שיטה חדשה:

עם חברים שאוהבים, לשאול ולספר על תחביבים.
עם חברים שמחבבים, לשאול ולספר על מסגרות.
להשתדל להתייחס עניינית למה שאומרים נגדנו במקום לתקוף.
להגיד לחבר ובחקירה "תאמין לי" במקום לשקר.
להגיד "אתה לא בסדר" במקום לדבר רעות על אנשים.
להגיד "שיהיה לך לא טוב" במקום לקלל בבוטות.
לתת ברכות ומלים יפות בפירוט ובמשפטים מפורטים ושלמים.
לדבר מאד ברור ולעניין, בשפה יפה אבל במלים פשוטות.
בענייני עבודה אפשר להשתמש בעברית עם תחביר עממי ומעשי.
להיות אמתי ככל האפשר.
להיות חיובי, שמח ועדין.
לתת עצות מעשיות של חשיבה חיובית.
לעשות מחויבויות מתוך זכירת האתגר.
להימנע מדיבורים חומריים.
להימנע מהכרזות והגדרות בקשרים.
ליצור קשרים זוגיים בעזרת התעניינות רגשית ומגע הדדי מתקרב.
לקרוא לקשר גופני "קשר חומרי" או "מגע קרוב".
 

Zadig

Well-known member
עם חברים שאוהבים, לשאול ולספר על תחביבים.
עם חברים שמחבבים, לשאול ולספר על מסגרות.
להשתדל להתייחס עניינית למה שאומרים נגדנו במקום לתקוף.
להגיד לחבר ובחקירה "תאמין לי" במקום לשקר.
להגיד "אתה לא בסדר" במקום לדבר רעות על אנשים.
להגיד "שיהיה לך לא טוב" במקום לקלל בבוטות.
לתת ברכות ומלים יפות בפירוט ובמשפטים מפורטים ושלמים.
לדבר מאד ברור ולעניין, בשפה יפה אבל במלים פשוטות.
בענייני עבודה אפשר להשתמש בעברית עם תחביר עממי ומעשי.
להיות אמתי ככל האפשר.
להיות חיובי, שמח ועדין.
לתת עצות מעשיות של חשיבה חיובית.
לעשות מחויבויות מתוך זכירת האתגר.
להימנע מדיבורים חומריים.
להימנע מהכרזות והגדרות בקשרים.
ליצור קשרים זוגיים בעזרת התעניינות רגשית ומגע הדדי מתקרב.
לקרוא לקשר גופני "קשר חומרי" או "מגע קרוב".
ויפאסנה
 

SupermanZW

Well-known member
עם חברים שאוהבים, לשאול ולספר על תחביבים.
עם חברים שמחבבים, לשאול ולספר על מסגרות.
להשתדל להתייחס עניינית למה שאומרים נגדנו במקום לתקוף.
להגיד לחבר ובחקירה "תאמין לי" במקום לשקר.
להגיד "אתה לא בסדר" במקום לדבר רעות על אנשים.
להגיד "שיהיה לך לא טוב" במקום לקלל בבוטות.
לתת ברכות ומלים יפות בפירוט ובמשפטים מפורטים ושלמים.
לדבר מאד ברור ולעניין, בשפה יפה אבל במלים פשוטות.
בענייני עבודה אפשר להשתמש בעברית עם תחביר עממי ומעשי.
להיות אמתי ככל האפשר.
להיות חיובי, שמח ועדין.
לתת עצות מעשיות של חשיבה חיובית.
לעשות מחויבויות מתוך זכירת האתגר.
להימנע מדיבורים חומריים.
להימנע מהכרזות והגדרות בקשרים.
ליצור קשרים זוגיים בעזרת התעניינות רגשית ומגע הדדי מתקרב.
לקרוא לקשר גופני "קשר חומרי" או "מגע קרוב".
במקום רק להגיד "אתה לא בסדר" רצוי גם להסביר מדוע ואפילו יותר טוב לתת דוגמה לאיך אתה נהגת עם אותו אדם בסיטואציה דומה כדי שיבין למה אתה מצפה ממנו. הרבה פעמים קורה שאנשים לא מבינים למה הם לא בסדר אבל אפשר להסביר להם כדי שיבינו.
"שיהיה לך לא טוב" זו קללה מטופשת. אם כבר אתה רוצה מענה שלא נשמע תינוקי כל כך אמור "שיעשו לך מה שעשית לי" ואתה יכול גם להיות יותר ספציפי ולהזכיר במה מדובר.
לא תמיד חייבים להשתמש במילים פשוטות. תלוי עם מי מדברים. עם אנשים יותר אינטיליגנטים אפשר להשתמש מדי פעם גם במילים גבוהות, אבל עם בעלי אינטיליגנציה נמוכה רצוי להימנע מכך כי הם פשוט לא יבינו.
תחביר עממי הוא לא בהכרח מעשי ותחביר מעשי הוא לא בהכרח עממי, זה תלוי גם בסיטואציה וגם באדם איתו אתה מדבר. אתה צריך להתאים את המשלב שלך למשלב של בני שיחך.
לא כולם מוכנים לקבל עצות, אנשים חסרי ביטחון עצמי חושבים בטעות שמזלזלים בהם כשנותנים להם עצות ואז הם מתעצבנים סתם למרות שהתכוונת לעזור. רצוי שלפני שאתה נותן עצה תשאל את האדם האחר האם הוא מעוניין בה. אם לא אל תייעץ.
 

SupermanZW

Well-known member
לא יפה להגיד לי לשתוק אם זו הכוונה.
כשנותנים לך תשובה לקונית שאינה עונה על השאלה שלך זה אומר שאו שלועגים לשאלה או שלועגים לך. מוטב לא להתייחס לתשובות מסוג זה כי אם אתה מתייחס אתה בעצם עוזר למי שלועג לך ללעוג לך. עדיף פשוט להתעלם. זה שתאמר "לא יפה להגיד לי לשתוק" לא ימנע מאיש לומר זאת. מבלי להתכוון גרמת לו לאתנחתא קומית על חשבונך.
 
כשנותנים לך תשובה לקונית שאינה עונה על השאלה שלך זה אומר שאו שלועגים לשאלה או שלועגים לך. מוטב לא להתייחס לתשובות מסוג זה כי אם אתה מתייחס אתה בעצם עוזר למי שלועג לך ללעוג לך. עדיף פשוט להתעלם. זה שתאמר "לא יפה להגיד לי לשתוק" לא ימנע מאיש לומר זאת. מבלי להתכוון גרמת לו לאתנחתא קומית על חשבונך.
עניתי כך כי לא הייתי בטוח שהכוונה ללעוג לי. אולי הדובר התכוון שזה דומה לסוג מדיטציה שחלק רב ממנו כולל שתיקה והתרכזות בעצמי.
 

SupermanZW

Well-known member
עניתי כך כי לא הייתי בטוח שהכוונה ללעוג לי. אולי הדובר התכוון שזה דומה לסוג מדיטציה שחלק רב ממנו כולל שתיקה והתרכזות בעצמי.
אל תסתמך רק על תשובות בפורום, חפש מידע בעצמך. אל תהיה פתי. אם ויפאסנה זה פשוט "לשתוק" בשביל מה קיימת המילה "ויפאסנה"? זה לבדו מעיד על הבדל. כשנותנים לך תשובה שאינה יכולה לסייע לך להבין דבר על פי רוב זה אומר שצוחקים עליך, לפעמים זה אומר שלא רוצים לענות לך אך משרתים את דחף התגובה של עצמם, בכל מקרה, טעם להתייחס לכך אין.
 
אל תסתמך רק על תשובות בפורום, חפש מידע בעצמך. אל תהיה פתי. אם ויפאסנה זה פשוט "לשתוק" בשביל מה קיימת המילה "ויפאסנה"? זה לבדו מעיד על הבדל. כשנותנים לך תשובה שאינה יכולה לסייע לך להבין דבר על פי רוב זה אומר שצוחקים עליך, לפעמים זה אומר שלא רוצים לענות לך אך משרתים את דחף התגובה של עצמם, בכל מקרה, טעם להתייחס לכך אין.
אתה צודק, מצד אחד ייתכן שלא הייתי רגיש לדקויות אבל מצד שני אולי רק חלק חשוב בויפאנה מבוסס על שתיקה ולכן אמרו לשתוק, לפחות חשבתי על האפשרות הזאת.
 
חלק חשוב מדרך החיים שאני מתאר הוא באמת להתייחס עניינית למה שאומרים נגדי ולנסות לפתור בעיות עם אנשים בעזרת דיבור. לדבר שפה יפה זה יפה, הכוונה במלים פשוטות למשל להימנע ממטפורות בדיבור כדי להיות יותר מדויק, ברור וענייני. בזמן האחרון חקרתי באופן עצמאי את השפה העברית על מעלותיה שאני מאד מעריך,] וניסיתי לטעון שתכונות בתחביר העממי המודרני מחפות על תכונות יפות שהיו בעברית מקראית ונעלמו ולכן העברית העממית מודרנית ומתאימה לעבודה. כמובן לא לדבר בשגיאות ולא לדבר בשפה זולה.
 
אולי לחבר ובחקירה אפשר להגיד להאמין לי במקום לשקר. במקום אחר יגידו לי: לא שאלתי מה להאמין, שאלתי מה האמת. אתה לא עונה לי על השאלה, אני רוצה לדעת מה האמת, תגיד לי מה האמת כן או לא. האם זה נכון, או שאפשר להגיד "אני לא רוצה שתדע, תצטרך להחליט למה להאמין"? אגב, אולי "שיהיה לך לא טוב" קללה קצת מגוחכת כי אין בה דבר מפחיד ואדם יכול להגיד שהוא לא צריך את הטובות שלי. אבל אולי יפחד שאעשה לו דבר לא טוב במקום לא לעשות לו כלום, ואז הקללה תשפיע. "קשר חומרי" זה יפה אבל לא כל כך ברור, אולי מוטב להשתמש יותר בצורה "מגע קרוב". עוד שאלה חשובה: איך כדאי לשלב בשיחה בין שאלות וסיפורים, וגם בין נושאים אישיים וכלליים? ושאלה עוד יותר חשובה: האם הגישה הזאת לא קצת מלאכותית מדי, ואיך כדאי לעשות אותה יותר טבעית ואנושית?
 
נערך לאחרונה ב:

SupermanZW

Well-known member
אולי לחבר ובחקירה אפשר להגיד להאמין לי במקום לשקר. במקום אחר יגידו לי: לא שאלתי מה להאמין, שאלתי מה האמת. אתה לא עונה לי על השאלה, אני רוצה לדעת מה האמת, תגיד לי מה האמת כן או לא. האם זה נכון, או שאפשר להגיד "אני לא רוצה שתדע, תצטרך להחליט למה להאמין"? אגב, אולי "שיהיה לך לא טוב" קללה קצת מגוחכת כי אין בה דבר מפחיד ואדם יכול להגיד שהוא לא צריך את הטובות שלי. אבל אולי יפחד שאעשה לו דבר לא טוב במקום לא לעשות לו כלום, ואז הקללה תשפיע. "קשר חומרי" זה יפה אבל לא כל כך ברור, אולי מוטב להשתמש יותר בצורה "מגע קרוב". עוד שאלה חשובה: איך כדאי לשלב בשיחה בין שאלות וסיפורים, וגם בין נושאים אישיים וכלליים? ושאלה עוד יותר חשובה: האם הגישה הזאת לא קצת מלאכותית מדי, ואיך כדאי לעשות אותה יותר טבעית ואנושית?
אם יאמרו לך "לא שאלתי במה להאמין, שאלתי מה האמת" אמור "אמרתי מה שהיה לי לומר, אינני מעוניין לומר עוד בנושא זה". השואל ישאר ללא תשובה ממך ויתכן שילך לבדוק בעצמו, אך אתה לא צריך לאפשר ללחץ שמופעל עליך לגרום לך לומר דברים שאינך רוצה לומר.
"שיהיה לך לא טוב" זו קללה מגוחכת, לדעתי אפילו טפשית. אף אחד לא מבין על איזה "לא טוב" מדובר. קללות לא באמת משפיעות, הן לכל היותר מרגיזות. אם כבר אתה מעוניין להרגיז מישהו התעלם ממנו כשהוא מדבר איתך, זה הרבה יותר מרגיז מקללה טפשית שגורמת לך להראות תינוקי ומטופש.
עדיף להשתמש בביטוי המכובס "מגע קרוב" במקום "קשר חומרי" כאשר אתה מעוניין לשמור על עמימות מסוימת, זה תלוי בסיטואציה.
סיפורים אפשר לספר גם ללא פן אישי ומבלי לדרוש מהשומעים לשמור על דיסקרטיות, אך כשאתה מעוניין לספר משהו אישי בקש מהשומעים לשמור לעצמם או לשמור על דיסקרטיות כי זה אישי וחשוב לך. כך אף אחד לא יתבלבל וגם ידעו שאתה סומך עליהם שלא יעבירו הלאה ושאם יפגעו באמונך לא תספר להם עוד דברים אישיים.
באופן כללי, ספר על דברים אישיים רק למי שמשתפים אותך בדברים אישיים שלהם, אך הימנע מכך עם אנשים שאינם משתפים אותך בעניינים אישיים שלהם. אתה לא יכול לספר לכל אחד דברים אישיים כי יש אנשים רעים שישתמשו במה שתספר כדי לפגוע בך.
 
אם יאמרו לך "לא שאלתי במה להאמין, שאלתי מה האמת" אמור "אמרתי מה שהיה לי לומר, אינני מעוניין לומר עוד בנושא זה". השואל ישאר ללא תשובה ממך ויתכן שילך לבדוק בעצמו, אך אתה לא צריך לאפשר ללחץ שמופעל עליך לגרום לך לומר דברים שאינך רוצה לומר.
"שיהיה לך לא טוב" זו קללה מגוחכת, לדעתי אפילו טפשית. אף אחד לא מבין על איזה "לא טוב" מדובר. קללות לא באמת משפיעות, הן לכל היותר מרגיזות. אם כבר אתה מעוניין להרגיז מישהו התעלם ממנו כשהוא מדבר איתך, זה הרבה יותר מרגיז מקללה טפשית שגורמת לך להראות תינוקי ומטופש.
עדיף להשתמש בביטוי המכובס "מגע קרוב" במקום "קשר חומרי" כאשר אתה מעוניין לשמור על עמימות מסוימת, זה תלוי בסיטואציה.
סיפורים אפשר לספר גם ללא פן אישי ומבלי לדרוש מהשומעים לשמור על דיסקרטיות, אך כשאתה מעוניין לספר משהו אישי בקש מהשומעים לשמור לעצמם או לשמור על דיסקרטיות כי זה אישי וחשוב לך. כך אף אחד לא יתבלבל וגם ידעו שאתה סומך עליהם שלא יעבירו הלאה ושאם יפגעו באמונך לא תספר להם עוד דברים אישיים.
באופן כללי, ספר על דברים אישיים רק למי שמשתפים אותך בדברים אישיים שלהם, אך הימנע מכך עם אנשים שאינם משתפים אותך בעניינים אישיים שלהם. אתה לא יכול לספר לכל אחד דברים אישיים כי יש אנשים רעים שישתמשו במה שתספר כדי לפגוע
השאלה מה כדאי לומר. האם כדי להטעות את האחר עדיף בהיגיון לשקר לגמרי, או שאפשר ורצוי להגיד תאמין לי במקום לענות על השאלה וזה מספיק כדי להטעות את האדם לחשוב דבר אחר מהמציאות.
 

SupermanZW

Well-known member
השאלה מה כדאי לומר. האם כדי להטעות את האחר עדיף בהיגיון לשקר לגמרי, או שאפשר ורצוי להגיד תאמין לי במקום לענות על השאלה וזה מספיק כדי להטעות את האדם לחשוב דבר אחר מהמציאות.
תלוי בסיטואציה. למשל, כשמישהו מבקש ממך כסף אמור "אין לי" גם אם יש, אך כשמישהו שואל אם היית במקום מסויים, לא היית בזמן אליו הוא מתייחס, אך היית בזמן אחר ואתה לא רוצה שידע שלא היית בזמן אליו הוא מתייחס אמור "תאמין לי שהייתי", הרי היית, אבל לא ציינת מתי, לכן לא שיקרת, אבל אולי הטעית ואם יחקור יותר וישאל "אתמול היית?" אמור "אמרתי לך כבר" ואל תענה יותר. כל מקרה לגופו.
 
אני יודע שיש מקרים שצריך להיזהר יותר, אבל אני שואל על ההיגיון הכללי של התוכן המובע בדיבור: האם להגיד "תאמין לי" יכול להוות תחליף לוגי לשקר. זו שאלה פילוסופית חשובה. בכל מקרה, אני משער שגישתי לחיים די הגיונית גם אם היא מלאכותית כי בסך הכול ברור שצריך לשוחח על דברים שאוהבים לעשות, שחשוב לדבר ברור ולעניין, וסביר שבהיגיון אפשר להגיד תבחר למה אתה מאמין במקום להגיד דברים לא נכונים. אולי לחבר ובחקירה משטרתית או משפטית אפשר להגיד "תאמין לי". מובן שאני לא שואל על החלק של "איפה" אלא על האמירה עצמה אם אפשר לדבר על אמונת השומע במקום על האמת. אני מאד מאמין בכוח הדיבור, האסרטיביות והרטוריקה ואני גם מאמין שאפשר ורצוי להימנע מלדבר רעות על אנשים ובמקום זה להשתדל לפתור בעיות בדרך חיובית של הסברים ברורים וענייניים.
 

SupermanZW

Well-known member
אני יודע שיש מקרים שצריך להיזהר יותר, אבל אני שואל על ההיגיון הכללי של התוכן המובע בדיבור: האם להגיד "תאמין לי" יכול להוות תחליף לוגי לשקר. זו שאלה פילוסופית חשובה. בכל מקרה, אני משער שגישתי לחיים די הגיונית גם אם היא מלאכותית כי בסך הכול ברור שצריך לשוחח על דברים שאוהבים לעשות, שחשוב לדבר ברור ולעניין, וסביר שבהיגיון אפשר להגיד תבחר למה אתה מאמין במקום להגיד דברים לא נכונים. אולי לחבר ובחקירה משטרתית או משפטית אפשר להגיד "תאמין לי". מובן שאני לא שואל על החלק של "איפה" אלא על האמירה עצמה אם אפשר לדבר על אמונת השומע במקום על האמת. אני מאד מאמין בכוח הדיבור, האסרטיביות והרטוריקה ואני גם מאמין שאפשר ורצוי להימנע מלדבר רעות על אנשים ובמקום זה להשתדל לפתור בעיות בדרך חיובית של הסברים ברורים וענייניים.
כן, "תאמין לי" יכול להיות תחליף לוגי לשקר בסיטואציות מסוימות, אבל לא בכולן. לפעמים זה מתאים ולפעמים זה מיותר/מגוחך/מטופש או (במקרה של חקירה במשטרה תחת אזהרה או בעדות בבית משפט) לא חוקי. אבל ב99% מהאפשרויות מותר (אבל לאו דווקא כדאי).
 
כמובן אני לא מדבר על מותר אלא על כדאי. ייתכן שמבחינה הגיונית יותר כדאי להגיד דברים נכונים כמו "תאמין לי" מאשר לשקר, כי זה מונע אי הבנות ששקר יוצר בין הצדדים השונים, הטוב והרע. הצד שלטובתנו צריך להתייחס לאמת ולא לשקר, גם אם הצד שנגדנו צריך להתייחס לשקר ולא לאמת. "שיהיה לך לא טוב" אולי קללה קצת מגוחכת, אבל זאת הקללה הכי מעודנת שיכולה להיות, ביחד עם "תתבייש לך".
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה