שכר ועונש בעולם הזה ככלי לחשבון נפש

zachi_z

New member
שכר ועונש בעולם הזה ככלי לחשבון נפש

חשבון נפש אמיתי אפשר ללמוד ממגילת איכה ששם נאמר "נחפשה דרכינו ונחקרה ונשובה אל ה' ". כשקורים דברים לא טובים צריך לברר היטב ולחפש היכן חטאנו, כי לא סתם הדברים הללו קורים. רבים טוענים שאל לנו לעשות את החשבונות של הקב"ה, ואין ביכולתנו להבין זאת. לדעתי, לא רק שזה מותר, אלא זו ממש חובה. נכון שלא ניתן לעשות את החשבונות הללו כאשר מדובר אל אחרים, שהרי לעולם לא נצליח להכנס לנעליהם, אבל כאשר מדובר על חשבונות פרטיים של האדם עצמו, אז ברור שהוא צריך לעשות זאת. הרי נאמר "את אשר יאהב - ה' יוכיח", מכאן אפשר להסיק שההשגחה של הקב"ה בדברים הגלויים לנו הם מן סתם תמרורים שהקב"ה נותן לנו בשפה שלנו. אם לא היינו יכולים להבין אותם, כיצד הוא יכול היה להוכיח אותנו? בתורה אין כל אזכור לגבי שכר ועונש בעולם הבא, אינני טוען שאין דבר כזה, אבל עצם העובדה שזה לא נזכר מרמזת, שאל לנו לעסוק בדבר או אפילו להתחשב בו. עצם העובדה שהשכר והעונש שאנו רואים בתורה הינו רק בעולם הזה, לא אומר שזו תכלית המצוות, ומפסוקים רבים שלא אכנס אליהם עכשיו ניתן לראות שתכלית המצוות היא אחרת. אם כן, מה הרעיון שעומד מאחורי שכר ועונש זה? נראה שמדובר באינדקטור שבעזרתו אנו יכולים לברר האם אנו הולכים בדרך ה' או סוטים מדרך זו. במקום שיש ברכה - שם יש לחפש את האמת שעומדת מאחוריה, ובמקום שיש קללה צריך לעשות 'נחפשה דרכינו ונחקורה'. כתוב בתורה "וְאִם-בְּאֵלֶּה לֹא תִוָּסְרוּ לִי וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי קֶרִי: וְהָלַכְתִּי אַף-אֲנִי עִמָּכֶם בְּקֶרִי וְהִכֵּיתִי אֶתְכֶם גַּם-אָנִי שֶׁבַע עַל-חַטּאתֵיכֶם" (ויקרא כו כג). מה זאת אומרת "ואם באלה לא תוסרו לי"? האם יתכן מצב שאחרי כל הקללות המופיעות בפרשת בחוקותיי לא נהיה תחת ייסורים? כמדומני, ניתן להבין זאת ברגע שנוותר על הפירוש המודרני למילה ייסורין במובן של סבל, וננסה להבין זאת בפעולה שהאדם עושה מתוך בחירה, שכן מניסוח זה כך נראה הדבר. למעשה יש כאן מצווה להתייסר. פעמים רבות אנו רואים אנשים שכאשר קורים להם דברים לא טובים, הם מנחמים את עצמם בכך שמדובר במקרה, ושאין חוקיות למקרים, ולכן לא סביר שהמזל הרע ימשיך לפקוד אותם. כך הם מעדיפים להיות אופטימים ולהאמין שיהיה טוב. אחרים, וגם אלו שמאמינים שהכל תחת השגחתו של הקב"ה, מעדיפים לנחם את עצמם ולומר "לא נורא גם זו לטובה". הם אמנם צודקים בכך שכל מה שקורה זה לטובה, אבל טועים בכך שעוברים מייד לסדר היום. לדעתי, התורה מצווה אותנו לעשות חשבון נפש אחרי כל דבר רע שקורה לנו. אדם שגנבו לא מכונית אינו צריך להתייסר מכך שאיבד רכוש יקר, אלא מכך שמכוניתו נגנבה לו בשל חטאים שעשה. ייסורין אלו מתעצמים עוד יותר ברגע שהוא לא יודע היכן חטא, וזה דבר ממש מתסכל. לדעתי , זו כוונת הפסוק, להתייסר מהידיעה שחטאי גרמו לאסון שפקד אותי, ושירידתי המוסרית הובילה אותי למצב שאפילו איני יודע במה חטאתי, ומשלב זה מתחילים לפשפש במעשים במלא הרצינות. יהי רצון ביום הכיפורים הבא עלינו לטובה, כל אחד ואחד מאתנו, ויחד כל עם ישראל יתעורר לעשות בירור אמיתי מה הוא באמת רצונו של אבינו שבשמיים.
 

Igra Rama

New member
יאללה יאללה

אתה רוצה לעשות חשבון נפש, לך תבקש סליחה מהזקנה שדרסת, מהאשה שהכית ומהילד ששטפת לו את המוח עם השטויות המפגרות שלך, עוף מפה איש חיזבאללה, עוף מפה לכל הרוחות.
 

zachi_z

New member
כנראה שהחיים שלך לא כל כך טובים

וקשה לך לקבל את העובדה שכל מה שקורה לך זה תוצאה של הדרך שאתה הולך בה. אני מציע שתיקח אחראיות על החיים שלך, ולא תאשים אחרים בצרות שלך. התגובה שלך אינה תגובה של אדם שפוי, אפשר גם לעשות חשבון נפש לאחר יום כיפור. שה' ירחם עליך, יצחק
 

Igra Rama

New member
אני משתין על יהוה

אידיוט, ממתי לקחת אחריות לשמה ? עבד להזיה נוירופסיכולוגית שכמוך.
 

zachi_z

New member
אם אתה חפץ בחיים אז תחזור בך

כתבת דברים שגם חילונים גמורים לא כותבים, אז אם אתה חפץ בחיים כדאי לך לחזור בך. ישנם מקרים רבים בהם אנשים יצאו באופן גלוי ובוטה כנגד ה' וזמן קצר אחר כך, עזבו את העולם. חבל לך.
 

Governor

New member
`וקשה לך לקבל את העובדה שכל מה...`

ספר לי בבקשה מה הופך זאת לעובדה... 0284392000
 

ehudt

New member
לדעתי לך קשה

לקבל את העובדה שכל מה שקורה לך זה תוצאה של מה שאתה עושה, ולכן אתה מאשים את ה'. אני לא רוצה להכליל, אבל הנה דוגמא לאיך שדתיים מטילים את האשמה והאחריות על מעשיהם על ה': לפני כמה שבועות משפחה חרדית מבני ברק חזרה מאירוע, וכאשר השכיבו את כל ילדיהם לישון (12 סה"כ) שכחו ילדה אחת ברכב. ההורים לא נזכרו עד צהרי היום שלמחרת, והילדה נחנקה למוות. בתגובה על כך ההורים לא לקחו את האשמה ואמרו: "אלהים נתן, אלהים לקח". כמו כן היה איזה רב שאמר שצריך לכבד את דין שמיים. בקיצור, מה שקרה הוא ששני הורים מזניחים שכחו את הילדה שלהם באוטו (קשה לספור, יש להם 12 ילדים) והיא נחנקה. איפה אלהים נכנס לתמונה? עכשיו מי לא לוקח אחריות על החיים?
 

zachi_z

New member
ההורים במקרה זה נחשבים לרוצחים בשגג

אולי זה לא המקרה הקלאסי לרוצח בשגגה, מפני שזו הבת שלהם, והם גם סובלים מכך שהיא לא בחיים. אבל במקרה של רוצח בשגגה, שרצח אדם אחר ללא כוונת זדון, התורה אומרת שגם לו יש עונש, ועליו לגלות לעיר מקלט. חז"ל הסבירו זו בכך שמגלגלים חובה על-ידי חייב. במילים אחרות, יתכן שהרוצח עשה טעות טפשית שבשלה נהרג אדם אחר, אבל הסיבה לכך שרוח השטות נכנסה לו לראש היא בשל חטאים אחרים. לדעתי, אנחנו כולנו נולדים טיפשים ורוכשים חוכמה במהלך החיים. מי שלא רוכש חוכמה הוא חוטא, ועל טפשותו הוא צריך פעמים רבות לשלם.
 

ehudt

New member
מה הקשר בכלל?

ההודעה שלי נכתבה כתגובה על כך שאתה אומר שאנחנו (הלא-מאמינים) צריכים ללמוד לקחת אחריות על החיים שלנו. ואני הראתי לך דוגמא קלאסית לכך שדווקא הדתיים לא לוקחים אחריות על המעשים שלהם, ומטילים אותה על ה'. נאמר שהורי הילדה (ההורגים בשוגג) אמרו בתקשורת "אלהים נתן ואלהים לקח". זה מראה איך שבמקום לקחת אחריות ולהתמודד עם המעשים שלהם, אנשים דתיים נותים להפיל את ההאחריות על האל הכל יכול, בעוד הם האשמים. נסה בהודעתך הבאה להתייחס לעניין.
 

zachi_z

New member
סליחה, אבל אני לא מדבר במושגים של

דתיים וחילונים. אני מדבר על מה מראוי לעשות, ולא מה שאנשים עושים. אני לא אוהב לדבר בהכללות. ואני בכלל לא חובש כיפה, אז אל תביא לי ראיות ממה שחרידים עושים.
 

דב מאיר

New member
אל תדון אדם עד שתגיע למקומו

קל מאוד לבקר הורים ל12 ילדים המקדישים את כל זמנם לבניית עם ישראל בילדים מחונכים. לגדל 12 ילדים, היינו לתרום אישית לגידול האומה תוך דור אחד פי 6 הוא דבר שדורש משאבי חומר ורוח עצומים. הרבה הרבה יותר מן השרות בצבא. מה פלא שאנשים במצב כזה עמוס קורה ושכחו ילד. הבעיה היא ששכחות כאלו יש גם במשפחות אחרות רק שם הן לא חרדיות לכן לא ניתן לכוון כלפיהן "ביקורת בונה"...
 

Igra Rama

New member
ילדים מחונכים ?

הרי אתם בארבארים. עם המנהגים וההזיות שלכם. מה שלום יהוה ?
 

ehudt

New member
מה פלא

"מה פלא שאנשים במצב כזה עמוס קורה ושכחו ילד" אם אין זה פלא, אולי הגיע הזמן שגם החרדים ינהלו משפחות בגודל מתאים להכנסתם, וליכולתם (גם הנפשית). אתה מצפה שאני אאמין שילד שיש לו 11 אחים גדל בצורה תקינה? עם תשומת לב מספקת מההורים? עם חינוך טוב מההורים? לא נראה לי
 
תגובה קצרה

1-אכן דבריך צודקים: כל מי שחפץ בכך, יראה שה' מדריך את יראיו ע"י שכר ועונש. דברים אלו כבר כתובים בתלמוד במספר מקומות. בנוסף היו אומרים לתינוק "פסוק לי פסוקך" והיו מקבלים לעתים תשובות אשר הן ממין השאלה. מובן מאליו שיש אי אלו "ראציונלים" שלא יקבלו זאת, ואפילו גיהנם פעורה מתחת לרגליהם. יכולתי להביא שלל דוגמאות שחוויתי על בשרי, אך כנראה שזה לא ישכנע איש. 2-שכר וענש בעולם הבא כן מופיע בתורה "לטוב לנו כל הימים ולחיותנו כהיום הזה". "אני אמית ואחיה" ויש בזאת אריכות.
 

Igra Rama

New member
שטויות במיץ עגבניות

" כל מי שחפץ בכך, יראה שה' מדריך את יראיו ע"י שכר ועונש. דברים אלו כבר כתובים בתלמוד במספר מקומות." על ראיה מעגלית שמעת ? כל מה שאתם מסוגלים לעשות פה זה להביא ראיות מעגליות. "מובן מאליו שיש אי אלו "ראציונלים" שלא יקבלו זאת, ואפילו גיהנם פעורה מתחת לרגליהם." כן מובן מאליו שיש אנשים רציונליים בעולם. כל אדם ספקן הוא רציונלי. "יכולתי להביא שלל דוגמאות שחוויתי על בשרי, אך כנראה שזה לא ישכנע איש." לא מעניין אותי אילו חויות ואילו הזיות עברת, יש לך ראיות או אין לך ראיות ? פה דברים נמדדים ע"פ השכל, יש לך טיעון בעד אמיתות התורה, שטח אותו בפנינו למען יופרך או היעלם.
 
למעלה