויכוח אודות אותו החבר והינה אנחנו מוצאים את עצמנו שופטים אותו שלא בפניו... אז בסיטואציה שתיארת היתה פגיעה בטוהר המילה כי היתה רכילות. וזהו. לא משנה מה נאמר - העיקר שנאמרו דברים על אדם אחר שלא בפניו. מה גם שאלו היו דברים שליליים אז בכלל זה פסול מעיקרו. לסיום חשוב לי להבהיר - מושג השקר הוא בעייתי. כי כל דעה שהיא, היא אינה אמת. אז האם נאמר שכל דעה היא שקר? לא. דעה היא דעה ויש לכבד דעות אך לא להאמין להן. מה שאנחנו רוצים להשיג באמצעות ארבעת ההסכמות ובאמצעות טוהר המילה זה בהירות. זה ראיה שהכל בעצם זה אהבה. המציאות היא אהבה. כל דעה שהיא, אינה משנה את המציאות הזו. נהפוך הוא - דעה שלילית יכולה להסתיר עובדה זו. לכן עלינו לנהוג בטוהר המילה כדי להמנע מערפול המציאות. אם כן, אמירת ברכות כלפי עצמי וכלפי סביבתי הם אינם שקרים - הם ברכות... וברכה היא משאלה. ברכה מחברת אותי לאמת. למציאות - לאהבה. אז אני מברך אותך באהבה על כל צורותיה וב: יופי, הדר, כנות, וודאות, נחמדות, אפשרות, מצויינות ובכייף... באהבה,
 

סבגבגית

New member
אמירת ברכות כלפי עצמי וכלפי סביבתי

איזה יופי של ההסבר לשמירה על טוהר המילה
למדתי.
 
למעלה