שאלת הבהרה... לפני שאני מצטרפת

שאלת הבהרה... לפני שאני מצטרפת

(או לא מצטרפת...) מה נחשב איי-קיו גבוה מהממוצע?
 
אז אם קיבלתי תוצאה של 127

במבחן מקוון (שנראה לי די שטחי) עם הסבר נחמד על יכולתי העילאית (פחחחחח) בפתרון בעיות זה אומר שאני מעל הממוצע? עשיתי את המבחן באתר emode לא סיימתי תיכון לא הלכתי לאוניברסיטה לא גדלתי בבית עם סטימולציות להישגים אינטלקטואליים מרשימים אוניברסיטה נראית לי כמו בזבוז זמן יקר בחיים מעולם לא עברתי מבחן פסיכומטרי - בגלל הפחד מהמתמטיקה שעלולה לקבוע (לשלילה) את עתידי... האם לחוסר ידע במתמטיקה יש השפעה על תוצאות איי-קיו - ואם כן - מה הקשר בעצם?
 
אגב - בשימוש במילה "חציון" כוונתך

שכמות האנשים מעל ומתחת לאיי-קיו 100 היא אותו הדבר בדיוק? כי חציון וממוצע הם לא אותו דבר בהכרח (מילולית בכ"א)
 

lepidus

New member
אמת

IQ מעצם הגדרתו הסטטיסטית נקבע על סמך התפלגות נורמלית (תיאורטית) מושלמת, כך שהממוצע והחציון זהים.
 
אז 100 לא יכול להשאר 100 לאורך זמן

אלא אם כן - איי קיו הוא מלכתחילה אופן מדידה לא מדוייק. אם למשל אני נבחנת היום, ויצא שנבחנתי יחד עם עוד 199 נבחנים פחות נבונים ממני - אז האיי קיו שלי יוצא 200 (שלפי המילה חציון, אני מניחה שזאת נקודת השיא) ולעומת זה, בשנה הבאה אבחן יחד עם 199 נבחנים שכולם נבונים ממני, והתוצאה שלי תהיה איי קיו 1... אין בזה שום מדד הגיוני למידת התבונה שלי.
 

lepidus

New member
זה נכון במדגם קטן

אבל לא במבחנים פסיכולוגיים שנעשים במשך עשרות שנים לעשרות מליוני אנשים אפילו בפסיכומטרי, שבנוי על אותו עקרון, ומאגר הנבחנים שלו קטן בהרבה מאשר מבחני IQ מוכרים, הציון נשאר קבוע.
 
אז 100 הוא חציון ולא בהכרח ממוצע

אני (עקב יכולותי המוגבלות בחישובים מתמטיים) לא יכולה להסביר את זה מעבר ל"זה לא נראה לי הגיוני" - אבל הקומבינציה של חציון וממוצע על אותו מספר נראית לי אידיאלית ומקרית מדי - ולא נראה לי הגיוני שבמחקר אובייקטיבי היא יכולה להתקיים לאורך זמן. אם יש מניפולציה של מספרים כדי להתאים את הממוצע עם החציון - אז מלכתחילה המחקר הוא לא אובייקטיבי ולא קשור בקשר, ישיר או עקיף, לתוצאות הנכונות שהשיגו הנבחנים. ואם כך הוא - מדוע אנשים ברי בינה מתייגים את עצמם תחת ניקוד כל כך לא מדוייק?
 

lepidus

New member
זה נוצר באופן מלאכותי

התפלגות פעמון אידיאלית והתוצאה המספרית שאת מקבלת תואמת לאחוזון הספיציפי בגרף.
 
בהחלט

והנה לינק בעניין. ולשאלתך השנייה זה בהחלט לא מדוייק ברמה של יחידות ולכן הונהג משהו הקרוי סטיות תקן. כלומר אם הסולם למדידה הוא סטנפורד בינה (16 נקודות סטיית תקן) אז ניתן להגיד שמישהו עם איי קיו 116 הוא יותר אינטילגנטי (בהגדרת האינטילגנציה שמודד מבחן איי קיו) ממישהו שקיבל 100 בלבד. אבל אי אפשר להגיד על מישהו שקיבל 110 ועל מישהו אחר שקיבל 116 מי מהם יותר אינטילגנטי (שוב עפ"י ההגדרה הקודמת). בדיוק כמו שבסקרים יש שגיאה של +- 4 אחוז במדגם שנלקח כך גם במבחן איי קיו יכולה להיות "טעות" שנמדדת לפי אותה סטיית תקן...
 
כבר יותר ברור!

אז יש סטיית תקן. יש שתיים - אחת נדיבה יותר מהשניה... שוב - מקום לוויכוח על הדיוק במבחנים האלה... נו, שוין..... האם כדי להכנס לאגודה שדורשת איי קיו של 140 - מספיקה לי התוצאה של 127, עם סטיית תקן 16 או שהאליטה של 140 לא מתפשרת על סטיית תקן?
 
לא...

בד"כ המדידה מתבצעת לפי סטיות תקן. למשל מנסה דורשים : 2 סטיות תקן בכל אחד מ3 הוסלמות (15,16,24) אבל האגודה הבינלאומית לחקר הפילוסופיה דורשת 2.5 או 3 סטיות תקן, כלומר זה משתנה מאגודה לאגודה. רוב האנשים יקבלו ציונים מקבילים במבחני האיי קיו לפי הוסלמות. (כמו שניתן לראות בגרף שצורף פה) פשוט שיטת הניקוד היא אחרת המהות היא אותו דבר.
 

lepidus

New member
בגלל זה במנזה מדברים על 2% עליונים

ולאו דוקא על מספר מדויק (שהוא 148 במבחן של מנזה, אבל יכול להשתנות במבחנים אחרים)
 

neko

New member
../images/Emo6.gif הזכיר לי שמישהו סיפר לי שהוא

שמע שתי פרחות קטנות מדברות, ואחת אמרה לשניה "איזה אירוני זה שרבין נרצח בכיכר רבין!"... בקיצור, הסולם של ממוצע 100 וסטיית תקן 16 או 24 (תלוי באיזה מבחן) היא שרירותית לחלוטין, והיו יכולים גם לקבוע משהו דמוי פסיכומטרי. ולמה הממוצע נופל על החציון? שאלה טובה, אני מניח שככה קבעו את הסולם למען נוחות, גם אם זה לא הכי מדוייק... כלומר, יכול להיות שבגלל פיגורים לא-טבעיים למיניהם (למשל פגיעות מוח), הIQ הממוצע יורד קצת מתחת ל100, אבל משתמשים במדד סטטיסטי שלא כולל אותם, שאלה לפסיכולוגים...
 
למעלה