שינוי שיטת הממשל - מה דעתכם?

shaycohen2

New member
שינוי שיטת הממשל - מה דעתכם?

בשנים האחרונות, הולכות ומתגברות הקריאות לשינוי שיטת הממשל בישראל. ישראל, כידוע, היא דמוקרטיה פרלמנטרית. שיטת הבחירות בישראל היא שיטה כללית יחסית. משמעות הדבר היא שאין חלוקה לאזורי בחירה. חלוקת המנדטים בכנסת מבוצעת באופן יחסי, בהתאם לחלוקת הקולות בין הרשימות השונות. שיטה זו מקשה על המשילות כיוון שהיא מקשה על מפלגת השלטון להקים קואליציה מבלי לחבור לכמה מפלגות סקטוריאליות המפעילות עליה לחצים לפעול בהתאם לדרישות שלהן. נוצר מצב שלמפלגות סקטוריאליות יש כוח רב המאפשר למיעוט לכפות את דרישותיו על הרוב. במהלך השנים, עלו גם מספר רב של הצעות לשינוי שיטת הממשל ושיטת הבחירות. בין ההצעות אפשר למצוא, בין השאר, את ההצעה של עמותת יש סיכוי (המבוססת על המלצות ועדת מגידור) ואת ההצעה של אופיר פינס, מנחם בן-ששון, גדעון סער ואיתן כבל לחוק יסוד בחירות אזוריות וארציות. הוספת מרכיב אזורי לבחירות, מגדילה בד"כ את כוחן של המפלגות הגדולות ומאפשרת להן להקים קואליציה תוך שילוב של מספר קטן יותר של שותפות קואליציוניות. בחירות אזוריות גם מאפשרות ייצוג טוב יותר לכלל חלקי הארץ ומחזקות את הקשר הישיר בין נבחרים לבוחרים (ברוב הדמוקרטיות הפרלמנטריות בעולם יש מרכיב אזורי בבחירות- חלקי או מלא. יוצאות דופן בעניין זה הן ישראל, הולנד וסלובקיה). מצד שני, יש הטוענים שבכך נפגע עקרון הייצוגיות ויש קבוצות שלא זוכות לייצוג הולם בפרלמנט.
האם לדעתכם, שינוי בשיטת הממשל הוא נחוץ? אם כן, אילו שינויים יהיו נכונים לישראל?
 

Ram Kol

New member
נחוץ מאוד

שינוי שיטת הממשל חשובה מאוד מכל הסיבות שציינת.
אנו רואים שקשה מאוד לקדם תהליכים כבדי משקל כאשר כל מפלגה קטנה יכולה להפיל את הממשלה.
הנחיצות הזאת של מפלגה קטנה בקואליציה נותנת לה כח שמעבר לייצוגה בעם.
הליכוד ביתנו, עם איחוד הרשימות, קרא במפורש לכך שזה מה שצריך לעשות ולזה יחתור אם יהווה את הממשלה הבאה.
אני מקווה שבכנסת הבאה הרכב הקואליציה יאפשר את זה.
נכון לעכשיו, עקב הכח שעדיין יש למפלגות הקצה (על פי הסקרים), זה יהיה קשה מאוד לעשות זאת.
 

shaycohen2

New member
זה נושא שיכול לחצות גבולות קואליציה-אופוזיציה

הבעיה היא שזה דבר שיצריך הליכה של ביבי נגד שותפיו הטבעיים, במידה וירכיב את הממשלה הבאה. במפלגות החרדיות לא יסכימו הרי לשינוי כזה, שיפגע בכוחם וביכולתם להשפיע. כפי שכבר אמרתי, אני בספק גדול אם יהיה לביבי את האומץ לעשות דבר כזה, בלי קשר לגודל הקואליציה שלו. החיבור שלו לש"ס הוא חזק מאוד, למרות כל מה שהליכוד מנסה לשדר לאחרונה (לצרכי בחירות).
 

Ram Kol

New member
אין ספק זה אמור לחצות גבולות

הימין גילה אחריות כאשר איחד את 2 המפלגות הגדולות בו ואף קרא גם לבנט להצטרף.
השמאל לא עושה את זה.
קול לליכוד יעלה את הסיכוי לשיטת הממשל כיוון שהליכוד היא אחת המפלגות הגדולות שרוצות בכך ורואות בלחץ המפלגות הקטנות ובזליגת הקולות אליהן עיוות של הדמוקרטיה.
התנועה, יש עתיד, קדימה - זו בדיוק דוגמא למפלגות קטנות כאלה. זה נגד האינטרס שלהן להוביל מהלך כזה.
אתה יכול לדבר על השותפים הטבעיים של השמאל כגון: מרץ, המפלגות הערביות וכו' באותה מידה שדיברת על ש"ס.
בקיצור, הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר והראשונה שקראה לשינוי שיטת הממשל. צריך לחזק את הכל של הליכוד בדיוק מול אותן מפלגות קטנות שיוצאות כפטריות אחרי הגשם על מנת שיצליח לקדם את המהלך.
 

shaycohen2

New member
קול לליכוד לא יעלה את הסיכוי לשינוי השיטה

פשוט בגלל שנתניהו לא יסכים להרגיז את שותפיו הטבעיים. הוא מפחד מהם.
חוזר על תשובה קודמת:
שינוי שיטת הממשל הוא אחד מעקרונות התנועה.
אם זאת, האסטרטגיה הפוליטית צריכה להתאים לשיטה הקיימת. באופן מפתיע, השיטה הקיימת נותנת עדיפות דווקא למפלגות קטנות על פני איחודים. ראה את תוצאות האיחוד בין נתניהו וליברמן. בכנסת הנוכחית יש לשתי המפלגות יחד 42 מנדטים. נתניהו וליברמן דיברו על הגדלת כוחם בעקבות האיחוד אך כרגע הרשימה המאוחדת עומדת על 33~ מנדטים בסקרים. לא מן הנמנע שאם שינוי שיטה שכזה יתבצע, יהיה לקראת הבחירות הבאות איחוד דומה גם בגוש השמאל-מרכז. בשיטה הנוכחית, זה לאו דווקא נכון פוליטית. במצב הנוכחי, להיות המפלגה הגדולה ביותר לא מבטיח את ראשות הממשלה (אחרת ביבי לא היה ראש הממשלה כרגע, להזכירך).

בכל מקרה, ציפי לבני קראה לסוג של איחוד לא רשמי בכך שהציעה שכל מפלגות השמאל יצהירו שימליצו לנשיא על מועמד מהגוש.
 
ציפי לבני עושה הכל מטעמי אגו.

יכלה ללכת עם כל מיני מפלגות במרכז שמאל אבל העדיפה להקים קטנה נוספת. הצבעתי לה בפעם שעברה והרגשתי שלא עשתה כלום.
מה שכן אני מסכימה איתך שגם הליכוד לא יביא לשינוי השיטה.
 

shaycohen2

New member
דעתי

אם כל מה שהיה מעניין את לבני זה אגו, היא הייתה יכולה להרכיב ממשלה עוד לפני הבחירות הקודמות. היא ויתרה על האפשרות הזו כיוון שעמדה על העקרונות שלה.
לגבי חבירה למפלגה אחרת, בואי נסתכל מה היו האפשרויות שלה:
-חבירה ליאיר לפיד כמספר 2. יאיר לפיד לא מנסה להחליף את השלטון. הנטייה שלו היא להצטרף לכל קואליציה, גם אם תורכב ע"י הימין. מהבחינה הזו, אי אפשר אפילו לשייך אותו באופן מלא לגוש. אני באופן אישי גם לא אוהב את התכניות שהוא מציג. הן אמנם מפורטות, אך נראות כאילו נכתבו בכדי למצוא חן בעיניי כמה שיותר אנשים (עד כדי כך שהתוכנית המדינית שלו מכילה סתירה פנימית). יאיר לפיד הוא אמנם כריזמתי, אך איננו דמות המתאימה לעמוד בראש מפלגה.
-חבירה לשלי יחימוביץ. מבחינה מדינית, העמדות עליהן מצהירה שלי יחימוביץ זהות פחות או יותר לעמדות של נתניהו. ידוע שציפי לבני באופן אישי קרובה יותר לנושא המדיני (לעומת אחרים בתנועה המזוהים יותר עם הנושא הכלכלי חברתי). איך חיבור כזה מתאפשר?
אני מאוד תומך בשינוי השיטה לשיטה שתחזק את המפלגות הגדולות המרכזיות אך כל עוד שינוי זה לא התרחש, האסטרטגיה הפוליטית צריכה להתאים לשיטה הקיימת. בשיטה הקיימת, איחודים לא תורמים לכוח האלקטורלי הכולל. ראי מה קרה בליכוד ישראל ביתנו. אני לא חושב שהצטרפות של לבני לעבודה הייתה יוצרת מפלגה שגדולה יותר בכמות המנדטים מסכום המנדטים שיקבלו התנועה והעבודה יחד.
תזכרי שבשיטה הנוכחית, להיות המפלגה הגדולה ביותר לא מבטיח את הרכבת הממשלה- הפרמטר הקובע הוא גודל הגוש התומך. לכן גם ציפי לבני הציעה מאין איחוד לא רשמי בכך שראשי כל מפלגות הגוש יצהירו מראש שימליצו לנשיא על המועמד מהגוש בעל הסיכוי הטוב ביותר להרכבת הממשלה.
בכל מקרה, התנועה תומכת בשינוי השיטה. לא מן הנמנע שאם שינוי כזה יתבצע, יהיה איחוד לקראת הבחירות הבאות. כרגע זה לא אפשרי ולא נכון.
 

shaycohen2

New member
למה שאתה קורא אגו, אני קורא עמידה על עקרונות

אני התכוונתי לאפשרות שהייתה לה להרכיב קואליציה עוד לפני הבחירות הקודמות. לוותר על הרכבת ממשלה בכדי לא להכנע לסחטנות זה לא אגו.
לביבי למשל, אין "אגו". הוא מוכן לוותר כמעט על כל עקרון בכדי להיות ראש ממשלה. מצד שני, הוא לא צריך אגו. יש לו את שרית חדד ששרה לו "אתה תותח" במחיר מבצע, על חשבון משלם המיסים...
 

Ram Kol

New member
הליכוד הראשונים שהצהירו שרוצים לשנות את השיטה

אל תתבלבלו.
נושא שינוי שיטת הממשל הוא חשוב מאין כמוהו, גם לדורות הבאים.
כל עוד המפלגות הקטנות שומרות על כוחן, לא נצליח לקדם פה כלום!
על מנת לאפשר לממשלה הבאה לשנות את שיטת הממשל צריך ליכוד חזק שלא יוכל להילחץ נגד המהלך מצד מפלגות קטנות!
 

shaycohen2

New member
פשוט לא נכון

הליכוד לא הראשונים שדיברו על שינוי השיטה. הצעות כאלה ואחרות כבר קיימות עשרות שנים. הם גם לא היו הראשונים שדיברו על זה בקדנציה הנוכחית.
אם לביבי היה את האומץ ללכת נגד החרדים ולשנות את השיטה הוא היה עושה זאת בקדנציה הקודמת, כשהייתה לו קואליציה של כמעט מאה ח"כים ומפלגה גדולה נוספת שמאמינה בשינוי השיטה. ביבי לא ישנה את השיטה. ברגע שהמחשבה רק תעלה בראשו, ש"ס ואגודת ישראל יבהירו לו שזה לא בא בחשבון והוא יירד מזה.
 

mr dish

New member
את הקישקוש המופרך הזה הפריך גם הלילה יעקב איל

ון, בשיחתו ההזויה עם גבירתך נפוחת האגו. לא משנה באילו צבעי הסוואה היא תנסה לטשטש את האמת, העם יודע אותה וביום הבחירות תגלה עד כמה...
 

shaycohen2

New member
ראיתי את הראיון

שום דבר ממה שאמרתי לא הופרך שם. לבני אכן ויתרה על הרכבת קואליציה מתוך עמידה על העקרונות שלה. אתה יכול להסכים עם עמדותיה או לא, אבל זה לא משנה את העובדה שהיא עמדה עליהן, בניגוד לביבי, אצלו השמירה על הכיסא היא העקרון, וכל השאר נתון למשא ומתן.
 

mr dish

New member
אתה ומתי-מעט תומכיה, חושבים כך. רוב העם חושב

כמוני, לגביה...

את בריחתה מתוצאותיהן הדמוקרטיות של הבחירות הפנימיות ב"אחורה", גם נאמנות עיוורת כמו שלך, לא יכולה למחוק או לטשטש.
 

shaycohen2

New member
אני לא נאמן באופן עיוור.

העמדות שלי דומות לעמדות התנועה בנושאים העיקריים. לכן אני תומך בה.
אצלך, לעומת זאת, השנאה היא עיוורת. אני לא חושב שזה יותר טוב.
 

mr dish

New member
ספר לנו, באמת...מהן "עמדות" התנועה המגונה הזו

האם עמדותיה של הבת של גיבור האצ"ל דומות לאלו של הוריה? של מנהיגה בצעירותה? מקבילות אולי לאלו של...אחיה?

מנהיגתך גורמת למולידיה לסבוב כפורפרה בקבריהם...
 

shaycohen2

New member
עמדות

את העמדות של התנועה אתה מוזמן לקרוא באתר שלה (בניגוד לעמדות הליכוד, למשל, שטרם נקבעו). לחזור על זה איתך זה מיותר. העמדות של ציפי לבני אכן שונות מאוד מהעמדות של הוריה - זה לא צריך להיזקף לרעתה. היכולת לגבש דעה עצמאית היא מעלה ולא חסרון.
 

mr dish

New member
ITS A MUST...אבל לא במוחה של גבירתך, שאם לא כ

ך, מדוע לא מחלה על כבודה המפוקפק וחברה לישמושיץ`ויהיר, כדי לגבש גוש סמול חזק, חשוב ומאזן לזה שהקימו נתניהו וליברמן?

דיבורים כחול וגומר...
 

shaycohen2

New member
תתפלא

שינוי שיטת הממשל הוא אחד מעקרונות התנועה.
אם זאת, האסטרטגיה הפוליטית צריכה להתאים לשיטה הקיימת. באופן מפתיע, השיטה הקיימת נותנת עדיפות דווקא למפלגות קטנות על פני איחודים. ראה את תוצאות האיחוד בין נתניהו וליברמן. בכנסת הנוכחית יש לשתי המפלגות יחד 42 מנדטים. נתניהו וליברמן דיברו על הגדלת כוחם בעקבות האיחוד אך כרגע הרשימה המאוחדת עומדת על 34~ מנדטים בסקרים. הסיבה פשוטה- מעט מאוד אנשים מחליטים להצביע לרשימה רק בגלל שהיא מאוחדת. מצד שני, יש מצביעים של כל אחת מהמפלגות שנרתעים מהאיחוד עם המפלגה השניה ונמנעים מלהצביע לו. לא מן הנמנע שאם שינוי שיטה שכזה יתבצע, יהיה לקראת הבחירות הבאות איחוד דומה גם בגוש השמאל-מרכז. בשיטה הנוכחית, זה לאו דווקא נכון פוליטית.
 

mr dish

New member
ואולי התמעטות המנדטים לימין הליכודי נובעת מהג

ישה השלילית, הפוגעת והמכוונת של הליכוד ביריביו, במקום ניהול מערכת בחירות חיובית העוסקת בהם עצמם?

גבירתך לא אמרה עד דבר אחד ברור ומודגש, מלבד שינון ססמאות ריקות מתוכן ו...תקיפה אישית לוחצת נגד נתניהו, בלי קשר לכלום.
 
למעלה