שאלות ארה"ב

GAL22N

New member
שאלות ארה"ב

היי איתמר יש שתי שאלות בנושא תולדות ארה"ב שנתקלתי בהן במהלך החזרות על החומר ואני לא ממש יודעת איך לענות עליהן -אשמח לעזרתך. 1. הסבר מה הניע את הנשיא וילסון להצטרף למלחמה באירופה בניגוד להצהרת מונרו? הסבר את השלכותיה של המלחמה על ארה"ב בשנים 1918-1920? האם הכוונה היא לרעיונו של וילסון "שלום ללא מנצחים" שגרם לו לפעול בניגוד להצהרות מונרו? ולא זכור לי שנתקלתי בספר או בסיכומים לחלק שמתייחס להשלכות המלחמה על ארה"ב. אשמח אם תוכל לתת הסבר מפורט בעניין זה. 2. מה היו הנחות היסוד של הקפיטליזם האמריקאי בשנות ה-20 ובאיזו מידה הם תרמו לפרוץ המשבר הכלכלי הגדול? תודה מראש
 

K C

New member
תשובות

תשובות לשאלה 1: הסיבות להצטרפות ארצות הברית למלחמת העולם הראשונה: א.דעת קהל - מוצאם האתני של אמריקנים רבים הכתיב את השקפותיהם. רבים נטו לאהדת הבריטים. הם ייחסו למעצמות ההסכמה איכויות מוסריות שחסרו, לדעתם, למדינות המרכז. ב. הסחר הבינלואמי - ארצות הברית התקשתה לוותר על הסחר רחב ההיקף עם מעצמות ההסכמה, בעוד שהיקף הסחר שלה עם מדינות המרכז היה במילא מצומצם. ג. מברק צימרמן - המברק ששלח שר החוץ הגרמני לממשלת מקסיקו, והציע לה ללחום לצד הגרמנים. בתמורה תזכה מקסיקו בהשבת השטחים שאיבדה לטובת ארצות הברית. המברק התגלה והכעיס את האמירקנים ד. התקפת הגרמנים על ספינות אמריקאיות, בניגוד לחוק חופש השיט ה. מהפכה ברוסיה - המהפכה הראשונה ברוסיה בשנת 1917 החליפה את שלטון הצאר בשלטון ליברלי, דבר שסייע בהצגת מעצמות ההסכמה כליברליות, ומעצמות המרכז כאוטוקרטיות יש עוד פרטים קטנים בעמודים 162-164. רעיון "שלום ללא מנצחים" הוצע לאחר המלחמה. השלכות המלחמה מופיעות בעמוד 132 "החזרה לנורמליות"
 

a87

New member
חידוד

"שלום ללא ניצחון" הוצע בנאום שנאם ווילסון לפני כניסת ארה"ב למלחמה ולוטש במסך 14 הנק' בסיום המלחמה (ע"פ הסיכום של האתר).
 

K C

New member
תיקון

הנשיא וילסון הציע גם במהלך המלחמה להצעת "שלום ללא ניצחון".
 

GAL22N

New member
חזרה לנורמליות

היי תודה על התשובות תוכל להזכיר לי בקצרה מה כתוב בעמ' 132 לגבי השיבה לנורמליות? השאלתי את הספר לתקופה מוגבלת ולצערי הוא כבר לא אצלי...
 

K C

New member
כן

א. מדינות אירופה לקחו הלוואות מארצות הברית ב. ארצות הברית היתה השוק המרכזי בעולם ויצאה סחורות רבות לאירפה. ג. התל"ג עלה בממוצע 5% כל שנה ד. הממשל חזר לבדלנות, חזר מהתפיסה הפרוגרסיבית ודגל בקפיטליזם ה. כתוצאה מהפריחה הכלכלה פרחה, החברה הפכה חומרנית. ו. מניות הבורסה עלו, המעמד הבינוני פרח ז. גידול בתפוקת התעשייה והחקלאות את יכולה להשאיל את הספר מהספרייה נתונים רבים נמצאים בסיכום של האתר
 

K C

New member
תיקון

ה. הכלכלה פרחה, החברה הפכה חומרנית. ו
 
תוספת לד'

ד. הממשל חזר לבדלנות, חזר מהתפיסה הפרוגרסיבית ודגל בקפיטליזם. לכך יש להוסיף, שהממשל התחלף בעקבות בחירות 1920. הדמוקרטים הפסידו והחלה תקופה של נשיאים רפובליקנים (הארדינג, קוליג' והובר) שהחזיקו בנשיאות עד השבעת רוזוולט הדמוקרט בתחילת 1933.
 
הבהרה מישהו?

מלחמת העולם הראשונה מופיעה תחת סעיף 6.ג במיקוד. אך ההשלכות שלה הן למעשה השיבה לנורמליות כלומר שמופיעות בסעיף 5 ב.? שבתורן הובילו למשבר?
 
הבהרה

נכון. הפרקים אינם בהכרח כרונולוגיים. החלוקה בנושא ארה"ב מבוססת על שילוב בין מבנה כרונולוגי לבין חלוקה נושאית. לפיכך, בהחלט יתכן מצב שהשלכות מלחמות העולם הראשונה הנובעות מסעיף 6ג' יהיו מהגורמים המעצבים את שנות ה-20 (ע"פ 5ב) מבחינת כל העניין של "השיבה לנורמליות". אחר כך יש חזרה למעורבות במלה"ע השנייה (ירד במיקוד) ודבקות במדיניות זו אל תוך המלחמה הקרה.
 

K C

New member
דיפלומטית הפינג פונג

בספרו של אהרון שי כתוב שראשיתה של דיפלומטיה זו באפריל 1971, כשנבחרת הפינג פונג של סין הזמינה את הנבחרות המערביות. בסיכום האתר נרשם שהנבחרת האמריקאנית הזמינה את הנבחרת הסינית לארצות הברית, ואילו בספר של פלורסהיים לא נאמר דבר על דיפלומטיה זו. מה הסדר הכרונולוגי?
 
דיפלומטיית פינג-פונג

מה שכתוב בספרו של אהרן שי נכון. המשלחת האמריקנית הוזמנה לסין ושהתה בסין בין ה-11 ל-17 באפריל 1971.
 

GAL22N

New member
ארה"ב סעיף 4א בחומר הלימוד

היי רציתי לדעת אם מישהו נתקל או יכול להפנות לשאלות בנושא מלחמת האזרחים? עברתי על בגרויות מהשנים 2009-2004 ולא ראיתי אפילו פעם אחת ששאלו על הנושא. מחפשת כיוון לאיזה סוג של שאלות עלול להופיע...
 

pilot23

New member
תשובה

אהלן, עדיף שתחכי לתשובה של איתמר שהיא מוסמכת. אבל בכל זאת, אני חושבת שזה יכול להיות השאלות הברורות כמו גורמים למלחמת האזרחים והתיקונים בחוקה והשפעות החברתיות וכו'... או שזה יכול לבוא מהכיוון של מאפייני המושבות וההבדלים ביניהם שהיו חלק ניכר מהגורמים למלחמה. ואכן, גם אני לא מצאתי שאלות על הנושא בשאלונים של השנים האחרונות ולכן יש לי הרגשה חזקה שזה יופיע השנה.. אבל שוב, זו רק דעתי ואין לי ניסיון ב- 5 יח"ל בהיסטוריה.
 
4א - שאלות אפשריות

זה נכון. לא היו עד כה שאלות על נושא זה (באופן מעניין גם לא היו שאלות על נושא הגורמים לעליית היטלר לשלטון בהיסטוריה ב'). כשלימדתי נושא זה - השאלה הקלאסית הייתה: ציין/הצג/הסבר שלושה גורמים למלחמת האזרחים. בדומה לשאלה שהציעה פיילוט, לגבי השפעת מאפייני המושבות על פרוץ המלחמה אפשר גם להסביר כיצד הספר היווה אחד הגורמים למלחמה (ושני גורמים נוספים לבחירה חופשית). אפשר גם לשאול על שאלה שמבקשת להסביר כיצד דרכי השיקום החוקתיים נתנו מענה לחלק מהבעיות שהובילו לפרוץ המלחמה (שאלה לא פשוטה). וכמובן שאלה פשוטה המבקשת להציג/להסביר שני גורמים ושתיים מדרכי הפתרון - בתחום החוקתי ובתחום הכלכלי-חברתי.
 
למעלה