שובה של היפותזת הציד

שובה של היפותזת הציד

בשנות ה-60 כמה חוקרים העלו בצורת שונות את "היפותזת הציד" או "האדם הצייד", לפיה שלב חשוב באבולוציה המוקדמת של האדם היה המעבר לחיים על ציד. מעבר לכל הספקולציות, הממצא הממשי העיקרי שעליו התבססה ההשערה היה שבאתרים הארכאולוגיים העתיקים ביותר של כלי-אבן נמצאו גם הרבה עצמות בעלי חיים שעליהן סימני חיתוך ופיצוח.

על ההשערה הזו נמתחה מאז הרבה ביקורת (בחלקה מוצדקת). בתכלס, הבעייה היתה שהממצאים היו די מעורפלים, וביחוד לא היה ניתן להוכיח שבני האדם הקדומים באמת צדו את בעלי החיים שנמצאו. ההשערה הנגדית הייתה שהמינים המוקדמים של הסוג אדם, הביליס וארקטוס, היו אוכלי נבלות שהתקיימו משיירים שהשאירו הציידים האמיתיים, כמו אריות וצבועים. השערת "האדם אוכל הנבלות" הפכה בינתיים לדעה מקובלת, ויובל הררי למשל מציג אותה בספר שלו כעובדה שאין עליה עירעור.

לפני כחודש התפרסמה עבודת מחקר מאוד יסודית שנעשתה בקאנג'רה, אתר ארכאולגי בקניה, שבו הרבה כלי אבן ועצמות מאובנות מתוארכים באופן אמין לגיל של כ-2 מיליון שנה. מעבר לזה שאיכות הממצאים באתר טובה משל כל אתר אחר מסוגו, החוקרים גם השוו את החתכים על העצמות, מכלי אבן וסימני שיניים של אוכלי נבלות וטורפים, לאלו שמוצאים באתרים של ציידים-לקטים בני זמננו. המסקנה שלהם היא שבעלי-הפרסות הקטנים (בעיקר צבאים) ניצודו ולא נאספו כנבלות. לגבי בעלי הפרסות היותר גדולים (בגודל גנו) קשה יותר לקבוע, אבל גם במקרה זה נראה שלפחות חלקם ניצודו. כלומר, לפני 2 מיליון שנה התושבים של אתר קאנג'רה עסקו בציד שיטתי.

קישור למאמר

סיכום של המאמר בבלוג של ג'ון הוקס

תוספת שלי: כדאי לשים לב שהציידים מוגדרים ע"י החוקרים במונח Oldowan hominins היינו הומינינים שייצרו כלים אולדובאים (התרבות העתיקה ביותר של כלי-אבן, שנקראת על שם ערוץ אולדובאי המפורסם). זה לא במקרה, כי למעשה לא ידוע לאיזה מין אדם הם השתייכו (לא נמצאו באתר עצמות מספיק מפורטות שלהם). עקרונית אפילו לא ניתן לפסול את האפשרות שהם היו אוסטרלופיתקים ולא בני-אדם.
 

Gidi Shemer

New member
תענוג! המון תודה על הפוסט ועל המאמר.

אז אולי עכשיו קוסם כבר לא ילך שבי כמעריץ עיוור אחרי כל מילה שיובל הררי כתב?


בצחוק, קוסם, בצחוק..
 
למעלה