שאלות בדיני עבודה וביטוח לאומי

שאלות בדיני עבודה וביטוח לאומי

מדי יום א' בערב, אתם מוזמנים להעלות בפורום הזה שאלות בדיני עבודה וביטוח לאומי - כל מה שמטריד אתכם: זכויות לחופש, הבראה,נסיעות, פיצויי פיטורים, זכויותיה של המטפלת, זכויות עובדת בהריון, בחופשת לידה ולאחר חופשת לידה. אז נתחיל בשאלה שבה נתקלתי השבוע: האם מותר לפטר עובדת בהריון שעבדה במקום העבודה חמישה חודשים בלבד? בעיקרון האיסור על פיטורי עובדת בהריון הוא לאחר ששה חודשים של עבודה; ואולם גם עובדת שעבדה תקופה קצרה יותר, אסור לפטר אותה אם הפיטורים הם מחמת ההריון. במקרה כזה מדובר בהפלייה אסורה, ועליה ניתן לתבוע סעדים לפי חוק שיוויון ההזדמנויות בעבודה.
 

בטיבם2

New member
התלבטות

אני עובדת מהבית במספר לא קטן של עיסוקים (רק חלקם בתשלום..). מלבד מלגת לימודים שאני מקבלת (מה הסטטוס של מלגה כמקור הכנסה?) אני מלמדת לפי שעות (ומקבלת תלוש משכורת) וכפרילנסרית (ללא תלוש, רק צ'ק). אני מתלבטת אם כדאי לי להפוך לעצמאית, מה שיאפשר לי לכלול בהוצאותי חלק מההוצאות על הבית, או להמשיך בסטטוס של שכירה. יש לציין שכיום הכנסתי זעומה למדי ואני לא משלמת מס הכנסה, ומצד שני שאם אזדקק לדמי אבטלה, אלה לא יהיו גבוהים במיוחד.. אילו שיקולים עלי לקחת בחשבון לכאן ולכאן?
 
שיקולים לפתיחת תיק כעצמאית

בפתח הדברים אציין, כי ניתן לענות לשאלתך ברמה הכללית בלבד, וכדאי להתייעץ, לאור נתונייך הספציפיים, עם רוח", בטרם תגיעי להחלטה. בעקרון השיקולים לפתוח תיק כעצמאית הם כדלקמן: מה גובה ההכנסות (מכיוון שיש עלויות לניהול התיקים ולא כדאי להיכנס אליהן בהכנסה מינימלית); האם יש הוצאות לצורך ייצור הכנסה (שיקול לטובת פתיחת תיק, שכן הן מותרות כניכויי ויקטינו חבותך במס לד"ג: הוצ' פירסום, ספרות מקצועית, תחבורה חלק מהוצאות הבית); האם תעבדי מול מספר מקורות כעצמאית (בד"כ לא כדאי להיות עצמאית ושכירה, אלא עדיף כבר עצמאית מול מס' מקורות תשלום); ושיקול חשוב ביותר הוא מה גובה השכר שישולם לך כעצמאית במקום שבו היית עד היום שכירה. זה צריך להיות יותר גבוה באופן ניכר (12%-50%), שכן כעצמאית תצטרכי להפריש משכרך, דמי ביטוח לאומי, מס הכנסה וכמובן לא ישולמו לך תנאים סוציאלים (מחלה, חופש הבראה, פיצויים). כמובן כעצמאית יהיה לך גם פחות ביטחון תעסוקתי וניתן יהיה ביתר קלות לסיים ההתקשרות עמך. אז בדקי היטב.
 

gin gin

New member
שאלה בסיסית...

חזרתי לעבודה אחרי 12 שבועות, כיום הבן שלי בן שבעה חודשים ואני עדיין "נהנית" משעת הנקה (עובדת שמונה שעות). הבנתי שזה עד גיל שבעה חודשים לפי חוק, השאלה היא האם אני אמורה לחזור ל- 9.5 שעות? (שאלה שעות הפעילות במשרד). תודה
 
שעת הנקה

אם את עובדת בארגון פרטי, שאין בו הסכם עבודה קיבוצי, הזכות לעבוד שעה פחות ביום היא באמת למשך ארבעה חודשים מיום סיום חופשת הלידה (עד הגיע התינוק לגיל 7 חודשים). בעקרון יום עבודה רגיל הוא 8.5 שעות, בתוספת חצי שעה הפסקה, על חשבון העובד/העובדת. אם נהוג במקום יום עבודה של 9.5 שעות, וכך עבדת עד הלידה, המעביד רשאי לדרוש חזרה ליום עבודה רגיל, אם כי יש פה מדי יום שעה נוספת. נסי לדבר איתו ולהגיע להסדר בהסכמה, בהרבה מקומות מתחשבים בעובדות לפחות בשנה הראושנה לאחר הלידה.
 
למעלה